mboost-dp1

Verdens dårligste software

Gå til bund
Gravatar #1 - Acro
17. jun. 2006 16:42
Lad mig præsentere Microsoft 7-kabale!

Nu har ikke normalt noget imod spillet, men jeg har noget imod, at man som programmør ikke udfører sit arbejde tilfredsstillende.

Plot i min optagelse (se den først):
[spoiler]Der mangler et kort, og der er et kort for meget. Der er to hjerter 8, men der er ingen spar 8.[/spoiler]
Gravatar #2 - stodderen
17. jun. 2006 16:47
hold shift+alt inde og tryk 2, og stop med at whine ;p
Gravatar #3 - BurningShadow
17. jun. 2006 16:51
Man må da håbe at dem der laver OS'et er bare lidt bedre end dét...
Gravatar #4 - Acro
17. jun. 2006 16:57
#2 stodderen:
Jeg er egentlig ligeglad med at vinde. Det essentielle er da, at der kan opstå sådan en fejl. Det virker godt nok ringe.
Gravatar #5 - stodderen
17. jun. 2006 17:11
ohh well, lidt småbugs er der vel plads til?

prøv f.eks. at skrive "this app can break" i notepad, uden "
gem, luk notepad, og åben filen igen.

nu interpreter den det som unicode pga. en api fejl, og teksten er messed up
Gravatar #6 - squad2nd
18. jun. 2006 10:12
Naturligvis er der plads til småbugs... noget helt andet er hvis de ikke bliver rettet.
Gravatar #7 - Acro
18. jun. 2006 10:57
#5 stodderen, #6 squad2nd:
Jamen, det er jo ikke bare en mindre fejl. Det er en fejl, der bevidner om et helt forkert design fra starten. Når den laver et nyt spil, så tager den udgangspunkt i klokkeslættet (det kan ses ved at klikke "Giv kort" flere gange indenfor samme sekund).

Derudover så bør koden jo bare være så simpel, at man har et array med alle kort, og så fjerner man et kort hver gang man tilfældigt har placeret et. Hvis det er fjernet fra det pågældende array, så kan det ikke komme tilbage. Algoritmen er altså lavet på en anden måde, og det er da uhyre dårligt design.

Sådan en simpel ting må bare ikke indeholde fejl. Det burde ikke være muligt overhovedet at lave sådan en fejl med det rette design.
Gravatar #8 - stodderen
18. jun. 2006 11:04
well, nu er jeg selv programmør, og jeg ved godt det er en pinlig fejl, men, jeg vil på ingen måde garantere at jeg ikke selv kunne komme til at lave den(tælle fra 1 i stedet for 0 i et eller for loop f.eks.).
Jeg har en bekendt der spiller mange timers 7 kabale i streg ofte, og det er aldrigt sket for ham-så det må være under meget sjældne omstændigheder buggen sker.

Men ligefrem at kalde det verdens dårligste software?

der skal sq mere til før jeg bruger så kraftige ord, en dum lille bug er alt jeg vil klassificere det som
Gravatar #9 - Acro
18. jun. 2006 11:13
#8 stodderen:
Selvfølgelig kan en fejl opstå, og selvom det er en småfejl i forhold til den kode, som den indgår i, så må den ikke opstå.

Du kunne også sagtens have et helt tekstfelt, gennemløbe det tegn for tegn i en løkke og gemme et tegn af gangen til en tekstfil. Her kunne du lave fejlen at starte fra 1 i stedet for 0, og det er en småfejl, men det er en væsentlig designfejl, hvis du gemmer et tegn af gangen.

Hvis de havde en løkke med alle kort og fjernede et af gangen, så kunne det på ingen måde lade sig gøre at have det samme kort flere gange. Du kunne sagtens hente et kort mindre end arrayets størrelse, men det ville man hurtigt opdage.

I stedet er der nok tale om, at de bruteforcer ud fra klokkeslættet og har glemt at checke de fundne kort imod en speciel placering, og når et kort rammer lige der, så glemmes det altså. Det virker ganske logisk, men vi kan vel hurtigt blive enige om, at det ikke er en hensigtsmæssig måde at udvælge kort på (ressourcemæssigt).
Gravatar #10 - stodderen
18. jun. 2006 11:32
joh, jeg ville helt sikkert selv have gjort det anderledes, men jeg har lidt på fornemmelsen at der er en grund til det at det er måden de har lavet det på som vi ikke umiddelbart tænker på- men måske har jeg bare for høje tanker om microsoft?
Gravatar #11 - amokk
18. jun. 2006 17:50
Mon ikke det hænger sammen med at koden bag solitaire formentlig er 20 år gammel, og at der ikke er sket noget ved den siden de første versioner af windows?

Jeg er overbevist om at folk i dag har mere fokus på godt design mv. når de laver software, hvor man i gamle dage var tvunget til at tænke mere på ressourceforbrug også...
Gravatar #12 - The-Lone-Gunman
18. jun. 2006 20:42
Jeg har haft samme fejl, synes godt nok også det var underligt :-)
Gravatar #13 - HashKagen
21. jun. 2006 11:01
Worst... Code... Ever. - hvis man skal citere comic book guy :D
Gravatar #14 - The-Lone-Gunman
21. jun. 2006 11:23
Men Acro, du kommer jo mange år efter Maddox.
Gravatar #15 - RedSaint
22. jun. 2006 23:45
kunne det være en hukommelsesfejl? gamle slidte ram? koden kan være nok så perfekt, men det kunne jo være pga. gamle ram der skete en smutter :|
Gravatar #16 - amokk
23. jun. 2006 15:26
#15 LOL det udtryk har jeg ikke hørt før, "slidte RAM"

Det er nok ret usandsynligt, hvis dine RAM fejler plejer maskinen at gå ned, eller programmet crasher...

Fejlen i solitaire er en programmeringsfejl...
Gravatar #17 - Derfor
23. jun. 2006 20:05
#16 Enig, jeg har heller aldrig hørt udtrykket "slidte ram"
selvom bundkortet crasher plejer rammene altid at kunne bag efter alligevel og lige så godt som før.
Gravatar #18 - ldrada
23. jun. 2006 21:26
Øhm, og gider du lige beskrive hvordan du fik gang i denne "fejl"? Mon ikke du rettede lidt i sol.exe i dine RAM, for at få disse to ens kort?

Jeg har aldrig stødt på sådan et fænomen, og er ret sikker på det kan frembringes ved at redigere en lille value i sol.exe's memory.
Gravatar #19 - Acro
24. jun. 2006 11:28
#18 ldrada:
Jeg ved godt, at jeg spilder min tid på 7-kabale, men jeg spilder den altså ikke på at fabrikere beviser for at påstå, at spillet er dårlig programmeret.

The-Lone-Gunman har oplevet det samme:
- http://lejemorder.dk/pics/wtf7kabale.bmp
- http://lejemorder.dk/pics/wtf7kabale2.bmp
Gravatar #20 - ldrada
24. jun. 2006 16:34
Du har stadig ikke beskrevet hvordan fejlen opstod :)

Hvis nu der var nogen til at rapportere fejlen til Microsoft, ville de da sikkert rette den inden for et par måneders tid.
Gravatar #21 - amokk
24. jun. 2006 16:43
#19 til gengæld spilder TLG vores båndbredde på at lægge grafik op i BMP frem for PNG

#20 det er ikke MS selv der har skrevet 7 kabale, så chancen for at det får topprioritet er nok lig 0...
Gravatar #22 - Acro
25. jun. 2006 12:03
#20 ldrada:
Jeg startede et nyt spil, så flyttede jeg rundt på kortene, som man normalt gør, og så var der bare to ottere. Jeg har ikke gjort noget atypisk. Som jeg beskrev i nummer 7, så tror jeg, at det skyldes en algoritme, der fordeler kort med udgangspunkt i klokkeslættet, og der kan derfor være enkelte fejl i denne implementering.
Gravatar #23 - ZOPTIKEREN
25. jun. 2006 12:33
"Ny prøve- og bedømmelsesform, tak". Det minder ikke ligefrem som noget du plejer at skrive. Er du forfatteren Acro?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login