mboost-dp1

Debat: McCain vs. Obama

Gå til bund
Gravatar #51 - frygtl0s
28. sep. 2008 11:05
#42 Jeg synes denne udgave af [url= talen[/url] er bedre (fra colbert report)

I forhold til Bush-administrationens politik til tortur er der da her i det mindste et forhold hvor McCains erfaring giver ham et point på min konto. Da McCain under ingen omstændigheder vil acceptere tortur, det kan man bl.a. se i dokumentaren 'Taxi to the dark side' og her http://en.wikipedia.org/wiki/Political_positions_of_John_McCain#Detention_and_torture_of_extrajudicial_prisoners
Gravatar #52 - Fjolle
28. sep. 2008 11:24
Men alligevel stemte han imod en lov der ville have forbudt waterboarding...
Gravatar #53 - arne_v
28. sep. 2008 11:41

Har du selv læst den artikel ?

Han stemte mod en lov som ville pålægge CIA at følge den amerikanske hærs manual for forhørsteknik.

Nogle politiske plattenslagere mener at det må betyde at han går ind for tortur, fordi tortur er forbudt i den manual.

Det synes jeg er lidt svært at tage seriøst.
Gravatar #54 - Fjolle
28. sep. 2008 11:44
Det må du gerne forklare for mig. Hvorfor skulle CIA have lov til at bruge forhørsteknikker der er forbudte at bruge for hæren?
Eller misser jeg et eller andet?
Gravatar #55 - arne_v
28. sep. 2008 11:51
noramskull (47) skrev:

Jeg ved heller ikke rigtig hvordan at krigserfaring og det at være udsat for totur hænger sammen med præsident embedet.

På mange måder er denne valgkamp absurd.

McCain præsenteres som den stærke i udenrigspolitik på trods af at han primært har arbejdet med indenrispolitiske emner i hans tid i senatet. Og at det at være krigsfange ikke giver nogen som helst relevant udenrigspolitisk erfaring er blevet påpeget af Wesley Clark.

Obama præsenteres som en der ikke er en levebrødspolitiker og vil vil forsvare den lille mands interesser i Wasjington mod big business. Fakta er at han har arbejdet som politiker det meste af hans liv, at den demokratiske maskine han var en del af i Chicago/Illinois er berygtet for sit korruptions niveau og at hans kampagne er massivt støttet af big business (ikke mindst banker).
Gravatar #56 - arne_v
28. sep. 2008 12:01

Jeg prøver at gentage: det var ikke en afstemnibg om hvilke forhørsteknikker der var tilladt, men en afstemning om hvorvdit CIA skulle bruge hærens manual for det.

CIA er en civil organisation som ikke har noget med hæren at gøre.

Jeg mener f.eks. heller ikke at PET skal bruge den danske hærs manual for forhørsteknik.

Deraf skal du ikke udlede at jeg mener at PET kan bruge tortur.

Men måske er der visse forskelle på hvordan man vil afhøre soldater der er taget til fange og civile der er mistænkt for spionage.

Kan du forestille dig en efterretnings officer som sidder med en kinesisk spion de har hapset et sted i udlandet (hvis det var i USA så var det naturligvis FBI) og kører frem efter en manual for afhøring af soldater ?
Gravatar #57 - LinguaIgnota
28. sep. 2008 12:10
Nu er der, såvidt jeg ved, ikke kommet nogen officiel udmelding om Palins tro ang. bibelsk literalisme, så vi ved strengt taget ikke, om hun er YEC (young earth creationist) eller ej. Indtil videre må man tage enkelte personers ord for det - og disse personer hører formentlig til på den modsatte side af det politiske spektrum. Men jeg vurderer det selv som meget sandsynligt, at Palin er grade-A wacko med speciale i det gamle testamente.

Det store flertal af amerikanere har et andet forhold til religion og kristendom end det vi kender herhjemme. Noget der ligner 80% af den amerikanske befolkning bekender sig til en kristen tro og op til 50% af befolkninger tror, at mennesket blev skabt i sin nuværende form. Vi taler major denial of biological facts og nakkeskud til Darwin.
Folk har selvfølgelig ret til at tro, hvad de nu finder passende, men det er et kæmpe problem, at 50% af den evangeliske kristne befolkning ønsker at erstatte undervisningen i evolutionsteori med kreationisme (det er noget der ligner 25% af den samlede befolkning).
På længere sigt vil den slags ramme f.eks. medicinalindustrien. - Det er umuligt at lave en effektiv influenzavaccine, hvis man ikke forstår mutationsprocesserne.

Spørgsmålet om 'goddidit' kontra biologisk viden med grund i bevisførelse, er et, som den amerikanske administration tvinges til at tage stilling til. Bush har allerede udtalt, at han er åben for, at der undervises i ID (intelligent design).
[tangent]ID, hvis hovedstyrke ligger i irreducibel kompleksitet- en idé, der stadig ikke er demonstreret. ID, det at observere et biologisk fænomen og konkludere 'gee, that looks hard, an intelligent agent (Gawd almighty) must'a done it'.[/tangent]
- Jeg håber for den amerikanske borger, og biologiforståelsens fremtidige udvikling, at valget falder på en kandidat, der ikke er citeret på Fundies Say the Darndest Things.
Gravatar #58 - Fjolle
28. sep. 2008 12:18
#54 Så du mener at det er bedre at der er ikke er nogle regler om forhørsteknikker end at de bruger hærens manual?
Gravatar #59 - arne_v
28. sep. 2008 12:24

Hvor er det lige jeg skriver det ?

Nå nej - det gør jeg ikke - det var noget du lige tog ud af den blå luft.

Jeg ved ikke hvilke regler der gælder for CIA idag. Hvis der ikke er eksplicitte regler som forbyder tortur, så bør der naturligvis laves sådanne regler.
Gravatar #60 - Fjolle
28. sep. 2008 12:53
Som jeg kan læse fra artiklen:
-Waterboarding og andre totur-teknikker er forbudt for militæret, men tilladt for CIA.
-CIA har indrømmet at de har brugt waterboarding, men siger at de stoppet med det nu (right....).
-Demokraterne ville have at der kom lovgivning så det blev eksplicit forbudt for CIA, og foreslog at CIA fik de samme regler som militæret.
-McCain mener ikke at CIA skal begrænses af militærets retningsliner og stemmer imod.
-Bush vetoer alligevel forslaget så det bliver ikke til noget.
Gravatar #61 - Norrah
28. sep. 2008 12:59
Lad mig lige hurtigt slå fast.

McCain - Absolut the lesser evil af alle rep.
Obama - Rigtig stærke og gode holdninger.

Lige meget hvem der vinder. Så er det bedre end bush.
Så lige meget hvad der sker så vinder vi. Men jeg ville helst ikke se McCain vinde. Amerika vil forblive amerika hvis han er der, bare ikke helt så slemme som de er nu.
Obama vil "måske" kunne få amerika til at blive et godt sted at være. Man tager en chance på ham, men potentialet er det hele værd.
Gravatar #62 - arne_v
28. sep. 2008 13:12

Bortset fra at der ikke står nogen steder i artiklen at det er tilladt for CIA (selvom CIA måske tror det så gælder de internationale traktater USA har tiltrådt altså også for dem), så er det rigtigt.

Og dermed kan vel udlede at McCain er i stand til at tænke og se at måske er miltærets regler ikke velegnede til en civil efterretningstjeneste.
Gravatar #63 - arne_v
28. sep. 2008 13:13

Nu er USA nok allerede idag et af de bedste steder at være.

Hvis du er i tvivl så undersøg hvor mange der gerne vil til USA !
Gravatar #64 - Norrah
28. sep. 2008 13:16
#63 supply and demand er ikke nødvendigvis et tegn på kvalitet. Amerika er et godt sted at være, hvis du har penge. Jeg tænker på alle dem som ikke er heldig stillede.
Gravatar #65 - arne_v
28. sep. 2008 13:21

Der er 2 måder at se på det:
- du kan opstille dine personlige kriterier for hvad du synes er godt
og så konkludere at USA er skidt og ignorere alle de millioner af
uvidende som bare er for dumme til at forstå det
- du kan tro på at alle mennesker er skabt lige og at de millioner
af mennesker der gerne vil til USA er en indikation for noget
Gravatar #66 - Norrah
28. sep. 2008 13:33
#65 der findes dårligere steder at være, det er korrekt. Men amerika er et klassisk tilfælde af Survival of the fittest. Det er et godt sted at være hvis du har de rigtige kriterier, eller gode forhold for at kunne få en uddannelse. Hvis du ikke er født i gode forhold, så har du ikke ret stor chance for at få et godt job, med mindre du "kæmper" dig igennem. En kamp vi næppe kan associere med noget i den danske kultur.

Hvis vi kun skal se på mine kriterier, så hader jeg deres kultur, deres præsident, deres mad, deres idoitiske våbenlovgivninger. Pretty much alt amerika står for. Deres klamme sans for etik og nationale stolthed. Puhaa...

Vil jeg bo der: "nooo"
Vil jeg gerne prøve at være der: "yep"
Gravatar #67 - Anders Fedеr
28. sep. 2008 13:42
Jeg er ikke økonom, men jeg synes Keynes er genial. Idéen er jo den simple at den eneste likviditetsstrøm man kan stole på uanset hvad der sker er skatten. Selv hvis hele økonomien frøs til is, så ville folk stadig være nødt til at lade en del af deres minimale indkomst flyde over i statskassen. Den likviditet kan man så, med tilstrækkelig økonomisk indsigt, spule ud over den frosne økonomi, så den langsomt begynder at tø op.

Det bliver killer at se Palin vs. Biden :) Biden er måske ikke så folkelig som f.eks. McCain, men han har vel omtrent ligeså mange års erfaring, hvor Palin har været guvernør i en af USA's fjeneste stater i et par år.

Kalder du rottegift for dårlig mad eller kan du bare ikke lide det?
Gravatar #68 - arne_v
28. sep. 2008 13:47

Det er helt fint at du ikke kan lide "the american way".

Men det gør ikke USA til et dårligt sted at bo medmindre du er typisk.

Jeg kan ikke lide kartoffelmos, men jeg vil ikke kalde kartoffelmos for dårlig mad. Jeg kan bare ikke lide det.
Gravatar #69 - Cloud02
28. sep. 2008 14:16
Debatten kan ses via dette stream fra DR.
De har øjensynligt lagt den på DR Update.
http://www.dr.dk/Forms/Published/PlaylistGen.aspx?...
Gravatar #70 - Fjolle
29. sep. 2008 17:59
O..m..g... Kongressen er ved at stemme deres redningsplan ned..
Hvor dumme er de politikere lige?
Gravatar #71 - arne_v
29. sep. 2008 18:38

Jeg tror ihvertfald at de kommer til at fortryde det.

Der kunne ryge 0.5-1 million jobs på en uge.
Gravatar #72 - Anders Fedеr
29. sep. 2008 19:06
Ubehageligt. Jeg håber at skaden i det mindste ikke breder sig alt for hurtigt ud af landet.

Tjek i øvrigt denne graf over husprisernes udvikling i USA hvis I har mod på en gyser - den starter for over 100 år siden...
Gravatar #73 - Cloud02
30. sep. 2008 04:56
Den er jo uamerikansk.
Vi ved jo alle at en redningsplan med regeringsstøtte og finansiering er en glidebane til at blive kommunister.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login