mboost-dp1

shg.dk A/S

Shg starter på en frisk på onsdag

- Via crn.dk - , redigeret af Emil

Poul Thyregod, direktør i onlinebutikken Proshop, kunne i dag fortælle, at opkøbet af Shg, der måtte gå i betalingsstandsning i sidste måned, nu er gennemført.

Med købet så vil Shg starte forfra på onsdag, alle systemer nulstilles og det forventes, at firmaet er i fuld gang igen om 14 dage.

Poul Thyregod skrev:
Vi starter helt frisk op fra på onsdag. Derefter regner jeg med, at vi er i fuld drift om 14 dage.

Den tidligere ejer af Shg, Thomas Falborg, fortsætter i selskabet, men nu som regnskabschef. Opkøbet kommer til at påvirke de, der har købt varer hos Shg de seneste 2 år, idet det nye selskab ikke overtager garantisager fra det gamle selskab.

Thyregod vil dog arbejde på at lave en ordning, der kan hjælpe med at skabe kontakt til leverandører og producenter i tilfælde af fejl.





Gå til bund
Gravatar #51 - Fodlisten
7. jul. 2008 20:17
Jeg har netop afsluttet HH, og dermed også erhvervsret. Desværre har jeg ikke længere mine bøger, og er derfor usikker i min sag, men for at få nogle ting på det rene opsummere jeg (ret mig endeligt hvis jeg er forkert på den):

SHG.DK A/S gik i betalingsstandning, aktiviteterne er nu solgt videre til hr. Thyregod, men IKKE selve selskabet SHG.DK A/S. Dvs. aktiviteterne er solgt til et nyt selskab.
Det gamle selskab SHG.DK A/S vil derfor indenfor nærmeste fremtid erklæres konkurs, med mindre der er penge tilbage i selskabet efter boet er opgjort).
Deri ligger forklaring på hvorfor at hr. Thyregod ikke overtager reklamtionssagerne, da reklamationssagerne kun er berrettiget anmeldt til det gamle selskab - SHG.DK A/S.
Det betyder at hr. Thyregod IKKE kan benytte selskabets navn SHG.DK A/S, da han i det tilfælde var nød til at servicere reklamationer, og have købt selskabet.
Dog kan han blot oprette et selskab der hedder fx SHG DK A/S, altså uden punktum.

Fremtiden må så se således ud:
Hr. Thyregod har oprettet sit nyt shg selskab og fører driften videre.
Det gamle selskab SHG.DK A/S skal derefter gøres op og man ser derefter om man kan betale alle kreditorerne. Kan man ikke det, erklæres SHG.DK A/S konkurs, og kreditorene betales i konkursordenen (og det er her, os med tilgodehavender først betales sent i ordenen og derfor har dårlige udsigter til at få penge igen). Er der penge til alle kreditorere kan selskabet SHG.DK A/S for så vidt køre videre, men så er alle jo også betalt.

Men altså faktum er derfor at selskabet SHG.DK A/S skal gøres op, og går sandsynligvis konkurs når ikke alle kreditorerne kan betales, hvilket jeg fornemmer de ikke kan!
Og grunden til at hr. Thyregod ikke overtager reklamationer er fordi han ikke har købt selskabet SHG.DK A/S.

Men som sagt er der lidt huller i hukommelsen, så ret mig endelig hvis det ikke er rigtigt.
Gravatar #52 - Thyregod
7. jul. 2008 20:56
Hej Alle,

Jeg forstår godt Jeres frustration, da man gerne vil holde ved det man kender. Fakta er dog, at det gamle Shg.dk er i betalingsstandsning da gælden var kæmpe stor og uoverskuelig at virksomheden ikke kunne redes på det gamle Cvr. nr. og inden kort tid så går selskabet derfor konkurs.

De tidligere ejere mister deres indsats og de penge der er opsparet i virksomheden. Kreditorer mister næsten alle deres penge og gamle kunder sidder i en garantiklemme – det er ikke en sjov historie for nogen.

Da jeg har været Internethandler side 1995 kender jeg de fleste i branchen og om nogen vil jeg gerne forsøge at redde Shg.dk, da de har lavet et godt stykke arbejde med at få en super online butik op at køre.
Jeg har købt 16 konkursboer genne min ”lange” levetid, da IT markedet er meget svingende og det er svært at lave en forretning på den lave indtjening der er i det nuværende marked.

Der er således ikke lavet nogen ulovligheder i denne handel, jeg fik et udbudsmateriale fra Advokat firmaet og der kunne man give et bud på enkeltdele eller hele virksomheden. Min Interesse lå i at byde på alt eller intet – da det er medarbejderne der tegner virksomheden og ikke en server…

Jeg har brugt 10 dage på at finde en pris og har læst alle virksomhedens kontrakter, testet lederne og fået en god snak med de ansatte. 2 timer før udløb af udbudstiden, der satte jeg min pris på de sunde dele af virksomheden. Jeg har et ansvar for 80 medarbejder og en forkert beregning vil have uoverskuelige konsekvenser for alle. Jeg kunne som I de 16 andre konkurssager blot have budt på varelageret og så lade Shg.dk gå konkurs.

Det de er vigtigt i denne sag er, at det er ”BS af 19/6 2008” (det gamle Shg.dk) der går i graven med garantiforpligtigelsen. Normalt så er det jo de leverandører der er handlet med, der yder garantien. Men hvordan tror I de har det? Først mister de penge, så kommer Thyregod og spørger om vi skal handle fremadrettet og om de vil hjælpe gamle kunder med varer som de dog ikke fik penge for. Hvordan ville I reagere?

Nogen af jer er måske lidt for hårde her inde i dette forum, for det I siger, er: Hvis jeg ikke kan få byttet mit ”bundkort”, så var det bedre at de var gået konkurs?!

Fakta er dog at jeg ikke har haft noget at gøre med den tidligere drift, men arbejder på en løsning i det nye selskab der forhåbentligt kan hjælpe kunder der er kommet i en garantiklemme. I skal bare tænke på, at jeg har fået nøglerne i dag kl. 12.00 og alle medarbejdere arbejder så hurtig de kan for at få Shg.dk tilbage i drift i et nyt selskab.

Jeg har talt med forbrugerombudsmanden i dag kl. 16.30 og han afviser at være behjælpelig med at lave en juridisk holdbar løsning. Mine advokater arbejder således på, at lave en juridisk løsning hvor jeg ikke bliver straffet for at yde en hjælp til de kunder der kan komme i en klemme – ja der er næsten amerikanske tilstande.

Dem der kender mig vil vide, at en af mine leveregler er ”behandl andre som du selv vil behandles” og det er det jeg kæmper for. Jeg synes at Shg.dk fortjener en ”second chance” og det jeg har arbejdet de sidste 14 dage uden ret meget søvn for at få på plads.

Hilsen,
Poul Thyregod

PS: Ploeater, vi skal nok finde dine skærme så de kan komme retur!
Gravatar #53 - GIGAR
7. jul. 2008 21:29
Nu må folk som beklager sig over at vi "tuder" jo lige indse, at det ikke er en rulle toiletpapir til en halvtredser vi beklager os over - i de fleste tilfælde er det jo flere tusinde kroner det handler om.
Gravatar #54 - Emil
7. jul. 2008 21:40
#52 Thyregod > Jeg må sige, at jeg har stor respekt for, at du sidder kl. 23 om aftenen (på en dag hvor du formentlig har utrolig travlt) og svarer på kundernes spørgsmål i et internetforum. Det vidner om engagement, virkeløst og ikke mindst integritet i forhold til den virksomhed du driver.

Selvom jeg selv sidder med en 5-6 potentielle garantiklemmer, så har netop dette gjort, at jeg fremover stadig har tænkt mig at handle hos jer, hvis ellers leveringstid og pris virker fornuftig.

Thumbs up for at være en direktør, der kender sit publikum og lever i den verden, de gør.
Gravatar #55 - introvert
7. jul. 2008 23:36
Samme her.

Selv om jeg har potentiale for RMA skuffelse i fremtiden, så er det da vand i forhold til antal arbejdspladser der reddes ved denne aktion.
Gravatar #56 - graynote
7. jul. 2008 23:40
#52 Thyregod:

Såfremt "du er dig"

Det er noget ævl, at du forsøger at redde SHG - eller i alle fald er det noget selvmodsigende at tale om en "redningsaktion", når det for så vidt kun er brandet, du vil føre videre.

Som du selv siger, så er det reelt ikkke forretnngen, men dens aktiver, du overtager - og netop derfor er du ikke ansvarlig for eventuelle reklamationssager.

Det er en splinterny virksomhed med samme navn.


Det er muligvis god forretning, men en redningsaktion er det ikke. Stå nu bare ved, at det er ren forretning og ikke en uselvisk handling, der skal redde .. ja, hvad er det lige præcis, der bliver reddet?

Du overtager ikke BS af 19/6 2008"
Du overtager ikke gæld.
Du overtager ikke forpligtelser.
Du overtager ikke CVR-nummer.


Jeg spørger lige igen: Hvad er det helt præcist, der bliver reddet?

Det grænser til plattenslageri at forsøge at overtage SHG's kundebase ved at udgive sig for at være samme forretning som førhen. Samme design som førhen. Samme navn som førhen - men garantien og reklamationsretten fra førhen? Den er gået fløjten.

Meld nu rent ud (på shg.dk), at du har overtaget sitet og brandet, men at virksomheden er ny. Det ville klæde dig og sandsynligvis også spare dig for en masse besvær med frustrerede kunder, der ikke lige forstår, hvorfor de ikke kan få byttet et stykke defekt hardware "når nu det er samme forretning.


/graynote
Gravatar #57 - Blackout
8. jul. 2008 00:54
Ja det er jo en lidt træls sag.

Jeg har selv købt for over 100.000 hos SHG, og det er da mega træls at vide at alt jeg har fra dem nu er uden garanti.

Dog kan jeg kun håbe at skulle noget gå i stykke, at det så er eks. en harddisk som jeg kan bytte direkte ved producenten.

Er det mere bøvlet, ja. Men ikke umuligt, dog er der nogle producenter som absolut ikke vil have noget direkte med slut brugeren at gøre, og her kan det jo være et problem hvis importørerne stiller sig på bagben, og det er jo lige så forståeligt som, for hvorfor skulle de tabe flere penge, når Thyregod kun vil overtage den sjove del af SHG og ikke stå inde for den trælse del.

Og det er da med blandede følelser at læse alt hvad der er skrevet her. Jeg forstår godt Thyregods metode, da det jo ikke er fedt at skulle stå for garanti for alle de stumper han ikke har tjent penge på.

Men han må også forstå at kunder som kommer i klemme der vil føle sig ufattelig snydt, da firmaet fortsætter i samme navn. Og folk som står med en defekt vare og ikke kan få den byttet, selv om navnet på kvitteringen er det samme, som den forretning de står i og bliver afvist.

Det er lidt af en varm kartoffel, ingen tvivl der.

Det minder jo lidt om hvad der skete for Midt Data, da de røg i problemer, dog kan man ikke ligefrem sammenligne alt, men Midt Data skiftede jo reelt selskab og gik fra A/S til Aps, og dermed reelt ikke var samme selskab mere.

Men Midt Data gjorde det mest fornuftige, nemlig at videreføre garantisagerne, da de godt forstår at det er dumt at lade kunderne i stikken (kunne beskrive det meget mere grafisk her, men det undlader jeg)

Ved ikke at videreføre garantisagerne, vil folk miste tilliden til firmaet, og tænke, ja ja, nu køber jeg en masse der igen, men vil mine køb være dækket af garanti hele perioden denne gang, eller vil de bare rende i problemer igen, og skifte selskab endnu engang, og lade folk i stikken?

Men nu må vi se hvad fremtiden bringer. For en ting er sikkert, SHG var gode til at få det nyeste hotte hardware på lager før mange andre steder. Og de havde en god service. Ingen tvivl der.

Men nu har Thyregod jo også nyligt købt PRC Data, og står med flere og flere af de gode gamle virksomheder i folden. Det jeg frygter mest er at det går ud over priserne, da konkurrencen reelt formindskes, ved at en og samme person står for flere af de virksomheder som tidligere kæmpede om kunderne ved bl.a. lave priser.
Gravatar #58 - MigSKUda!
8. jul. 2008 06:15
#11 du er da vist ikke på forbrugerens side.. man skulle tro det var dig der var den nye køber af SHG.

Man kan snakke om diverse handler osv.. men....¨

Som nogle prikker lidt til - hvad med SHG´s respekt overfor deres kunder. Det kan jo som en nævner ikke passe at SHG skifter ejer og pludselig har kunderne ingen garanti? 'Det holder ikke i længden og det er jo ligesom dem der laver handlen mellem firmaerne der har ansvaret for at garanti kan beholdes når nu man mener det stadig skal hedde SHG.. ellers skulle man jo have skiftet navn for at give et klart signal om at dette ikke er den SHG de kender men en ny forretning!

Så kan i sige hvad i vil - Dette er ikke kundepleje!
Gravatar #59 - støv
8. jul. 2008 06:17
ak, ja, herinde kan man så klynke over at det grafikkort man købte for 8 måneder siden måske skal leve de næste 16 måneder uden garanti-ordningen fra forhandleren fordi denne er gået konkurs. snøft, snøft, mit lille dejlige grafik kort...det er squ for galt, jeg handler aldrig mere med de væmmelige mænd...jeg sviner dem til, gør jeg, i et online forum...væmmelige, væmmelige mænd...

og f<beep>ck at 80 mand stadig har deres job, og f<beep>ck at vi stadig har en af danmarks bedste internetbutikker, for mit lille røde grafik kort går måske, måske i stykker (jeg overklokker lidt, jo, jo, jeg er en rigtig wild one)....og f<beep>ck at jeg aldrig ville være i nærheden af en garanti-ordningn hvis shg var gået konkurs uden overtagelse...snøft, mit lille røde grafikkort...

--

ja, øjensynelig går mr thyregod efter pengene, men det er jo ikke forskelligt fra ALLE andre der driver forretning, og hvis han er et godt menneske glæder han sig også lidt over at redde jobbet for tidligere ansatte, og hvis han ikke gør, er han jo ikke forskellig fra de 98% andre internet forhandlere i så ellers smider jeres penge hos.
forretning er forretning, det er altså ikke velgørenhed, og den nuværende situation er da det tætteste man kommer på en win-win situation...øh, i den virkelige verden...
Gravatar #60 - helskov
8. jul. 2008 06:21
Sikke mange mennesker der er kloge på lovgivningen herinde.

Anyway held og lykke til det fremtidige SHG. Og ja jeg forsætter som kunde!

Og nej jeg har heller ikke længere garanti på mit lille røde grafikkort.
Gravatar #61 - thomasmorkeberg
8. jul. 2008 06:27
Godt at jeg lige fik solgt min computer som var købt i SHG... så er det ikke mit problem mere...

medmindre han er HA'er eller sårn...
Gravatar #62 - GIGAR
8. jul. 2008 09:47
Støv/59, mit problem er ikke at jeg mister garantien - mit problem er at SHG HAR MIT GRAFIKKORT.
Dvs. ligenu står jeg med et "gavekort" til på flere tusinde kroner SHG som er totalt udbrugeligt.
Havde jeg stadig mit (defekte) grafikkort ville det være no problem (fabrikanten giver 10 års garanti), MEN DET HAR JEG IKKE.

Du må lige indse, at der er nogle folk som ikke har røven fuld af penge og som faktisk må arbejde ret hårdt for det hardware de køber.
Gravatar #63 - Justin
8. jul. 2008 09:57
Det kan godt være af det ikke er ulovligt
med det er da godt nok noget fusk bare af viderfører hjemmesiden, så folk der går der ind tror af det stadig er det samme firma

der burde laves en lov om af hvis et firmanavn er gået konkurs mådet ikke bruges de næste 5 år
Gravatar #64 - støv
8. jul. 2008 10:09
#62

jeg kan godt se dit problem, og jeg ved at mit indlæg var lidt provokativt, men jeg synes at mange glemmer at alternativet er at shg bare lukker helt. altså, situationen er allerede tabt. sådan er det når en virksomhed går konkurs. ærgeligt ja, men altså livets (den kapitalistiske models) vilkår.

når der så er nogen der har set et potentiale i den konkursramte virksomhed og som vil prøve at redde stumperne og derved måske endda giver et gram at håb til dig og andre der har penge/RMA/garanti i klemme (ser f.eks ud til at Ploeater får reddet sin skærm-situation), er det lidt besynderligt for mig at folk bare whiner videre over overtagelsen bare fordi de måske har et reelt eller potentialt personligt tab involveret.

bitch dog over at shg gik i betalingstandsning, det var præcis dér i tabte jeres penge/garanti.

håber iøvrigt at du og alle andre der har finansielle eller hardware udeståender med shg får løst trådene ud!
Gravatar #65 - kodekarlen
8. jul. 2008 10:29
Hvis jeg ikke kan få garanti for de indkøb jeg har gjort hos SHG i SHG så skal jeg da ikke handle der mere..
Man har købt brandet SHG men man har ikke købt min goodwill.. Jeg finder et andet sted at handle fremover. Jeg har købt for mange penge gennem de sidste ca. 8 år og jeg vil da ikke finde mig i at blive skidt på med sådan en lille smart manøvre som er lavet her.

Det som er sket er fuldt lovligt men utroligt umoralsk -
Det var acceptabelt hvis firmaet havde fået et andet navn.


Til SHG kan man jo kun sige - "Held og lykke med de nye kunder" - jeg kan ikke forestille mig at de gamle føler trang til at støtte jer fremover
Gravatar #66 - støv
8. jul. 2008 10:39
#65

tja, hvad du nok ikke har eller vil indset er at du allerede har tabt. det gjorde du da shg gik i betalingsstandsning. at du så tilsyneladende yderligere vil udelukke dig selv fra en spiller på marked, muligvis endda en udemærket spiller, er det vist kun dig selv der taber på.

..og, ja, skulle det lykkedes gennem mobilisering af masserne og massivt FUD at få lukket shg igen så der er een mindre spiller på markedet, ja, så er det vist kun...øh, dig selv og os andre købere der har tabt igen.
Gravatar #67 - Blackout
8. jul. 2008 12:07
Hvis ellers SHG kommer til at køre som det gjorde tidligere hvor de havde de havde næsten alt på lager, ja så handler jeg der skam igen.

Ja, det er surt at det jeg har købt hos dem er uden for garanti nu, men heldigvis er det jo sjældent at noget går i stykker, det er som regel DOA hvis de endelig fejler noget.

Og det er klart at nogle folk er sure og skuffede, men det er jo ikke anderledes end at gå ned i banken og hæve nogle penge og så tabe pungen, det er jo også surt, men det sker.
Gravatar #68 - Starfinder
8. jul. 2008 12:27
#67:
Ville det ikke mere være som at banken bliver overtaget af en anden bank, og nu skal du genforhandle alle dine satser på dine lån....?

At tabe pungen er jo selvfoskyldt - hvis virksomheden bliver overtaget af en anden virksomhed er det jo ikke rigtigt din skyld.

Jeg kan sagtens se det fra SHG's side. Den gamle SHG virksomhed findes ikke mere, aktiverne fra gamle SHG er bare flyttet over i et nyt firma, og som Thomas selv siger har han kun flyttet de rentable ting over. Det er klart at elementer der potentielt kan give et minus på bundlinjen ikke er flyttet med over, og heri ligger potentielle reklamationssager. Der er også som han siger ikke noget ulovligt i det - men min personlige mening er at der er relativt umoralsk at man ikke vægter kundetilfredshed større end man har gjort.

Da IT butikken lukkede, som var en del af det gamle SHG, stod der jo på IT butikkens hjemmeside at eventuelle reklamationssager nu ville blive håndteret af SHG - se det var god, ja ligefrem kanon, kundeservice. Det samme gjorde Midt-Data da de lukkede "dele af virksomheden". Her blev reklamations sager også flyttet med over i det nye selskab, sådan at kunder ikke ville komme i klemme.

Med den meget sparsomme viden vi har om Thomas' forretningsplan ser det ummidelbart ud til at han vægter profit meget højere end kundetilfredshed. Min personlige tilgang til sagen er dog at profit burde komme som et resultat af god kundetilfredshed.

Han skriver dog også at han har afsat 300.000 kr til eventuelle reklamations sager fra gamle SHG kunder - jeg ved ikke helt hvordan jeg skal tolke det. Han siger på den ene side at reklamationssager fra SHG ikke bliver flyttet over i det nye SHG men på den anden side har han afsat en relativ stor pose penge til at løse reklamations sager. Betyder det at han forventer at han bliver slæbt i forbrugerstyrelsen med reklamations sager - eller betyder det at man skal hyle op på diverse forums før man får ret (føromtalte skærm han nok skulle finde en løsning på). Hvis det første punkt er grunden til de 300.000 kr i "rma penge" bevidner det jo at han kun tænker på profit og ikke på kundeservice. Hvis det anden er tilfældet syntes jeg det er utroligt skræmmenden. Man kan næsten sige at han prøver at bestikke os. Hvis vi, der råber op om det, får stukket en pose penge i hånden (selvom vi burde få det)... Hvad så med hr. jensen der ikke kommer på newz hver dag og som ikke ved hvilke forums "nørder" kommer på... Hvordan skal han få hans vare byttet hvis han ikke kan råbe op om det til os.

Det er en farlig situation SHG er kommet i med ikke at flytte RMA sagerne med over..............
Gravatar #69 - Justin
8. jul. 2008 12:31
#66
nej, så har vi vist af det med af køre et konkurs ramt firma videre er en dårlig ide

hvis jeg køber noget hos SHG så regner jeg da med af SHG står inde for den garanti ligegyldigt hvem der sidder i chef stolen

eller kan de jo lave den her fidus engang om måneden
Gravatar #70 - Blackout
8. jul. 2008 12:37
#68 >> Nu var mit eksempel ikke vedrørende selvforskyldt eller ej, men blot for at skrive at "shit happens"

Men som jeg skrev i et tidligere indlæg, så havde jeg også stor respekt for at Midt Data videreførte garantien på de produkter der tidligere var solgt.

Hvad lige der sker med garantisagerne er jo det store spørgsmål, jeg læste det her på computerworld.

"Jeg forhandler i øjeblikket med producenterne om eventuelle garantisager. Shg har trods alt solgt for omkring 500 millioner de sidste 24 måneder, så der dukker nok et par garantisager op. Vi vil gerne hjælpe kunderne, men skal samtidig beskytte det nye selskab, og stritter nogle af producenterne i mod, så skal vi måske se lidt kritisk på, om vi er interesseret i at arbejde med dem fremover," konstaterer Poul Thyregod.


Så det er jo bare at se tiden an og ikke male fanden på vægen om noget vi jo reelt ikke ved hvordan der komme til at fungere endnu.
Gravatar #71 - kodekarlen
8. jul. 2008 13:52
#66
Jeg overlever nok hvis min nye PC til 8000Kr kreperer, men jeg vil da være et fjols hvis jeg bare vender den anden kind til..

Her er et tænkt scenarie.

Kunden . Go' da' Jeg købte i sidste uge et grafik kort til en million kroner. Det virker ikke

Service medarbejderen : Det kan vi desværre ikke tage imod. vi har fået ny ejer.

Kunden . Det kan sgu da ikke være rigtigt!!!! Nu igen - det er 4 gang det sker for mig.

Service medarbejderen : Jo og vi har loven med os. Men du kan få lov til at købe et nyt kort.




Der er jo masser af steder man kan købe grej online - så hvorfor handle hvor man sætter kunden i anden række?
Gravatar #72 - Martinta
8. jul. 2008 14:43
omg en tung gang læsning i den her tråd..

kort fortalt er den faktisk bare bygget op i 2 grupper..

1) jeg har penge i klemme, giv mig dem nu eller jeg handler aldrig med shg igen

2) de har reddet medarbejdere og en god butik det er godt..

måske nogle her skulle tænke med hjernen og ikke bare med den pengepung som de har mistet et par tusinde kroner i, ja for fanden, det er da træls.. helt klart.. og ja, måske burde den nye ejer have overtaget RMA sager også.. men se fra hans synspunkt..

tror i han har så mange penge at han bare kan smide dem ud af vinduet? nej, han er nødt til at tænke på at han skal have nogle penge tilovers bagefter, ellers risikerer han at komme i knibe hvis det går dårligt for en af de andre firmaer han ejer og vil ikke kunne hjælpe dem hvis de skulle komme i samme situation

noget helt andet er at alle dem som skriver at deres garanti er væk og hids dig op og kom herned, de skriver mig bekendt at de vil forsøge at løse problemet, så hvordan vil i dømme før butikken er åben igen? burde i måske lige vente og se hvad der kommer til at ske i stedet for at tage sorgerne på forskud?

har selv handlet meget med SHG før i tiden og har også en del ting liggende som nu ikke har nogen form for garanti længere, og ja, det er pisseærgeligt, men bliver noget ændret af at i tuder over det? nej det gør det ikke, vil i ikke handle med shg og bruge deres gode service længere, tja, hvem går det så ud over?

har oplevet at jeg havde en pc til rep i tyskland hvor butikken gik konkurs, det var 10k der var væk, ud i den blå luft.. så ved godt hvordan det er, og man kan råbe og skrige og brokke sig alt det man vil, men det får man ikke mere udaf..

så vil opfordre alle herinde til slappe af, vente til de er oppe og køre igen, og så se hvilken ordning i kan få med den nye ejer

PS. hold kæft en smøre jeg lige fik skrevet der...
Gravatar #73 - CrixD
8. jul. 2008 15:24
Jeg kan ikke forstå hvorfor der er den vrede over at garantien ryger.

SHG.DK A/S ville gå konkurs lige meget hvad, og hvorfor mener folk så at Poul Thyregod og Proshop, skal overtage hele kundebasen fordi de køber de SUNDE dele af SHG?

Det har aldrig været mandens bord at behandle SHG's Garanti sager m.m.
Det er let at regne ud at det ville være en skide dårlig forretning hvis han købte SHG.dk A/S for så at betale og gå alt gæld og garanti sager i gennem.

Hvis det skulle gøres, ville det jo faktisk næsten være billiger at lade være og købe SHG.

I fremtiden vil jeg stadig selv handle hos Proshop/SHG, og jeg ville da selv ikke bære nag, hvis jeg have en garanti sag derinde som blev ugyldig. For det er en risiko med handel generelt.
Gravatar #74 - MartinTS
8. jul. 2008 18:21
Jeg har nogle penge til gode ved shg ikek så mange men allige omkring 500,-
jeg var nede i shg i sidste uge for at aflevere en vare jeg ikek skulle have alligevel, der blev jeg informeret om at jeg ikke skulle være bekymret, fordi jeg kunen få andre vare for de penge også selvom de blev overtaget.
da jeg så denne nyhed var det første jeg gjorde at jeg vil købe noget for de penge jeg havde (bare noget de havde pålager) men i dag tirsdag har de lukekt for al handel, så nu kan jeg ikke bruge mine penge, og de er bare slette fra jordens overflade. jeg kan ikek klage til nogle fordi firmaet ikek findes mere. det er bare mega surt for mig når jeg har fået forkert information.
syntes det er trælst da jeg har handlet for over 70.000,- ved shg og har altid været glad for dem, men dette er bestemt ikek noget der glæder mig og jeg har da helelr ikke voldsomt lyst til at handle ved dem igen, da min tillid til firmaet er svækket en del når man står i dette tilfælde :(

SHG.dk var ellers så gode at handle ved.
Gravatar #75 - Corholio
8. jul. 2008 18:34
Mon vi ikke allesammen lige burde tage et skridt tilbage - foretage vore hardwarekøb som vi plejer, og så, når et af vore produkter i det "gamle SHG" fejler, se om vi har problemer med at få ombyttet.

Den "gode" hr. Thyregod har jo lovet at han vil hjælpe med at formidle / bygge bro mellem forhandler og kunde - hvis dette IKKE viser sig at holde stik, så har vi ret til at brokke os.

Jeg stikker i hvert fald lige fingeren i jorden, og ser hvad der sker.

Hvis SHG opretholder samme standard under hr. Thyregods ledelse, som det gjorde før sin betalingsstandsning - så er der for mig ingen grund til at skifte.
Gravatar #76 - d-one
8. jul. 2008 21:23
Hej Alle

Jeg vil lige skrive lidt erfaringer fra min tidliger dage hvor jeg var ansat i en computer forretning.

Nu skal man jo også lige huske at det ikke kun er SHG og Hr. Thyregod der skal yde garantien, men også distributøren og producenterne der skal. Det er Dansk lovgivning der siger det og sådan er det.

Derfor kan billige parralel import produkter godt være noget skidt.

Men selv om det nu var sådan at det var parralel import produkt i sider med som er gået i stykker. Så check producentens hjemmeside det er tit man kan få hjælp der.

Men som regel hvis du går til en god computer forretning kan du få byttet dine varer fra andre butikker hvis produktet har en dansk distributør eller producent. Det er derfor at produkterne tit og ofte har et væld af stregkoder på sig så distributørerne eller producenterne kan se hvornår produktet er solgt og om der stadig er garani på. Men forvent dog at butikken vil lade sig betale for den tid de bruger på at behandle dit produkt.

Og husk at mange produkter så som skærme, tv og printere har en onside garanti med en 3. parts reperatør.

Men hvis jeg skal være hel ærlig så tror jeg ikke at i kommer til at mærke den store foreskel hos Hr. Thyregod da Garanti sager er en fast del af forretningen. Og alt andet vil da være at kaste guld efter konkurrenterne.

Men skulle man komme til at betale for at de bahandler garanti sagen så er det hvist også billigt sluppet hvis uheldet er ude.

d-one :)
Gravatar #77 - glacier
8. jul. 2008 21:35
Folk der piver over garantien er væk glemmer alternativet i denne sag.

Proshop køber ikke SHG pga. de syntes det er "synd" at en af de store spillere bare forsvinder fra markedet. Proshop køber SHG pga. de forventer at kunne tjene penge på det.
Skulle Proshop samtidig håndterer alle rma sager o.lign. fra det gamle SHG ville udgiften for at købe SHG stige og der ville formenligt ikke blive tale om et salg. Så ville SHG gå konkurs og i ville stadigvæk ikke have nogen garanti.
Så rent garantimæssigt er der ingen forskel om Proshop køber shg eller ej.
Uanset hvordan man vender og drejer det ville i stadigvæk stå med pikke i postkassen hvis jeres grej går i stykker.

På den her måde betyder det bare at alle de ansatte stadigvæk har et job og at antallet af webbutikker i dk ikke er forminsket pga. af denne konkurs.

#68
SHG lukkede jo bare IT-butikken, den gik ikke konkurs. pga. de "bare" lukkede it-butikken var SHG forpligtet til at tage sig af rma.
Man kan godt sig at det var "flot" af Midt Data at tage garantien med over da de gik konkurs, men i mine øjne kunne de moralsk ikke gøre andet.
I Midt Data sagen var der egenligt tale om at de erklærede sig selv konkurs og derefter købte sig selv i et andet A/S for en slik.
Et smart trick, men samtidig også moralsk forkasteligt da det i bund og grund var et stunt som skulle tage røven på deres leverandøre.
Så i den situation syntes jeg ikke man kan tillade sig andet end at vidrefører garantien i det nye firma (selvom man juridisk godt kunne slippe).
I denne sag er der tale om der kommer en ude fra der gerne vil købe et andet firmas konkursbo. dvs. der er ikke tale om et stunt som skal snyde nogen. og i det lys syntes jeg godt man kan tillade sig ikke at tage garantien med over.
Gravatar #78 - Justin
9. jul. 2008 00:18
#72
jeg har ikke nogen penge i klemme
men det er da dejligt for medarbejderne af de stadig har et arbejde,

men af man bare kører viderer som intet er sket,

med den mindre undtagelse af garanti, gavekort og reparationer bare bliver smidt ned i containerer og glemt DET har jeg noget i mod
Gravatar #79 - Martinta
9. jul. 2008 10:55
#78

igen skal du som sagt huske at det er foretning, og vil man være foretningsmand er målet at tjene penge, af den grund virker det ikke så helt vildt godt at smide ekstremt mange ekstra penge ud til udgifter man kunne undgå..

synes du skal læse #77's indlæg
Gravatar #80 - Blackout
9. jul. 2008 11:54
ARRRRRRGH

Var lige inde på min konto på SHG, og jeg kan se de nu har slette ALT.

Det kan de sgu da ikke tillade sig uden at give folk en mulighed for først at gemme alle kvitteringer, da producenterne ofte vil have bevis for køb for at kunne behandle en sag.

Meget dårligt træk der af SHG.
Gravatar #81 - Thalion
9. jul. 2008 12:45
#80

Derfor jeg gemte alle mine fakturaer, da jeg læste tråden.

Men Thyregod, jeg savner en mail eller en besked på hjemmesiden omkring at SHG har fået nye ejere!
Gravatar #82 - XenT
9. jul. 2008 12:53
#80
Prøv da at kontakte firmaet - fakturaerne burde vel kunne skaffes.
Gravatar #83 - Runesvendsen
9. jul. 2008 13:15
Jeg har haft mit tv til RMA ved SHG i 8 uger nu og har stadig ikke fået noget at vide om hvornår jeg får det igen. Jeg kan dog se på deres hjemmeside at det er blevet sendt til deres forhandler for 6 uger siden.

Og ja jeg håber da meget at få det igen ;-)
Det har været en god butik og det må man jo håbe de kan fortsætte med.
Gravatar #84 - mje
9. jul. 2008 13:50
76 skrev:
Hej Alle

Jeg vil lige skrive lidt erfaringer fra min tidliger dage hvor jeg var ansat i en computer forretning.

Nu skal man jo også lige huske at det ikke kun er SHG og Hr. Thyregod der skal yde garantien, men også distributøren og producenterne der skal. Det er Dansk lovgivning der siger det og sådan er det.

d-one :)


Skal vi ikke starte med at sige, at det er noget forhviklende og misvisende at sige hvem der skal yde garanti. ifølge den danske købelov er der ikke noget der hedder garanti som et lovkrav, men der i mod reklamations ret inkl en 6. månders formodningsregel (indenfor de første 6 månder efter købet).

Dvs. oplever man problemer med et produkt skal man henvende sig til den forhandler / butik man har købt det hos og reklamerer rettidigt.

Hvis en producent så på et pågældende produkt vælger at sige de har xx års garanti gør det blot at forbrugeren skal være lige eller bedre stillet end i købeloven, men det er faktisk efter lovgivningen forhandleren man har "krav" på varetager det overfor producenten selvom meget få herhjemme gør det, fordi mange bare selv bruger deres egen tid på det, fordi en forhandler siger, det går meget hurtigere osv. osv (hvilket i de fleste tilfælde er rigtigt nok).

Ifølge loven har man som forbruger krav på det er forhandleren / butikken der varetager reklamationer på produkter købt der (inden for de gældende lovkrav naturligvis). Hvis det tilgengæld er en del af producent garantien så er problemstillingen, hvornår er noget garanti og hvornår er det indenfor reklamationsretten?
Gravatar #85 - klh
9. jul. 2008 15:33
#80 - Hvis du skriver en mail til dem, må de kunne fremskaffes idet regnskabsopløsninger ifg. loven skal gemmes i 5 år :)
Og - correct me if i'm wrong - fakturas er også regnskabsopløsninger :)
Gravatar #86 - glacier
9. jul. 2008 16:14
#85
correct me if im wrong, men så vidtg jeg ved er det firmaet selv der skal gennem alle regnskabsoplysninger i 5 år, men i dette tilfælde er firmaet gået konkurs, så det bliver lidt svært.
Gravatar #87 - klh
9. jul. 2008 16:30
#86 - Nu skal jeg ikke overhovedet forsøge at gøre mig klog på det, men jeg vil vove at påstå, at regnskabs data stadig skal opbevares i en eller anden form, indtil der er gået 5 år fra konkurs.
Gravatar #88 - Justin
9. jul. 2008 16:57
#79
jeg har læst #77, min mening er stadig den samme
Gravatar #89 - Justin
9. jul. 2008 17:01
#87
hvem havde du forestillet skulle gemme regnskaber i 5 år for et firma der er gået konkurs ??
Gravatar #90 - adviZe
9. jul. 2008 20:11
Fuck hvor er jeg ved at være træt af at høre på alle dem der ikke ved en skid.

Det er fint at kommentere på et indlæg hvis man med sikkerhed har noget at tilføje. Men at biddrage med noget man tror, mener at have hørt osv osv så ender det jo i pis og lort. Forhold jer til fakta hvis I kender dem - og brug de kendte fakta i jeres debat!

Jeg påstår dermed ikke at jeg ved alt... lidt har jo også ret.

Har haft ringet til shg tidligere i dag for at få snitterne i mine gamle fakturaer som jeg desvære ikke har liggene længere. Og de kan uden problemer maile dem til kunderne. Fik mine som pdf filer i et åar mails - men de kan måske også lokkes til at sende dem med snail-mail.

Og jeg har i øvrigt også tjekket FAKTA i forbindelse med hvor længe regnskaber skal gemmes. Og iflg. en revisor i familien, så skal ALT af økonomisk karakter gemmes i 5 år. Og der uanset om det er i forbindelse med konkurs eller normal drift i et selskab.

Dermed vil jeg mene at jeg har givet mit bidrag til at gøre denne debat bare lidt mere faktuel!
Gravatar #91 - siliankaas
9. jul. 2008 20:33
#EDIT: Havde ikke fået læst #90 - for så havde jeg ikke skrevet som jeg gjorde.

Plejer bare ikke at læse indlæg, der starter med at nedgøre andre.. Men nuvel - der er åbenbart håb - og det er så cool nok :-)

tak

Ihh...

synes måske også det er en lille smule belastende at alle mine fakture er væk - Se så få dem online igen!

Det var bla. derfor jeg synes SHG var så nice - når jeg købte noget havde jeg altid fakturen online. Men med et slag, er de alle væk.

Håber virkelig de kan skaffes igen, så man dog har bare en lille chance overfor evt. producenter..

Jeg synes desværre at det hælder mere og mere i retningen af at SHG bliver det sted, jeg skal til at fraråde fremfor anbefale - øv
Gravatar #92 - Fodlisten
9. jul. 2008 21:01
#90
Det var dog typisk. Jeg har nemlig også haft dem i røret, og der ville de ikke sende pdf'erne tilbage, kun hvis jeg fik et specifikt problem og havde brug for en.
(og det er faktisk min generelle erfaring over det sidste års tid med dem, dovne og ligeglade - nogle kunder er vidst bare uheldige)
Gravatar #93 - Blackout
10. jul. 2008 05:16
Har skam skrevet en mail til SHG ang. kvitteringer.
Så må jeg bare se om de gør noget ved det.

Nu har jeg købt meget hardware både hos SHG og andre steder, så det var jo dejlig let før, bare at kunne søge på SHG hvis jeg havde en formodning om at et stykke defekt hardware var købt hos dem, det er jo ikke længere muligt, så hvis jeg får et problem, og skal bruge en faktura fra dem, som eks. #92 skriver, kun hvis han havde et specifikt problem, ja hvordan kan jeg så lige være sikker på det er købt hos shg. Så skal jeg skrive til dem og spørge om jeg har købt det bestemte stykke hardware hos dem, og så er det jo let for dem bare at skrive nej, det er ikke købt hos dem, og det endda uden så meget som at søge efter det.

Grunden til at jeg er så mistænksom er at jeg for kort tid siden stod med et defekt Gainward 7950GX2, som en kammerat havde, jeg mente at det var købt hos Midt Data, så dem skrev jeg til. Det svar jeg fik var at det var ikke købt hos dem, og de havde aldrig forhandlet Gainward. Øv tænkte jeg, så vidste jeg dælme ikke hvor det så var købt. Men så ville heldet det at min kammerat fik fundet kvitteringen, og hovsa, den var sandelig fra Midt Data. Så derfor spørger jeg lige, hvad kan man bruge det til at man skal skrive hvis man har et specifikt problem?

Så jeg ser meget gerne at SHG sender mig alle kvitteringer som PDF.

Ellers kommer de til at høre fra mig både på mail og tlf mange gange. Gider nemlig ikke stå og bruge en masse tid på at skaffe kvitteringer hvis/når jeg står med et stykke defekt hardware.
Gravatar #94 - jeldtoft
14. jul. 2008 11:19
Så gik min fladskærm i stykker. LG kan ikke hjælpe, da det er (eller var) SHG, der stod for garantien. ÆV!!!
Gravatar #95 - Norrah
14. jul. 2008 12:57
Jeg har modtaget alle indkøb jeg har lavet hos dem de sidste 2år som pdf. Fordi jeg spurgte pænt.
Gravatar #96 - ZiCoN
16. jul. 2008 19:51
Jeg har det sidste 1½ år lagt 60.000,- ved SHG.dk som privat person, og har som andre skriver, også kun brugt SHG da jeg har kunnet li deres service.
Jeg havde/har et problem med et bundkort og en PSU, ringede op og blev anbefalet at sende tingene op til dem dagen før alt dette.
I kan se hvad dato det er idag, og jeg venter stadig på at få mine dele retur, så jeg kan gå igang med at kæmpe mig igennem en amerikansk RMA ved hhv Corsair og XFX.
Jeg ved udemærket at de nok er ligeglade med den enkelte bruger, men jeg er desværre også færdige med dem efter dette. Som mange andre også skriver; hvis de vil forsætte firmaet med samme navn, kundebase og stil, burde de også varetage disse.
Gravatar #97 - ZiCoN
16. jul. 2008 20:39
Well Corsair har accepteret min RMA. Nu mangler jeg bare mine sager fra SHG..

Just an update

PS.
Corsair laver RMA support her i europa. Tingene skal bare sendes til Holland.
Gravatar #98 - Nextnx
17. jul. 2008 13:21
Jeg kan da lige melde at man skal være obs på det kun er garanti- og/eller mangelsreklamationer relateret til køb foretaget hos BS af 19/6 2008 A/S under konkurs i perioden fra 16/06-2007 til 05/07 - 2008 som iflg den mail jeg har modtaget af dem. Dvs. det er ikke den fulde 2års reklamationret de er behjælpelig i. Min ordre var så fra d.12-04-2007.
-----
Som du sikkert har læst så er det tidligere Shg.dk A/S CVR-nr. 26665566 nu navneændret til BS af 19/6 2008 A/S er med virkning fra den 7/7-2008 ophørt med at drive virksomhed og bliver efterfølgende erklæret konkurs.

Det nuværende Shg.dk A/S CVR-nr. 31592569 er et nystiftet selskab, der ikke er indtrådt i rettigheder og forpligtelser tilkommende og påhvilende BS af 19/6 2008 A/S under konkurs.

Det betyder på almindelig dansk, at Shg.dk a/s er startet som et nyt firma.

Det nye selskab ledes fremover af Poul Thyregod der er direktør for det nystiftede Shg.dk a/s. De medarbejdere du kender fortsætter med deres arbejde, så der vil ikke ske ændringer i kundebetjening eller serviceniveau.

Det nye selskab er ikke forpligtet til at håndtere reklamationer fra det "gamle" Shg. Men vi vil dog gerne påtage os at bistå som formidlere af oplysninger og kontakter og udveksling/forsendelser af en vare, hvorover der reklameres, i tilfælde af garanti- og/eller mangelsreklamationer relateret til køb foretaget hos BS af 19/6 2008 A/S under konkurs i perioden fra 16/06-2007 til 05/07 - 2008.

Vi påtager os derved ikke noget mangelsansvar og indtræder ikke i nogen garantiforpligtelse eller i andre køberetlige og/eller forbrugeraftaleretlige forpligtelser, idet vi yder denne service pr. kulance. Ej heller påtager vi os nogen forpligtelser, der reelt kan/skal afledes fra producenten af den indkøbte vare.

Ved indlevering af en reklamation over en vare til formidling under disse omstændigheder vil du blive anmodet om en bekræftelse på disse vilkår, forinden reklamationen kan tages under behandling.

Dette betyder at vi desværre ikke må modtage og behandle din RMA sag, i de fleste tilfælde kan du dog søge RMA direkte hos producenten.
Gravatar #99 - Magten
17. jul. 2008 14:29
Sjovt at folk er sure på Thyregod, som lige nu er deres eneste håb for hjælp til reklamation på defekte varer, og ikke Hr. Falborg som bærer den reelle skyld i det hele.. "Jamen det var økonomi direktøren.. blablabla.... blabla.." - Øh nå, direktøren bør have styr på hvad der foregår i forretningen, så enten har han været uopmærksom eller også har han lukket øjnene når der skete noget dårligt..

Med det sagt, så kan det da være SHG bliver en forretning jeg skulle prøve igen.. For den behandling jeg fik før i tiden ved forkert forsending og RMA sager var da elendig..

Thumbs up Mr. Thyregod!:)
Gravatar #100 - cjoey
21. jul. 2008 07:13
Nu har shg lavet en funktion så man kan se sine gamle fakturaer under kundecentret, der er et link over ens fakturaer i det nuværende selskab.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login