mboost-dp1
ViStyrer.dk - Bedøm din lærer
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
I Go' Aften Danmark snakker de lige nu om www.vistyrer.dk, en hjemmeside hvor elever kan bedømme deres lærere.
Personligt synes jeg ideen er genial, men udførelsen noget klodset. Hjemmesiden bruges pt. til barnlige, personlige angreb og det gavner selvfølgelig ikke nogen. Der hvor den derimod kunne være effektiv er i at luge ud i alle de uduelige lærere, som år efter år ødelægger elever, især på gymnasier. Måske nærmest udelukkende for gymnasier og lign. uddannelsesinstitutioner, fordi folkeskoleelever nok ofte stemmer med hjertet og ikke med hjernen.
Det er lidt over to år siden jeg gik ud af HTX, og jeg kan tydeligt huske masser af kritik af lærere på mine venners gymnasier, og ikke mindst, på mit eget. Ingen af disse lærere blev dog fyret, uanset antaller af klager, og de fleste har nok hørt om situationer hvor en gymnasielærer, efter at have fået klager, højest er blevet overvåget et par timer, hvor vedkommende så naturligvis har opført sig ordentligt. Lærerne har for fanden magt til at ødelægge ens fremtidsudsigt, og den her hjemmeside kan forhåbentlig hjælpe med at få fyret en masse af de uduelige lærere, som er blevet beskyttet af lige så uduelige rektorer.
Personligt synes jeg ideen er genial, men udførelsen noget klodset. Hjemmesiden bruges pt. til barnlige, personlige angreb og det gavner selvfølgelig ikke nogen. Der hvor den derimod kunne være effektiv er i at luge ud i alle de uduelige lærere, som år efter år ødelægger elever, især på gymnasier. Måske nærmest udelukkende for gymnasier og lign. uddannelsesinstitutioner, fordi folkeskoleelever nok ofte stemmer med hjertet og ikke med hjernen.
Det er lidt over to år siden jeg gik ud af HTX, og jeg kan tydeligt huske masser af kritik af lærere på mine venners gymnasier, og ikke mindst, på mit eget. Ingen af disse lærere blev dog fyret, uanset antaller af klager, og de fleste har nok hørt om situationer hvor en gymnasielærer, efter at have fået klager, højest er blevet overvåget et par timer, hvor vedkommende så naturligvis har opført sig ordentligt. Lærerne har for fanden magt til at ødelægge ens fremtidsudsigt, og den her hjemmeside kan forhåbentlig hjælpe med at få fyret en masse af de uduelige lærere, som er blevet beskyttet af lige så uduelige rektorer.
#2 Jeg begyndte på uni her til september, men har ikke haft vildt negative oplevelser endnu. :) Siden burde naturligvis også omhandle universitetslærere.
arne_v (2) skrev:Hvis du synes at der er mange håbløse lærere i gymnasiet, så skulle du prøve uni - de er meget værre.
Hmm, jeg har netop søgt ind på uni.
Men jeg kan umiddelbart ikke se problemet i en dårlig lærer, når der ikke er nogen undervisning eller "ordenskarekterer".
Hvad gør så en lærer på uni "håbløs"? Dårlige forelæsninger? Et eller andet med eksamen? Dårlig til at lave et pensum?
myplacedk (5) skrev:Hvad gør så en lærer på uni "håbløs"? Dårlige forelæsninger? Et eller andet med eksamen? Dårlig til at lave et pensum?
Det kan være mange forskellige ting, men de tre ting du nævner kan meget ofte være skyld i det.
Jeg har haft undervisere på to forskellige handelshøjskoler (HHI og ASB) hvor det har været nærmest umuligt at holde sig vågen igennem forelæsningen. Samme underviser var ikke spor behagelig at gå til eksamen ved, og han var vist mest interesseret i at spise kage i stedet for at være opmærksom på, at et medlem fra gruppen havde store huller i sin viden.
Jeg har også haft en underviser der til 3-45 minutters undervisning i e-business præsterede at lave 257 slides i sit powerpointshow. De fleste kan nok regne ud, at vi aldrig nåede igennem dem, og at de fleste af dem alligevel ikke var relevante.
Så har der været undervisere der bare leverede en dårlig undervisning, undervisere der var meget ubehagelige at gå til eksamen ved, og undervisere der tydeligt bar præg af, at de aldrig rigtig havde været ude i den virkelige verden.
Jeg har heldigvis også haft undervisere jeg aldrig vil glemme, undervisere der på deres egen måde har gjort en forskel, har leveret temmelig god undervisning og som har været behagelige at gå til eksamen ved. Det sidste er i sig selv en enorm bedrift når det kommer til mig, for jeg er aldrig kommet til at holde af eksamen.
natterjack (1) skrev:Måske nærmest udelukkende for gymnasier og lign. uddannelsesinstitutioner, fordi folkeskoleelever nok ofte stemmer med hjertet og ikke med hjernen.
Jeg tror desværre langt fra, du kan udelukke at nogle gymnasieelever ville stemme "med hjertet" (jeg læser det som noget i retning af "med usaglige argumenter").
Desuden tror jeg næppe det vil blive sådan, at en skoleinspektør/rektor vil gå ind og kigge på en sådan hjemmeside og så se at en af hans lærere har fået dårlig karakter for derefter at fyre ham (som jeg forstår #1 er det noget i den stil, du håber vil ske). Så lige nu kan jeg ikke rigtigt se pointen i sådan en hjemmeside.
Det er min opfattelse (og jeg har ikke nogle tal eller undersøgelser at have det i), at det kan være ret stressende at være lærer, og jeg kan ikke se hvordan det gavner en lærer at vide, at ens elever kan bedømme en på denne måde.
Til sidst skal det jo lige siges, at jeg selv sætter stor pris på, når jeg har gode lærere, som er fagligt dygtige, inspirerende og/eller pædagogisk fornuftige mm., og jeg kan også blive træt af at få undervisning af en lærer, hvor man tænker, at det kunne være gjort så meget bedre.
(dreng, 18 år, 2.g i gymnasiet)
natterjack (1) skrev:Det er lidt over to år siden jeg gik ud af HTX, og jeg kan tydeligt huske masser af kritik af lærere på mine venners gymnasier, og ikke mindst, på mit eget. Ingen af disse lærere blev dog fyret, uanset antaller af klager, og de fleste har nok hørt om situationer hvor en gymnasielærer, efter at have fået klager, højest er blevet overvåget et par timer, hvor vedkommende så naturligvis har opført sig ordentligt. Lærerne har for fanden magt til at ødelægge ens fremtidsudsigt, og den her hjemmeside kan forhåbentlig hjælpe med at få fyret en masse af de uduelige lærere, som er blevet beskyttet af lige så uduelige rektorer.
Da jeg gik på HTX havde vi hvert halve år, skriftlig og mundtlig evaluering af undervisningen i alle fag. Først lavede vi den skriftlige evaluering af det enkelte fag. En uge senere havde vi så mundtligt evaluering af undervisningen i de forskellige fag, hvor vi åbent diskuterede vores besvarelser. Her kunne underviseren så spørge ind til vores konstruktive kritik, og samtidig modtage ros for det de gjorde godt. Derudover kunne underviseren komme med samme evaluering af klassen. Så alle de lærer jeg havde på HTX var rigtig gode, og de var glade for evalueringerne, da det også udviklede dem til bedre undervisere. Evalueringerne blev desuden taget med til lærermøderne, hvor lærerne diskuterede evalueringerne, og sendte de ting, som de ikke havde indflydelse på videre til ledelsen.
Sådan noget kan man sgu' ikke lave med sådan en skod side. Desuden er karakterer givet af tidligere elever jo håbløs ligegyldige, da underviseren kan have forbedret sig siden man gik ud. Så hvad skal man så bruge karaktererne til, hvis de kun afspejler fortiden!? Så den nye side er for mig at se, bare en forlængelse af Arto, og kan bruges til nul og niks.
Desuden burde folk benytte sig mere af deres elevråd (eller De Studerendes Råd hvis man går på uni), de har meget mere magt over undervisningen end folk går og tror. Det største problem er bare, at de valgte personer i rådene ikke interessere sig for deres valgte opgave. Dette er efter min erfaring sjældent et problem på universiteterne, men ofte et stort problem på folkeskolerne og de gymnasiale uddannelser.
arne_v (8) skrev:Der er vel 5-10 forelæsninger om ugen.
Jeg skal studere i min fritid, så det er noget med en forelæsning hveranden uge eller sådan noget.
Og så er jeg spændt på om det blot er "gentagelse for dem der ikke kan læs-og-forstå", eller om der rent faktisk kommer ny viden til.
Jeg har hørt at forelæsninger i bund og grund handler om det samme som hvad der står i bøgerne, og dermed er der ikke meget grund til at møde op, hvis man er god til læs-og-forstå.
Jeg ville nok blive lidt små-muggen hvis jeg skal køre hele vejen fra Horsens til Ålborg, for at se på en eller anden læse op fra bogen i 7 timer.
Angående Vistyrer.dk - er det lovligt ? og er det moralsk ? Jeg mener: at hænge lærer ud på denne måde.
Jeg memer ikke altid elever er istand til at bedømme deres lærer - selv i gymnasiet.
Husker selv hvordan mange piger ikke kunne lide vores mattematiklærer. Jeg tror det var faget de ikke kunne "lide".
Tysk og fransk lærere har de også med at være meget "dårlige".
Jeg memer ikke altid elever er istand til at bedømme deres lærer - selv i gymnasiet.
Husker selv hvordan mange piger ikke kunne lide vores mattematiklærer. Jeg tror det var faget de ikke kunne "lide".
Tysk og fransk lærere har de også med at være meget "dårlige".
Hvorfor arbejder de ikk bare sammen med http://www.ratemyteachers.com/ ? :)
Du skal nok nå at blive glædeligt overrasket :)
De ting jeg har oplevet som virkelig kan ødelægge undervisningen er:
1. En elendig forelæser
2. Direkte uforståelige bøger
3. Elendige instruktorer.
Får man et fag hvor disse tre ting hænger sammen, er man direkte på røven. Jeg kan sagtens komme med skræmmeeksempler, hvis det skulle være i din interesse. F.eks. har jeg haft en forelæser som ville vise os et regneeksempel på tavlen, efter han havde brugt 10 minutter på at skrive det op, erklærede han at der måtte være en fejl et sted. Herefter brugte han så 30 minutter undervisningstiden på at finde fejlen, hvorefter han til sidst opgav og fortalte os at han altså var ret sikker på at hans eksempel ikke var rigtigt. Mere hørte vi så ikke til det, vi fik aldrig rigtig at vide hvordan at man skulle regne den slags opgaver.
Derudover har vi mange bøger på studiet som er udmærkede, men der er altså også en hel del som er så uforståeligt dårlige at de slet ikke burde være i handlen. Disse er ofte danske bøger, skrevet af de lokale forskere på universitetet. Kendetegnet for disse bøger er et ekstremt højt lix tal, fyldt med fremmedord og som regel spækket med faktuelle fejl.
Dernæst er der øvelsestimerne som for de uindviede er timer hvor ældre studerende gennemgår ugens opgaver for de studerende. Mange af disse er udmærkede men der er altså også nogle gange hvor tjansen bliver overladt til de dårlige elever. Her er tommelfingerreglen at hvis de med nød og næppe har kunnet klare sig gennem eksamen, kan de sikkert også lige præcis begå sig som undervisere og resultatet taler ofte for sig selv.
Kæder man disse tre ting sammen, så er man virkelig på røven og man skal være ualmindelig begavet og engageret i studiet for at nå de høje karakterer når man har alle disse odds imod sig, så selvom man ikke får årskarakterer osv. betyder det altså stadig en del, hvad man ender op med.
Jeg læser i øvrigt økonomi.
Du skal nok nå at blive glædeligt overrasket :)
De ting jeg har oplevet som virkelig kan ødelægge undervisningen er:
1. En elendig forelæser
2. Direkte uforståelige bøger
3. Elendige instruktorer.
Får man et fag hvor disse tre ting hænger sammen, er man direkte på røven. Jeg kan sagtens komme med skræmmeeksempler, hvis det skulle være i din interesse. F.eks. har jeg haft en forelæser som ville vise os et regneeksempel på tavlen, efter han havde brugt 10 minutter på at skrive det op, erklærede han at der måtte være en fejl et sted. Herefter brugte han så 30 minutter undervisningstiden på at finde fejlen, hvorefter han til sidst opgav og fortalte os at han altså var ret sikker på at hans eksempel ikke var rigtigt. Mere hørte vi så ikke til det, vi fik aldrig rigtig at vide hvordan at man skulle regne den slags opgaver.
Derudover har vi mange bøger på studiet som er udmærkede, men der er altså også en hel del som er så uforståeligt dårlige at de slet ikke burde være i handlen. Disse er ofte danske bøger, skrevet af de lokale forskere på universitetet. Kendetegnet for disse bøger er et ekstremt højt lix tal, fyldt med fremmedord og som regel spækket med faktuelle fejl.
Dernæst er der øvelsestimerne som for de uindviede er timer hvor ældre studerende gennemgår ugens opgaver for de studerende. Mange af disse er udmærkede men der er altså også nogle gange hvor tjansen bliver overladt til de dårlige elever. Her er tommelfingerreglen at hvis de med nød og næppe har kunnet klare sig gennem eksamen, kan de sikkert også lige præcis begå sig som undervisere og resultatet taler ofte for sig selv.
Kæder man disse tre ting sammen, så er man virkelig på røven og man skal være ualmindelig begavet og engageret i studiet for at nå de høje karakterer når man har alle disse odds imod sig, så selvom man ikke får årskarakterer osv. betyder det altså stadig en del, hvad man ender op med.
Jeg læser i øvrigt økonomi.
Den værste lærer jeg har haft sagde bare "her er adobe flash, her er google, find nogle tutorials, jeg smutter - hej hej".. Hvilket så resulterede i at vi kun var to i studiets slutning der rent faktisk kunne AS... Samme undervisningsmetode brugte han så på 3dsmax
#18 Det samme har jeg prøvet i IT på HTX :P
Vores lærer skrev "www.html.dk" på tavlen, og gik så ned for at drikke kaffe.
Vores lærer skrev "www.html.dk" på tavlen, og gik så ned for at drikke kaffe.
Tak for indblikket. Indtil videre lever jeg stadig i håbet om at det primært handler om at læse nogle bøger og tage nogle eksamener.
Det gik OK at tage Datamatiker på den måde, og den eneste forskel jeg kender indtil videre er, at uni faktisk er BEREGNET til at man studerer selvstændigt.
Tak for indblikket. Indtil videre lever jeg stadig i håbet om at det primært handler om at læse nogle bøger og tage nogle eksamener.
Det gik OK at tage Datamatiker på den måde, og den eneste forskel jeg kender indtil videre er, at uni faktisk er BEREGNET til at man studerer selvstændigt.
Niveauet kan også være meget højere.
I min tid på mit studie regnede man med at der skulle arbejdes 44 timer om ugen for den gennemsnits studerende. Og der var nogle som lagde et meget højt fagligt niveau ved eksaemen resulterende i et meget lavt karakter gennemsnit.
Hele første del kørte med dumpeprocenter på 30-40 i alle fag. Der var en bestemt lærer som to år i træk brillerede med et gennemsnit på 4 i et fag på tredie år.
Niveauet kan også være meget højere.
I min tid på mit studie regnede man med at der skulle arbejdes 44 timer om ugen for den gennemsnits studerende. Og der var nogle som lagde et meget højt fagligt niveau ved eksaemen resulterende i et meget lavt karakter gennemsnit.
Hele første del kørte med dumpeprocenter på 30-40 i alle fag. Der var en bestemt lærer som to år i træk brillerede med et gennemsnit på 4 i et fag på tredie år.
Alle I kloge studerende! Hvor er det skønt, at I kan udvise sådan et stort overblik, klarsyn og menneskekendskab. Det er fantastisk, at Danmark overhovedet fungerer, når der tilsyneladende er så mange dårlige lærere!
Men man skal selvfølgelig huske, at I Danmark gælder det, at hvis man klarer sig dårligt, er det Skolen skyld, men hvis man klarer sig godt, så er det ens egen fortjeneste!
Desværre er der ikke mange der véd, at læreren i høj grad afspejler klassen – Selv den bedste lærer kan virke dårlig i en dårlig klasse.
Prøv at vende problemet om: Hvordan var I og Jeres kammerater i klassen som elever? Var I rigtigt gode elever? Mødte I udhvilede og velforberedte?
Det er så dejligt nemt at blive enige om, at det hele er Skolens (og lærernes) skyld - Må vi så be' om noget AFEL!
Hilsner Den Gl. lærer
PS. AFEL betyder ANSVAR For EGEN Læring.
Men man skal selvfølgelig huske, at I Danmark gælder det, at hvis man klarer sig dårligt, er det Skolen skyld, men hvis man klarer sig godt, så er det ens egen fortjeneste!
Desværre er der ikke mange der véd, at læreren i høj grad afspejler klassen – Selv den bedste lærer kan virke dårlig i en dårlig klasse.
Prøv at vende problemet om: Hvordan var I og Jeres kammerater i klassen som elever? Var I rigtigt gode elever? Mødte I udhvilede og velforberedte?
Det er så dejligt nemt at blive enige om, at det hele er Skolens (og lærernes) skyld - Må vi så be' om noget AFEL!
Hilsner Den Gl. lærer
PS. AFEL betyder ANSVAR For EGEN Læring.
#23 - Så du synes at en lærer er god når han som mit eksempel bare skrider ned på sit kontor og drikker kaffe selv om vi skulle have ham i 6 timer?
Jeg giver dig ret i at mange klager over lærere er fordi eleverne er nogle narhatte uden initiativ, men det kan altså godt være den anden vej rundt...
Jeg giver dig ret i at mange klager over lærere er fordi eleverne er nogle narhatte uden initiativ, men det kan altså godt være den anden vej rundt...
Hansemann01 (23) skrev:Det er fantastisk, at Danmark overhovedet fungerer, når der tilsyneladende er så mange dårlige lærere!
Der er da nok en der som føler sig ramt, hva'? I en snak om dårlige lærere, havde du så virkelig forventet at man primært ville fortælle om gode lærere?
Hansemann01 (23) skrev:Men man skal selvfølgelig huske, at I Danmark gælder det, at hvis man klarer sig dårligt, er det Skolen skyld, men hvis man klarer sig godt, så er det ens egen fortjeneste!
Well, så længe lærerne lader de gode sejle sin egen sø mens de koncentrerer sig om de dårlige, og de dårlige uanset indsatsen aldrig bliver bedre end "gode nok", så må det vel egentlig passe. Også selv om læreren passer sit arbejde så godt som muligt, under de givne betingelser.
Men det er slet ikke det, vi snakker om.
Hansemann01 (23) skrev:Desværre er der ikke mange der véd, at læreren i høj grad afspejler klassen – Selv den bedste lærer kan virke dårlig i en dårlig klasse.
Nåh ja, men børn bliver nu engang formet af sine omgivelser - læreren.
Og når børnene bliver voksne kan jeg ikke lige se hvad du mener med en "dårlig klasse". Men det kan da være fordi jeg ikke har oplevet det.
Jeg kan dog ikke se hvordan eleverne kan have skylden for et dårligt sammensat pensum, dårlige bøger, og meningsløse fremlæsninger.
Når det er sagt, så er jeg helt klar over at børn kan være en stor udfordring at holde styr på, i de moderne skoler. Tilsyneladende må dårlig opførsel ikke have konsekvens, og så er det da ikke nemt at gøre noget ved en dårlig klasse. Men nu snakker vi voksne mennesker her, vil jeg tro.
Hansemann01 (23) skrev:Prøv at vende problemet om: Hvordan var I og Jeres kammerater i klassen som elever? Var I rigtigt gode elever? Mødte I udhvilede og velforberedte?
Ja, i starten. Så gik det op for mig at det ingen forskel gjorde overhovedet. Derefter mødte jeg altid for sent, lavede aldrig lektier, fulgte ikke med i timerne og hadede mit liv. Og ganske som forventet tog mit "fængselsophold" i både folkeskolen og handelsskolen præcist lige så lang tid som planlagt alligevel.
Hansemann01 (23) skrev:Det er så dejligt nemt at blive enige om, at det hele er Skolens (og lærernes) skyld
Nogle gange er det.
Hansemann01 (23) skrev:Må vi så be' om noget [ANSVAR For EGEN Læring]!
Ja tak! Så kan jeg enten få lov til at slippe når jeg er færdig, eller gøre en ekstra indsats og blive bedre.
Man burde oprette et site, hvor lærere kan bedømme elever. Ramaskrig der ville være, eller hvad...
Jeg hadede også folkeskolen, totalt, men der er da ingen af lærerene jeg hader nu. Rektoren, eller hvad de kalder dem nu, var en totalt dorsk klovn, men hvad.
Gymnasiet - eh, kan sgu ikke huske så meget, røg hash og drak en masse bajere, jeg var super træt af det, kan jeg huske, men så slemt var det heller ikke og kom igennem og alt det der og lærerene var da generelt mennesker, der havde en interesse i os, både som mennesker og elever. Jeg havde det sgu sjovt i hvert fald.
Hæren, 2 års værnepligt, det var da også neder meget ofte.
men nu, mange år og endnu en uddannelse senere, kan jeg sgu kun huske de sjove ting og grine af det, der var neder. Så wtf.
Jeg hadede også folkeskolen, totalt, men der er da ingen af lærerene jeg hader nu. Rektoren, eller hvad de kalder dem nu, var en totalt dorsk klovn, men hvad.
Gymnasiet - eh, kan sgu ikke huske så meget, røg hash og drak en masse bajere, jeg var super træt af det, kan jeg huske, men så slemt var det heller ikke og kom igennem og alt det der og lærerene var da generelt mennesker, der havde en interesse i os, både som mennesker og elever. Jeg havde det sgu sjovt i hvert fald.
Hæren, 2 års værnepligt, det var da også neder meget ofte.
men nu, mange år og endnu en uddannelse senere, kan jeg sgu kun huske de sjove ting og grine af det, der var neder. Så wtf.
#27 Der er de jo ikke til offentlig spot og spe. Det skal være et sted, hvor vi alle sammen kan få en griner af, hvor ringe de er.
De her er bedømmelsekriterierne på vistyrer.dk:
Hjælpsomhed
Coolness
Interesse
Pædagogik
Lighed
Venlighed
Coolness? WTF,
De her er bedømmelsekriterierne på vistyrer.dk:
Hjælpsomhed
Coolness
Interesse
Pædagogik
Lighed
Venlighed
Coolness? WTF,
#28 Pointen med hjemmesiden er jo at demonstrere at skolen er en envejsvurdering, og altså at give eleverne en mulighed for at vurdere lærerne. Som flere har indikeret er det ikke alle uddannelser, der tilbyder evaluering af underviserne, hvilket virker underligt når det er dem, der afgør en stor del af elevernes fremtid.
Tror coolness kan oversættes til integration i yngre generationers kultur.
Tanghaar (28) skrev:Coolness? WTF,
Tror coolness kan oversættes til integration i yngre generationers kultur.
Nu skal jeg selvfølgelig heller ikke prøve at skræmme dig væk, men kvaliteten af forelæserne varierer meget, som regel er forelæseren enten ualmindelig dårlig, eller skræmmende god. Jeg har i hvert fald både haft min bedste og min dårligste lærer på universitetet, hvis man tæller alle de institutioner med, som jeg efterhånden har arbejdet mig igennem.
Nu skal jeg selvfølgelig heller ikke prøve at skræmme dig væk, men kvaliteten af forelæserne varierer meget, som regel er forelæseren enten ualmindelig dårlig, eller skræmmende god. Jeg har i hvert fald både haft min bedste og min dårligste lærer på universitetet, hvis man tæller alle de institutioner med, som jeg efterhånden har arbejdet mig igennem.
Kære nr 25
Der er så stor forskel på, hvordan man bedømmer folk - guderne skal vide, at karaktergivning, som den har eksisteret i snart umindelige tider er den MINDST fornuftige. Hvilket langt de fleste lærere synes! Men ligesom pensum, dårlige bøger osv, som du nævner, er det ikke noget lærerne har mulighed for at ændre - Vi er underlagt det såkaldte Undervisningsministerium, der udstikker de givne rammer for pensum (du har vel hørt om de sidste års påhit i form af kanons?) og kommuner, der udstikker rammer for, hvor mange penge,der skal bruges på fx. bøger - og vælgerne vil jo gerne spare lidt skattekroner, så det er ikke altid det nyeste, der bliver råd til....
Men tilbage til vurdering af mennesker - Karakterer er ikke velegnede. Hvorfor det er så meget mere latterligt, at der netop skal gives karakterer. I Skolen (og sikkert også andre undervisningsionstitutioner) forsøges det dog at give efter de (igen - Undervisningsministeriet) udstukne direktiver og efter FAGLIG kunnen.
Men VISTYRER giver efter fx. "Coolness" - Gad vide, hvordan en ældre lærerinde i plisseret nederdel bedømmes efter dette?
I og med at hjemmesiden giver indtryk af, at det er OK at bedømme andre menneskers "Coolness" (altså deres fremtoning efter fx tøj- og musiksmag) er det ret usikkert, hvordan man bliver bedømt af unge mennseker med hængerøvsbukser og huen ned over øjnene. Ikke et ondt ord om nævnte beklædningsgenstande - men hvad har dét med undervisningen at gøre?
Hvordan gives karakter for "Lighed"? - Jeg har mødt utroligt mange børn, der havde en meget subjektiv opfattelse af lighed.
Hvordan ser det ud med "Interesse"? Er det nu, om læreren virker interesseret i den enkelte elev - eller virker interessant PÅ den enkelte elev? Skal læreren underholde eller undervise? SKal han/hun være mere spændende en Robinsonekspeditionen? (Det ser du vel?)
"Venlighed" er næsten det mest relevante - Men ret beset véd jeg, at jeg hos ganske vist meget få elever vil score ret lavt her....
Jeg kigger dagligt for at se, hvordan jeg bliver bedømt (fordømt)
Det blev lidt langt - men det jeg vil sige er: Med alle Skolens og alle Lærerne sfejl og mangler - så bedømmer vi ALDRIG elever efter deres menneskelige kvalifikationer - Det ville være UHØRT at give elever (uanset alder) karakter efter deres "Venlighed", "Interesse" eller for den sags skyld "Coolness".
Jeg er måske selv lidt heldig - jeg havde selv nogle dygtige, rare og interessante lærere, da jeg gik i skole....
Men jeg er så F***** træt af, at se kolleger, der brænder for deres job, brænde ud og gå ned med stress, fordi de bliver jagtet af folk, der synes det er i orden at bedømme deres medmennesker efter ovenstående kriterier. Jeg er i det hele taget træt af, at Skolen/lærerne altid bliver diskuteret som om det var en blanding af lektor Blomme og TykkeNiels.
Og til sidst - Nej jeg føler mig ikke ramt - når jeg en dag føler mig ramt, holder jeg op med at være lærer.
Og til allersidst - Jeg håber, du får nogle gode karakterer i din udannelse - jeg håber også, du engang får et dejligt, vellønnet job, hvor du bliver værdsat efter fortjeneste, og får ros når du fortjener det.
De bedste hilnser (Til alle)
Den Gl. Lærer
Der er så stor forskel på, hvordan man bedømmer folk - guderne skal vide, at karaktergivning, som den har eksisteret i snart umindelige tider er den MINDST fornuftige. Hvilket langt de fleste lærere synes! Men ligesom pensum, dårlige bøger osv, som du nævner, er det ikke noget lærerne har mulighed for at ændre - Vi er underlagt det såkaldte Undervisningsministerium, der udstikker de givne rammer for pensum (du har vel hørt om de sidste års påhit i form af kanons?) og kommuner, der udstikker rammer for, hvor mange penge,der skal bruges på fx. bøger - og vælgerne vil jo gerne spare lidt skattekroner, så det er ikke altid det nyeste, der bliver råd til....
Men tilbage til vurdering af mennesker - Karakterer er ikke velegnede. Hvorfor det er så meget mere latterligt, at der netop skal gives karakterer. I Skolen (og sikkert også andre undervisningsionstitutioner) forsøges det dog at give efter de (igen - Undervisningsministeriet) udstukne direktiver og efter FAGLIG kunnen.
Men VISTYRER giver efter fx. "Coolness" - Gad vide, hvordan en ældre lærerinde i plisseret nederdel bedømmes efter dette?
I og med at hjemmesiden giver indtryk af, at det er OK at bedømme andre menneskers "Coolness" (altså deres fremtoning efter fx tøj- og musiksmag) er det ret usikkert, hvordan man bliver bedømt af unge mennseker med hængerøvsbukser og huen ned over øjnene. Ikke et ondt ord om nævnte beklædningsgenstande - men hvad har dét med undervisningen at gøre?
Hvordan gives karakter for "Lighed"? - Jeg har mødt utroligt mange børn, der havde en meget subjektiv opfattelse af lighed.
Hvordan ser det ud med "Interesse"? Er det nu, om læreren virker interesseret i den enkelte elev - eller virker interessant PÅ den enkelte elev? Skal læreren underholde eller undervise? SKal han/hun være mere spændende en Robinsonekspeditionen? (Det ser du vel?)
"Venlighed" er næsten det mest relevante - Men ret beset véd jeg, at jeg hos ganske vist meget få elever vil score ret lavt her....
Jeg kigger dagligt for at se, hvordan jeg bliver bedømt (fordømt)
Det blev lidt langt - men det jeg vil sige er: Med alle Skolens og alle Lærerne sfejl og mangler - så bedømmer vi ALDRIG elever efter deres menneskelige kvalifikationer - Det ville være UHØRT at give elever (uanset alder) karakter efter deres "Venlighed", "Interesse" eller for den sags skyld "Coolness".
Jeg er måske selv lidt heldig - jeg havde selv nogle dygtige, rare og interessante lærere, da jeg gik i skole....
Men jeg er så F***** træt af, at se kolleger, der brænder for deres job, brænde ud og gå ned med stress, fordi de bliver jagtet af folk, der synes det er i orden at bedømme deres medmennesker efter ovenstående kriterier. Jeg er i det hele taget træt af, at Skolen/lærerne altid bliver diskuteret som om det var en blanding af lektor Blomme og TykkeNiels.
Og til sidst - Nej jeg føler mig ikke ramt - når jeg en dag føler mig ramt, holder jeg op med at være lærer.
Og til allersidst - Jeg håber, du får nogle gode karakterer i din udannelse - jeg håber også, du engang får et dejligt, vellønnet job, hvor du bliver værdsat efter fortjeneste, og får ros når du fortjener det.
De bedste hilnser (Til alle)
Den Gl. Lærer
Hansemann01 (31) skrev:Kære nr 25
Her på newz går jeg nu altså under navnet "myplacedk". ;-)
Du kan også tjekke min profil for at se mit rigtige navn, og bruge det. ;-)
Hansemann01 (31) skrev:Men VISTYRER giver efter fx. "Coolness" - Gad vide, hvordan en ældre lærerinde i plisseret nederdel bedømmes efter dette? [...] - men hvad har dét med undervisningen at gøre?
Det er slet ikke en uvæsentlig ting, slet ikke for unge mennesker. Vi foretrækker vel alle at være i selskab med interessante mennesker. En teenager, som jo i bund og grund ikke har andet at gå op i end at være cool, er ikke specielt interesset i ældre damer i plisseret nederdel. Det betyder ikke at hun er en dårlig lærer, men det betyder at hun alt andet lige får sværere ved at engagere eleverne, og det skal hun jo så opveje på en eller anden måde.
At vurdere læreren efter "coolness" kan slet ikke undgåes, så at formelisere det kan jeg ikke se det store problem i. Men vægten af denne karakter skal naturligvis også være passende. En "uncool" lærer kan jo godt være en god lærer alligevel.
Hansemann01 (31) skrev:hvordan man bliver bedømt af unge mennseker med hængerøvsbukser og huen ned over øjnene. Ikke et ondt ord om nævnte beklædningsgenstande
Haha, ja karakterer for min tøjsmag og "coolness" er nok noget underligt noget, hvis den bliver givet af små drenge, der ikke kan finde ud af at tage bukser på. :-D
Hansemann01 (31) skrev:Skal læreren underholde eller undervise?
Ifølge min erfaring som både elev, og en ganske kort "karriere" som vikar: Hvis ikke du er underholdende, er du kedelig. Er du kedelig, hører folk ikke efter. Hører folk ikke efter, kan du lige så godt lade være med at sige noget.
Din undervisning skal være underholdende. Får du eleverne til at grine bare én gang pr. lektion er det langt lettere at holde deres opmærksomhed.
Hansemann01 (31) skrev:SKal han/hun være mere spændende en Robinsonekspeditionen? (Det ser du vel?)
Det gør jeg nu ikke, men læreren skal være mere spændende end elevernes reelle alternativ.
Jeg har haft ganske få lærere der var mere interessante, end et stykke blankt papir og noget at tegne med. Og jeg har ALDRIG været god til at tegne, eller specielt interesseret i det.
Som vikar kunne jeg tydeligt mærke at elevernes opmærksomhed forsvandt så snart jeg havde præsenteret mig og dagens emne, og kom tilbage da jeg kom godt i gang med min undervisningsstil. Bare tonen jeg snakkede i, og mit ordvalg, kunne få opmærksomheden tilbage på mig.
Ja det er jo egentlig simpelt nok, og du ved det nok allerede. Men der er mange lærere der opfører sig om om de får løn for at snakke, ikke for at blive hørt.
Hansemann01 (31) skrev:Og til allersidst - Jeg håber, du får nogle gode karakterer i din udannelse - jeg håber også, du engang får et dejligt, vellønnet job, hvor du bliver værdsat efter fortjeneste, og får ros når du fortjener det.
Det har jeg skam allerede. :)
Men jeg er bitter over hele uddannelsessystemet, alle 10 år i folkskolen og 3 år på handelsskolen var et helvede for mig. Jeg kan stort set ikke huske noget fra før folkeskolen, så det var praktisk talt hele mit liv der havde været sådan.
Jeg skal nok lade være med at give lærerne hele skylden. Mange af selv de dårlige lærer kunne nok ikke være meget bedre inden for de rammer de arbejdede i. Men jeg kunne da godt forestille mig nogle ændringer i systemet, som gav både lærere og elever mulighed for at være mere engagerede, og lade være med at spilde så meget af hinandens tid.
myplacedk (35) skrev:Ah, mit indlæg var da vist mere ontopic end gennemsnittet på newz. ;-)
"De andre slår, så må jeg også" ? ;)
Nej, jeg mente ikke decideret at dit indlæg i #32 (aka myspacedk :p) var irrelevant (hvorfor jeg også ratede det relevant ;)), men bare at det lige manglede den sidste pointe for at holde sig helt op af OPs emne, og så ville jeg lige prøve at skubbe lidt videre :)
GormDK (36) skrev:i #32 (aka myspacedk :p)
Ah, så vil jeg nu alligevel hellere kaldes "#32". :(
GormDK (36) skrev:var irrelevant (hvorfor jeg også ratede det relevant ;)), men bare at det lige manglede den sidste pointe for at holde sig helt op af OPs emne, og så ville jeg lige prøve at skubbe lidt videre :)
Fair nok. :) Jeg har bare (i god newz-tradition) ikke læst artiklen eller set den omtalte hjemmeside, derfor forholder jeg mig ikke itl det. ;-)
myplacedk (37) skrev:Ah, så vil jeg nu alligevel hellere kaldes "#32". :(
Shit, det er jeg sgu ked af. Det var bare en dum fejl, ved ikke lige hvad der skete med mit hoved. Kan vi ikke sige at for at rode bod giver jeg en informativ-rating, og så kalder du mig LortDK resten af året? :)
Sjovt det med "coolness". Jeg kan huske da jeg skulle vælge gymnasium (som type), var der disse her presentationer.
Til det almene gymnasium dukkede Frøken Pli op, i nederdel osv. Det var meget orienteret omkring specielt den sproglige del (jeg er matematiker) og meget gammeldaws.
Derefter var der en anden lærer fra HTX, ihvertfald 10 år yngre, i mere.. hverdags tøj, som var meget engangaseret (som matematiker forbeholder jeg mig retten til ikke at kunne stave).
Hun fortalte meget om de tekniske aspekter, at vi kunne benytte bærbare computerer (det var altså nyt for 5-6 år siden!), omkring udenlandsklasser, skolefester osv.
Valget var super nemt.. HTX all the way.
Så hvor "cool" læren er kan altså betyde en del.
Til det almene gymnasium dukkede Frøken Pli op, i nederdel osv. Det var meget orienteret omkring specielt den sproglige del (jeg er matematiker) og meget gammeldaws.
Derefter var der en anden lærer fra HTX, ihvertfald 10 år yngre, i mere.. hverdags tøj, som var meget engangaseret (som matematiker forbeholder jeg mig retten til ikke at kunne stave).
Hun fortalte meget om de tekniske aspekter, at vi kunne benytte bærbare computerer (det var altså nyt for 5-6 år siden!), omkring udenlandsklasser, skolefester osv.
Valget var super nemt.. HTX all the way.
Så hvor "cool" læren er kan altså betyde en del.
Matematikniveauet var faktisk højere på HTX de gange vi sammenlignede opgaver med studerende på det almene gym.
På folkeskole niveau er det jo også vigtigt at Lærerne ikke bare er elevernes forældre om igen + 4 timers tvunget undervisning i noget man ikke gad lære alligevel.
Derudover var det geniale ved HTX at lærerne var professionelle med læreuddanelse, så de kunne fortælle ud fra virkelige situationer, hvor lærene på gymanisiet aldrig nogen sinde havde arbejdet med andet efter de færdiggjorde deres studium.
At tilbringe hele sit liv på en skole er nok en dårlig ide i sidste ende.
Matematikniveauet var faktisk højere på HTX de gange vi sammenlignede opgaver med studerende på det almene gym.
På folkeskole niveau er det jo også vigtigt at Lærerne ikke bare er elevernes forældre om igen + 4 timers tvunget undervisning i noget man ikke gad lære alligevel.
Derudover var det geniale ved HTX at lærerne var professionelle med læreuddanelse, så de kunne fortælle ud fra virkelige situationer, hvor lærene på gymanisiet aldrig nogen sinde havde arbejdet med andet efter de færdiggjorde deres studium.
At tilbringe hele sit liv på en skole er nok en dårlig ide i sidste ende.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.