mboost-dp1
Android, WP7, iOS - Fordele og ulemper
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Til at starte med: Windcape, jeg gider ikke høre på dine hippie kommentarer. Apple drenge, jeg gider ikke høre på jeres "cheap crap" lort. Android folk, Jeg gider ikke høre om "open source".
Jeg vil udelukkende forsøge at liste fordele og ulemper ved de 3 OS'er, efter min mening. Er du ikke enig i noget af det så er du selvfølgelig velkommen til at skrive det, men prøv nu at argumenter for det istedet for det sædvanlige pjat :)
Android:
Fordele:
-Stor frihed når det kommer til apps. Ihvertfald i Danmark.
-Kan stort set designe homescreens mm. som man har lyst.
-Overførsel af data (musik/billeder/video) bestemmer man selv hvordan foregår. FTP/Netværksdrev/USB/you name it.
-Et hav af widgets
Ulemper:
-Den store frihed mht. apps, betyder at størstedelen af apps er ufatteligt grimme.
-Telefonerne har det med at blive/være sløve. Men det ser jeg mest som et problem hos producenterne.
-Opdatering af telefonerne sker kun hvis producenterne føler de gider bruge tid på det. Men de har ingen grund til at gøre det, da de kan sælge nye telefoner istedet for.
WP7:
Fordele:
-Selve OS'et virker gennemført og sammenhængende.
-Der er krav til telefonerne det bliver installeret på = kunderne undgår at få en alt for langsom telefon.
Ulemper:
-Zune. Flere punkter, se herunder.
-Eksisterer ikke til OSX og Linux.
-Hvis man ikke ønsker at bruge Zune er det bare ærgeligt.
-Zune fatter kun netværksdrev via UNC stien
-Man har ikke særlig meget frihed til at designe udseende som man har lyst.
iOS:
Fordele:
-En komplet oplevelse og et gennemført design.
-Man ser meget sjældent ens telefon køre langsomt, som vi kender det fra Android telefoner.
-Apps er flotte og skal overholde en række regler. Dvs. ingen defekte eller halvfungerende apps.
-"It just works"
Ulemper:
-Det er et Apple produkt. Magen til arrogance overfor sine kunder skal man lede længe efter.
-Tvunget til iTunes for at få fuld udnyttelse af telefonen. Jeg troede jeg havde fundet den værste medieafspiller i form af iTunes - men så prøvede jeg Zune. De kæmper hårdt om en sidste plads på min liste.
-Ingen widgets
Det var sådan et groft overblik over mine for/imod for et mobil OS. Nu vil jeg gerne høre lidt om jeres - men læs lige de første 7-8 linjer i det her indlæg igen, inden du skriver :P
Jeg vil udelukkende forsøge at liste fordele og ulemper ved de 3 OS'er, efter min mening. Er du ikke enig i noget af det så er du selvfølgelig velkommen til at skrive det, men prøv nu at argumenter for det istedet for det sædvanlige pjat :)
Android:
Fordele:
-Stor frihed når det kommer til apps. Ihvertfald i Danmark.
-Kan stort set designe homescreens mm. som man har lyst.
-Overførsel af data (musik/billeder/video) bestemmer man selv hvordan foregår. FTP/Netværksdrev/USB/you name it.
-Et hav af widgets
Ulemper:
-Den store frihed mht. apps, betyder at størstedelen af apps er ufatteligt grimme.
-Telefonerne har det med at blive/være sløve. Men det ser jeg mest som et problem hos producenterne.
-Opdatering af telefonerne sker kun hvis producenterne føler de gider bruge tid på det. Men de har ingen grund til at gøre det, da de kan sælge nye telefoner istedet for.
WP7:
Fordele:
-Selve OS'et virker gennemført og sammenhængende.
-Der er krav til telefonerne det bliver installeret på = kunderne undgår at få en alt for langsom telefon.
Ulemper:
-Hvis man ikke ønsker at bruge Zune er det bare ærgeligt.
-Zune fatter kun netværksdrev via UNC stien
iOS:
Fordele:
-En komplet oplevelse og et gennemført design.
-Man ser meget sjældent ens telefon køre langsomt, som vi kender det fra Android telefoner.
-Apps er flotte og skal overholde en række regler. Dvs. ingen defekte eller halvfungerende apps.
-"It just works"
Ulemper:
-Det er et Apple produkt. Magen til arrogance overfor sine kunder skal man lede længe efter.
-Tvunget til iTunes for at få fuld udnyttelse af telefonen. Jeg troede jeg havde fundet den værste medieafspiller i form af iTunes - men så prøvede jeg Zune. De kæmper hårdt om en sidste plads på min liste.
-Ingen widgets
Det var sådan et groft overblik over mine for/imod for et mobil OS. Nu vil jeg gerne høre lidt om jeres - men læs lige de første 7-8 linjer i det her indlæg igen, inden du skriver :P
Nu ligger du op til en diskussion omkring OS'erne, men alligevel skriver du en del producent problemer på under Android.
Desuden så tror jeg opdateringsproblemet du nævner under Android bliver nøjagtig det samme ved WP7.
Og slutteligt vil jeg lige nævne, at jeg det med Android telefonen bliver langsom, tror jeg er et afsluttet problem. Jeg har i hvert fald ikke hørt om det med Android 2.1+, udover med SGS som er langsom altid ;)
Desuden så tror jeg opdateringsproblemet du nævner under Android bliver nøjagtig det samme ved WP7.
Og slutteligt vil jeg lige nævne, at jeg det med Android telefonen bliver langsom, tror jeg er et afsluttet problem. Jeg har i hvert fald ikke hørt om det med Android 2.1+, udover med SGS som er langsom altid ;)
Android-brugere:
Fare for at blive stemplet som OpenSource elsker, som bruger tiden med at sende fingerkys til Ubuntu pingvinen og kun kan kapere kritik ved at sætte sig i et hjørne og græde. Farer rundt fra forum til forum for at fortælle alle andre at de er slaver, mens de selv minder mest af alt om en forvasket udgave af en søndagspræst.
WP7-brugere:
Fare for at blive stemplet som hippie med skyklapper på og det sædvanlige tomme arbejdshest-udtryk i øjnene, mens man kraftigt råber højlydt at bluescreen er en nostalgisk feature. Er oftest længst fremme i skoene når der skal troll'es, men vil inderst inde helst sidde alene og køre musen frem og tilbage over starteknappen.
iOS-brugere:
Fare for at blive stemplet som fanboy i lyserød skjorte og charmeklud, som aldrig nogensinde har eller vil komme til at ejakulere ud over andet end sin iPad. Ofte små hidsigpropper som kan provokeres ekstra ved at tegne windowslogoer på billeder af Steve Jobs. Kan fåes med bumper på.
Symbian(for den havde du glemt)-brugere:
Fare for at blive stemplet som en generel fejl 40, som lige er vokset fra sin Doro og endnu ikke har lært at smide omkring sig med udtryk som "apps". Vil oftest gerne fremstå som geni, men ender som regel med at afslutte diskussioner ved at råbe røv og gå ned til bageren efter snitter.
Fare for at blive stemplet som OpenSource elsker, som bruger tiden med at sende fingerkys til Ubuntu pingvinen og kun kan kapere kritik ved at sætte sig i et hjørne og græde. Farer rundt fra forum til forum for at fortælle alle andre at de er slaver, mens de selv minder mest af alt om en forvasket udgave af en søndagspræst.
WP7-brugere:
Fare for at blive stemplet som hippie med skyklapper på og det sædvanlige tomme arbejdshest-udtryk i øjnene, mens man kraftigt råber højlydt at bluescreen er en nostalgisk feature. Er oftest længst fremme i skoene når der skal troll'es, men vil inderst inde helst sidde alene og køre musen frem og tilbage over starteknappen.
iOS-brugere:
Fare for at blive stemplet som fanboy i lyserød skjorte og charmeklud, som aldrig nogensinde har eller vil komme til at ejakulere ud over andet end sin iPad. Ofte små hidsigpropper som kan provokeres ekstra ved at tegne windowslogoer på billeder af Steve Jobs. Kan fåes med bumper på.
Symbian(for den havde du glemt)-brugere:
Fare for at blive stemplet som en generel fejl 40, som lige er vokset fra sin Doro og endnu ikke har lært at smide omkring sig med udtryk som "apps". Vil oftest gerne fremstå som geni, men ender som regel med at afslutte diskussioner ved at råbe røv og gå ned til bageren efter snitter.
Jeg var også lidt i tvivl om jeg skulle skrive dem.fjols (2) skrev:Nu ligger du op til en diskussion omkring OS'erne, men alligevel skriver du en del producent problemer på under Android.
Men til en hvis grænse, så synes jeg det er et Android problem da det er ret generelt for Android telefoner.
MS har så vidt jeg ved lagt op til at opdateringer skal komme fra dem og ikke producenterne.fjols (2) skrev:Desuden så tror jeg opdateringsproblemet du nævner under Android bliver nøjagtig det samme ved WP7.
Helt enig. Jeg både tror og håber det er et problem vi ikke kommer til at se meget til fremover :)fjols (2) skrev:Og slutteligt vil jeg lige nævne, at jeg det med Android telefonen bliver langsom, tror jeg er et afsluttet problem. Jeg har i hvert fald ikke hørt om det med Android 2.1+, udover med SGS som er langsom altid ;)
Glemt og glemt.. Med vilje undladt da jeg ikke kender noget til det og ikke har tænkt mig at komme til det :P
Det er godt nok kun formodning, men:
WP7
Native understøttelse af Microsoft-technologierne. Eg. Word, Excel, Powerpoint, .NET, .NET, .NET, mere .NET, Outlook, Exchange-server, Sharepoint, Visual Studio, Access, Project, Visio, InfoPath, IE, SQL Server, IIS ...
Hvilket især er relevant i virksomheds-øjemed og især hvis det er en tablet (iPad), man tænker på.
WP7
Native understøttelse af Microsoft-technologierne. Eg. Word, Excel, Powerpoint, .NET, .NET, .NET, mere .NET, Outlook, Exchange-server, Sharepoint, Visual Studio, Access, Project, Visio, InfoPath, IE, SQL Server, IIS ...
Hvilket især er relevant i virksomheds-øjemed og især hvis det er en tablet (iPad), man tænker på.
Tror du har fanget de overordnede punkter meget godt.
Jeg har længe været meget nysgerrig mht. Android, men hver gang jeg sætter mig ned med en så bliver jeg nu en anelse skuffet. Sløvhed og et generelt lidt mere "bøvlet" UI får mig til at blive ved iOS.
Jeg er dog stadig ret misundelig på widgets og notifikations systemet, som er leaps over det som findes (og mht. widgets, ikke findes) i iOS.
Der hvor jeg er mest splittet er inter-app operability. Hvor det er meget begrænset hvad apps kan kommunikerer til hinanden, er det jo næsten ubegrænset på Android. Men jeg tror bare at jeg er nået til den konklusion at det er vigtigere for mig at min telefon virker, end at jeg kan få lov til at ændre en masse ting (som formentlig heller ikke ville gøre det store for min produktivitet).
Lige pt. så ville jeg stadig vælge et iOS device, men (og det her har jeg efterhånden sagt et par gange nu :-) hvis ikke Apple får gjort iOS mere dynamisk i fremtiden, som ved fx widgets og bedre notifikationer, så tror jeg at Android overhaler dem før eller siden (for mit vedkommende).
Jeg har længe været meget nysgerrig mht. Android, men hver gang jeg sætter mig ned med en så bliver jeg nu en anelse skuffet. Sløvhed og et generelt lidt mere "bøvlet" UI får mig til at blive ved iOS.
Jeg er dog stadig ret misundelig på widgets og notifikations systemet, som er leaps over det som findes (og mht. widgets, ikke findes) i iOS.
Der hvor jeg er mest splittet er inter-app operability. Hvor det er meget begrænset hvad apps kan kommunikerer til hinanden, er det jo næsten ubegrænset på Android. Men jeg tror bare at jeg er nået til den konklusion at det er vigtigere for mig at min telefon virker, end at jeg kan få lov til at ændre en masse ting (som formentlig heller ikke ville gøre det store for min produktivitet).
Lige pt. så ville jeg stadig vælge et iOS device, men (og det her har jeg efterhånden sagt et par gange nu :-) hvis ikke Apple får gjort iOS mere dynamisk i fremtiden, som ved fx widgets og bedre notifikationer, så tror jeg at Android overhaler dem før eller siden (for mit vedkommende).
Ja, det læste lige efter jeg havde postet indlægget :PXorpiZ (5) skrev:Det kan forøvrigt nævnes, at Zune kommer til OSX inden jul.. ikke at jeg forventer det store marked på den front, men så er muligheden der da :)
Så er spørgsmålet hvor godt resultatet bliver.. Det lyder imo som en halv hurtig hovsa løsning :/
Inden præsentationen af WP7 i mandags hældte jeg også mest til at min næsten telefon kørte iOS.. Men jeg skifter stort set mening hver gang der sker noget nyt i de forskellige lejre :D
#8 Mja, er ikke så hooked på WP7. For mig at se er det mere eller mindre det samme som iOS, bare i Microsoft miljøet, hvilket self er en stor ting for dem der befinder sig der, men når jeg nu ikke engang har en Windows maskine kørende, kan jeg ikke se hvad jeg skulle få ud af det.
Og så synes jeg meget lidt om brugerfladen, og så kan folk snakke om det gyldne snit og andre arbitrære definitioner, jeg synes nu stadig det mest ligner noget der er gjort for at stå ud.
Det mobil OS jeg er mest interesseret i er stadig WebOS, men med Palms manglende evne/lyst til at få deres telefoner til DK, så er det svært at blive ved med at være optimistisk.
Og så synes jeg meget lidt om brugerfladen, og så kan folk snakke om det gyldne snit og andre arbitrære definitioner, jeg synes nu stadig det mest ligner noget der er gjort for at stå ud.
Det mobil OS jeg er mest interesseret i er stadig WebOS, men med Palms manglende evne/lyst til at få deres telefoner til DK, så er det svært at blive ved med at være optimistisk.
Magten (4) skrev:MS har så vidt jeg ved lagt op til at opdateringer skal komme fra dem og ikke producenterne.
Det har OHA (Android) også.
For begge parter gælder det, at det er planen i "den næste version de udgiver".
Forskellen er at Adroid allerede er kommet i adskillige versioner. Og at i Android vil grundsystemet stadig komme fra producenterne, og så meget som muligt vil komme til at foregå i apps som kan opdateres uafhængigt af producenterne.
(Fx. ser man allerede nu, at selv om Gmail følger med Android, så er der en opdatering i Android Market til Android 2.2-brugere. Market-applikationen er også blevet opdateret, både til 2.2- og 2.1-brugere.)
Magten (1) skrev:[Android]-Telefonerne har det med at blive/være sløve. Men det ser jeg mest som et problem hos producentern
Weell... Jeg skulle mene at en highend Android og highend iOS performer nogenlunde ens, mens en lowend Android kan være sløv i det, modsat en lowend iOS som slet ikke eksisterer.
Så hvis du vil have en highend telefon med god performance er der frit valg. Vil du have en lille billig lowend telefon er iOS udelukket.
Men når det er sagt: Jeg formulerede det "nogenlunde ens" fordi iOS trods alt har droppet en hel del features for at få et mere "snappy" interface, og det har de da også fået. Min pointe er bare at de sløveste Android-telefoner er sløver end iPhones fordi brugeren har valgt sløvt hardware.
Frihed til at vælge - på godt og ondt.
af "ulember" ved IOS kan jeg da lige tilføje manglen på flash og access point mode eller hvad man nu skal kalde det... ting man sagtens kan leve uden men ville da være en bonus at have.
Itunes er ikke ligefrem et optimalt program at bruge på windows men det spiller ganske fint på OSX, og der findes heldigvis "erstatninger" man kan bruge istedet (f.eks. copytrans) erstatningerne kører meget mere flydende men har desværre ikke alle funktion og muligheder som itunes har
Itunes er ikke ligefrem et optimalt program at bruge på windows men det spiller ganske fint på OSX, og der findes heldigvis "erstatninger" man kan bruge istedet (f.eks. copytrans) erstatningerne kører meget mere flydende men har desværre ikke alle funktion og muligheder som itunes har
#13 hvis du med access point mode mener tethering, så er det muligt i iOS. Det er bare lidt omstændigt, og virker kun med en computer af gangen, men det virker skam.
Er selv på iOS-vognen og har flere gange været fristet af at hoppe over på android-vognen, hovedsageligt pga. widgets og notifications-systemet. Det irriterer mig grænseløst, at man partout skal standses i ens workflow bare fordi man modtager en SMS, eller der bliver pushet en besked til en.
Er selv på iOS-vognen og har flere gange været fristet af at hoppe over på android-vognen, hovedsageligt pga. widgets og notifications-systemet. Det irriterer mig grænseløst, at man partout skal standses i ens workflow bare fordi man modtager en SMS, eller der bliver pushet en besked til en.
rpey60 (14) skrev:#13 hvis du med access point mode mener tethering, så er det muligt i iOS. Det er bare lidt omstændigt, og virker kun med en computer af gangen, men det virker skam.
Tethering på iPhone kræver at man har iTunes og kan kun bruges på en computer af gangen.
På min Desire kræver det blot et enkelt klik, og jeg har et trådløst netværk kompatibelt med alle enheder der har wifi og som kan bruges af op til 8 devices på en gang.
Bare fordi det er newz kommer der også en bilanalogi. Det svarer til at du køre i en ellert mens jeg kører i en Tesla Model S ;-)
#15 Kræver kun iTunes hvis du gør det over USB, ikke hvis du gør det via bluetooth.
http://support.apple.com/kb/HT3574
DanaKaZ (16) skrev:#15 Kræver kun iTunes hvis du gør det over USB, ikke hvis du gør det via bluetooth.
Ok, det var jeg ikke klar over, men vil nu stadig påstå at det er mere brugbart med wifi end bluetooth ;-)
ja men det der er ærgeligt er at du ikke kan dele et PAN netværk så for at dele iphone's forbindelse kræver det at man har den sat til med USB...
ja men det der er ærgeligt er at du ikke kan dele et PAN netværk så for at dele iphone's forbindelse kræver det at man har den sat til med USB...
ok... windåse kan ik dele den =) (min windåse for at være mere nøjagtig hvis nu der skulle være noget der godt kan i deres windåse)
RE: #wp7
Se bla. http://www.zdnet.com/blog/microsoft/microsoft-wont...
Man kan vælge mellem et lyst og et mørkt tema, hvor det mørte er mest batterisparende. Og en række theme-farver som også vil blive brugt i 3. part apps.
Og man skulle kunne vælge et baggrundsbillede til ens "home screen". (Har ikke selv prøvet)
Korrekt. Der er dog rygter om at en OSX klient er på vej.Magten (1) skrev:
Se bla. http://www.zdnet.com/blog/microsoft/microsoft-wont...
Det er lidt subjektivt. Jeg vil mene der er mere frihed end iOS, og mindre end Android.Magten (1) skrev:-Man har ikke særlig meget frihed til at designe udseende som man har lyst.
Man kan vælge mellem et lyst og et mørkt tema, hvor det mørte er mest batterisparende. Og en række theme-farver som også vil blive brugt i 3. part apps.
Og man skulle kunne vælge et baggrundsbillede til ens "home screen". (Har ikke selv prøvet)
Microsoft har sagt, til os udviklere (ikke slut brugerne), at de er 100% commit på at opdatere OS'et, og opdateringerne ikke skal godkendes af hardwareproducenterne.fjols (2) skrev:Desuden så tror jeg opdateringsproblemet du nævner under Android bliver nøjagtig det samme ved WP7.
Opdateringen kommer til at foregå gennem Zune, så hardwareproducenterne og teleselskaberne har ikke noget at sige, modsat over-the-air opdateringer til f.eks. Android.
Zune er min favorit afspiller, don't mock it :(XorpiZ (5) skrev:Er iøvrigt enig i din betragtning om Zune/iTunes. Det er godt nok noget skrammel.
Men der skal nok blive hacket nogle alternativer, ligesom der blev til iTunes (så man kan bruge det på Linux).
Exchange, Office pakken og SharePoint er integreret, og virker fra dag 1.illishar (6) skrev:Det er godt nok kun formodning, men:
Screens og video synes ikke at give et godt nok billede af oplevelsen af at have hands on med telefonen.DanaKaZ (9) skrev:Og så synes jeg meget lidt om brugerfladen, og så kan folk snakke om det gyldne snit og andre arbitrære definitioner, jeg synes nu stadig det mest ligner noget der er gjort for at stå ud.
Jeg havde muligheden for at kode og lege med i hele Lørdag eftermiddag (under skarp overvågning).
Det er ihvertfald noget man bør prøve live. Men jeg tror også det er en rigtig god med, med alle devices, at man prøver dem, før man køber.
WP7 Tilføjelser:
Fordele:
- Udvikling via. Microsofts .NET stack. Eksisterende teknologier, og højt profilerede værktøjer.
- Hubs gør brugen af telefonen hurtig og overskuelig.
- Xbox og Zune integration (Måske mest i USA)
- Bing Maps med SeaDragon teknologi.
Ulemper:
- En masse mangler i de nuværende APIs, som f.eks. kompas og sockets.
- Spørg mig igen i Januar. Jeg er bedst til at finde ulemper i hverdagsbrug.
Der er en masse smagsags meninger omkring WP7. Men da jeg hovedsageligt har fokuseret på applikationsudvikling til platformen, kender jeg kun til ulemper deri.
Men noget vigtigt hvis i får hands on mulighed: Prøv map applikationen. It'll blow your mind!
Fordele:
- Udvikling via. Microsofts .NET stack. Eksisterende teknologier, og højt profilerede værktøjer.
- Hubs gør brugen af telefonen hurtig og overskuelig.
- Xbox og Zune integration (Måske mest i USA)
- Bing Maps med SeaDragon teknologi.
Ulemper:
- En masse mangler i de nuværende APIs, som f.eks. kompas og sockets.
- Spørg mig igen i Januar. Jeg er bedst til at finde ulemper i hverdagsbrug.
Der er en masse smagsags meninger omkring WP7. Men da jeg hovedsageligt har fokuseret på applikationsudvikling til platformen, kender jeg kun til ulemper deri.
Men noget vigtigt hvis i får hands on mulighed: Prøv map applikationen. It'll blow your mind!
DanaKaZ (19) skrev:#18 Tja, teknisk set er det, men hvis du sætter et ad-hoc netværk op på din comp, så opnår du jo det samme.
Men det er nu bare super nyttigt at du ikke skal til at pille din computer frem for at folk lige kan låne din net forbindelse.
Det kan så godt være det bare er mig der ofte står i den situation hvor der pludselig er brug for net og det er eneste mulighed ^^
Det kan vi godt blive enige om :)Windcape (23) skrev:Det er lidt subjektivt. Jeg vil mene der er mere frihed end iOS, og mindre end Android.
Uh, bestemt en god ting hvis man kan det.Windcape (23) skrev:Og man skulle kunne vælge et baggrundsbillede til ens "home screen". (Har ikke selv prøvet)
Et begrænset antal farvelader til tiles vil jeg ihvertfald hurtigt blive træt af at glo på.
Her er nogle WP7 layoutsammenligninger med iPhone, for diverse markedplace apps:
http://technolog.msnbc.msn.com/_news/2010/10/14/52...
http://technolog.msnbc.msn.com/_news/2010/10/14/52...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.