mboost-dp1
Accent spørgsmål..
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hvordan lyder en latinsk accent?
Her hentyder jeg ikke til en latiner der kommer og siger: Hola pappi, I'll suck your dick for free.. Eller hvad de ellers siger.
Men en stor beskægget videnskabs mand fra grækenland, som siger et eller andet som: "Ancilla, Face mea laganum!"
Min udtale bliver altid tysk... men hvordan fanden taler man med accent når man snakker latin?
Her hentyder jeg ikke til en latiner der kommer og siger: Hola pappi, I'll suck your dick for free.. Eller hvad de ellers siger.
Men en stor beskægget videnskabs mand fra grækenland, som siger et eller andet som: "Ancilla, Face mea laganum!"
Min udtale bliver altid tysk... men hvordan fanden taler man med accent når man snakker latin?
Tror man skal lyde en anelse højrøvet og med næsen i skyen. Måske hen af græsk? Ellers er der en smule teori her.
Norrah (1) skrev:Hvordan lyder en latinsk accent?
Der er ingen der ved det. Men der er en masse som har en holdning.
Eddie Izzard havde det med i et eller andet show, hvor han forestillede sig hvordan romerne lød når de invaderede et land. Kan ikke lige finde det på youtube på løbet af 15 sekunder, men sjovt er det.
Spiderboy (6) skrev:Latin er uddød som talesprog. dvs. har kun overlevet på skrift.
Derfor ved ingen hvordan ordene skal udtales, og derfor hvilken accept de havde dengang.
Som Spiderboy siger... Hvordan ved man hvordan man udtaler et sprog der er uddødt? Det kan godt være folk taler fra de ord der er i "bogen" men kan man vide sig sikker på at det er det rigtige? Doubt it.
Havde AP (almen sprogforståelse) som faktisk i realiteten var latinsk gramatik i gymnasiet og det samme blev sagt der:
Sproget er dødt, men naturligvis forskes der i det.
Et eksempal jeg kan huske var at man mente Cæsar, faktisk skulle udtales Kaisar.
De nærmere omstændigheder kan jeg ikke huske, så sprødt var det heller ikke, selvom lærerinden vist nok var.. :P
Sproget er dødt, men naturligvis forskes der i det.
Et eksempal jeg kan huske var at man mente Cæsar, faktisk skulle udtales Kaisar.
De nærmere omstændigheder kan jeg ikke huske, så sprødt var det heller ikke, selvom lærerinden vist nok var.. :P
Hvis alle dem der bruger sproget idag udtaler det på en bestemt måde, så udtaler de det vel korrekt.
Det er ikke nødvendigvis samme udtale som for 2000 år siden.
Men jeg tvivler også på, at vi ville forstå ret meget, hvis Harald Blåtand og Svend Tveskæg trådte ind af døren og talte "dansk" til os.
Hvis alle dem der bruger sproget idag udtaler det på en bestemt måde, så udtaler de det vel korrekt.
Det er ikke nødvendigvis samme udtale som for 2000 år siden.
Men jeg tvivler også på, at vi ville forstå ret meget, hvis Harald Blåtand og Svend Tveskæg trådte ind af døren og talte "dansk" til os.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.