mboost-dp1
Åbne standarder til debat
16-01-2006
Åbne standarder kræver åbenhed fra politikernes side af. Morten Helveg Petersen har derfor lagt sit udkast til beslutningsforslag om anvendelse af åbne standarder for software i det offentlige ud på sin hjemmeside. Han skriver:
"Hjælp mig med at gøre forslaget bedre! Nedenunder finder du udkast til beslutningsforslag som du er velkommen til at kommentere på og komme med forslag til ændringer. På baggrund af de input jeg modtager redigerer jeg forslaget så det kan fremsættes i foråret 2006."
Læs mere og skriv din kommentar på http://www.helveg.dk/flx/aabne_standarder/
Skrev denne til ham d. 18. jan 2006:
Hej,
Kan godt lide dit synspunkt på åbne standarder, der er dog en ting der bekymre mig: Du nævner på intet tidspunkt en koordinationsgruppe der skal indsamle og vedligeholde en fælles dokumentpolitik og dokumentbase.
Uden en central styring af hvilke konkrete standarder der skal bruges/forkastes havner vi let i samme position som med de elektroniske patientjournaler (EPJ): alle laver deres egen "standard" som kun virker med sig selv.
Ved at have et offentligt organ der håndterer udvælgelsen af disse formater kan vi som borgere være sikre på at alle data let kan flyttes mellem regioner, uden datatab eller konverteringsfejl; et must-have i en digital administration, hvor mængden af data vil stige, jo lettere det er at indsamle og behandle.
En anden detalje der bekymre mig endnu stærkere: du nævner intet om software patenter og sammenhængen med standarder: en åben standard (dvs. en standard der er tilgængelig for alle) kan let have elementer der er patenteret. På trods af at EU endnu ikke har indført SW-patenter må denne trussel alligevel tages i betragtning, da flere Open Source licenser ikke er kompatible med SW-patenter, og derved udelukkes en stor mulighed for gode programmer. Som et minimum skal alle SW-patenter tilknyttet en åben standard være royalty-fri så længe der er tale om en fri implementation. Kun på den måde kan den åbne standard holdes åben for alle. En endnu bedre løsning ville være at forbyde SW-patenter i de standarder som føromtalte organ udvælger, da det offentlige i Danmark dermed vil være uberørt af en evt. indførelse af SW-patenter i EU.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund