mboost-dp1
Apple vs. Samsung
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
http://live.theverge.com/apple-samsung-verdict-liv...
Live-update fra domsafsigelsen, hvis nogen skulle have interesse.
Pt. ser det ud til, at Apple får medhold i langt de fleste punkter.
Live-update fra domsafsigelsen, hvis nogen skulle have interesse.
Pt. ser det ud til, at Apple får medhold i langt de fleste punkter.
http://www.winsupersite.com/article/paul-thurrotts-wininfo/apple-wins-1-billion-verdict-samsung-case-144101 skrev:Curiously, Samsung was found innocent of copying Apple’s design for the iPad, a charge many considered central to the case.
Lige præcis det havde jeg faktisk ikke forventet Apple ville få medhold i.
Til grin. Farvel fri konkurrence.
Det er til grin at tro dette gavner andre end Apples pengetank. Og hvis der er nogen af Apples kunder som tror det gavner dem så er de godt nok clueless. Det er her skidt for alle.
Apple har bevist at man ikke behøver at konkurrere på markedet om forbrugernes gunst. Så alle der kan kalde sig en forbruger har tabt.
Det er til grin at tro dette gavner andre end Apples pengetank. Og hvis der er nogen af Apples kunder som tror det gavner dem så er de godt nok clueless. Det er her skidt for alle.
Apple har bevist at man ikke behøver at konkurrere på markedet om forbrugernes gunst. Så alle der kan kalde sig en forbruger har tabt.
Trentors (5) skrev:Til grin. Farvel fri konkurrence.
Hvis du kommer med sådan en udtalelse, burde du også forklare hvorfor.
Anyhow, dén havde jeg fandeme ikke set komme. Apple må virkeligt have nogle dygtige advokater.
Læs den sidste sætning igen.
Apple har misbrugt patent-systemet i USA og har vundet. Godt eksempel på hvordan de gør. Neonode fra Sverige laver slide to unlock. I USA gælder prior art ikke uden for USA (ja!) og derfor løber de hjem og patenterer skidter og slår alle andre i hovedet med det. Det er deres MO og det virker desværre.
Det er et nyt monopol. Dem som har flest penge vinder og Apple har flest penge.
Apple har misbrugt patent-systemet i USA og har vundet. Godt eksempel på hvordan de gør. Neonode fra Sverige laver slide to unlock. I USA gælder prior art ikke uden for USA (ja!) og derfor løber de hjem og patenterer skidter og slår alle andre i hovedet med det. Det er deres MO og det virker desværre.
Det er et nyt monopol. Dem som har flest penge vinder og Apple har flest penge.
Trentors (5) skrev:Apple har bevist at man ikke behøver at konkurrere på markedet om forbrugernes gunst. Så alle der kan kalde sig en forbruger har tabt.
Arhh.. mig bekendt er iPhone-brugerne nogen af de mest loyale telefon-brugere. Så et eller andet må Apple jo gøre rigtigt.
Trentors (7) skrev:Apple har misbrugt patent-systemet i USA og har vundet.
Nej Apple har brugt patent systemet - ikke misbrugt.
Ikke at det gør det mere rigtigt. Desværre vil der komme flere af disse tåbelige sager, og man kan kun håbe at kongressen/senatet vil begynde at se på at få reformeret patentsystemet, så det ikke er den farse det er i dag. US lovgivning på patent og copyright området har det med at sive ind i EU lovgivning, så man håbe på en snarlig reformation af systemet i USA.
XorpiZ (8) skrev:Arhh.. mig bekendt er iPhone-brugerne nogen af de mest loyale telefon-brugere. Så et eller andet må Apple jo gøre rigtigt.
Er de? Er enig i de garvede Apple-fans er ultra-loyale men de fleste jeg kender med en iPhone har den fordi er populær. Især kvinder og ikke tekniske mænd har iPhones. Spørger man hvorfor er det ganske meget bløde ting som at den lækker eller fed. Andre som prøver lidt at forstå hvorfor de har valgt iPhone kommer ofte med myten om det "bare virker".
De hardcore Apple-fans er loyale. Uden tvivl. De har altid eksisteret (har selv været en af dem) men var alligevel et fåtal i den samlede flok af Apple-ejere idag som ikke ved noget om IT. De teenage-piger jeg kender som har iPhone ligner i hvert fald store spørgsmålstegn hvis man spørger dem hvad "iOS" er ;-)
Trentors (10) skrev:Er de?
Det siger diverse undersøgelser ihvf. ofte.
Tre tilfældige hits fra side 1 på google (iphone loyalty):
http://www.bgr.com/2012/08/23/iphone-android-user-...
http://www.pcworld.com/article/244867/iphone_custo...
http://www.intomobile.com/2011/09/22/iphone-loyalt...
Ja undersøgelsen går ud på om de ville vælge en iPhone igen. Hvis jeg spørger teenage-pigerne om de ville vælge en iPhone igen så er svaret selvfølgelig ja. Fordi den stadig er trendy.
Det betyder ikke de specielt værdsætter iOS måde at gøre tingene på men nærmere at "jeg vil have den telefon Miley Cyrus også bruger": http://www.joblo.com/movie-posters/lol
Derfor er det ikke IMO en brand-loyalitet men derimod mode.
Hvis jeg spørger om de ville vælge en Android-telefon så kender de overhovedet ikke termet men kender kun firma-navne som HTC og Samsung. Faktisk er det visse typer hvor Samsung Galaxy betyder mere for dem end Android og det er jo lidt absurd.
Men XorpiZ du har da ellers helt ret. Dem som har iPhone i dag vælger jo en iPhone igen. Men i medierne så Galaxy S 2 og 3 f.eks. fået meget ros og har vundet stor anerkendelse som en værdig (og bedre) konkurrent til iPhone. Dens success tvinger Apple til at finde på noget istedet for at bare re-hashe den samme model år efter år.
MEN nu er det muligvis slut fordi Apple har slået deres konkurrent uden for markedet. Det kan sikre Apple en monopol-lignende tilstand og alle firmaer med monopol laver produkter som bliver dårligere og dårligere. Godt være at iPhone-fans er loyale men de får et dårligere produkt end hvis Apple har ført en fair konkurrence på det frie marked. Godt være at teenage-pigerne er ligeglade men Apple gadget-nørder er nok ikke.
Det betyder ikke de specielt værdsætter iOS måde at gøre tingene på men nærmere at "jeg vil have den telefon Miley Cyrus også bruger": http://www.joblo.com/movie-posters/lol
Derfor er det ikke IMO en brand-loyalitet men derimod mode.
Hvis jeg spørger om de ville vælge en Android-telefon så kender de overhovedet ikke termet men kender kun firma-navne som HTC og Samsung. Faktisk er det visse typer hvor Samsung Galaxy betyder mere for dem end Android og det er jo lidt absurd.
Men XorpiZ du har da ellers helt ret. Dem som har iPhone i dag vælger jo en iPhone igen. Men i medierne så Galaxy S 2 og 3 f.eks. fået meget ros og har vundet stor anerkendelse som en værdig (og bedre) konkurrent til iPhone. Dens success tvinger Apple til at finde på noget istedet for at bare re-hashe den samme model år efter år.
MEN nu er det muligvis slut fordi Apple har slået deres konkurrent uden for markedet. Det kan sikre Apple en monopol-lignende tilstand og alle firmaer med monopol laver produkter som bliver dårligere og dårligere. Godt være at iPhone-fans er loyale men de får et dårligere produkt end hvis Apple har ført en fair konkurrence på det frie marked. Godt være at teenage-pigerne er ligeglade men Apple gadget-nørder er nok ikke.
Trentors (12) skrev:Ja undersøgelsen går ud på om de ville vælge en iPhone igen.
Ja, det er jo hele formålet med loyalitet.
Det er i mine øjne naivt at afskrive iPhonens popularitet som et modefænomen. Modefænomener varer ikke i 5 år. Folk er glade for iPhonen, fordi den virker og ser godt ud. Det ved Samsung også, hvilket vel var grunden til, at de kopierede den.
Apple har ikke monopol, eller det der ligner, på smartphone-markedet, og det får de heller ikke.
Bemærk i øvrigt, at S3 ikke er en del af retssagen.
XorpiZ (13) skrev:Ja, det er jo hele formålet med loyalitet.
Det er i mine øjne naivt at afskrive iPhonens popularitet som et modefænomen. Modefænomener varer ikke i 5 år. Folk er glade for iPhonen, fordi den virker og ser godt ud. Det ved Samsung også, hvilket vel var grunden til, at de kopierede den.
Apple har ikke monopol, eller det der ligner, på smartphone-markedet, og det får de heller ikke.
Bemærk i øvrigt, at S3 ikke er en del af retssagen.
Er det? Når jeg betragter folk som loyale mod Apple så tænker jeg på dem som vælger alt Apple og (næsten) altid vil. Det rækker langt ud over "hvad skal din næste telefon være".
Jeg kender ikke de officielle regler for hvor længe et mode-fænomen må vare. Men mode forbindes ofte med noget arbitrært. En genstand har en værdig som grunder i popularitet og noget ganske udefinerbart. Ligesom det svar man får når man spørger de fleste iPhone-ejere hvorfor de har valgt denne telefon.
Jeg gider slet ikke kommenterer "de kopierede den". I retsager uden for USA er der stort set fundet prior art på alt hvad Apple har lavet. Hvorfor er der nogen retsager der ikke anerkender dette? Eksisterer ting ikke uden for det lands grænser?
Apple sagsøger ALLE som laver en touch-skærm mobil og har nogenlunde success med det. De har lige vundet over Samsung. Hvis de vinder over de andre har de monopol-lignende ret i USA med retssystemets velsignelse. Det er lige til en anti-trust sag.
At S3 ikke er en del af retsagen handler mere om der skulle laves en skæring i tiden. Havde den kørt om et år så havde S3 været med.
Trentors (15) skrev:Er det? Når jeg betragter folk som loyale mod Apple så tænker jeg på dem som vælger alt Apple og (næsten) altid vil. Det rækker langt ud over "hvad skal din næste telefon være".
Vi snakker iPhone-loyalitet. Og der er de kolde facts altså, om du vil det eller ej, at de er langt mere loyale end Android-brugerne.
Trentors (15) skrev:Ligesom det svar man får når man spørger de fleste iPhone-ejere hvorfor de har valgt denne telefon.
Jeg går ud fra du har undersøgelser, der bakker det op, og at du ikke barer baserer det på din omgangskreds.
Trentors (15) skrev:Jeg gider slet ikke kommenterer "de kopierede den".
Næeh, det forstår jeg godt. Det er jo ret åbenlyst, at de kopierede udseendet. Ellers var de næppe blevet dømt for det, skal du se.
Trentors (15) skrev:I retsager uden for USA er der stort set fundet prior art på alt hvad Apple har lavet. Hvorfor er der nogen retsager der ikke anerkender dette? Eksisterer ting ikke uden for det lands grænser?
Hvilke retssager er der tale om her?
Du er godt med på, at Samsung brugte enormt meget tid på at invalidere Apples patenter i denne retssag, ikke? De lykkedes ikke med ét eneste patent.
Trentors (15) skrev:Apple sagsøger ALLE som laver en touch-skærm mobil og har nogenlunde success med det. De har lige vundet over Samsung. Hvis de vinder over de andre har de monopol-lignende ret i USA med retssystemets velsignelse. Det er lige til en anti-trust sag.
Nej, de gør ikke. Det er håbløst at komme med den slags spekulationer.
Trentors (15) skrev:At S3 ikke er en del af retsagen handler mere om der skulle laves en skæring i tiden. Havde den kørt om et år så havde S3 været med.
Ren spekulation.
I øvrigt kan man jo også spekulere lidt over, hvorfor der ikke var nogle af Samsungs Windows Phones med i retssagen. Mit bud? De er ikke kopier af iPhonen.
I øvrigt kan man jo også spekulere lidt over, hvorfor der ikke var nogle af Samsungs Windows Phones med i retssagen. Mit bud? De er ikke kopier af iPhonen.
Mit bud, WP er ikke en trussel mod Apple..
Havde WP ligget på 25+% så kan du være sikker på at de også var røget med... (IMHO)
en stor del af loyaliteten ligger også i de apps man har købt og som man bruger i dagligdagen.
Der er flere af de apps jeg har på min iphone og ipad de findes ikke på Android. Specielt ét er grund nok til at jeg bliver på iOS i længere tid, og det er OmniFocus (det er dog mit spinkle håb at OmniGroup en dag vil lave en Android version).
Det er lidt det samme som at skifte fra et Desktop OS til et andet.
Det tror jeg ikke - MS plejer at være ret flinke til at betale for de patenter de bruger i deres produkter - de er lidt klassens duks i denne sammenhæng.
Der er flere af de apps jeg har på min iphone og ipad de findes ikke på Android. Specielt ét er grund nok til at jeg bliver på iOS i længere tid, og det er OmniFocus (det er dog mit spinkle håb at OmniGroup en dag vil lave en Android version).
Det er lidt det samme som at skifte fra et Desktop OS til et andet.
Chewy (17) skrev:Havde WP ligget på 25+% så kan du være sikker på at de også var røget med... (IMHO)
Det tror jeg ikke - MS plejer at være ret flinke til at betale for de patenter de bruger i deres produkter - de er lidt klassens duks i denne sammenhæng.
XorpiZ (16) skrev:Vi snakker iPhone-loyalitet. Og der er de kolde facts altså, om du vil det eller ej, at de er langt mere loyale end Android-brugerne.
Jeg ved ikke hvilken loyalitet vi snakker om. Jeg bragte ikke loyalitet på banen - det gjorde du. Jeg skrev at uden konkurrence behøver de ikke kæmpe om forbrugernes gunst på samme måde som hvis de har konkurrence? Er du ikke enig i dette da?
XorpiZ (16) skrev:Jeg går ud fra du har undersøgelser, der bakker det op, og at du ikke barer baserer det på din omgangskreds.
Niks jeg baserer den fuldt ud på min omgangskreds og hvad jeg ser omkring mig. F.eks. at samtlige reality-stjerner bruger iPhones. Vi snakker om folk som næppe tror kan stave til Apple. Og hvorfor ikke baserer det på det man ser. Jeg kender mange som har iPhone nok til at danne mig et grundlag for udsnit. Sammenkoblet med de personer man ser i medierne som har iPhone, fora, tech-blogs osv. vil jeg mene jeg kan danne mig et godt billede af mange typisk iPhone-brugere.
XorpiZ (16) skrev:Næeh, det forstår jeg godt. Det er jo ret åbenlyst, at de kopierede udseendet. Ellers var de næppe blevet dømt for det, skal du se.
Ahhh så at vinde en retsag er det samme som den endegyldige sandhed. Så er dødstraf måske alligevel en god ide? ;-)
Og at du vinder i USA selvom du har tabt i andre lande overruler jo ikk? ;-)
XorpiZ (16) skrev:Hvilke retssager er der tale om her?
Du er godt med på, at Samsung brugte enormt meget tid på at invalidere Apples patenter i denne retssag, ikke? De lykkedes ikke med ét eneste patent..
Den i Holland hvor dommeren fandt prior art på stort set alt Apple prøvede at ramme Samsung med. At Samsung taber yderligere i denne retsag hjælper ikke mod det argument at Apple ikke har haft samme succes uden for USA med sine retsager.
F.eks. har er Apple dømt til at bryde Samsungs patent i Korea for en dags tid siden: http://www.engadget.com/2012/08/23/samsung-apple-p...
XorpiZ (16) skrev:Nej, de gør ikke. Det er håbløst at komme med den slags spekulationer.
Overhovedet ikke. Apple sagsøger ALLE store Android-producenter med injunctions og det hele. Injunctions betyder netop at disse producenter ikke kan sælge deres produkter og hvis alle andre end Apple ikke kan sælge smartphones så er det en monopol-lignende tilstand. Såre simpelt.
XorpiZ (16) skrev:I øvrigt kan man jo også spekulere lidt over, hvorfor der ikke var nogle af Samsungs Windows Phones med i retssagen. Mit bud? De er ikke kopier af iPhonen.
Market share er ikke høj nok og det var ikke Steve Jobs dying wish at gå efter MS. Han havde et fjendebillede ad gangen.
Men i bund og grund XorpiZ så er jeg også ligeglad om Samsung har lånt fra Apple (siger IKKE de har). Apple har jo selv lånt fra alle andre (notifikations-bar, clickwheel osv. osv.). I denne udvikling som er tilstede i dag så kan man ikke lade være med at inspirere sig af andre som Steve Jobs også selv var inde på (og gider ikke quote hykleriet for 100000. gang herinde). Men at hugge andres ide, patenterer den og så dræbe al konkurrence med patentet er slemt.
Som software-udvikler kan jeg jo dårligt nok lave den simpleste app uden at bryde et eller andet patent et eller andet sted. Hvis man lavde noget som fik success kunne de store patent-ejere i USA ødelægger en på et splitsekund. Det er vanvid. Kun store etablerede firmaer som HAR masser af patenter i forvejen har en chance. Men lige nu ser det ud til at dem som har den største pengetank vinder.
Chewy (17) skrev:Mit bud, WP er ikke en trussel mod Apple..
Havde WP ligget på 25+% så kan du være sikker på at de også var røget med... (IMHO)
Eftersom Apple for det første fremviste en Lumia-telefon som et eksempel på en smart-phone, der _ikke_ var en kopi, og for det andet har en licensaftale med MS, så er det meget usandsynligt.
Trentors (19) skrev:Jeg ved ikke hvilken loyalitet vi snakker om. Jeg bragte ikke loyalitet på banen - det gjorde du. Jeg skrev at uden konkurrence behøver de ikke kæmpe om forbrugernes gunst på samme måde som hvis de har konkurrence? Er du ikke enig i dette da?
Jeg skrev specifikt "iPhone loyalitet." Og jo, ingen konkurrence er altid noget skidt. Men der er masser af konkurrence på smart-phone markedet.
Trentors (19) skrev:Niks jeg baserer den fuldt ud på min omgangskreds og hvad jeg ser omkring mig. F.eks. at samtlige reality-stjerner bruger iPhones.
Så sagt på en anden måde - det er rent gætværk og ubrugeligt at basere noget på.
Trentors (19) skrev:
Ahhh så at vinde en retsag er det samme som den endegyldige sandhed. Så er dødstraf måske alligevel en god ide? ;-)
Og at du vinder i USA selvom du har tabt i andre lande overruler jo ikk? ;-)
Det er en riiiiimelig god indikator. Det er ihvf. noget tættere på den endegyldige sandhed, end når en erklæret Android-mand som dig mener noget andet.
Trentors (19) skrev:Den i Holland hvor dommeren fandt prior art på stort set alt Apple prøvede at ramme Samsung med. At Samsung taber yderligere i denne retsag hjælper ikke mod det argument at Apple ikke har haft samme succes uden for USA med sine retsager.
Du må gerne linke til omtalte domsafsigelser.
Trentors (19) skrev:Injunctions betyder netop at disse producenter ikke kan sælge deres produkter og hvis alle andre end Apple ikke kan sælge smartphones så er det en monopol-lignende tilstand. Såre simpelt.
Den risiko er ikke-eksisterende. Såre simpelt.
Trentors (19) skrev:Market share er ikke høj nok og det var ikke Steve Jobs dying wish at gå efter MS. Han havde et fjendebillede ad gangen.
Se svar til Chewy. Det er ganske enkelt ikke korrekt, det du skriver.
Om patenter er en god eller en dårlig ide er en helt anden snak. Som systemet fungerer nu, er der ingen tvivl om, at Samsung har kopieret iPhone 3GS i mange af deres telefoner.
XorpiZ (21) skrev:Jeg skrev specifikt "iPhone loyalitet." Og jo, ingen konkurrence er altid noget skidt. Men der er masser af konkurrence på smart-phone markedet.
Ja okay det gjorde du?
Der er iOS og der er Android. Alt det andet er marginaliseret i en grad at både der snart skal være noget voldsom fremgang for WP eller RIM for den sags skyld for de ikke for evigt skal blive droppet.
Måske er WP8 sagen (RIM er IMO ude) men ligenu har de gjort mange WP7-ejere sure ved ikke at kunne tilbyde opgradering og det fraholder mange fra at købe WP7 nu.
XorpiZ (21) skrev:Så sagt på en anden måde - det er rent gætværk og ubrugeligt at basere noget på.
Godt så man kan ikke komme sin egen meninger og personlige erfaringer i denne diskussion.
Lad os slutte her og linke til Wikipedia. Nu er det kun cold facts som tæller.
XorpiZ (21) skrev:Det er en riiiiimelig god indikator. Det er ihvf. noget tættere på den endegyldige sandhed, end når en erklæret Android-mand som dig mener noget andet.
Det er din mening. Har du nogen kilde på at vinde en retsag == sandheden? Jeg kan hurtigt finde et endegyldigt bevis på at retten i USA kan tage fejl. Jeg udfordrer dig til at komme med en kilde på at de ikke kan tage fejl.
Ja jeg er glad for Android. Har prøvet Symbian før og andre non-smartphone OS'er før det. Jeg er ret ligeglad "loyalitet" i denne forstand men nu ER Android bare den populære åbne platform som ikke tvinger nogen på en bestemt hardware fra een producent. Jeg har dog haft HTC, SE, LG og Samsung telefoner med Android.
Men jeg er da klart også for åbne platformer. Jeg er selv stor MS fan på min PC og udvikler i .NET men hvis verden blev "resettet" i morgen og jeg skulle vælge en platform majoriteten skulle satse på fremover ville det være Linux. Åbne platforme er et intelligent og åbenlyst valgt men 30 års computer-historik gør at jeg vælger Windows og i øvrigt syntes det er fremragende.
Med smartphone platforme var der dog en mulighed for en frisk start og her var Android et åbenlyst valg. Symbian prøvede også at gå open-source men det blev drevet at marganaliseret nørd-tilgang fremfor brugbare funktioner (f.eks. ingen smileys i S60 men til gengæld en DLNA server som ikke virkede ordenligt pga. underpowered hardware).
Jeg ser ingen grund til at gentage fortidens fejl og give eet firma al magten.
XorpiZ (21) skrev:Du må gerne linke til omtalte domsafsigelser.
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/derfor-tabte-appl...
http://newz.dk/apple-taber-patentsag-mod-samsung-i...
XorpiZ (21) skrev:Den risiko er ikke-eksisterende. Såre simpelt.
Det betyder ikke at det ikke voldsomt kan skade Android: http://www.wired.com/gadgetlab/2012/08/what-apple-...
XorpiZ (21) skrev:Se svar til Chewy. Det er ganske enkelt ikke korrekt, det du skriver.
Det ved du ikke. Det er spekulationer begge veje da ingen af os har den virklige grund til disse retsager.
XorpiZ (21) skrev:Om patenter er en god eller en dårlig ide er en helt anden snak. Som systemet fungerer nu, er der ingen tvivl om, at Samsung har kopieret iPhone 3GS i mange af deres telefoner.
Og Apple har kopieret notifikationer, click-wheel'et fra B&O osv. osv. Og Apple har kopieret 3G teknologi fra Samsung med rettens ord for det (en rigtig ret uden en letpåvirkelig jury som er så svagt et led at det frikendte OJ Simpson ;-) ).
iOS er den eneste platform jeg kender der har kunder der opgradere deres telefoner selvom de kun er marginalt bedre. Mindes en Newz bruger der så frem til at skifte ham og konens iPhone 4 ud med en 4s'er med den eneste begrundelse at "den er nyere"
Ikke fordi den opfylder et manglende behov, eller tilføjer nye funktionaliteter.. men fordi den er ny.
Men de holder da gang i økonomien.
Ikke fordi den opfylder et manglende behov, eller tilføjer nye funktionaliteter.. men fordi den er ny.
Men de holder da gang i økonomien.
Trentors (22) skrev:Der er iOS og der er Android. Alt det andet er marginaliseret i en grad at både der snart skal være noget voldsom fremgang for WP eller RIM for den sags skyld for de ikke for evigt skal blive droppet.
Det er muligt. Men der er masser af konkurrence på markedet. Meget mere end der er på PC-markedet f.eks.
Trentors (22) skrev:Godt så man kan ikke komme sin egen meninger og personlige erfaringer i denne diskussion.
Selvfølgelig må man det. Men du prøver jo at afvise tre forskellige undersøgelser, baseret på dine oplevelser med din omgangskreds. Det har ikke noget med meninger og personlige erfaringer at gøre - det er bare dumt.
Trentors (22) skrev:
Det er din mening. Har du nogen kilde på at vinde en retsag == sandheden? Jeg kan hurtigt finde et endegyldigt bevis på at retten i USA kan tage fejl. Jeg udfordrer dig til at komme med en kilde på at de ikke kan tage fejl.
Jeg kan ikke mindes, at jeg har sagt, at retten er ufejlbarlig. Jeg gav blot udtryk for, at man må formode, at en retssag med en jury, en dommer og to (formodentlig) dygtig advokat-hold i et demokratisk land må være tættere på sandheden, end hvad en Android-mand som dig mener.
Trentors (22) skrev:Jeg ser ingen grund til at gentage fortidens fejl og give eet firma al magten.
Helt enig. Men det er der heller ingen risiko for. Der er ingen markeder (mig bekendt), hvor iOS er i nærheden af at have monopol-status. Det er snarere Android, der nærmer sig det.
Trentors (22) skrev:
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/derfor-tabte-appl...
http://newz.dk/apple-taber-patentsag-mod-samsung-i...
Det ligner samme retssag, og så vidt jeg husker, så fik Apple medhold i flere af deres punkter.
Trentors (22) skrev:
Det betyder ikke at det ikke voldsomt kan skade Android: http://www.wired.com/gadgetlab/2012/08/what-apple-...
Er det ikke snarere Samsung, der vil komme i knibe? Og uanset hvad, så vil det stadig ikke betyde monopol-tilstande. Apple vil, gætter jeg på, aldrig få +90% markedsandele. Ikke i nærheden af det.
Trentors (22) skrev:Det ved du ikke. Det er spekulationer begge veje da ingen af os har den virklige grund til disse retsager.
Det er ingen hemmelighed, at MS og Apple har en licens-aftale. Det er heller ingen hemmelighed, at MS beskytter sine OEM-partnere mod søgsmål, baseret på softwaren (WP). Det er heller ingen hemmelighed, at Apple fremhævede Lumia som et fint bud på, hvordan man kan lave en telefon, der adskiller sig væsentligt fra iPhonen.
Baseret på ovenstående står det i mine øjne ret klart, at Apple ikke vil sagsøge over WP.
Trentors (22) skrev:
Og Apple har kopieret notifikationer, click-wheel'et fra B&O osv. osv. Og Apple har kopieret 3G teknologi fra Samsung med rettens ord for det (en rigtig ret uden en letpåvirkelig jury som er så svagt et led at det frikendte OJ Simpson ;-) ).
Det er da altid noget, at du er enig i, at Samsung har kopieret fra Apple.
Hvis B&O, Google og andre mener, at Apple har overtrådt deres trade dress eller deres patenter, så må de jo få en licens-aftale i sving, eller lægge sag an.
XorpiZ (24) skrev:Det er muligt. Men der er masser af konkurrence på markedet. Meget mere end der er på PC-markedet f.eks.
True men der er stadig kun to store konkurrende platforme og eet firma sidder på den hele både hardware og software-mæssigt. Og det er IMO skidt.
XorpiZ (24) skrev:Selvfølgelig må man det. Men du prøver jo at afvise tre forskellige undersøgelser, baseret på dine oplevelser med din omgangskreds. Det har ikke noget med meninger og personlige erfaringer at gøre - det er bare dumt.
Jeg afviser dem bestemt ikke. Jeg er overbevist om stort set alle der han iPhone i dag også køber en næste gang. Jeg er kom med argumenter for HVORFOR det er sådan. Og jeg tror som sagt det er en mode-ting fremfor et konkret tilvalg af iOS som platform. Igen halvdelen af dem jeg kender som har en iPhone ved ikke engang hvad iOS er hvis man spørger dem. Jeg er sikker på at hvis man lavede den slags undersøgelse vilel de vise det samme. Man lavede jo en undersøgelse om at iPhone 4-ejere troede at de havde 4G og her mente en stor del af de thavde de. Det fortæller vist niveauet for den lejr: http://www.macrumors.com/2011/07/12/one-third-of-i...
XorpiZ (24) skrev:Jeg kan ikke mindes, at jeg har sagt, at retten er ufejlbarlig. Jeg gav blot udtryk for, at man må formode, at en retssag med en jury, en dommer og to (formodentlig) dygtig advokat-hold i et demokratisk land må være tættere på sandheden, end hvad en Android-mand som dig mener.
Det har du ikke men jeg er ikke enig med dig (selvom vi nu ofte er enige i mange ting) i at det overhovedet betyder det er tæt på sandheden. Især ikke som den sag har kørt.
XorpiZ (24) skrev:Helt enig. Men det er der heller ingen risiko for. Der er ingen markeder (mig bekendt), hvor iOS er i nærheden af at have monopol-status. Det er snarere Android, der nærmer sig det.
Ja men Android er åbent. Du kan downloade det frit og kompilerer det. Du kan endda bruge det på en måde som Google bestemt ikke værdsætter (se på Amazon) og ikke kan gøre noget ved. Desuden har det et hav af hardware producenter bag sig og et firma kommer derfor aldrig til at kontrollerer det. Det samme kan man ikke sige om iPhone.
XorpiZ (24) skrev:Det ligner samme retssag, og så vidt jeg husker, så fik Apple medhold i flere af deres punkter.
De fik i et men Samsung fik tid til at udbedre det. Men alle deres andre ting (mener det var 11 punkter) blev underkendt pga. prior art. Selvom de var uden for Holland. Shocking approach I know ;-)
XorpiZ (24) skrev:Er det ikke snarere Samsung, der vil komme i knibe? Og uanset hvad, så vil det stadig ikke betyde monopol-tilstande. Apple vil, gætter jeg på, aldrig få +90% markedsandele. Ikke i nærheden af det.
Nu har Apple fået ram på Samsung. Næste skridt er HTC, Motorola og måske Sony. Hvis det lykkedes så er Android-platformen færdig i USA. De behøver ikke havde 90% for at ødelægge det for de andre for Apple er så meget større end de andre (undtagen Samsung) at de kan jorde dem endnu mere. I retten vel og mærket for Apple har vist droppet kampen på markedet.
XorpiZ (24) skrev:
Det er ingen hemmelighed, at MS og Apple har en licens-aftale. Det er heller ingen hemmelighed, at MS beskytter sine OEM-partnere mod søgsmål, baseret på softwaren (WP). Det er heller ingen hemmelighed, at Apple fremhævede Lumia som et fint bud på, hvordan man kan lave en telefon, der adskiller sig væsentligt fra iPhonen.
Baseret på ovenstående står det i mine øjne ret klart, at Apple ikke vil sagsøge over WP.
Det er fint men licenser og åbne systemer hænger ikke helt sammen. Ergo er jo ikke den store tilhænger af denne model.
Går du stadig ind for patenter bare de ikke er så arbitrære, hugget fra andre osv. som vi har set her. Og så er 20 års levetid for et patent absurd i en branchen som ikke engang har eksisteret så længe.
Vi kan ikke vide om Apple ville havde gjort dette hvis WP havde stor success. De påstod jo at Samsungs GUI lignede iOS og det gør det jo bestemt ikke. App-draweren ligner måske lidt (men lister med ikoner ligner ofte lister med ikoner) men selve startskærmen på Galaxy S er ligeså anderledes fra iOS som WP7's er.
XorpiZ (24) skrev:Det er da altid noget, at du er enig i, at Samsung har kopieret fra Apple.
Det er jeg altså IKKE enig i ;-) Mener ikke at jeg har skrevet det nogen steder heller - ellers ret mig.
XorpiZ (24) skrev:Hvis B&O, Google og andre mener, at Apple har overtrådt deres trade dress eller deres patenter, så må de jo få en licens-aftale i sving, eller lægge sag an.
Nu er Apple ko mere til injunctions end licenser. Men hvordan skulle små firmaer som B&O og Neonode havde en chance mod Apple. Også selv de har ret - det er jo ikke den afgørende faktor. Hvis du ikke havde råd til en dygtig og dyr advokat så ville det være tabt på forhånd. Især i USA hvor de ikke ville anerkendt disse opfindelser da de jo er uden for USA. Desuden ville Apple jo havde fået patentet slevom det er hugget fra andre. Det er betegnelsen af "retfærdighed" i det system.
Trentors (25) skrev:True men der er stadig kun to store konkurrende platforme og eet firma sidder på den hele både hardware og software-mæssigt. Og det er IMO skidt.
Tjoh. Jeg synes ikke vi har set nogle ulemper ved den nuværende situation endnu. Tværtimod synes jeg tendensen er, at der bliver taget enormt store skridt lige nu, i forhold til for 10 år siden.
Trentors (25) skrev:Jeg er overbevist om stort set alle der han iPhone i dag også køber en næste gang. Jeg er kom med argumenter for HVORFOR det er sådan. Og jeg tror som sagt det er en mode-ting fremfor et konkret tilvalg af iOS som platform. Igen halvdelen af dem jeg kender som har en iPhone ved ikke engang hvad iOS er hvis man spørger dem.
Jeg tror bestemt, der er samme tendens på Android-siden. Om det er en mode-ting eller ej er vel i princippet også ligegyldigt. Folk er loyale over for iPhonen, fordi de er glade for den. Om det er pga. hardware, software, udseende, apps eller hvad gør i mine øjne ikke den store forskel.
Trentors (25) skrev:Det har du ikke men jeg er ikke enig med dig (selvom vi nu ofte er enige i mange ting) i at det overhovedet betyder det er tæt på sandheden. Især ikke som den sag har kørt.
Men det er vel det tætteste vi er kommet på en neutral dom omkring patenterne og kopiering. Selvfølgelig kan man være uenig med dommen (og det er der også rigtig mange der er), men de fleste argumenter jeg har set imod dommen er følelsesladede og ikke baseret på facts.
Trentors (25) skrev:Nu har Apple fået ram på Samsung. Næste skridt er HTC, Motorola og måske Sony. Hvis det lykkedes så er Android-platformen færdig i USA. De behøver ikke havde 90% for at ødelægge det for de andre for Apple er så meget større end de andre (undtagen Samsung) at de kan jorde dem endnu mere. I retten vel og mærket for Apple har vist droppet kampen på markedet.
Det var langt fra alle de anklagede telefoner, der blev dømt for overtrædelser af alle patenter. Altså må det jo være muligt for Samsung at lave en Android-telefon med TouchWiz uden at den overtræder Apples patenter. Og nu ved de jo præcist hvilke features de skal undgå (bounce-back f.eks.).. så det burde være en smal sag at undgå søgsmål i fremtiden.
Trentors (25) skrev:Vi kan ikke vide om Apple ville havde gjort dette hvis WP havde stor success. De påstod jo at Samsungs GUI lignede iOS og det gør det jo bestemt ikke. App-draweren ligner måske lidt (men lister med ikoner ligner ofte lister med ikoner) men selve startskærmen på Galaxy S er ligeså anderledes fra iOS som WP7's er.
Eftersom Apple og MS har en licens-aftale, så kan jeg ikke se hvordan Apple skulle kunne ramme MS uden at de selv ville blive ramt af Microsofts patenter.
Det var i øvrigt ikke kun UI'et, de blev dømt for. Det var hele trade dress-delen, de tabte.
Mere info ang. trade dress her:
http://www.theverge.com/2012/8/23/3260463/apple-sa...
Trentors (25) skrev:Det er jeg altså IKKE enig i ;-) Mener ikke at jeg har skrevet det nogen steder heller - ellers ret mig.
Sorry - det var en misforståelse fra min side. :<
Trentors (25) skrev:Især i USA hvor de ikke ville anerkendt disse opfindelser da de jo er uden for USA. Desuden ville Apple jo havde fået patentet slevom det er hugget fra andre. Det er betegnelsen af "retfærdighed" i det system
Det er muligt jeg misforstår enten dig eller lovgivningen
men som jeg forstår det, så kan man ikke få tildelt et patent, hvis en af følgende betingelser er opfyldt:
1. Der findes prior art i USA
2. Der findes prior art (eller et patent) i udlandet, der er mindst et år ældre end den indsendte patentansøgning
3. Man har ikke selv opfundet det man prøver at patentere
Den eneste mulighed for at "hugge" et patent fra andre er ved at indsende en patentansøgning inden for 12 måneder, og samtidig sandsynliggøre overfor patentkontoret, at man skam selv har opfundet det omtalte produkt.
Skulle Apple have "hugget" patenter og indsendt dem som deres egne, så burde det have været en smal sag for Samsung at bevise, at det ikke var Apple, der opfandt det.
Samsung brugte enormt meget tid på at bevise prior art... de fejlede på samtlige patenter.
Best billion dollar ad-campaign Samsung ever had
https://plus.google.com/+androidpolice/posts/UoVL2...
https://plus.google.com/+androidpolice/posts/UoVL2...
Brugernavn (27) skrev:Round 2:
Google (ahem Motorola I mean) vs. Apple.
Fight!
Hvis Google vinder et import ban på alle Apple produkter, lover jeg at levere minimum 1 dl varm kaffe igennem næsen.
Jeg forstår virkelig ikke at folk hidser sig op og bliver sure på Apple eller Samsung alt efter hvilke produkter man kan lide.
Hverken Apple eller Samsung er skurkene her - man har været uenige, og brugt de muligheder der ligger i retssystemet - en part har vundet, en anden tabt.
Det er altså ikke Apple eller Samsung der er dommer og/eller jury - det er retssystemet, så er der noget man skal være sur på så er det retssystemet - om man kan lide den eller den anden producent ændre ikke loven som nu har givet den ene part sejren.
Så drop nu det crap med hvem der har patenter og hvem der har den bedste telefon - det er fuldstændig ligegyldigt og ændre ikke de love der danner basis for disse lange og innovationshæmmende retssager. Det er der vi skal fokusere vores vrede
Hverken Apple eller Samsung er skurkene her - man har været uenige, og brugt de muligheder der ligger i retssystemet - en part har vundet, en anden tabt.
Det er altså ikke Apple eller Samsung der er dommer og/eller jury - det er retssystemet, så er der noget man skal være sur på så er det retssystemet - om man kan lide den eller den anden producent ændre ikke loven som nu har givet den ene part sejren.
Så drop nu det crap med hvem der har patenter og hvem der har den bedste telefon - det er fuldstændig ligegyldigt og ændre ikke de love der danner basis for disse lange og innovationshæmmende retssager. Det er der vi skal fokusere vores vrede
https://plus.google.com/u/0/114476892281222708332/posts/246srfbqg6G skrev:I'm sitting in a Starbucks doing random whatever over an iced americano. While I waiting for my drink, I watched a guy with his friend, pick up a newspaper; and start to remark on the Samsung Apple verdict.
Guy: "Wait, so what they're saying is, Samsung is the same as Apple?"
Friend: "I know, right? Makes me think twice about how much I paid for my Mac Book"
Guy: "Seriously"
Not 10 minutes later, a husband and wife, same newspaper:
Husband: "... Samsung's iPad is the same as Apple's iPad, and I paid how much for the Apple one? Honey, I told you they were a ripoff", after looking up the Samsung tablet on his iPhone.
Wife: "Oh wow," looking at the screen, "... that's a lot cheaper. Think we can return it?"
I put my Samsung QX410 on my table, and started to plug in, when he leans over to me, "Sorry, you don't mind if I ask, how much did you pay for your Samsung laptop?"
"Oh, no worries, it was $700." I replied.
I watched shock overcome his face, like actual shock. He looked at me, blankly, for an awkward amount of time, "Mind if I have a look?" he asked.
So, I obliged, and showed him a few things. He commented on Windows 7, so I opened up my virtual machine of OS/X... By the time the conversation was over, he was ready to kick Cupertino in the nuts, I think.
... Now, the punchline:
I'm writing this post after the FOURTH group of Starbucks patrons have made the connection that Samsung is now the same as Apple. They don't know the details, they don't really care, what they know is Apple is saying that Samsung is the same as Apple ... and with one simple Google Search, you get prices that are basically half for what seems to be the same products -- for nearly everything.
Two of these groups (including the husband/wife) asked me about my Samsung laptop, the second group noticed my Galaxy phone (also by Samsung)... Best billion dollar ad-campaign Samsung ever had.
Ja de må være virkelig glade: http://epn.dk/teknologi2/branchen/article4820582.e...
Apple har lige gjort det møg-svært for andre at konkurrere frit. Alverdens "gratis reklame-kampagne" kan ikke ændre på dette og det reagerer markedet voldsomt på.
Som sagt. Dette er skidt for alle. Nu er den store spiller på markedet blevet ENDNU større og det er åbenbart alt-afgørende. Eller er vi nu ude i at et aktiefald på 7% i virkeligheden er positivt?
Apple har lige gjort det møg-svært for andre at konkurrere frit. Alverdens "gratis reklame-kampagne" kan ikke ændre på dette og det reagerer markedet voldsomt på.
Som sagt. Dette er skidt for alle. Nu er den store spiller på markedet blevet ENDNU større og det er åbenbart alt-afgørende. Eller er vi nu ude i at et aktiefald på 7% i virkeligheden er positivt?
Trentors (34) skrev:Ja de må være virkelig glade: http://epn.dk/teknologi2/branchen/article4820582.e...
Det er så vidt jeg ved kun i USA samsung har tabt. De skulle efter hvad jeg har læst andet steds have vundet alle sager uden for USA.
Ingen tvivl om at Samsung har været nogen tumper i den her sag, er glad får at de får et slag for det. Men mindre glad over at pengene går til Apple ^^
SlettetBruger (39) skrev:Ingen tvivl om at Samsung har været nogen tumper i den her sag, er glad får at de får et slag for det. Men mindre glad over at pengene går til Apple ^^
Der må være nogle advokater der skylder en del fredagskage. Hele fadæsen med at indlevere priorart dokumentation 6 måneder efter deadline er sådan lidt... bøvlet
Ja, jeg føler mig enormt beskidt pt.
Og nej, det er ikke fordi jeg er specielt glad for Apple. Er bare træt af standard-kommentarerne om, at Apple nu har patent på en firkant med trykfølsom skærm og knapper og andet i den dur.
Det er så til gengæld muligt, at juryen ikke har gjort deres arbejde godt nok.. det skal jeg ikke kunne sige.
Og nej, det er ikke fordi jeg er specielt glad for Apple. Er bare træt af standard-kommentarerne om, at Apple nu har patent på en firkant med trykfølsom skærm og knapper og andet i den dur.
Det er så til gengæld muligt, at juryen ikke har gjort deres arbejde godt nok.. det skal jeg ikke kunne sige.
XorpiZ (47) skrev:Ja, jeg føler mig enormt beskidt pt.
Der er vel ingen grund til at føle sig beskidt fordi man påepeger at andre tager fejl?
Min tidligere påstand var ikke korrekt. Og det rettede du.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.