mboost-dp1

Anvendelse af spoiler-tagget

Gå til bund
Gravatar #1 - Acro
20. jul. 2006 12:55
Kan vi ikke godt blive enige om at bruge spoiler-tagget korrekt? Jeg citerer Dictionary.com for betydning af ordet: "A post to a newsgroup that divulges information intended to be a surprise, such as a plot twist in a movie."

Jeg henviser til følgende eksempler: 1, 2 og 3.

I ovenstående tråde er brugen fuldstændig uretmæssig i forhold til den "korrekte" anvendelse. Den eneste betydning, de får for de pågældende tråde, er, at man uhensigtsmæssigt bliver nødsaget til at markere teksten for at kunne læse det indhold, der er (mere eller mindre) relevant i forhold til konteksten.

Hvorfor bruger "I" det?
Gravatar #2 - bugger
20. jul. 2006 13:30
Jeg vil modsat gerne opfordre til at bryde løs fra faste definitioner og bruge spoiler hvor man finder det nyttigt.
Gravatar #3 - ztyle
20. jul. 2006 14:25
Syntes nu at der burde være en speciel flamebait spoiler
Gravatar #4 - MiniatureZeus
20. jul. 2006 14:43
#1 Acro
Hvorfor må man ikke bruge spoileren til noget som er offtopic eller som en slags disclaimer? Genere det dig?

I nummer 3 som du linker til, valgte jeg at indsætte en lille disclaimer iforhold til det som jeg skrev og det som var indholdet af min post. Det jeg skrev i spoileren var helt klart offtopic iforhold til mit emne og mine tanker. Det var noget jeg skrev for at personen som jeg citere vidste det ikke var fordi han/hun ikke skulle hænges ud igennem citatet. (som også klart kan læses)

Iforhold til min mening omkring spoilere, så er den til en del af en post som er yderst offtopic iforhold til det man har skrevet uden for spoileren. Og fuldekommen ligesom bugger i #2 skriver så skal en spoileres bruges der hvor man finder den nyttig, og jeg kan absolut ikke se hvorfor du har valdt at rate hans indlæg som irrelevant? Han skriver jo bare at han bruger den hvor han finder den nyttig!

Og lige som afslutning: Hvis du og andre finder det generende at jeg bruger spoiler til det som jeg nu bruger den til, så må I jo vælge at klappe mine indlæg sammen per default, for det er absolut ikke noget jeg vil ændre, basta! :)

[spoiler]Plot: Jeg bruger min spoiler til hvad jeg vil, og I kan ikke stoppe mig! Muhahaha... :)[/spoiler]
Gravatar #5 - themuss
20. jul. 2006 14:53
[spoiler]Brugere der har ignoreret dig i forum:
terrak
iluka
stderr
spiff
BrianMP
torsten
Staeren
-sippo-
ash
Ramses II
Kegle
lugzan
FISKER_Q
FasterTove
shadowsurfer
skrump
clemmehest
ExPoIsEr
Lurifax
AxezCore
dasbutt
Anitaviz
natik
AndersAndersson
makob
addlcove
legancer
ZOPTIKEREN
royalrex
kasperd
jwr
koehler
NFX
skall
Jussi
snailwalker
prof2
twilite
tgr
the_reaper_dk
PaINGoD
faun
Proximus
azazu
hejboel
dias
Kunisch
Elis
halal
The-Lone-Gunman
fr0s7
stefan_v
-Anders
Lobo The Man
Dulius
Gushogh
silencio
bambi
wapsters
zumo
merovech
razz
raptor
Fuzhi
Zerny
DuLLer
Thorun
sucubes
Azan
johnbush
Istasi
AenimA
FireBlade
[SleIPneR]
coctail
LimDul
eruantalon[/spoiler]
Gravatar #6 - MiniatureZeus
20. jul. 2006 15:07
#5 themuss
hmm skuffet... hvorfor er du ikke på listen?? ;)

-----
jeg kan nu kun se at der er to som har ignoreret mig...
Gravatar #7 - HashKagen
20. jul. 2006 15:08
@ 5 Det var da røv irriterende :)

Jeg foreslår at vi bruger dette til at hjælpe os i en anden retning.

Jeg foreslår hermed en implementering af en ny feature! Forestil jer at man indsatte alt sin off topic tekst i en lille [ot] [/ot]. Derefter ville alt være indkapslet, siden skulle sættes til på onload ikke at loade dette, og et lille plus/minus tegn skulle fremtræde i bunden af brugerens indlæg, for at vise/skjule dette. På den måde vil vi ikke bare kunne spare en masse bredbånd fra alles side, vi vil også i vores profil kunne deaktivere alt off topic tekst, for dermed at spare yderligere ressourcer.
Gravatar #8 - MiniatureZeus
20. jul. 2006 15:11
#7 HashKagen
Lyder som en ret god ide, og så ville jeg selvfølgelig ændre min holdning hvis der kom sådan en feature... :) men lige nu ændre jeg den ikke, og hvis du syntes det er irreterende må du kigge den anden vej :) Venligt ment!
Gravatar #9 - themuss
20. jul. 2006 15:19
jeg kan nu kun se at der er to som har ignoreret mig...
Ja! Ind i kampen, mand!
Gravatar #10 - HashKagen
20. jul. 2006 15:29
@ 8 Er ikke kvalificeret til at kode dette, så vil gerne lige prøve at citere Bart Simpson hvis jeg altså kan huske det:
I am the visionary, you do the maths.

Og en eller anden anonym:
Some say I'm a visionary, others just say I'm seeing things.
Gravatar #11 - BurningShadow
20. jul. 2006 18:21
Acro, helt seriøst, er du sikker på at du får væske nok, her i varmen?
Du har været lidt aggressiv de seneste dage...
Gravatar #12 - Acro
20. jul. 2006 19:13
#4 MiniatureZeus:
Det "må" man da også, men det er ikke gavnligt for en debat, at man gør ting mere besværlige, end de reelt set skal være. Det giver ganske god mening, at man skal markere teksten, hvis den indeholder ting, som man gerne vil undgå at læse, men i alle andre henseender besværliggør det deltagelse i debatten. Derudover mister funktionen jo sin betydning, så hvis man lige pludselig har at gøre med den korrekte anvendelse, så vil man højest sandsynligt blot markere teksten af vane.

Det er ikke relevant, at du i den pågældende tråd skjuler tekst, der er relevant for det øvrige indhold i dit indlæg. Hvis man ikke læser det pågældende, så har man ikke den samme mulighed for at vurdere det øvrige, og det er ret væsentligt, at alle i en debat har adgang til de samme informationer.

Derudover vil jeg på det kraftigste understrege, at bugger med sit indlæg ikke bidrager konstruktivt til debatten. Han leger Rasmus Modsat og begrunder ikke sin holdning. Derudover mener jeg også, at det er helt forkert, at han mener, at man skal deltage i en debat ud fra egne forudsætninger. En debat fordrer en fællesnævner og en enighed omkring debatteknikken.

Du er barnlig i din adfærd. Hvad med om du prøvede at deltage seriøst i stedet for at falde ned på børnehaveniveau? Din holdning har en relevans, men så må du også selv være seriøs.

#11 BurningShadow:
Bliver man da negativ af ikke at få nok væske? Bare rolig (hvis du da bekymrer dig), jeg drikker rigeligt (og lidt til). Når man ikke har så lang tid til newz.dk, så er det dog træls, at nogle tilføjer denne slags forhindringer til deres indlæg, så det tager længere tid. Det har jo ingen effekt udover at være irritationsmoment. Det er lidt det samme, som at nogle bruger latterlige effekter på deres hjemmeside ('fordi man kan' er nøgleordet).
Gravatar #13 - NFX
21. jul. 2006 23:34
[spoiler]Snape kills Dumbledore![/spoiler]
[spoiler]No, I am your father![/spoiler]
[spoiler]And don't call me Shirley![/spoiler]
Gravatar #14 - HashKagen
22. jul. 2006 10:12
@ Acro, Jeg kan godt se hvad du mener, synes også det er lidt forkert at man kan skjule ting, da jeg på alle punkter er imod censur... derfor foreslog jeg det med at man selv skal kunne vælge om man vil have den irrelevante information tilstede på siden.

Det er trods alt enten eller sådan som jeg ser det. Enten skal der være regler for posting af noget off-topic, så diverse brugere kan skjule det, eller bedre helt deaktivere det.
Enten inddragelsen af en ny feature eller helt fjerne spoiler funktionen.
Gravatar #15 - Acro
22. jul. 2006 10:55
#14 HashKagen:
Spoiler-tagget har bare intet med noget off-topic at gøre. Det har det aldrig været. Spoiler-tagget er tværtimod til de ting, der er relevante for tråden. Lige siden det blev muligt at diskutere nyheder har folk markeret irrelevante kommentarer med "ot", "off-topic" eller lignende, og det har fungeret fint, da man bare kunne overse det. Det er lidt sværere, når man først skal markere teksten.

Derudover er der allerede et værktøj til at skjule irrelevante kommentarer. Det er at slå denne kategori fra i sin profil. De fleste af den type indlæg rates nemlig, så på den måde fungerer systemet perfekt (lige bortset fra, at nogle rater sjove indlæg 'sjov', når de faktisk er irrelevante (et 'sjovt' indlæg er som jeg at se i relation til trådens emne, alt andet er irrelevant (omend det godt kan være sjovt alligevel))).
Gravatar #16 - ztyle
22. jul. 2006 13:18
#15 Acro
Hvorfor så ikke bare fjerne muligheden, da jeg faktisk har svært ved at se hvad den skal bruges til på denne side, hvis man ikke vil vide andres meninger om en nyhed, så undlader man vel og læse det.
Spoiler funktionen er god på serie forumer, da man ikke er kommet lige langt i de foskellige lande, men på et nyheds forum kan jeg ikke se at det kan blive brugt til andet end urelevandte ting og flame
Gravatar #17 - stodderen
22. jul. 2006 19:46
[url="onload='javascript::alert('hmmm');]hmm<>[/url]
Gravatar #18 - stodderen
22. jul. 2006 19:58
hmmm, sorry, så bare lige om jeg kunne luske mig til noget tag injection af kedsomhed, regnede med jeg kunne fjerne indlægget igen

[url='' onclick='alert('hmmm');]hmm
Gravatar #19 - stodderen
22. jul. 2006 20:10
slettet, både spoiler og og url er så vidt jeg kan se bulletproof for kode injectiob
Gravatar #20 - Wolly
24. jul. 2006 11:09
LOL nu sidder jeg her i min lidt indelukkede verden, og har aldrig vidst at der var noget der hed spoiler på newz... Har flere gange undret mig over de tomme tråde :-)

Jeg vil dog give Acro helt ret i, at det er super irriterende hvis folk bruger dem forkert, og jeg har meget svært ved at se hvad de skal bruges til her på siden. Det ødelægger en hver post, hvis noget tekst er skjult for læseren.

Jeg kan forstå funktionen hvis den bruges på f.eks. en side hvor man diskutere film eller ligende, og skrivere ikke vil afsløre handlingen for læseren...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login