mboost-dp1
Wake on Lan
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Min hjemmepc, er pt via mit domæne, med en mulighed for fjernskrivebord, og det virker glimrende over nettet.
Men jeg har en såkaldt feature jeg ikke har leget med før. Wake on Lan. Jeg har slået den til, fordi jeg ikke gider lade min pc stå tændt.
Det virker dog ikke.
Er der en indstilling jeg ikke har lavet i henholdvis min router eller clienten? Det er aktiveret i BIOS, og efter min "desværre" ringe viden om WOL, så burde det da være det?
Det skulle ihvertfald virke gennem det lokale netværk(i teorien). Men sidder over internettet nu, og det virker ikke.
Men jeg har en såkaldt feature jeg ikke har leget med før. Wake on Lan. Jeg har slået den til, fordi jeg ikke gider lade min pc stå tændt.
Det virker dog ikke.
Er der en indstilling jeg ikke har lavet i henholdvis min router eller clienten? Det er aktiveret i BIOS, og efter min "desværre" ringe viden om WOL, så burde det da være det?
Det skulle ihvertfald virke gennem det lokale netværk(i teorien). Men sidder over internettet nu, og det virker ikke.
Nu har jeg aldrig selv brugt WoL, men ud af nysgerrighed: hvordan sender du den "magiske" pakke via internettet?
#2 Det er jo lidt det jeg er i tvivl om jeg gør.
Såvidt jeg ved, er den "magiske" pakke. Henvendt computeren pr. mac adresse, ikke pr ip.
Men går så ud fra at når jeg tilgår maskinen via port 3389, så er routeren indstillet til at vidersende den den magiske pakke til den macadresse den er sat til at forwarde til. Men hvorvidt den magiske pakke er afsendt korrekt, det ved jeg ikke!
Såvidt jeg ved, er den "magiske" pakke. Henvendt computeren pr. mac adresse, ikke pr ip.
Men går så ud fra at når jeg tilgår maskinen via port 3389, så er routeren indstillet til at vidersende den den magiske pakke til den macadresse den er sat til at forwarde til. Men hvorvidt den magiske pakke er afsendt korrekt, det ved jeg ikke!
Den magiske pakke skal så vidt jeg ved sendes til netværkets broadcast adresse - ikke til mål-computerens MAC-adresse.
a computer connected to a router can be woken if a magic packet sent over the Internet is routed to it. This requires any firewall to be set up to allow entry of the WOL signal to a specified port. The port can be forwarded to the computer to be woken up; or some routers permit the packet to be broadcast to the entire LAN.
#5 Jeg er ikke overbevist om at det gælder for alle netkort. Hvilket netkort har du?
Jeg ved ikke hvordan du genererer pakken, men du kan evt. prøve denne tjeneste (nederst på siden) med submask 255.255.255.255.
#EDIT:
En anden tilføjelse er at port 3389 er spærret.. da vi sidder på et "usikkert" sikkert net. :D
Så derfor kunne jeg ikke pinge den, men den virker stadig ikke af den grund.
Tror sgu jeg køber et intel bundkort, og får det her ud af verdenen... har alligevel aldrig kunne sætte den "rigtigt" på sleep :(
En anden tilføjelse er at port 3389 er spærret.. da vi sidder på et "usikkert" sikkert net. :D
Så derfor kunne jeg ikke pinge den, men den virker stadig ikke af den grund.
Tror sgu jeg køber et intel bundkort, og får det her ud af verdenen... har alligevel aldrig kunne sætte den "rigtigt" på sleep :(
#10 Nu virker det heller ikke på lan.
Kan jo lige tilføje hvad jeg har gjort, så det bliver mere tydeliggjort.
Har forwarded port [9, 3389] til min stationær.
Efterfølgende har jeg konstateret det virkede med remote desktop ved at en ven "crackede" min pc, og lavede en smuk baggrund i paint.
Samtidig har jeg indstillet det sådan at mit domæne redirecter (DNS) ved subdomæner. Så jeg har adgang til NAS, samt router via port angivelser på mit domænenavn.
Alt dette virker, dog ikke på arbejde, hvor vores adm net, åbenbart ikke tillader adgang, vores andet net virker fint.
WOL.
Jeg har min udvendige adresse fra at pinge det subdomæne som jeg redirecter med, og den er angivet ud fra myip.dk.
og jeg har port 9 til forward, hvilket er den jeg bruger til at sende pakken via min iPhone og iNet WOL.
Dette program finder selv frem til maskinen på det lokale net, og alle indstillingerne er opsat korrekt.
Samtidig er WOL slået til ude i bios, hvor den angiveligt giver adgang til at boote maskinen op fra tilstanden S5(slukket)
Men når jeg sender den magiske pakke.. FFF..+(M:A:C)
Så sker der "intet".. hverken på internt net, eksternt.. eller hvis jeg siger pænt ting til maskinen.
Har forsøgt at sende en magisk pakke til en ven, som har en bærbar der kan Wake on Lan.. Men det virker dog ikke.
Han har samtidig prøvet at wake min gennem internettet.
Stadig uden held.
Har opdateret lan drivere. - samt sikret mig at den står indstillet til at at WOL er "alowed".
Har opdateret Bios.
intet virker.
Derfor har jeg 2 konklusioner.
Enten er mit bundkort faulty..
Eller også er mit program ufunktionsdygtigt, og samtidigt duer WOL ikke over internettet.
Men jeg er officielt løbet tør for ideer!
Kan jo lige tilføje hvad jeg har gjort, så det bliver mere tydeliggjort.
Har forwarded port [9, 3389] til min stationær.
Efterfølgende har jeg konstateret det virkede med remote desktop ved at en ven "crackede" min pc, og lavede en smuk baggrund i paint.
Samtidig har jeg indstillet det sådan at mit domæne redirecter (DNS) ved subdomæner. Så jeg har adgang til NAS, samt router via port angivelser på mit domænenavn.
Alt dette virker, dog ikke på arbejde, hvor vores adm net, åbenbart ikke tillader adgang, vores andet net virker fint.
WOL.
Jeg har min udvendige adresse fra at pinge det subdomæne som jeg redirecter med, og den er angivet ud fra myip.dk.
og jeg har port 9 til forward, hvilket er den jeg bruger til at sende pakken via min iPhone og iNet WOL.
Dette program finder selv frem til maskinen på det lokale net, og alle indstillingerne er opsat korrekt.
Samtidig er WOL slået til ude i bios, hvor den angiveligt giver adgang til at boote maskinen op fra tilstanden S5(slukket)
Men når jeg sender den magiske pakke.. FFF..+(M:A:C)
Så sker der "intet".. hverken på internt net, eksternt.. eller hvis jeg siger pænt ting til maskinen.
Har forsøgt at sende en magisk pakke til en ven, som har en bærbar der kan Wake on Lan.. Men det virker dog ikke.
Han har samtidig prøvet at wake min gennem internettet.
Stadig uden held.
Har opdateret lan drivere. - samt sikret mig at den står indstillet til at at WOL er "alowed".
Har opdateret Bios.
intet virker.
Derfor har jeg 2 konklusioner.
Enten er mit bundkort faulty..
Eller også er mit program ufunktionsdygtigt, og samtidigt duer WOL ikke over internettet.
Men jeg er officielt løbet tør for ideer!
Så virker det sgu.
to ting at hæfte sig fast i.
1: Wake on lan, virker kun hvis windows er lukket korrekt ned.
2: Man skal huske at subnet er 255.255.255.255 ikke 0 til sidst, som programmet ellers selv vælger. For den skal broadcaste!
3: Der er hele to steder man skal enable det i bios. Et for at enable conceptet, 2 for at enable S5 mode.
Og WOL i bios hedder åbenbart Boot LAN rom.
to ting at hæfte sig fast i.
1: Wake on lan, virker kun hvis windows er lukket korrekt ned.
2: Man skal huske at subnet er 255.255.255.255 ikke 0 til sidst, som programmet ellers selv vælger. For den skal broadcaste!
3: Der er hele to steder man skal enable det i bios. Et for at enable conceptet, 2 for at enable S5 mode.
Og WOL i bios hedder åbenbart Boot LAN rom.
Det må da være en fejl, for når man booter fra lankortets rom så er det da for at få netværksadresser og alt det før OS'et
Og WOL har vel ikke noget med adresser at gøre, andet end at ens netværksudstyr skal kende MAC-adressen i en tabel (vil jeg tro.. har vel intet med selve maskinen eller dens BIOS/CMOS at gøre)
Og WOL har vel ikke noget med adresser at gøre, andet end at ens netværksudstyr skal kende MAC-adressen i en tabel (vil jeg tro.. har vel intet med selve maskinen eller dens BIOS/CMOS at gøre)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.