mboost-dp1
WTF!!! Indiana Jones - Spilletid
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Indiana Jones og Krystalkraniets Kongerige
DVD: 1 time, 57 minutter.
BD: 2 timer, 6 minutter
I begge tilfælde er det 2-Disc Special Edition
Er der nogen der ved hvorfor der er forskel, og evt. hvad det er der mangler i DVD udgaven?
[edit]
Og hvorfor fanden skal jeg betale det samme, når jeg får 9 minutter mindre???
[/edit]
DVD: 1 time, 57 minutter.
BD: 2 timer, 6 minutter
I begge tilfælde er det 2-Disc Special Edition
Er der nogen der ved hvorfor der er forskel, og evt. hvad det er der mangler i DVD udgaven?
[edit]
Og hvorfor fanden skal jeg betale det samme, når jeg får 9 minutter mindre???
[/edit]
Kan man forestille sig, at den specielle version til 2 disc-filmen pladsmæssigt ikke kunne være på DVD'en, hvornår denne version er kortere end BD'ens version?
Forstået på den måde, at hvis der var plads nok på DVD'en (og nu tager vi ikke så meget hensyn til 2 lags-teknologien og brug af begge sider), så ville denne version være lige så lang som BD'ens, men at instruktøreren var tvunget til at skære ned på filmens længde?
Forstået på den måde, at hvis der var plads nok på DVD'en (og nu tager vi ikke så meget hensyn til 2 lags-teknologien og brug af begge sider), så ville denne version være lige så lang som BD'ens, men at instruktøreren var tvunget til at skære ned på filmens længde?
Det kunne man sagtens forestille sig, og jeg har derfor lige set efter. Det er en dual-layer, og der er 6,87GB, så der er mere end rigeligt plads til de sidste 9 minutter.
Det kunne man sagtens forestille sig, og jeg har derfor lige set efter. Det er en dual-layer, og der er 6,87GB, så der er mere end rigeligt plads til de sidste 9 minutter.
Jeg vil umiddelbart tro, uden at jeg har noget at have det i, at det skyldes forskellen på antal FPS, der køres med.
PAL, som vi bruger i Europa, kører med 25 FPS, hvorimod NTSC, som bruges i andre dele af verden (bl.a. USA) kører med 29,97 FPS.
Det må jo et eller andet sted give en forskel i længden :)
PAL, som vi bruger i Europa, kører med 25 FPS, hvorimod NTSC, som bruges i andre dele af verden (bl.a. USA) kører med 29,97 FPS.
Det må jo et eller andet sted give en forskel i længden :)
Jeg tror også det er noget i den stil, selv om begge skiver er henvendt til det eropæiske marked, og dermed ikke i NTSC.
Biograffilm er nemlig i 24 FPS.
Når den så skal udgives i NTSC (DVD/VHS) så strækker man til de ca. 30 FPS med 2:3 pulldown. Effekten er at 4 frames bliver spredt over 5 frames, så de 24 FPS bliver til 30 FPS. Så sænker man hastigheden en anelse for at ramme de 30000/1001 FPS som er helt korrekt.
Når den skal udgives i PAL er problemet noget helt andet, for der skal de ramme 25 FPS. Det er meget svært at strække 24 frames til 25 uden at det hakker, så der plejer man bare at sætte hastigheden op med 4%. Det giver en 4% kortere film, og lyden får en anelse højere tone.
Men så vidt jeg har forstået, så understøtter HD (og dermed også blu-ray) faktisk 24 FPS, og så er det problem jo løst på den mest elegante måde.
-
Så kort sagt: Blu-ray udgaven kører med 24 FPS som filmen er beregnet til. DVD-udgaven har fået hastigheden sat op til 25 FPS, hvilken gør den 4% kortere. Regn selv efter, om jeg har ret, for jeg gætter egentlig bare. ;-)
[edit]
Og hvor fanden køber man DVD og Blu-ray til samme pris? (Jeg har ikke fulgt med i markedet, er det blevet normalt??)
[/edit]
Jeg tror også det er noget i den stil, selv om begge skiver er henvendt til det eropæiske marked, og dermed ikke i NTSC.
Biograffilm er nemlig i 24 FPS.
Når den så skal udgives i NTSC (DVD/VHS) så strækker man til de ca. 30 FPS med 2:3 pulldown. Effekten er at 4 frames bliver spredt over 5 frames, så de 24 FPS bliver til 30 FPS. Så sænker man hastigheden en anelse for at ramme de 30000/1001 FPS som er helt korrekt.
Når den skal udgives i PAL er problemet noget helt andet, for der skal de ramme 25 FPS. Det er meget svært at strække 24 frames til 25 uden at det hakker, så der plejer man bare at sætte hastigheden op med 4%. Det giver en 4% kortere film, og lyden får en anelse højere tone.
Men så vidt jeg har forstået, så understøtter HD (og dermed også blu-ray) faktisk 24 FPS, og så er det problem jo løst på den mest elegante måde.
-
Så kort sagt: Blu-ray udgaven kører med 24 FPS som filmen er beregnet til. DVD-udgaven har fået hastigheden sat op til 25 FPS, hvilken gør den 4% kortere. Regn selv efter, om jeg har ret, for jeg gætter egentlig bare. ;-)
[edit]
Og hvor fanden køber man DVD og Blu-ray til samme pris? (Jeg har ikke fulgt med i markedet, er det blevet normalt??)
[/edit]
(#15 og) #16
126 minutter * 60 sekunder * 24 frames = 181440 frames
181440 frames / 25 frames / 60 sekunder = 121 minutter
Din ide ser ikke helt dum ud...
.
126 minutter * 60 sekunder * 24 frames = 181440 frames
181440 frames / 25 frames / 60 sekunder = 121 minutter
Din ide ser ikke helt dum ud...
.
[edit]Stereo Studio. Uden at vide det med sikkerhed, vil jeg da tro at deres priser er de samme i hele landet, og der er en lige i nærheden af dig...
[/edit]
#19 Den bedste butik til at købe Blu-Ray er imo Elgiganten. De har et stort udvalg, alle deres film koster 199 kr. (næsten). Hvis man skal købe mange film, både DVD og Blu-Ray, så er moviezoo.dk god, da fragten kun koster 29 kr. og deres film koster omkring 179 kr.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.