mboost-dp1
Damn hippies!
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg prøver stadigvæk at forstå hvorfor jeg frivilligt har valgt dette her fag (til trods for at jeg har merit for det)...
Computer arkitektur C
Motivation
Embeddede computer platforme bliver mere og mere komplekse. I en telefon sidder der i dag op til 7 styk 32-bit processorer. Det kræver derfor viden om processor arkitektur, busser, eksterne interfaces og embeddede operativ systemer (her Linux) for at kunne programmere disse effektivt.
Læringsmål
Når kurset er gennemført, forventes den studerende at kunne:
- Beskrive de grundlæggende elementer i 32-bit processor arkitektur.
- Beskrive processor busser, interconnect og memory
- Redegøre for CPU eksterne interface: I2C / SPI / UART mm.
- Tilegne sig nødvendig viden om konfiguration af enheder gennem selvstændigt studie af disses datablade
- Redegøre for boot processen af et Linux system
- Redegøre for Linux kerne moduler og hvordan driver systemet er opbygget
- Udforme Linux Character drivers
- Redegøre for interrupts og deres håndtering i Linux
Indhold
- Introduktion til embeddede computer systemer
- Processor arkitektur og data path
- Busser og memory
- Eksterne serielle interfaces
- U-boot + Linux initialisering
- Linux kerne moduler og driver sub system
- Exceptions & Interrupts
Computer arkitektur C
Motivation
Embeddede computer platforme bliver mere og mere komplekse. I en telefon sidder der i dag op til 7 styk 32-bit processorer. Det kræver derfor viden om processor arkitektur, busser, eksterne interfaces og embeddede operativ systemer (her Linux) for at kunne programmere disse effektivt.
Læringsmål
Når kurset er gennemført, forventes den studerende at kunne:
- Beskrive de grundlæggende elementer i 32-bit processor arkitektur.
- Beskrive processor busser, interconnect og memory
- Redegøre for CPU eksterne interface: I2C / SPI / UART mm.
- Tilegne sig nødvendig viden om konfiguration af enheder gennem selvstændigt studie af disses datablade
- Redegøre for boot processen af et Linux system
- Redegøre for Linux kerne moduler og hvordan driver systemet er opbygget
- Udforme Linux Character drivers
- Redegøre for interrupts og deres håndtering i Linux
Indhold
- Introduktion til embeddede computer systemer
- Processor arkitektur og data path
- Busser og memory
- Eksterne serielle interfaces
- U-boot + Linux initialisering
- Linux kerne moduler og driver sub system
- Exceptions & Interrupts
det ser enormt spændende ud.........
det kan være at du er ved at blive voksen og forlader din "microsoft lalalala" verden
det kan være at du er ved at blive voksen og forlader din "microsoft lalalala" verden
Det du lærer om IO, pointers, memory management og processor arkitektur kan du også bruge i .net. Det er skjult for dig- men det er der stadigtvæk selvom du bruger .net
holmen (2) skrev:"Se mig, se mig".
Jeg ved ikke lige hvorfor, men nu giver jeg ham den opmærksomhed han beder om. Om han selv kan se det vil måske vise sig.
Windcape (5) skrev:You missed the fun part of it!
Altså du købte en HTC Hero selv om du ikke kan lide Android 1.x, og nu vælger du et frivilligt fag du ikke gider tag, og som har en pensum du ikke har lyst til at benytte dig af?
Så når du endelig kommer af med din Hero begynder du at bitche over Linux i stedet, indtil semesteret er slut?
Windcape (5) skrev:Der står Linux 5 gange i teksten!
Personligt synes jeg det er sjovere at du ikke kan tælle til 7.
jeg har på fornemmelsen at windscape på et eller andet plan tænker at det kan måske godt være at alle de der langskæggede java/c++/linux brugere måske har fat i noget, og nu vil han prøve at lære lidt om det, men forholde sig retten til at whine som en tøs over teknologien hvis det bliver for svært.
jeg har også selv engang været sådan, dog ikke så ekstremt som ham- han skal nok vokse fra det.
jeg har også selv engang været sådan, dog ikke så ekstremt som ham- han skal nok vokse fra det.
jeg er glad for linux, og bruger det ofte......men jeg kan altså ikke benægte at linux brugere er it verdens svar på irriterende behårede frelste hippier.
Linux er et operativsystem/kerne/licens valg, ikke en livsstil.
Linux er et operativsystem/kerne/licens valg, ikke en livsstil.
Hentyder du til SlettetBruger?moveax1ret (25) skrev:[...] linux brugere er it verdens svar på irriterende behårede frelste hippier.
#27 >>> Så du kan ærligt sige at du er nybarberet, og at du ikke har prøvet at pådutte linux til en person der helst vil være fri indenfor de sidste 6 måneder?
moveax1ret (29) skrev:#27 >>> Så du kan ærligt sige at du er nybarberet, og at du ikke har prøvet at pådutte linux til en person der helst vil være fri indenfor de sidste 6 måneder?
Jeg kan ærligt sige at jeg inden for de sidste 6 måneder ikke har påduttet Linux til nogen der vil være fri. Og at jeg er ret behåret, nybarberet eller ej.
yes........ det "korte" svar, lol.
Men det lange svar er at du nok ikke liiige har haft tid til at barbere dig de sidste 2 uger pga. du ikke kan få din gentoo til at compile, og alle du har forsøgt at pådutte linux på et eller andet plan gerne vil have linux men bare ikke ved det endnu.......
Jeg kender godt din type!
Men det lange svar er at du nok ikke liiige har haft tid til at barbere dig de sidste 2 uger pga. du ikke kan få din gentoo til at compile, og alle du har forsøgt at pådutte linux på et eller andet plan gerne vil have linux men bare ikke ved det endnu.......
arne_v (28) skrev:#24
Hvis du læser nogle andre tråde som windcape deltager i vil du se at han har det med at kalde open source brugere for hippier.
Ja. Jeg har sat spørgsmålstegn ved det før. Jeg får dog aldrig svar.
moveax1ret (33) skrev:yes........ det "korte" svar, lol.
1) Jeg arbejder i finanssektoren og skal gerne møde op nybarberet.
2) Gentoo? Kender du logoet jeg har som profilbillede?
3) Pådutte folk Linux? Hvorfor skulle jeg det? Man skal have friheden til selv at vælge.
Vil du prøve igen? Synes ikke du har held med dine generaliseringer...
rasmussen (34) skrev:Jeg har sat spørgsmålstegn ved det før. Jeg får dog aldrig svar.
Jeg har set ét svar:
http://newz.dk/98-af-alle-virksomheder-bruger-open-source#34 skrev:Hippier er folk som ikke kører andet end open source, fordi de har et personligt problem med at betale for software.
1) Men du ville gerne være langskægget hvis det ikke var for dit job...i am on to you hippie!
2) Well, din diebian skal jo ikke compile alt, det er derfor du har problemer med din gentoo.
3) Ja, jeg ved virkeligt ikke hvorfor i gør det, men med din signatur og profil billede er du allerede igang.
2) Well, din diebian skal jo ikke compile alt, det er derfor du har problemer med din gentoo.
3) Ja, jeg ved virkeligt ikke hvorfor i gør det, men med din signatur og profil billede er du allerede igang.
moveax1ret (36) skrev:1) Men du ville gerne være langskægget hvis det ikke var for dit job...i am on to you hippie!
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Du har luret mig. Sandaler, lejrbål og guitar er lige mig. Emne lukket.
#35 Tak. Jeg har slet ikke set den tråd, men der er et skarpt svar i den :)
moveax1ret (29) skrev:Så du kan ærligt sige at du er nybarberet, og at du ikke har prøvet at pådutte linux til en person der helst vil være fri indenfor de sidste 6 måneder?
Jeg er ikke glatbarberet endnu men det bliver jeg formentlig senere i dag og jeg har aldrig påduttet nogen linux. Om de så havde lyst eller ej.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.