mboost-dp1
Yndlings-XKCD-stribe?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hej Newz.
Hvad er jeres yndlings-XKCD-stribe? Der er mange gode, men jeg hælder personligt nok mest til Exploits of a Mom.
Hvad er jeres yndlings-XKCD-stribe? Der er mange gode, men jeg hælder personligt nok mest til Exploits of a Mom.
Arh, der er så mange gode...
I kategorien "du får nørd-point for at fatte pointen straks" kunne denne være vinder:
Travelling Salesman Problem
I kategorien "du får nørd-point for at fatte pointen straks" kunne denne være vinder:
Travelling Salesman Problem
/104/
... hvilket nok siger mere om mig end om striben. Anyhow, jeg elsker i hvert fald XKCD. Det er genialt, selvom jeg qua min manglende it-viden ikke forstår alle, hvilket fører til den Spiderboys indlæg, for hvad betyder knægtens navn i computertermer? At alle data simpelthen skal slettes fra databasen?
... hvilket nok siger mere om mig end om striben. Anyhow, jeg elsker i hvert fald XKCD. Det er genialt, selvom jeg qua min manglende it-viden ikke forstår alle, hvilket fører til den Spiderboys indlæg, for hvad betyder knægtens navn i computertermer? At alle data simpelthen skal slettes fra databasen?
Hvis du skriver det som navn i et system med elendig sikkerhed, og som lagrer data i en SQL-database, så forsvinder tabellen med navnet "Students".
Det er et sikkerhedshul kaldet "SQL injection", og det er desværre ikke usædvanligt. (Og det i sig selv skræmmer mig lidt. I visse tilfælde meget.)
Hvis du skriver det som navn i et system med elendig sikkerhed, og som lagrer data i en SQL-database, så forsvinder tabellen med navnet "Students".
Det er et sikkerhedshul kaldet "SQL injection", og det er desværre ikke usædvanligt. (Og det i sig selv skræmmer mig lidt. I visse tilfælde meget.)
Ellers elsker jeg alle hans striber med seriøse historier fra hans kærlighedsliv - om hvordan han mister en kæreste, får en ny, hvordan de bor sammen og lignende eksempler.
Jeg kan ikke huske den nu, men lige nu tænker jeg særligt på den om pigen med minerne i indkørslen eller pigen, der går forbi hans hus om natten, mens hun læser en bog.
Og jeg kunne blive ved...
Jeg kan ikke huske den nu, men lige nu tænker jeg særligt på den om pigen med minerne i indkørslen eller pigen, der går forbi hans hus om natten, mens hun læser en bog.
Og jeg kunne blive ved...
Det sidste link passer nu meget godt til site navnet.
Umiddelbart vil jeg mene, at brug af dynamisk SQL er værre end manglende input validering, når vi snakker SQL injection.
Det er ikke udvikleren som skal definere valide værdier.
Nu er komponent et meget bredt begreb, men jeg synes ikke at ovenstående giver et retvisende billede af hvad WebLogic er.
Udtryk som "lav kvalitet" og "misvedligeholde" er meget brede, men selvom man nu kunne lave nogle mere præcise defineringer, så finder jeg alligevel ideen ret uigennemtænkt. Hvem vil de smide i fængsel: udviklerne der skulle levere projektet på den halve tid af hvad de selv havde estimeret ? Chefen der valgt at sætte prisen ned fremfor at miste ordren til konkurrenten ? Kunden der valgte den billigste løsning ?
Det sidste link passer nu meget godt til site navnet.
At denne form for manipulering var mulig skyldes, at input fra besøgende på websiden ikke blev filteret før udførsel af databasekaldet.
Umiddelbart vil jeg mene, at brug af dynamisk SQL er værre end manglende input validering, når vi snakker SQL injection.
Teknikken kræver, at udvikleren af et system definerer en række uskadelige værdier i det omfang, det nu er krævet, for at webfunktionen kan fungere. Kun udviklerne af Valus systemet kan fastlægge, hvad der skal anses som valid input i dette tilfælde, men det blev altså ikke gjort før åbningen af Valus tjenesten.
Det er ikke udvikleren som skal definere valide værdier.
WebLogic er en komponent, som f.eks. bruges til at binde webserver og databaseserver sammen.
Nu er komponent et meget bredt begreb, men jeg synes ikke at ovenstående giver et retvisende billede af hvad WebLogic er.
i efterlyser lovgivning, der gør det strafbart at udvikle og sælge software af lav kvalitet. Ligeledes er der behov for mere lovgivning, der gør det strafbart at misvedligeholde en server, da sådan en forsømmelse giver mulighed for uautoriseret adgang til oplysninger, eller til misbrug af serveren med andre formål, f.eks. deltagelse i DDoS angreb.
Udtryk som "lav kvalitet" og "misvedligeholde" er meget brede, men selvom man nu kunne lave nogle mere præcise defineringer, så finder jeg alligevel ideen ret uigennemtænkt. Hvem vil de smide i fængsel: udviklerne der skulle levere projektet på den halve tid af hvad de selv havde estimeret ? Chefen der valgt at sætte prisen ned fremfor at miste ordren til konkurrenten ? Kunden der valgte den billigste løsning ?
Lige umiddelbart tænker jeg nok på Spoiler Alert - det er noget man kan forholde sig til :). Jeg har dog endnu ikke læst alle striber da jeg ikke var med fra starten, men jeg tror efterhånden jeg har været forbi over halvdelen (når jeg i FX klokker på 'Mest besøgte' ligger /comic/random #3 (lige efter newz :p)).
Som mange i denne tråd (surprise :O) kan jeg også rigtigt godt lide xkcd og dens humor; selvom det jo ikke er sådan, at man ved hver stribe griner højt. Som Vandfarve forstår jeg heller ikke alle nørd-hentydningerne, men det er de færreste gange hvor jeg misser pointen helt - nogle som 'Exploits of a mom' kan man jo godt smile over fordi man gætter sig til betydningen og andre gange må man lige have google til hjælp, og der er ofte en blogger et sted der har penslet de avancerede striber ud da jeg jo ikke er den eneste læser der ikke er datalog (:
Som mange i denne tråd (surprise :O) kan jeg også rigtigt godt lide xkcd og dens humor; selvom det jo ikke er sådan, at man ved hver stribe griner højt. Som Vandfarve forstår jeg heller ikke alle nørd-hentydningerne, men det er de færreste gange hvor jeg misser pointen helt - nogle som 'Exploits of a mom' kan man jo godt smile over fordi man gætter sig til betydningen og andre gange må man lige have google til hjælp, og der er ofte en blogger et sted der har penslet de avancerede striber ud da jeg jo ikke er den eneste læser der ikke er datalog (:
Valus sagen som sådan var heller ikke god software development.
To alvorlige sikkerheds fejl på de to første dage.
http://www.computerworld.dk/art/17176 gennemgår forløbet.
Valus sagen som sådan var heller ikke god software development.
To alvorlige sikkerheds fejl på de to første dage.
http://www.computerworld.dk/art/17176 gennemgår forløbet.
#1 Min yndlings-xkcd er den du linker til ;)
Dernæst kommer den her nok som nr. 2
http://xkcd.com/349/ Success.
Dernæst kommer den her nok som nr. 2
http://xkcd.com/349/ Success.
Jeg har ikke en ultimativ favorit, men 419 : Forks and Spoons er en af favoritterne.
exploits of a mom er helt sikkert min favorit.
Men
In popular culture
og In ur reality er også fede
Exploits of a mom og in your reality er det ike alle, der fatter. Den første kan jeg forstå, men den med kattene, hvis man bare har været lidt på nettet fatter man den da med det samme.
Men
In popular culture
og In ur reality er også fede
Exploits of a mom og in your reality er det ike alle, der fatter. Den første kan jeg forstå, men den med kattene, hvis man bare har været lidt på nettet fatter man den da med det samme.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.