Hvem har ansvaret, hvis en automatiseret bil forårsager en ulykke? Det spørgsmål presser sig mere og mere på, som firmaer udvikler autonome biler, og kan i sidste ende helt fjerne behovet for privat bilforsikring.
For biler, der er fuldt selvkørende, er svaret forholdsvist ligetil. Det siger Juraprofessor Robert Peterson fra Santa Clara Universitet i USA.
‘Der ville ikke påhvile dig noget ansvar, for du er en passager, på samme måde som i en taxa,’ forklarer han.
I den situation vil ansvaret ligge hos enten bilproducenten eller udvikleren af den software, bilen bruger. Et spørgsmål, der bliver relevant, når Googles samarbejde med Fiat Chrysler efter planen sender 100 nye selvkørende biler på vejene i løbet af i år, som vi skrev for noget tid siden.
Men har bilisten stadig delvis kontrol over bilen, så bliver det mere kompliceret. For gjorde bilisten noget, der forårsagede ulykken, eller skulle bilisten have taget kontrol og bremset eller drejet for at undgået sammenstød?
Forsikringsspørgsmål kan derfor blive mere komplicerede på den korte bane men potentielt langt simplere på længere sigt, efterhånden som menneskelige fejl nærmest forsvinder. Derudover bliver bilerne udstyret med ‘sorte bokse’, som logger information om kørslen og kan bruges til at opklare, hvad der skete ved en ulykke.
Bud på, hvornår selvkørende biler kommer på gaden, svinger fra 2020 til 2050, så der er stadig lidt tid til at afklare de spørgsmål, som automatiseringen stiller.