mboost-dp1

Dagens Grin

Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
27. sep. 2011 13:29
Gravatar #2 - Brugernavn
27. sep. 2011 13:53
Men ellers går det da meget godt for det projekt... !
Gravatar #3 - myplacedk
27. sep. 2011 14:22
IC4-toget er dog heller ikke designet – eller købt - specifikt til [det de testede].

Øv, så er det jo ikke sjovt.
Gravatar #4 - johanmw
27. sep. 2011 15:15
ing.dk skrev:
Det er derimod IC4-togenes lillesøster – IC2. DSB har bestilt 23 eksemplarer af IC2-typen fra AnsaldoBreda, hvoraf de først leverede efter planen skal indsættes i regionaltrafikken på netop Svendborgbanen.

WHAT THE HELL.... Har de nu bestilt flere tog fra det latterlige lortefirma?
Gravatar #5 - myplacedk
27. sep. 2011 16:06
johanmw (4) skrev:

God pointe. Det er faktisk sjovt. (På den tragikomiske måde.)
Gravatar #6 - Chewy
27. sep. 2011 16:21
@4

Nu er det ret vigtigt at finde ud af hvornår de har bestilt IC2 togene..
Hvis de har bestilt dem samtidig med IC4 togene, så er det vel fair nok.
Og set i lyset af at de første IC2 togsæt skulle ankomme hen over sommeren, må det være et godt stykke tid siden at de har bestilt dem (hvis man sammenligner med IC4 forløbet...)
Gravatar #7 - Clauzii
27. sep. 2011 20:09
Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor sådanne projekter får lov til at køre af sporet.. uden at der kan gribes ind, EU-mæssigt. Desværre har jeg ikke tid til at sætte mig ind i lovgivningen, men hvis en almindelig lønarbejder sjuskede sådan, havde han ikke noget job. Med garanti.

Det er en skandale, DSB. Nu må i squ´ til at lukke op for melposen, og få styr på jeres shit.

Medmindre det er meningen at et eller andet udenlandsk firma står for at overtage jer, fordi i ikke kan levere..??
Gravatar #8 - Windcape
27. sep. 2011 20:49
Clauzii (7) skrev:
Medmindre det er meningen at et eller andet udenlandsk firma står for at overtage jer, fordi i ikke kan levere..??
Det ville da ikke skade.

DSBs problem er jo tydeligvis at de er under transportministeret. Det burde være nok at staten ejer skinnerne, der er ingen grund til at de også ejer togene
Gravatar #9 - Alrekr
27. sep. 2011 20:54
Jeg kan ikke se hvordan dagens grin kan være, at et tog, som er beregnet til intercity-trafik, ikke kan fungere som regionaltog. Der er vidt forskellige kriterier for regional- og intercitytog. Man kigger da heller ikke på en dobbeltdækkerbus og klager over at den ikke kan køre under de laveste broer i Børkop?

johanmw (4) skrev:

De blev, som #6 er inde på, bestilt samtidigt med IC4. Men eftersom IC4 var det langt mest prestigefyldte er det selvfølgelig dér al fokus har lagt.

IC2-togene bliver i øvrigt en lille udgave af IC4, hvor man beholder den ene motorvogn og sætter flexvogn og motorvogn sammen i den anden, som jeg har forstået det. Det er simpelthen ikke til at finde noget som helst om IC2..

Men ah! Jeg fandt et billede af det nye IC2!
Clauzii (7) skrev:
Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor sådanne projekter får lov til at køre af sporet.. uden at der kan gribes ind, EU-mæssigt.

Der er netop grebet ind, EU-mæssigt. EU har nemlig en forordning som siger, at alle ordrer på over et vist beløb skal i EU-udbud. DSB kunne have skruet tilbuddet sådan sammen at AnsaldoBreda ikke kunne byde men gjorde det ikke. I tog-vidende kredse blev de grint og rynket øjenbryn da AnsaldoBreda blev offentliggjort som vinder. En del forudså endda problemerne..
Gravatar #10 - Windcape
27. sep. 2011 20:56
Hmm, en helt tråd omkring tog... KYNZ would be proud
Gravatar #11 - Alrekr
27. sep. 2011 21:00
Windcape (10) skrev:
Hmm, en helt tråd omkring tog... KYNZ would be proud

Endda med billeder - og afsporing er ligesom temaet :P
Gravatar #12 - johanmw
27. sep. 2011 21:26
#9 fair nok, men hvis IC2 er samme tog som IC4, bare sat anderledes sammen, så burde den test der lige er lavet med IC4 på en regionalbane, jo være rimelig sigende for at IC2 kommer til at have de samme fejl. Hvis det du siger er rigtigt(hvilket jeg formoder, fordi du virker klog)

Anywho, hvis IC2 er bestilt samtidig med IC4 så gør det jo bare hele den her sag dobbelt så dum.

#7 Der ligger sikkert noget af svaret i den udbudslov der er i EU, om at når der skal investeres noget offentligt over et vist beløb skal det i udbud, og vi skal vælge det billigste(sat på spidsen), derfor ender vi med lort i stedet for noget der giver mening.
Gravatar #13 - Alrekr
27. sep. 2011 21:59
#12: Der er en forskel på IC2 og IC4 - det er ikke bare en kort og en lang version. IC4 er indkøbt til at kunne køre mellem større byer (København, Slagelse, Fredericia, Vejle, Aarhus, Hobro, Aalborg), mens IC2 er indkøbt som regionaltog (Brejning, Skørping, Nørre Aaby, Borup, Lejre). Regionaltog skal have en høj laste-hastighed (mange passagerer ind og ud på kort tid), mens intercitytog hellere skal have mange siddepladser. Du kan sammenligne S-togene og Metroen med de optimale regionaltog: Mange døre, få siddepladser. Samtidig er det tyske ICE, og vores hjemlige IC3 og IR4, fremragende eksempler på intercitytog: Få døre, men mange siddepladser. Desiro og MR-togene er er lidt underlig blanding af regional- og intercitytog.
Gravatar #14 - Windcape
27. sep. 2011 22:01
Den vigtigste feature på InterCity togene er sammenkobling -- den kritiske feature de netop IKKE kan få til at virke på IC4.

Og derfor er IC4 ubrugeligt til InterCity
Gravatar #15 - johanmw
28. sep. 2011 07:41
#13, #9 skrev at det var en udgave af det samme tog, bare med forskellige togender, så gik ud fra det var det samme tog. Nuvel.
Gravatar #16 - wc4
28. sep. 2011 08:06
Jeg var faktisk med det tog! Ret sjovt at læse artiklen når man selv var med det.
Toget var utroligt behageligt, gode sæder og dejlig komfort. Problemet var bare, at vi allerede med det sammen kunne mærke, at det gik for langsomt. Accelerationen virkede langsommere, og vi kunne hurtigt fornemme at vi nåede at blive forsinkede - hvilket toget stort set allerede var i Årslev (fra Odensen-Svendborg).
Gravatar #17 - Alrekr
28. sep. 2011 09:10
johanmw (15) skrev:
#13, #9 skrev at det var en udgave af det samme tog, bare med forskellige togender, så gik ud fra det var det samme tog. Nuvel.

Kan godt se at jeg ikke fik gjort det tydeligt nok. Det beklager jeg.
Gravatar #18 - Fjolle
28. sep. 2011 09:22
Kan ikke helt forstå dem. Der kan da umuligt findes et tog der åbner dørene langsommere end Desiro-togene?
Gravatar #19 - snesman
28. sep. 2011 10:04
johanmw (12) skrev:
#7 Der ligger sikkert noget af svaret i den udbudslov der er i EU, om at når der skal investeres noget offentligt over et vist beløb skal det i udbud, og vi skal vælge det billigste(sat på spidsen), derfor ender vi med lort i stedet for noget der giver mening.

Ja, større opgaver skal i udbud. Ja, billigste skal vælges. Udbudsmaterialet bør dog udformes, så kun de dygtige har mulighed for at vinde det. Det er her det halter.
Gravatar #20 - johanmw
28. sep. 2011 10:26
snesman (19) skrev:
Ja, større opgaver skal i udbud. Ja, billigste skal vælges. Udbudsmaterialet bør dog udformes, så kun de dygtige har mulighed for at vinde det. Det er her det halter.

Det er jo det kendte problem med at folk ikke kan finde ud af at lave kravspecifikation på noget de ikke aner en skid om.
Gravatar #21 - Windcape
28. sep. 2011 11:21
wc4 (16) skrev:
Toget var utroligt behageligt, gode sæder og dejlig komfort
Helt klart. Komforten er bedre i IC4 end i IC3 .

Der er nogle få InterCity afgange hvor de kører med IC4, det afhænger af hvor mange passagerer de forventer der er med.
Gravatar #22 - snesman
28. sep. 2011 15:49
til gengæld er der røvmeget støj...
Gravatar #23 - Makey
28. sep. 2011 20:04
Var til min Onkels kobberbryllup for ikke så længe siden og i den side af familien han kommer fra er de alle sammen bidt af en gal togvogn, selv er han ansat som projektleder hos Bane Danmark og ivrig modelbanebygger og meget mere. Resten af flokken er lige så skøre omkring emnet og ja, måtte overhøre lange diskutioner omkring nedenstående.
Der tages forbehold for fejl, da min promille har naturligvis været gradvis stigende grundet selskabet beskaffenhed, men overordnet set ser det således ud:

Omkring IC4-tog, som tit diskuteres, bør det nævnes at DSB har taget et tog der er designet til at køre på el, og derudover var flot. pænt, rummeligt og behageligt. Men el-tog er ikke særligt brugbare i Danmark, for el-nettet dækker mere eller mindre kun strækningen mellem Tyskland og Sverige, grundet gennemgående godstransport. Og da man i sin tid skulle have el-nettet opsat, så blev det ikke rigtig til noget til noget i Jylland nord for Fredericia. Masterne er købt, for længe siden, og i dag bliver de brugt som reservedele og til småbaner, men altså ikke til deres egentlige formål.

Det har så resulteret i at man har måttet tage nogle rigtig fine el-tog (IC4) og så bygget dem om til Diesel. Opgaven har så vist sig så besværlig at man lige så godt kunne have lavet et nyt tog. Men det var altså den løsning man valgte, selvom der på beslutningstidspunktet var masser af alternative diesel-tog på markedet, "hyldevarer" om man, lige til at sætte på det danske skinne-net, efter at have installeret lokale standarder for sikkerhed og andet udstyr specifikt til det danske tognet.

IC4 togene blev nu engang bestilt, ombygget til diesel, hvilket har resulteret i at designet har måttet laves om da dieselmotorer og el-motorer ikke altid kommer i de helt samme dimensioner, og derudover har man, som DSB nu endnu engang har kunnet konstatere, mistet en stor del af optrækskraften, et problem som ikke fandtes i el-udgaven.

Oven i dette, kan i så ligge alle de yderligere fejl mht. levering osv. som der har været siden.

TL;DR: DSB købte el-toge og ville hælde diesel på motorerne.
Gravatar #24 - Fjolle
28. sep. 2011 21:16
Det passer så ikke, men god historie :)
Gravatar #25 - Chewy
28. sep. 2011 21:37
@24

Og med så hårdtslående argumenter kan man da hellere ikke andet end at give dig ret...
Gravatar #26 - Alrekr
28. sep. 2011 21:46
Makey (23) skrev:
Og da man i sin tid skulle have el-nettet opsat, så blev det ikke rigtig til noget til noget i Jylland nord for Fredericia. Masterne er købt, for længe siden, og i dag bliver de brugt som reservedele og til småbaner, men altså ikke til deres egentlige formål.

Nyrup-regeringen var åndssvag på det punkt. Strækningen melle Vejle og Fredericia går gennem Børkop og Brejning, også for at man kan sænke jernbanen langsomt nok fra det forholdsvis høje område mellem Vejle og Fredericia til Vejles lave beliggenhed. Det er fint nok. Jeg kan huske at der engang var snak om at få en bro ind over Vejle Fjord fra Holtser Hage/Andkær Vig i syd, mod Daugård i nord.

Befolkningen i Vejle klagede over at Vejle Station ville blive til en regionalstation (i virkeligheden ville lyntogene nok bare køre udenom), mens befolkningen i Brejning/Børkop-området klagede over at naturen skulle ødelægges. Efter meget pres blev ideen droppet - jeg kan med glæde konstatere, at COWI har pudset planen af igen. Inden jeg bliver nedgjort skal jeg sige, at jeg er vokset op i Brejning og har været utallige gange ude ved Holtser Hage og Torn-Trines Hus. Fantastisk natur, men...

Da linjeføringen er så snørklet er det ikke muligt for togene at køre specielt hurtigt. Jeg kunne undersøge hvor hurtigt i morgen, har en kammerat der er lokofører, og min far har delansvar for at holde banen i det meste af Jylland og Fyn frit for vand og sidder således med alle tekniske kort, men jeg husker det som at hastighedsgrænsen ligger omkring 120 km/t. Selv med nye tog bliver det grænsen. Man vurderede derfor, under Nyrup-regeringen, at det ikke kunne betale sig med eltog, som man gerne ville have som en lyntogs-udgave, og så beholde de stadigt nye IC3-tog som udelukkende intercity. Selvom man var langt i projektet, bl.a. havde man støbt betonkasser til masterne fra Fredericia til omkring Børkop, og masterne var blevet produceret, så skrinlagde man projektet. Det har betydet at man var nødt til at anskaffe sig noget, som faktisk ikke var hyldevarer (dieseltog bruges ikke rigtig nogetsteds i Europa længere - Danmark er uland på det punkt), da det ikke giver mening med intercitytog, der kun lige akkurat kan komme til Jylland.

Selv for mange år siden vidste man at passagerer ikke vil skifte tog. Derfor stoppede alle damplokomotiver i Fredericia, blev koblet af vognstammen og et nyt lokomotiv blev sat på vognstammen - der var ikke plads til nok kul eller vand til at togene kunne køre hele vejen fra hovedstaden til Aarhus.

TL;DR: Dumme politikere.
Gravatar #27 - Makey
29. sep. 2011 06:49
Fjolle (24) skrev:

Jeg er helt åben for at det muligvis ikke er sandt. Jeg går bare ud fra at når disse hoveder snakker om tog, så er det rigtigt det der bliver slynget ud. Som Chewy så pænt pointerer så er din kommentar meget ubrugelig i dens nuværende form. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvad du har at sige og hvad den rigtige historie er, mest af alt på grund af nysgerrighed.
Gravatar #28 - drbravo
29. sep. 2011 07:06
Hvis IC4 er et ombygget eltog, hvilken model er det så ombygget fra?
Gravatar #29 - Fjolle
29. sep. 2011 07:26
Altså. Jeg har aldrig nogen sinde hørt at ic4 skulle være bygget over et designet tog. Faktisk er DSB så danske at de selvfølgeligt ville designe det hele fra bunden i stedet for at købe et standard togsæt og bygge det om til hvad de har brug for.

Hvis der fandtes andre togsæt som IC4 kom fra ville man nok heller ikke undre sig så meget når man finder noget der ligner et IC4 tog i Libyen.
Gravatar #30 - Makey
29. sep. 2011 07:37
Nu har jeg så læst lidt op det, og fra Wikipedia (dansk og engelsk; http://da.wikipedia.org/wiki/IC4 ) kan jeg forstå at AnsaldoBreda primært leverer el-tog (derfra tesen om at man har købt et eltog og hældt diesel på dem), som så er deres ekspert-område, ikke diesel. Hvis man læser lidt på og mellem linjerne ser det ud til at have været den største årsag til problemer med produktion og levering.

Designmæssigt (altså udseende, og her ser vi bort fra det tekniske), er det et italiensk design-firma, kendt for at have designet bl.a. Ferrari-biler der står bag projektet, Pininfarina.
Gravatar #31 - Fjolle
29. sep. 2011 07:48
Ja, okay. Det er rigtigt nok at italienerne ikke har lavet dieseltog før.

Men.. Personligt tror jeg mere på at det er fordi at de er italienere at der ikke virker. Det man hører om problemer er jo ikke motoren eller motor-styring (bortset fra lidt med udstødning i starten), men computeren og elektronikken i resten af toget som f.eks. dørene.
Gravatar #32 - Makey
29. sep. 2011 16:14
Fjolle (31) skrev:
f.eks. dørene.

Yup, dem har jeg siddet indespærret bag i en halv time, og ligeledes oplevet ved en anden lejlighed at de bare ikke ville lukke. Og en tredje gang at de ikke ville låse, men glædeligt lukkede op og i.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login