mboost-dp1

Asteroide kommer tæt frbi Jorden

Gå til bund
Gravatar #1 - Pally
27. jun. 2006 15:57
Den 3. juli i år kommer en asteroide med en diameter på 500-600 meter tæt forbi Jorden. Den vil komme tættere end Månens gennemsnitsafstand.

Close call :-)

Link:
http://www.msnbc.msn.com/id/13556129/
Gravatar #2 - gentox
27. jun. 2006 23:23
Ja, men det virkelig skræmmende, er nok at der er mange flere close calls, som vi enten ikke har opdaget eller er sket uden at det er blevet registreret.

Problemet er at rummet er temmelig stort, og at det er fuldstændigt umuligt at holde øje med det hele.

Personligt, vil jeg dog helst ikke vide, om der er en asteroide på vej for at banke jorden tilbage til før dinosaurerne.
I det tilfælde er uvidenhed lykken :)
Gravatar #3 - holmen
28. jun. 2006 06:59
Når/hvis den kommer og hvis den er tættere på end månens gennemsnitlige løbebane, er der så ikke en chance/risiko for at den kolliderer med månen? Alt efter hvad tid på døgnet den passerer og alt efter hvor på sin løbebane månen er. Altså om den er længst væk fra jorden, eller tættest på. For det ville da også være rimelig ærgeligt at miste månen ka' man sige.
Gravatar #4 - MiniatureZeus
28. jun. 2006 19:10
...For det ville da også være rimelig ærgeligt at miste månen ka' man sige.
hahaha

Men det skal være en ret stor asteroide/komet/atombombe/what ever som skal ramme månen før den lige frem forsvinder?

Den har jo ret mange krater iforevejen... :D
Gravatar #5 - holmen
28. jun. 2006 21:07
#4, ja, det skal være en stor tingest for at den kan smadre månen og det ville være nederen. Men jeg tror ikke vor kære måne ville slippe uden en eneste skræmme. Men, den vil nok næppe forsvinde...
Gravatar #6 - Cyrack
28. jun. 2006 21:44
Blot for at være pessimist, så ville jeg helst at månen forsvant hvis det endelig skulle være. Hvis månen blev ramt af et objekt med den størrelse (og sandsynligvis) relative store fart, ville månens bane nok ændre sig en anelse. Med månen så tæt på jorden kunne man godt frygte at en lille ændring medføre at månen får kollisionskurs med jorden (1 dag eller 1000 år, samme forskel).
Hvis det skulle ske ville jeg foretrække en asteroide, da livet i det mindste ville overleve. At få besøg af månen ville ødelægge jordens overflade totalt (tænk magma overalt).

Men bortset fra det så vil jeg tage mig en kop kaffe mere og satse på at kometer, asteroider og lignende rammer mig først, er ikke designet til at overleve post-nedslagsscenarier (evolutionen har ligesom forberedt mig på et højteknologisk samfund, ikke huleboer mentalitet og fysisk arbejde).

Og hvis vi skulle blive ramt så må i have et godt liv (det er mig der sidder i hjørnet og spille hjerterfri indtil min bærbare løber tør for strøm :-D)
Gravatar #7 - lojt
28. jun. 2006 23:45
Tror nu nok at hvis månens bane blev ændret ville vi få meget store tidevandsbølger der ville ødelægge meget, længe før månen ville ramme jorden.
Gravatar #8 - DUdsen
29. jun. 2006 09:46
nogen der er stærke i de her 3 punkts systemer, men umidbart ville jeg sige at chancerne for et direct hit både af månen og jorden må værre meget mindre end chancen for et near miss fordi kometen bliver tiltrukket af jorden og jorden samtidigt flytter sig, således at kometen altid vil sigte på hvor jorden, og månen var lige før.

men jeg er ikke astrofysiker, er der ikke en af den slags tilstede der kan be eller afkrafte min underlige uvidenskablige teori.
Gravatar #9 - sten46
29. jun. 2006 10:59
DUdsen

Det er spændende ligesaa meget fordi ting udefra "kun har syv minutter til ramme Jorden". Vi flytter os omkring én Jord diameter hvert 7. min, saa naar noget virkeligt er paa vej, saa maa vi ligesom flytte flest mulige mennesker.

Og jeg har ingen forstand paa 3 punkts systemerne.
Gravatar #10 - IT-ekspert Kejser
29. jun. 2006 23:28
#6 & 7
Argh. Come on.. Har I ikke set Armageddon eller hvad? Vi sender da bare Bruce og drengene op efter den der komet og borer lidt i den.. Og så vupti en atombombe ned i hullet og spræng lortet i luften...:p

Men i dette tilfælde udgør den astroride vist ingen fare...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login