mboost-dp1

Folding@home -> BOINC

Gå til bund
Gravatar #1 - Jace
4. aug. 2004 19:00
Hey

Nogen der ved om folding@home har planer om at skifte til BOINC?

Seti@home er jo skiftet officielt til det, så software må da være i orden :)

Det kunne da være lækkert at få en ordentlig klient at arbejde med, som blandt andet kan udnytte dual-maskiner :)
--
Gravatar #2 - DPhreak
11. aug. 2004 15:29
Spørg på boinc.dk - Janus har nok styr på det. Hvis du allerede har kigget der/spurgt der så kig på foldings officielle side samt boincs officielle side, hvis det ikke står der kommer du nok ikke et svar nærmere ved at spørge her.
Gravatar #3 - Klok
11. aug. 2004 16:12
F@H er fra Stanford University.
BOINC er fra Berkeley.

Så vidt jeg er informeret er de ikke helt vilde med hinanden.
Men hvem ved, om de på et profesionelt niveau, kan sætte sig over disse uenigheder?`

Så også lige denne:
http://predictor.scripps.edu/

Minder det ikke meget om F@H?
Gravatar #4 - Klok
11. aug. 2004 16:21
Fra http://predictor.scripps.edu/about.php
Why/How is Predictor@Home different from Folding@Home, both seem to be addressing the same objectives?

Protein structure prediction starts from a sequence of amino acids and attempts to predict the folded, functioning, form of the protein either a priori, i.e., in the absence of detailed structural knowledge, or by homology with other known, but not identical, proteins. In the case of the a priori folding, it is a blind search based on the sequence alone. Homology modeling first identifies other proteins of known structure with some level of sequence identity to the unknown structure and then constructs a prediction for the unknown protein by homology. Both approaches utilize multi-scale optimization techniques to identify the most favorable structural models and are highly amenable to distributed computing. Predictor@Home is the first project of this type to utilize distributed computing for structure prediction. Predicting the structure of an unknown protein is a critical problem in enabling structure-based drug design to treat new and existing diseases.

Protein folding studies and the characterization of the protein folding process are based on knowledge of the final folded protein structure (in Nature) and aims to understand the process of folding, beginning from an unfolded protein chain. The endpoint of these studies is a comparison between native protein (in nature). Analysis of the folding process too is a critical outcome allowing theories for protein folding to make direct connections to experimental measurements of this process. The Folding@Home project pioneered the use of distributed computing to study the folding process. Understanding the folding process is of significance in understanding the origin of diseases that arise from protein mis-folding, such as Alzheimer's disease and Mad-Cow disease.

Both approaches explore protein structure and folding, but with complementary aims.
Så vidt jeg kan læse skriver de en helt masse for at undgå at sige at de vil det samme som F@H.
Gravatar #5 - Jace
11. aug. 2004 21:05
Ja, det lyder ikke som om der er meget forskel på de 2 projekter. Men det er jo her, som på ethvert andet "marked". Der vil altid være flere til at kæmpe om "kunderne" som så i dette tilfælde er os :) Men forhåbentlig kommer denne konkurrence bare os til gode, fordi de er nødt til hele tiden at finde på nye features (bedre stats, bedre klienter, etc) for at holde på os. Med det i baghovedet ser jeg frem til at Predictor@home har åbnet op for deres nye projekt, og den konkurrence det vil medvirke.
--
Gravatar #6 - chingachg00k
11. aug. 2004 21:28
Det er altså 2 forskellige ting der undersøges: Folding@Home undersøger foldningen og dens proces. Det andet projekt vil forudsige visse proteiners strukturer UDEN at vide hvad slutproduktet/strukturen er. Folding@Home har som udgangspunkt kendte proteiner som man allerede kender strukturen på. Predictor@Home tager proteiner med ukendte strukturer og vil forudsige dem.

Så Folding@Home er en eller anden form for grundforskning for at forstå foldningsprocessen, mens Predictor er for at lære de strukturelle aspekter i et protein, ved at vide hvilke aminosyrer proteinet er opbygget af. Og som de siger er der 2 muligheder at gøre sidstnævnte: Enten at bruge homologe (lignende) proteiner som udgangspunkt, eller starte kun ud fra sekvensen af aminosyrer

Predictor er så minded på nye/ukendte/muterede proteiner (grundet f.eks. en viral infektion) så man kan lave det de kalder "struktur baseret medicin".

[Bare for en god ordens skyld: Proteiner består af aminosyrer og de kodes af gener. Efter den indviklede proces at oversætte DNA'et til aminosyrer og sætte aminosyrene i den korrekte rækkefølge uden at lave fejl, skal proteinet også have den korrekte 3-dimensionelle struktur som den får ved at folde sig. Man kan så bruge bl.a. strukturen i et protein til at sige noget om dens funktion.]
Gravatar #7 - Klok
12. aug. 2004 09:41
chingachg00k: Hvor læser du ? :D

Man skal da vist læse et eller andet for at fange så meget af det :D

Tak for den gode forklaring. Jeg trækker alle mine tidliger udsagn tilbage :D
Gravatar #8 - Jace
12. aug. 2004 10:07
#7 - Han læser medicin på Århus University :) Derfor den flotte forklaring... hehe :)
--
Gravatar #9 - Klok
12. aug. 2004 13:08
hehe...Ok.
Så læser han sammen med min kæreste :D

Måske skal jeg lige spørge hende hvad det egentlig er jeg går og laver med min computer :D
Gravatar #10 - Jace
12. aug. 2004 13:20
Det kunne sikkert være meget interesant at vide :)

Btw. Klok, det er dig fra abekassen, ik?
--
Gravatar #11 - Klok
12. aug. 2004 19:52
Jeps ;)
Det er det, og i er Bettes venner fra mccrew.dk ikke?
Gravatar #12 - Jace
13. aug. 2004 08:44
Joh, det er korrekt :)

er PSiX egentlig ikke i crew her på newz.dk mere ?
Gravatar #13 - chingachg00k
14. aug. 2004 13:53
#7: Yep, Medicin på Århus Universitet
Gravatar #14 - Klok
15. aug. 2004 09:46
#12: Det ser ud til at PSiX er fjernet fra Crew siden, så han er sku nok ude :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login