mboost-dp1

Erfaring med Linux/*BSD som desktop OS.

Gå til bund
Gravatar #51 - annoia
11. jun. 2003 10:44
Acro - Når nu du taler om at følge lidt med, så er det nu ikke få spil Racekiller brokker sig over. Han brokker sig over at folk siger at linux ikke er et godt grundlag for spil, du siger så at de eksempler han kommer med ikke er grafikkrævende, jeg kommer med eksempler på grafikkrævende spil. Irøvrigt skal der ikke så meget til at lave et spil der kan compiles til begge platforme, hvis man bruger opengl. Ydermere er det jo ikke kun linux-platformen de dækker ved at sørge for at spillet kan køre på andet end windows, de får også lige Mac med i købet. Og skulle spillene endelig lande som windows only, så kan det jo ske at wine kan rede ens dag. Jeg har f.eks hørt en god successhistorie fra Lean om diablo II, og leder man på nettet kan man finde guides til at få næsten alt til at spille.

Linux er en god spilplatform, og med den voskende userbase er der efterhånden penge at tjene for de store spilfirmaer.
Gravatar #52 - Acro
11. jun. 2003 12:12
#51 @annoia:
Nu er jeg ikke selv klar over det, og derfor vil jeg naturligvis gerne have et svar på det, har OpenGL og DirectX samme performance? Er OpenGL understøttet i samme omfang som DirectX (grafikkort-mæssigt)? Og endelig, understøtter DirectX ikke flere funktioner end OpenGL?
Gravatar #53 - LABAN
11. jun. 2003 12:21
[X] Roder lidt med det for sjov.

jeg har kigget lidt på det "nye?" winex og de siger at de understøtter/kan emulerer de spil som jeg spiller...

altså den eneste grund til at jeg ikke kun har linux på min maskine er at jeg kan lide at game :)
men det 'argument' er vel ved at være forældet, men jeg er sikkert for doven til at lære det om et OS udenad igen

forresten er nvidia´s drivers gode (nok) til geforce ti 4200?
Gravatar #54 - seahawk
11. jun. 2003 12:23
#52:

Ja(ingen af dem giver et performancetab uden dårlig kode pga design), ja og nej...
Gravatar #55 - sKIDROw
11. jun. 2003 14:02
#52 Acro

"Nu er jeg ikke selv klar over det, og derfor vil jeg naturligvis gerne have et svar på det, har OpenGL og DirectX samme performance?"

Afhænger af implementationen i driver, kort og selvfølgelig spillet.
Tror det er svært at sige.

"Er OpenGL understøttet i samme omfang som DirectX (grafikkort-mæssigt)?"

I Linux er det mig bekendt kun 3DFX, ATI, Matrox og Nvidia chips der supportere OpenGL
Kan ikke huske hvilke producenter der understytter det på Windows fronten.

"Og endelig, understøtter DirectX ikke flere funktioner end OpenGL?"

Jo og nej.
OpenGL og SDL vil kunne supplere hinanden ret godt som DirectX alternetiver.
[OpenGL er kun grafik og understøtter derfor ikke lyd og inputenheder.. ;)]
Gravatar #56 - Der^Roboter
11. jun. 2003 16:27
[X]Kunne godt tænke mig at prøve det

Fandt en Distro som jeg godt kunne bruge, men sad fast da den ikke kunne oprette en partition på min HDD. Og så kunne det være lidt ligemeget.
Som der vist var en der sagde:
"Linux is basically a simple operating system, but you have to be a genius to understand the simplicity."
Gravatar #57 - annoia
11. jun. 2003 17:22
Eller man kan boote en knoppix og prøve linux helt uden at røre harddisken...
Gravatar #58 - Wolly
11. jun. 2003 21:35
@ Acro + sKIDROw

Well... ikke fordi jeg er helt sikker, men er DirectX ikke en kode base, skrevet af MS for at lette programmeringen af spil for producenterne. Lidt at sammenligne med MFC, bare på multimedia området. Jeg mener at OpenGL består af en meget lille kodebase, som kun omhandler direkte konvertering af 3D grafik, til kode grafikkortet kan håndtere. Netop derfor er der også mange spil der kun er lavet til DirectX, da det er hurtigere og dermed billigere at udvikle!

Også derfor WineX folket har så svært ved at konvertere DirextX API'er til OpenGL.
Gravatar #59 - jetzet
11. jun. 2003 22:37
Hejsa, jeg ville bare lige komme med en lille kommentar. Hvis man er helt grøn med Linux er der en meget god måde hvor man kan lære Unix og Linux at kende det, og uden at instalere det på computeren.

Denne løsning hedder "Knoppix" og er en Linux distribution som ligger på en enkelt cd-rom.

Du booter bare din maskine fra cd-rommen og så har du et helt Linux styresystem afviklet fra cd-rom drevet.

Du behøver ikke instalere noget ekstra, "Knoppix" er konfigureret med java, skriftyper og det hele.

Jeg bruger selv Knoppix til når jeg skal ud til steder hvor jeg ikke kan tage min bærbar med, på den måde har jeg et unix system lige ved hånden lige meget hvor jeg er.

På adressen neden under kan du læse mere om knoppix og downloade ISO images.

http://www.knoppix.net/
Gravatar #60 - Gruesome
11. jun. 2003 22:47
Installerede Debian i søndags og har kørt med det siden. Der har været en del "problemer" men det har man ligesom også selv bedt om i Debian og det er lidt af charmen at man kommer helt ned og rode. Installerede så Mandrake på min brors computer her i aften og da det hele var installeret ville han gerne ind og spille Backgammon på spil.tv2.dk. Det burde der sikkert ikke være noget i vejen for, men det viste sig Konqueror ikke havde Java loadet. Da jeg så vil installere Java løber jeg ind i problem efter problem. For mig er det så nyt, men det "skræmte" ham straks tilbage til Windows hvor man trykker på tre knapper og så er det installeret. _DET_ er en af de ting som jeg synes Linux på desktoppen fejler.
Gravatar #61 - jetzet
11. jun. 2003 23:10
Prøv Knoppix, der findes et hav af forskellige slaks, også en game version.....

På adressen neden under kan du læse mere om knoppix og downloade ISO images.

http://www.knoppix.net/
Gravatar #62 - Der^Roboter
12. jun. 2003 00:01
Knoppix lyder fedt, det eneste jeg så lige kan studse lidt over, er om det så ikke mangler en række funktioner i forhold til en "alm." distro?
Gravatar #63 - Wolly
12. jun. 2003 06:45
# 62

Knoppix er en udemærket dist! Det er lykkes det tyske udvikler hold at få 1,7GB programmer ned på 1 CD! Det kan man sq kalde komprimering :-) Der mangler ikke rigtig nogen programmer på CD'en, men man kan altid lave en HD installation, og så har man hurtigt en Debian dist oppe at køre, hvor man kan downloade og installere programmer ved hjælp af apt-get funktionen.
Gravatar #64 - Der^Roboter
12. jun. 2003 06:59
Okay, men det jeg tænkte på, var om det ikke hæmmer Knoppix at den afvikles fra en CD? Jeg mener, så er det jo CD/DVD-drevets hastighed der bestemmer hvor godt det kører, og ikke CPU, RAM eller HDD.
Gravatar #65 - Wolly
12. jun. 2003 08:55
# 64

Knoppix kører naturligvis ikke så hurtigt som en HD installation. Det hæmmer systemet meget at det skal læse alt fra CD, men hvis du har en god mængde RAM (512MB eller mere) gør det ikke så meget...

Knoppix er nu også konstueret som en demo/reperations dist af Linux. Den er super når man har smadret hele sit system :-)
Gravatar #66 - sKIDROw
12. jun. 2003 10:11

Ingen roser uden torne.
Men det er til at leve med.. ;)
Gravatar #67 - jetzet
12. jun. 2003 21:18
Der findes versioner af Knoppix som har en indenbygget install funktion som gør det let og nemt at smide hele systemet over på din HD, herefter kan du konfigurere det helt som du vil...

Har lige prøvet 3 forskellige versioner Knoppix i dag.. alle virkede godt og rimelig hurtig...

Knoppix findes også i en Lite versionen som ikke fylder mere en omkring 200mb, hvilket gør at den kan brændes ned på en 8min cd-rom, som man så kan have med i sin pung, lige til at have med når man skal rede data fra en maskine som ikke vil boote, og kan sagtens læse windows partioner, i hvertfald hvis du bruge en nyeste version.

Faktisk kan du vist i den nyeste version bruge en USB key til at gemme dine instillinger på, så du altid har dine instillinger med dig hvor end du er.
Gravatar #68 - Gruesome
13. jun. 2003 00:56
> Faktisk kan du vist i den nyeste version bruge en USB
> key til at gemme dine instillinger på, så du altid har
> dine instillinger med dig hvor end du er.

Og så stor er en floppy da heller ikke ;)
Gravatar #69 - NN
13. jun. 2003 07:14
Hurra!...hvor mange overlap findes der lige i den vote??
Gravatar #70 - DUdsen
13. jun. 2003 09:51
#60 konqueror og java er ikke et kønt syn men det burde værre forholds vist nemt og gå til.
Du skal vist bruge pakkerne kaffe og kdebase-nsplugin begge findes og instaleres via mandrake kontrol-center.
Når det er gjort skal du lige ind i konqueror's options menu og bede den om at finde java.

Mozilla der på mange måder er bedre end konqueror bruger suns java der ikke er med i GPL udgaven af Mandrake men kan hentes fra http://java.sun.com/getjava/ kør mozilla med root privlegier og besøg siden og se den fixe det helt af sig selv.
virker dette ikke så kig på http://koen.dk/help/mozilla.html#java
bemærk at filstien /usr/local/mozilla/plugin formenteligt er /usr/lib/mozilla*/plugins/ * er et wildcard der angiver at der formeteligt er et versionsnummer tilknyttet.

Jeg har brugt linux i 2år efterhånden og tror ikke det vil værre mugligt for mig at skifte til windows uden samme besværd som i har med at skifte til linux.
Forvent ikke at linux er identisk men windows det er det ikke men det betyder ikke at brugergrense fladen er dum og dårlig windows er meget langt fra perfekt i den henseende.

Det er brugegrensefladen og ikke den bagved liggende teknologi eller ideologi der får mig til at foretrække linux.
Gravatar #71 - fimp
13. jun. 2003 19:21
Nu har i stort set alle sagt at Linux er godt, men sutter til spil. Men det er nu som man tager det.
Linux er nu faktisk den perfekte hybrid mellem en konsol og en traditionel computer hvad angår spil.

Det har PC'ens styrke med hvad angår opgradering af hardware osv., samt konsollens styrke som er at alle programmer og drivere kan optimeres til netop den hardware du har (hvilket kan give op til 30% bedre FPS end i Windows).
Men alt dette hjælper selvfølgelig ikke noget når der kun findes spil til Windows, for den høje ydeevne får man naturligvis ikke når et spil emuleres.
Det eneste der er til hinder for Linux gaming er altså at der ikke er så mange titler at vælge imellem. Men der er positiv udvikling på feltet lige nu, flere og flere spil er på vej, ikke bare porteringer men også helt nye værker.
Gravatar #72 - bitnissen
13. jun. 2003 21:42
Install-fester, lyder sku interessant, hvem der nu var der nævnte det...

Jeg har hørt navnet før, men jeg har aldrig set noget i mit nærområde... :( ... Jeg kunne godt tænke mig at skifte til Linux, kan så godt lide ideen i OpenSource. Som jeg har nævnt tidligere, har jeg prøvet, men det er altid gået galt på den ene eller den anden måde, dette dog 100% grundet min manglende erfaring/viden eller manglende dokumentation. Det kan jo godt være at der er manualer med til min Mandrake 9.1, men de dækker jo langt fra alt det jeg har brug for.

Btw, nogen der har prøvet Lindows?
Gravatar #73 - sKIDROw
13. jun. 2003 22:01
#72 Bitnissen

[Install-fester, lyder sku interessant, hvem der nu var der nævnte det...]

Mig f.eks... :)

[Jeg har hørt navnet før, men jeg har aldrig set noget i mit nærområde... :(]

Nu nævnte du jo ikke hvad dit lokal område var.. ;)
Check op på din lokale lugs aktiviteter her:
http://www.lug.dk/

[Jeg kunne godt tænke mig at skifte til Linux, kan så godt lide ideen i OpenSource. Som jeg har nævnt tidligere, har jeg prøvet, men det er altid gået galt på den ene eller den anden måde, dette dog 100% grundet min manglende erfaring/viden eller manglende dokumentation. Det kan jo godt være at der er manualer med til min Mandrake 9.1, men de dækker jo langt fra alt det jeg har brug for.]

Hvis du har brug for hjælp lige nu er her, kan du gå på irc:
irc.openprojects.net @ #mandrake
Ellers prøv din lugs mailing lister, eller hvis det ikke er godtnok så bliver du ikke afvist hos sslug.. ;)
Og sidst men ikke mindste bruger jeg selv en del af min fritid på at hjælpe folk i gang efter bedste evne... ;)
Gravatar #74 - sKIDROw
13. jun. 2003 22:28
#1 Amokk

£Well jeg oplever gang på gang med linux installationer at uanset hvor grundigt jeg følger manual og vejledninger, så ender det med at noget ikke fungerer og at der ikke er hjælp at hente, fordi hverken licq virker eller browseren kan få installeret java så den kan køre ICQ2GO
så roder man lidt videre med det... uden held... og lidt videre... og pludselig kan lortet slet ikke starte]

Prøv at spørge på ssluglisterne.. :)
http://www.sslug.dk/tilmeld
Herefter bruger du din ynglings newsreader, og logger på news.sslug.dk med den email du tilmeldte.. :)
Gravatar #75 - Gruesome
13. jun. 2003 22:33

Hvis du bor i nærheden af Esbjerg så kan jeg da henvise til Connect #15. Det glæder jeg mig ihvertfald til at se. Om ikke andet foredraget :)
Gravatar #76 - YaiEf
14. jun. 2003 07:32
Hmm - installerede lige Mandrake 9.1 ved siden af min WinXP i går - og sidder i det nu. Blev forbløffet over hvor nemt og behageligt al ting gik. Alt virkede stort set med det samme - og mange ting virker faktisk bedre og mere intuitive end Windows.

Der er dog et par ting der irriterede mig ... Jeg smed Mandrake-CDen i drevet - og bad den om at installerede Linux. Var lidt nervøs da det ikke var særlig tydeligt, at den ville gøre dette ved siden af Windows - og ikke oven på. Dernæst booter den - og der sker ikke en skid. Hvor var det lige der stod jeg skulle sætte den til at boote fra CD? Nåmen booter fra CD og den finder fint den partition jeg har lavet med PartitionMagic. Fedt. Alting går faktisk ganske nemt - og al hardware bliver stort set installeret. Finder automatisk alle tre netkort, sætter opløsningen til 1600x1200, installerer mus og keyboard perfekt o.s.v. I selve Linux går alting også rimelig nemt - og jeg er vild med det som alternativ. Kan nok nemt begynde at bruge det en del i stedet for Windows. Dog er det irriterende, at fontene ikke er specielt kønne som default - skyndte mig at hente og installere arial. Desuden hetnede jeg OpenOffice - og hvorfor fanden kan man ikke automatisk udpakke en tar.gz fil? De fleste mennesker ved hvad zip-filer er og kan nemt bruge et program til at udpakke dem - men at åbne et konsolvindue (som faktisk var lidt buggy) - og skrive tar -zxvf oo.tzr.gz - eller noget lignende? Ved ikke om der findes en smartere måde, men så burde den i det mindste være bedre inegreret. Det skal lige nævnes at jeg stort set ikke har kigget på nogen manualer - alt virkede bare.

Nåmen - alt i alt - så gjorde Mandrake 9.1 et rigtig godt indtryk. Jeg ville aldrig overlade det til de fleste mennesker at installere et nyt OS eller sætte de grundlæggende ting op alligevel - så hvis min oplevelse er et udtryk for hvor nemt, professionelt og intuitivt Linux er ved at være, så er Linux allerede parat til langt de fleste, almindelige brugere - flot.
Gravatar #77 - sKIDROw
14. jun. 2003 08:18

I KDE har der længe være en udpakker kaldet Kark eller lignende, og den allernyeste Gnome har en udpakker kaldet fileroller.
Ved dog ikke om sidstnævnte er nået at komme med i Mandrake endnu, ellers kan du prøve at kigge efter en RPM.. :)
Gravatar #78 - Ngala
14. jun. 2003 08:20
#76 hos mig kan jeg højreklikke på filen og vælge udpak her i kde. Jeg kører en hdinstall af knoppix, plus en alm debian. -udpakning af filer er en af de ting jeg simpelthen er for doven til at gøre i konsol...

edit
der var jeg lige 2 min. for langsom ;)
/edit
Gravatar #79 - BurningShadow
14. jun. 2003 12:04
Linux all the way, jeg bruger ikke andet... med undtagelse af 2 maskiner... en MacClassic med MacOS 7.6.5 (eller sådan noget), og så en maskine der ikke laver andet end at afspille MP3/Ogg, og der er jo ikke brug for et Linux system, så den bruger DR-DOS...
Gravatar #80 - Wolly
14. jun. 2003 13:13
@ YaiEF

Hvis du har fulgt default installationen af Mandrake, har du nok både installeret Gnome og KDE ( de to mest almindelige grafiske platforme ), og det er helt klart også det bedste at have dem begge installeret!!! Gnome indeholder Fileroller som svarer til winzip eller nærmere winrar, da det kan tage alle pakkede filer. Nogen pakketeknikker er der dog licensrestriktioner på, så de er ikke leveret sammen med Mandreke, men skal downloades seperat.

Inden du bliver alt for sur på Mandrake over at du ikke lige kan finde et pakkeprogram, så husk på hvorlang tid det tog at finde winzip første gang :-)

Hvis du kører KDE som grafisk desktop (hvilket du formentligt ikke gør) ville du blot kunne klikke på en pakket fil, og åbne den som du gør med zip filer i windows!

Husk der er masser af steder på nettet du kan få hjælp til Linux, dette forum includeret! Bare skriv en besked under support, så er der nok nogen der hjælper dig :-)
Gravatar #81 - YaiEf
14. jun. 2003 13:50
Tak for svarene ;-)

Jov, jeg kører faktisk KDE. Havde hørt det skulle være det bedste - så jeg valgte Gnome fra. Kan også gå ind og se indholdet af en fil - forsøgte dog ikke at kopiere det ud fra folderen (tænkte jeg selvfølgelig ikke på ...) og den så heller ud til at vise indholdet korrekt - det var i hvert fald anderledes efter det blev pakket ud. Men jeg kan forstå der er nemme løsninger - og det vil jo heller ikke være nødvendigt for langt de fleste brugere i dagligdagen at rode med den slags.

Ville også prøve at installere Gaim - havde hørt den var et godt alternativt til Trillian. Men - på deres side fandt jeg umiddelbart kun "source" under download - eller nogle gamle "binaries". Hmm - tjoee, vel fint nok at man kan compile selv, men det ville nu være rart hvis det bare virkede. Er det virkelig så svært bare at lægge en installer der gør alt arbejdet? Skal sikkert bruge lidt mere tid på det - men bare endnu en ting der kan gøre skiftet besværligt.

Jeg er dog meget positiv over for Linux her efter de første par timer med - og når det er så nemt at køre dualboot med WinXP er der jo ingen grund til at lade være når man kan undvære pladsen.
Gravatar #82 - Wolly
14. jun. 2003 14:00
Det er skam ikke nødvendigt at kompilere noget som helst selv :-)
På næsten alle større programmer, kan du finde de så kaldte RPM's. Det er pakker til installation af programmet, og den gør alt for dig :-) Jeg mener at Gaim er en del af Mandrake, så du kan bare finde den i listen under Menu -> Configuration -> Install Software

Du kan finde 1000 vis af pakker til Mandrake på www.rpmfind.net.
Når du skal installere en pakke så kan du dobbelt klikke på pakken, eller du kan bruge kommandoen urpmi som klart er den bedste løsning! Du skal bare åbne en konsol, og så CD'e dig til kataloget med den pakke du vil installere, og så skrive "urpmi pakkens_navn" Så klarer Mandrake alle dependensies til pakken :-)
Gravatar #83 - lean
14. jun. 2003 22:03
Her er en liste over spil til Linux.
http://www.icculus.org/lgfaq/gamelist.php

Hvis man vælger commercial i availability, får man (sjovt nok) en opdateret liste over kommercielle spil. Måske er listen ikke vildt lang, men der er rigtig mange kvalitetsspil med (imho), som bestemt er værd at (gen)se.
Gravatar #84 - Caleb
14. jun. 2003 22:05
Jeg er nysgerrig efter at lære mere om linux. Som regel dropper jeg hurtigt mine linux experimenter igen. Jeg bliver nemlig lynhurtigt træt af at høre på linux-fanatikeres evindelige ensporet (og ofte ubegrundet) microsoft-bashing.
Gravatar #85 - Wolly
14. jun. 2003 23:20
# 84

Jeg ved jeg bliver flamet for denne, men klokken er 1.15 og jeg er stiv :-)

Du skal huske at folk der kører Linux ofte er superbrugere på Windows. De fleste Linuxbrugere har stødt panden mod muren på Windows, og har stået og følt at de ikke kunne nå længere, så de sprang over Linux. Det kan godt være at Linux brugere er dumme og kun tilbeder Linux, men jeg har aldrig mødt en Linux bruger der ikke var rigmelig i Windows ligeledes!!! Derfor mener jeg ikke at Linuxbrugeres flaming af Windows er ubegrundet!!! De ved sq hvad de taler om :-)
Gravatar #86 - BareMig
15. jun. 2003 12:49
Når man snakker gaming til linux - se et forholdsvist nyt spil som descent III. Da har Loki været så geniale at gøre det brugervenligt på deres side:

http://www.lokigames.com/products/descent3/

Hvem sagde at Linux ikke kunne bruges til gaming ... :)

Og til dem der ikke kan undvære Half-Life (Counter-Strike) så tag et kig på

http://lhl.linuxgaming.com/

God fornøjelse :)
Gravatar #87 - PhoX
16. jun. 2003 06:35
Jeg har i over et år kørt min desktop udelukkende på linux, jeg savner ikke rigtig spillene, heller ikke de ubrugelige fejlmældinger, derimod savner jeg at hardware producenterne laver drivere til deres USB devices, eller whatever. Det er jo ikke mega fedt at skulle fylde sin mp3afspiller med en commandline (men det kan gøres i mangel på bedre)

Anyway min distro er Gentoo, hvilken jeg aldrig vil anbefale nogen at prøve. Man bliver afhængig og ingen anden Linux vil være særlig magisk eller mystisk igen. Det vil grænse sig til religionskrig, i en sådan grad at man begynder at hade andre Linux's og du vil aldrig rigtig kunne finde dig til rette i andre. Red Hat vil være langsomt og stift at administrerer, verden bliver aldrig det samme igen. Sig nej!

Men udover afhængigheds problemerne er det det bedste. Anyway jeg gidder ikke føre korstog for at få alle folk over på Linux's desktop, det må jo være op til dem selv... jeg ved bare at jeg ikke går tilbage til Windows frivilligt, og som det siges i #85, ja i windows er der en grænse man rammer på et tidspunkt, hvor man ikke kan komme videre, men hvad, det er stadig en udmærket klient.
Gravatar #88 - Hesteskelet
16. jun. 2003 13:00
Der mangler et fifty-fiftypunkt i denne afstemning.
Gravatar #89 - lean
16. jun. 2003 13:40
Hvis man spiller på linux og savner et bestemt spil, er der jo altid petitions man kan signe:
http://www.tuxgames.com/petitions/
Gravatar #90 - DUdsen
16. jun. 2003 19:50
#76 se der begik du den første begynderfejl som følge af at du ikke kender administrations værktøgerne i din mandrake 9.1 openoffice er nemlig lagt ind i reprository som binær pakke og kan derfor fint instaleres via urpmi systemet der iøvrigt kan styres igennem en grafis frontend drakconf eller rpmdrake.
Hvis urpmi fodres med tilstrækeligt mange kilder(ftp-servere der indeholder pakker) kan man instalere de fleste programme via dette system.
BTW tjækkede du om openoffice faktisk manglede
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login