mboost-dp1
Erfaring med Linux/*BSD som server OS.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
#4 Annoia
[Men hvad er lige dens load ved opdateringer?]
Tjahh
Compiling giver da cpu'en noget at se til.. :)
Men det mærker brugerne ikke noget til, menmindre det skulle logge på den kl. lort.. ;)
Cron er ens ven.. :)
Og selv der tvivler jeg på at det påvirker brugen af serveren til de ting vi bruger den til.
Firewall, Proxy, Mail, Samba filserver og DNS.
[Men hvad er lige dens load ved opdateringer?]
Tjahh
Compiling giver da cpu'en noget at se til.. :)
Men det mærker brugerne ikke noget til, menmindre det skulle logge på den kl. lort.. ;)
Cron er ens ven.. :)
Og selv der tvivler jeg på at det påvirker brugen af serveren til de ting vi bruger den til.
Firewall, Proxy, Mail, Samba filserver og DNS.
Windows all the way!
Hvis min P200 kunne rumme noget, så fik den en gang RedHat ind (og så er jeg i øvrigt ligeglad med hvad I synes om RedHat). Lige nu står den som gateway/router/hvad jeg ellers kan finde på, med en Windows XP. Det sprøjter i hvert fald som det skal.
Første gang jeg har haft en uptime på over 50 dage, uden en IBM disk stod af :)
Pt. er den oppe på 89 dage, uptime.
Hvis min P200 kunne rumme noget, så fik den en gang RedHat ind (og så er jeg i øvrigt ligeglad med hvad I synes om RedHat). Lige nu står den som gateway/router/hvad jeg ellers kan finde på, med en Windows XP. Det sprøjter i hvert fald som det skal.
Første gang jeg har haft en uptime på over 50 dage, uden en IBM disk stod af :)
Pt. er den oppe på 89 dage, uptime.
Jeg kunne enlig godt tænke mig en sød lille server med Linux. Dels til gateway til mit Internet og som filserver.
Det er dog ikke blevet til noget endnu. Har ekstra harddiske til at ligge, men mangler et bundkort.
Måske sker der noget, når jeg (engang) for opgraderet min stationær.
Men det er vel væsentlig dyrere at have en server til at køre i stedet for en router? Også selvom man betaler 30kr/måned i leje af TDC?
Det er dog ikke blevet til noget endnu. Har ekstra harddiske til at ligge, men mangler et bundkort.
Måske sker der noget, når jeg (engang) for opgraderet min stationær.
Men det er vel væsentlig dyrere at have en server til at køre i stedet for en router? Også selvom man betaler 30kr/måned i leje af TDC?
Hvor hølle er min option for Netware server? Skodpoll.. REigtig nørder kører rigtig Directory service..
naaah. har sq ingen server men brugere gentoo til desktop (har dog ftp og http server til at køre på den) men vis jeg skulle ha en server ville det klart blive Gentoo/FreeBSD
Gentoo emerge system styere! ;)
Gentoo emerge system styere! ;)
Min server kører Mandrake 6.1 :-) Har ikke gidet at opdatere den, da der ikke rigtig er nogen grund til det! Den har kørt i et par år nu, kun restartet 4-5 gange og kun fordi jeg skulle finde fejl i mine indstillinger... Skifter snart hardwaren ud på den, og så skifter jeg ved samme lejlighed til FreeBSD.
Har en K6-2'er stående med en SuSE 8.2 Pro på, ved at den fungerer - ikke andet. Når/hvis jeg nogensinde får noget bedre at bo i, skal LAN'et bygges op igen og der ryger der en Warp Server på, måske med en gang Apache(Eller Web/2)+PostgreSQL+Zope. Så længe den ikke skal lege PrintServer skulle det ikke være nødvendigt at have PMShell loadet - hvilket betyder at maskinen med lidt ekstra midlertidigt lager i skulle kunne fungfere ganske glimragende.
Ud fra afstemningen - kunne man godt få tanken at det var en ren Win/Lin/*BSD verden vi lever i...hvilket jo ikke helt stemmer.
Ud fra afstemningen - kunne man godt få tanken at det var en ren Win/Lin/*BSD verden vi lever i...hvilket jo ikke helt stemmer.
Er dette ikke en gammel poll?
Fck det, kører med Windoze på alle mine maskiner. Jeg kørte dog indtil for nyligt min gamle p1 233 mhz med 96 mb ram som linux router, lokal website testserver og smtp-server - men så blev jeg tilbudt en trådløs router med printerdeling til 1200 kr..... :)
At min linux-router kun kørte testserver på apache kunne ses ved at den ikke havde nogen harddisk - alle sites blev gemt i ram, hehe. Dog stadig praktisk nok til liiige at teste siden :) Boot skete fra rw
Fck det, kører med Windoze på alle mine maskiner. Jeg kørte dog indtil for nyligt min gamle p1 233 mhz med 96 mb ram som linux router, lokal website testserver og smtp-server - men så blev jeg tilbudt en trådløs router med printerdeling til 1200 kr..... :)
At min linux-router kun kørte testserver på apache kunne ses ved at den ikke havde nogen harddisk - alle sites blev gemt i ram, hehe. Dog stadig praktisk nok til liiige at teste siden :) Boot skete fra rw
Havde tidligere en Redhat Server 7.1 den nåede at køre i et års tid og med en max oppetid på 200dage var jeg fint tilfreds(En person i huset tog strømmen ellers var den nået højere).
Nu kører den Debian stable og det spiller max.
Windows får sgu ikke lov at røre mine servere. Bryder mig ikke om de antal virus der findes dertil, og prisen er uatraktiv til min pengepung. :-)
Derudover kører den SMTP/spamassassin+imap(webmail)+DHCP+print/fildeling+Router+firewall+http/php/mysql.
Det bedste ved det hele er at den styres med en consol med ssh. Så ingen unødige ressurser bruges til at vise et fint billede. Ingen grund til mus og god skærm.
Debian til server
gentoo til workstation
Nu kører den Debian stable og det spiller max.
Windows får sgu ikke lov at røre mine servere. Bryder mig ikke om de antal virus der findes dertil, og prisen er uatraktiv til min pengepung. :-)
Derudover kører den SMTP/spamassassin+imap(webmail)+DHCP+print/fildeling+Router+firewall+http/php/mysql.
Det bedste ved det hele er at den styres med en consol med ssh. Så ingen unødige ressurser bruges til at vise et fint billede. Ingen grund til mus og god skærm.
Debian til server
gentoo til workstation
Hmm jeg sidder med 2 servere men jeg har endnu ikke fundet den linux dist der kan udskifte mit windows. Der er ikke rigtigt nogle af svarene jeg føler jeg kan trykke på for det er ikke for sjov jeg roder med mine linux boxe der er faktisk rimelig seriøst så måske en knap med "Jeg har linux til serveren og windows til desktop?....
tjoo men i så fald må jeg sige at der hvor "Linux" har sine svaghedder som desktop os smadrer den Windåse mest fordi du kan få / lave alle tænkelige ting og muligheden for selv at compile fx en ftp server med en mysql database + php osv. osv..
Server!!???
Er det ikke noget med tennis og Wimbledon???
Okay. Jeg bruger ikke server og har derfor ikke sat mig ind i diverse programmer. Men måske en gang i fremtiden...........?
Er det ikke noget med tennis og Wimbledon???
Okay. Jeg bruger ikke server og har derfor ikke sat mig ind i diverse programmer. Men måske en gang i fremtiden...........?
#28 Det er da stadigt uder interesant om komersiel Unix(solaris OSX m.f.) stadig lever specielt OSX.
Faktisk mangler vi et par gode tråde om de altilernative OS'er som f.eks plan9, BeOS eller amigaOS. lad det værre en opfordring til dem der nu bestemmer de her afstemninger.
Faktisk mangler vi et par gode tråde om de altilernative OS'er som f.eks plan9, BeOS eller amigaOS. lad det værre en opfordring til dem der nu bestemmer de her afstemninger.
Hmm ..
Jeg arbejder professionelt med Linux, og har gjort det (dog med en pause på et halvt år) i ca. 3 år nu...
Min laptop herhjemme kører dog Windows XP, og det synes jeg sgu faktisk er ganske okay.. (dog stadig med ret mange belastende bugs, som gør at der nu nok kommer Debian på den når den engang skal reinstalleres)..
På en server, ville jeg dog aldrig køre Windows (med mindre jeg blev sat til at holde en Exchange kørende;o)
// haj
Jeg arbejder professionelt med Linux, og har gjort det (dog med en pause på et halvt år) i ca. 3 år nu...
Min laptop herhjemme kører dog Windows XP, og det synes jeg sgu faktisk er ganske okay.. (dog stadig med ret mange belastende bugs, som gør at der nu nok kommer Debian på den når den engang skal reinstalleres)..
På en server, ville jeg dog aldrig køre Windows (med mindre jeg blev sat til at holde en Exchange kørende;o)
// haj
#31 Annoia
Der er ingen der tvinger dig til at stemme.. ;)
Hvis de holder en afsteming vedrørende diverse spilrelaterede emner, så har jeg intet at stemme medmindre der er muligheden 'spiller en gang om året, hvis det endda er så tit'
Og der lader jeg sjovt nok være med at stemme...
Der er ingen der tvinger dig til at stemme.. ;)
Hvis de holder en afsteming vedrørende diverse spilrelaterede emner, så har jeg intet at stemme medmindre der er muligheden 'spiller en gang om året, hvis det endda er så tit'
Og der lader jeg sjovt nok være med at stemme...
Hmm, eneste linux jeg har herhjemme er en gammel 486'er med en linux-distribution der er kogt ned til kun at køre router. Jeg blev træt af at jeg ikke selv kunne konfigurere den (TDC, lejet):-).
Jeg er absolut ikke linux-geek, så det bliver sikkert ikke til mere, men jeg må sige at den her kører upåklageligt :-).
Jeg er absolut ikke linux-geek, så det bliver sikkert ikke til mere, men jeg må sige at den her kører upåklageligt :-).
#36 Raenil
[Windows all the way - mest fordi det er der jeg tjener pengene lige for tiden, og man bør jo tage sin egen medicin. Desuden kan Exchange og Navision Attain ikke køre på en Linux box...]
I sådanne tilfælde erstatter jeg de properitære komponenter, med frie og problemmet er løst.
Men det kommer jo an på hvor man prioritere.. ;)
[Windows all the way - mest fordi det er der jeg tjener pengene lige for tiden, og man bør jo tage sin egen medicin. Desuden kan Exchange og Navision Attain ikke køre på en Linux box...]
I sådanne tilfælde erstatter jeg de properitære komponenter, med frie og problemmet er løst.
Men det kommer jo an på hvor man prioritere.. ;)
#37 hvilket fri software kan erstatte attain med sådan lige umidbart.ompiere måske men er det virkelig fri software når det krever en oracle server?
Okey $30000-$100000 er penge men...
Nå så det er sagt så tror jeg ikke hverken oracle eller sap ville have nogle problemer med at levere noget tilsvarende til linux
BTW #36 hvad helvede laver attain og Exchange på en hjemme sever;-)
Er der egnetligt nogen der har real erfaring med komersielle ERP systemer under linux/BSD?
Ud over SUSE advanced mail server hvad findes der så af exchange kompatible mail servere derude
Okey $30000-$100000 er penge men...
Nå så det er sagt så tror jeg ikke hverken oracle eller sap ville have nogle problemer med at levere noget tilsvarende til linux
BTW #36 hvad helvede laver attain og Exchange på en hjemme sever;-)
Er der egnetligt nogen der har real erfaring med komersielle ERP systemer under linux/BSD?
Ud over SUSE advanced mail server hvad findes der så af exchange kompatible mail servere derude
#37 sKIDROw
Jeg tror ikke ikke, at du finder noget åbent økonomisystem - men hvis du gør, så fortæl lige om det. Der findes systemer til Linux, men da mit firma nu arbejder med Navision, så kommer jeg nok først til at installere Navision på Linux når der er to torsdage i en uge... :-)
Jeg kører en postserver og et ERP system. Surprise... :-)
Nej, pjat. Den altovervejende grund er selvfølgelig, at nu jeg kører rundt til kunder og installerer skidtet, så har jeg ikke så dårlig samvittighed over at installere det på min egen box og teste det. Exchange opfylder dog et seriøst formål, Attain er der kun fordi jeg leger lidt med det forskellige systemopsætninger.
Jeg tror ikke ikke, at du finder noget åbent økonomisystem - men hvis du gør, så fortæl lige om det. Der findes systemer til Linux, men da mit firma nu arbejder med Navision, så kommer jeg nok først til at installere Navision på Linux når der er to torsdage i en uge... :-)
Jeg kører en postserver og et ERP system. Surprise... :-)
Nej, pjat. Den altovervejende grund er selvfølgelig, at nu jeg kører rundt til kunder og installerer skidtet, så har jeg ikke så dårlig samvittighed over at installere det på min egen box og teste det. Exchange opfylder dog et seriøst formål, Attain er der kun fordi jeg leger lidt med det forskellige systemopsætninger.
#38 DUdsen
[hvilket fri software kan erstatte attain med sådan lige umidbart.ompiere måske men er det virkelig fri software når det krever en oracle server?]
http://www.oscommerce.com/
Ser ret lovende ud.. :)
[Okey $30000-$100000 er penge men...
Nå så det er sagt så tror jeg ikke hverken oracle eller sap ville have nogle problemer med at levere noget tilsvarende til linux]
Jeg vil til enhver tid foretrække GPL licenseret software.
Faktisk ville jeg gerne betale ekstra for dette ufravigelige ønske.
[Ud over SUSE advanced mail server hvad findes der så af exchange kompatible mail servere derude]
Ved jeg ikke...
Suse's er ihvertfald intet mindre end genial.. :)
Jeg arbejder dog på at implementere noget tilsvarende selv.
Det tager mig en evighed fordi jeg har fundet mine svagepunkter.. ;oD
#39 raenil
[Jeg tror ikke ikke, at du finder noget åbent økonomisystem - men hvis du gør, så fortæl lige om det. Der findes systemer til Linux, men da mit firma nu arbejder med Navision, så kommer jeg nok først til at installere Navision på Linux når der er to torsdage i en uge... :-)]
Der er allerede en del projekter.
Men selvfølgelig noget der bliver arbejdet intenst videre på.. ;)
[hvilket fri software kan erstatte attain med sådan lige umidbart.ompiere måske men er det virkelig fri software når det krever en oracle server?]
http://www.oscommerce.com/
Ser ret lovende ud.. :)
[Okey $30000-$100000 er penge men...
Nå så det er sagt så tror jeg ikke hverken oracle eller sap ville have nogle problemer med at levere noget tilsvarende til linux]
Jeg vil til enhver tid foretrække GPL licenseret software.
Faktisk ville jeg gerne betale ekstra for dette ufravigelige ønske.
[Ud over SUSE advanced mail server hvad findes der så af exchange kompatible mail servere derude]
Ved jeg ikke...
Suse's er ihvertfald intet mindre end genial.. :)
Jeg arbejder dog på at implementere noget tilsvarende selv.
Det tager mig en evighed fordi jeg har fundet mine svagepunkter.. ;oD
#39 raenil
[Jeg tror ikke ikke, at du finder noget åbent økonomisystem - men hvis du gør, så fortæl lige om det. Der findes systemer til Linux, men da mit firma nu arbejder med Navision, så kommer jeg nok først til at installere Navision på Linux når der er to torsdage i en uge... :-)]
Der er allerede en del projekter.
Men selvfølgelig noget der bliver arbejdet intenst videre på.. ;)
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.