mboost-dp1
Hvilken harddisk teknologi vælger du i din næste PC?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Jeg ser primært på Gb prisen og vælger derfra.
Der er sjældent min HD's hastighed der er flaskehalsen idag (for mig).
Der er sjældent min HD's hastighed der er flaskehalsen idag (for mig).
Scazzy (yep, sådan udtales det altså :P) hvis man har pengene da .. =)
Stemte godt nok SATA, nok mere realistisk :)
Stemte godt nok SATA, nok mere realistisk :)
ATA- 133
Holder mig til de gode gamle, er forholdsvis billige nu, så hvorfor skifte til noget der koster 10 x så meget...
-WILD-FOX-
Holder mig til de gode gamle, er forholdsvis billige nu, så hvorfor skifte til noget der koster 10 x så meget...
-WILD-FOX-
ATA x. Er ikke villig til at ofre det ekstra.. Er begyndt at få følelsen af det 'bare er en computer', selvom man nok skal passe på med at sige det her! ;]
Jeg forstår virkelig ikke hypen omkring SATA. ATA 100 er ikke engang mættet, og så skynder alle sig at migrere til et endnu hurtigere interface man ikke kan udnytte båndbredden på. En IBM 120 GB ATA 100 disk til 850 kr. vs. en tilsvarende SATA disk til 1400 kr + powerconverter. Hvis jeg skal køre SATA skal der ikke være nogen prisforskel. P-ATA til mig ihvertfald det næste års tid eller to ...
Hey hvorfor tror I kun det handler om båndbredde. SATA har følgende fordele :
Små tynde kabler - bedre airflow, let at arbejde med.
Ingen jumpere
Hot swapping
Jeg har selv SATA Raid 0. Det er sindsygt let at arbejde med og giver et perfekt airflow. I mit kabinet (Thermal Take Xaser III) er det endda ofte svært at få parallel-kablerne hen til harddiskene fordi de sidder på tværs (for at få lettere tilgang til dem) men no problemo med SATA.
Ingen jumpere
Hot swapping
Jeg har selv SATA Raid 0. Det er sindsygt let at arbejde med og giver et perfekt airflow. I mit kabinet (Thermal Take Xaser III) er det endda ofte svært at få parallel-kablerne hen til harddiskene fordi de sidder på tværs (for at få lettere tilgang til dem) men no problemo med SATA.
cas2
Nu er der jo en anden grund til at IBM diske er så billige (lad være med at købe dem) og at de har solgt deres afdeling til Hitachi. Sammenlign dog ordentligt - F.eks. mellem to ens modeller hvor forskellen bare er interfacet. Prisforskellen er slet ikke så stor.
Nu er der jo en anden grund til at IBM diske er så billige (lad være med at købe dem) og at de har solgt deres afdeling til Hitachi. Sammenlign dog ordentligt - F.eks. mellem to ens modeller hvor forskellen bare er interfacet. Prisforskellen er slet ikke så stor.
#12: Der er vist ikke specielt stor sandsynlighed for at ATA100 når at blive mættet i sin levetid, for nu peger udviklingen altså i en anden retning. Nye tiltag vil altid koste forbrugeren penge i starten, og man kan ikke ligefrem påstå at SATA er vidt udbredt endnu, men kommer tid får man råd :)
#13: Som om alle IDE-diske kun har 1 års garanti... Det er da kun hvis man er en fedterøv og lige vil spare 50-100 kroner på en, trods alt, temmeligt vigtig del af systemet.
Anyway, så er jeg ret sikker på at der står SATA på den næste disk jeg køber, om ikke andet så bare for at være med på vognen, de SATA-brackets skal vel for filen bruges til et eller andet.
#13: Som om alle IDE-diske kun har 1 års garanti... Det er da kun hvis man er en fedterøv og lige vil spare 50-100 kroner på en, trods alt, temmeligt vigtig del af systemet.
Anyway, så er jeg ret sikker på at der står SATA på den næste disk jeg køber, om ikke andet så bare for at være med på vognen, de SATA-brackets skal vel for filen bruges til et eller andet.
Hvad betyder Solidstate og PXE (det sidste valg man har "Ingen (PXE)")?
PXE er det a la amiga 500, altså rent medibaseret....eller...?
PXE er det a la amiga 500, altså rent medibaseret....eller...?
@ #19 PXE står for "Pre-execution Environment", og er indbygget i netkort (kan også være "indbygget" i andre enheder svjv).
PXE bruges i netkort på denne måde,svjv (stærkt forsimplet): i det du booter op, vil netkortet prøve at boote fra en server, ie du behøver ikke nogen HDD i maskinen da alt bliver kørt fra serveren.
jeg bliver dig svar skyldig mht. solidstate, (google gav ikke nogen endelig forklaring), men jeg kunne tænke mig at man måske tænker på en eller anden form for ROM drev.
PXE bruges i netkort på denne måde,svjv (stærkt forsimplet): i det du booter op, vil netkortet prøve at boote fra en server, ie du behøver ikke nogen HDD i maskinen da alt bliver kørt fra serveren.
jeg bliver dig svar skyldig mht. solidstate, (google gav ikke nogen endelig forklaring), men jeg kunne tænke mig at man måske tænker på en eller anden form for ROM drev.
Jeg kører stadig ATA 100/133 men er da temlig overbevist om at SATA hurtigt får meget fremgang og derved bliver ATA taget ud af markedet, så derfor vil jeg gætte på at min disk i min næste nye workstation bliver en SATA disk, og så kan serveren jo altid få mine gamle ATA 133 diske... Min server har trodsalt kørt i ½ år nu 24/7 med 3 ATA 133 diske og uden problemer, bare der er køling nok mellem dem, så de ikke ligger lige op af hinanden...
#12 jeg vil da anbefale dig at tage en kig på THGs faceoff..
Der ser du tydeligt forskellen i hastighed mellem P-ATA og S-ATA teknologien.. indrømmet, det er ikke en "alm" SATA disk de har brugt, men WD raptor som jo kører 10.000 rpm og har 8gb cache og accecstime på 5.4. Men poll'en skriver jo ik noget om de forskellige diske men bare interfacet.. og der er vist ingen tvivl om at WD raptor er meget hurtigere end alm P-ATA hdds
Der ser du tydeligt forskellen i hastighed mellem P-ATA og S-ATA teknologien.. indrømmet, det er ikke en "alm" SATA disk de har brugt, men WD raptor som jo kører 10.000 rpm og har 8gb cache og accecstime på 5.4. Men poll'en skriver jo ik noget om de forskellige diske men bare interfacet.. og der er vist ingen tvivl om at WD raptor er meget hurtigere end alm P-ATA hdds
Solidstate er ramdiske - svine dyre, men sindsyg hurtige :)
F.eks. http://www.sun.com/io_technologies/pci/solidstate....
F.eks. http://www.sun.com/io_technologies/pci/solidstate....
okay, burde nok ikke have en bruger inde. fatter ingenting af denne afstemming. Jeg er åbenbart ikke nørd nok :-/
@ #29 NP
@ #27 hmm.. kan godt være at jeg er lidt tung i det, men :
hvor er det lige at Solidstate "passer" ind i denne afstemning ?
jeg kan godt regne ud at det er en fed ting til at have f.eks. sin swapfil på, men såvidt jeg hurtig har kunnet læse mig til så "kræver" det at du også har en hdd ved siden af, eftersom det er en RAMdisk. det eneste jeg kan se der kan gøre at det har noget at gøre i denne afstemning er hvis der er indbygget batteri i dem. (så man kan have sit OS installeret på den)
@ #27 hmm.. kan godt være at jeg er lidt tung i det, men :
hvor er det lige at Solidstate "passer" ind i denne afstemning ?
jeg kan godt regne ud at det er en fed ting til at have f.eks. sin swapfil på, men såvidt jeg hurtig har kunnet læse mig til så "kræver" det at du også har en hdd ved siden af, eftersom det er en RAMdisk. det eneste jeg kan se der kan gøre at det har noget at gøre i denne afstemning er hvis der er indbygget batteri i dem. (så man kan have sit OS installeret på den)
Jeg har vist ikke fulgt med her på newz. Hvad er SATA. Er der nogen der har et link til en dybere forklaring, for jeg kender det ikke...
#13 Maxtor levere nu kun 2 års garenti, og på nogle Seagate er der stadig "kun" 1 år. ikke at det er så vigtigt da du jo har 2 års reklamations ret på alt i dk aligevel.
SATA her! som der blev sagt i #15
Ingen jumpere
Hot swapping
8mb cache
og så skulle de producere mindre varme.
SATA her! som der blev sagt i #15
Ingen jumpere
Hot swapping
8mb cache
og så skulle de producere mindre varme.
Ha, boote en pc fra netværket, de gjorde jeg da også for snart 10 år siden, der var det godtnok med Windows 3.x. Selv swapdisken kørte over nettet, det var ikke så smart, men det virkede.
Udfra de priser jeg har kunne finde på harddiske i dag, ser det da ud til at SATA er et udemærket køb... De er en smule dyre, men det ser da ud til at de er pengene værd. De er både hurtigere og de fleste har 5 års garanti!
Jeg tror jeg hopper på SATA når jeg skal opgradere min comp om 1 måneds tid, så finder jeg vel ud af om det var pengene værd :-)
Kan stadig huske den hastigheds forøgelse min comp fik da jeg opgraderede fra 5600 RPM til 7200 RPM... nice
Jeg tror jeg hopper på SATA når jeg skal opgradere min comp om 1 måneds tid, så finder jeg vel ud af om det var pengene værd :-)
Kan stadig huske den hastigheds forøgelse min comp fik da jeg opgraderede fra 5600 RPM til 7200 RPM... nice
min erfaring er at det vigtigste næstefter RPM, er bufferstørrelsen....
min første 7200RPM disk var en maxtor Diamondmax 2500+ (7,5GB 512KB cache)
da den blev skiftet til en IBM Deskstar 34GXP (34GB, 2MB cache) kunne jeg virkelig mærke et boost på min computer...
jeg har haft 2 34GXP'ere som begge har voldt problemer og er blevet byttet, så jeg har været hele turen rundt med 60GXP, 75GXP, Western digital 400JB osv... alle 2MB buffer og 7200 RPM og der var ik den storeforskel at mærke...
men da jeg købte en Maxtor Diamondmax 9 Fluid med 8 MB, fik min comp et ordentligt boost igen...
min første 7200RPM disk var en maxtor Diamondmax 2500+ (7,5GB 512KB cache)
da den blev skiftet til en IBM Deskstar 34GXP (34GB, 2MB cache) kunne jeg virkelig mærke et boost på min computer...
jeg har haft 2 34GXP'ere som begge har voldt problemer og er blevet byttet, så jeg har været hele turen rundt med 60GXP, 75GXP, Western digital 400JB osv... alle 2MB buffer og 7200 RPM og der var ik den storeforskel at mærke...
men da jeg købte en Maxtor Diamondmax 9 Fluid med 8 MB, fik min comp et ordentligt boost igen...
43#
Det vigtigste på en harddisk er datatætheden på en platter.
Det får nemlig stor indflydelse på en f.eks 5400 RPM disk da den kan være lige så hurtig eller hurtigere end en 7200RPM med en mindre datatæthed..
Datatæthed er Alpha Omega.
Det vigtigste på en harddisk er datatætheden på en platter.
Det får nemlig stor indflydelse på en f.eks 5400 RPM disk da den kan være lige så hurtig eller hurtigere end en 7200RPM med en mindre datatæthed..
Datatæthed er Alpha Omega.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.