mboost-dp1

DR licens

Gå til bund
Gravatar #1 - Qualon
23. nov. 2009 07:56
http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article1895326.ece

Nu er det op til borgeren at bevise, at han eller hun ikke er sortseer.

SCARY!!! :-(
Gravatar #2 - NioBe
23. nov. 2009 08:23
Medielicens koster næste år 2260 kroner for en husstand.

NEEEEEJJ!!!!!

Kryber snart sammen ovre i et hjørne....
Gravatar #3 - Slettet Bruger [1498947874]
23. nov. 2009 08:25
så få da det skidt til at køre gennem skatten tak -.-
Gravatar #4 - zin
23. nov. 2009 08:29
#3: NEJ! VI HAR SKATTESTOP!!1!11
Gravatar #5 - Magten
23. nov. 2009 08:31
Hvor er det dog latterligt.. Jeg har lige opsagt mit yousee, alene fordi jeg har set fjernsyn 2 gange siden jeg flyttede ind for 4 måneder siden.. Det gider jeg simpelthen ikke betale for..

Men licensmanden kan man vel stadig afvise ved sin dør? For jeg bor i lejlighed, og han kan ikke se mit fjernsyn fra gaden :)
Gravatar #6 - XorpiZ
23. nov. 2009 08:33
Magten (5) skrev:
Men licensmanden kan man vel stadig afvise ved sin dør? For jeg bor i lejlighed, og han kan ikke se mit fjernsyn fra gaden :)

Ja, han har ikke ret til at komme indenfor. Men det varer nok heller ikke længe, før det bliver en realitet.
Gravatar #7 - myplacedk
23. nov. 2009 08:37
Og hvordan har de så tænkt sig at det skulle kunne lade sig gøre at bevise?

Hvordan dokumenterer man hvad man IKKE har?
Gravatar #8 - Fjolle
23. nov. 2009 08:39
Det handler vel bare om at gå nøgen rundt i sin lejlighed og så sigte ham for blufærdighedskrænkelse hvis han kommer og mener at han lov til at kigge ind af vinduerne ;)
Gravatar #9 - Qualon
Magten (5) skrev:
Hvor er det dog latterligt.. Jeg har lige opsagt mit yousee, alene fordi jeg har set fjernsyn 2 gange siden jeg flyttede ind for 4 måneder siden.. Det gider jeg simpelthen ikke betale for..

Efter et halvt års tilløb er licensinspektørerne blevet udrustet med skemaer og papirer, så de kan krydse formodede sortseere af og sende dem en regning.

Hidtil har sortseere kunnet nøjes med at åbne døren på klem for licensinspektøren og påstå, at der ikke var noget tv i hjemmet - eller at tv'et var lånt eller på prøve. Nu er det op til borgeren at bevise, at han eller hun ikke er sortseer.

Som jeg læser dette - betyder det at de bare sender til de husstande som ikke betaler licens, fordi man må "formode" at de er licenspligtige alligevel ...
Gravatar #10 - NioBe
Bare om at ringe til politiet hvis der står en vammel DR mand og lure ind ad vinduerne. :P
Har hvertfald tænkt mig at stå klar med hund, telefon og et bat.
Gravatar #11 - myplacedk
23. nov. 2009 08:42
Qualon (9) skrev:
Som jeg læser dette - betyder det at de bare sender til de husstande som ikke betaler licens, fordi man må "formode" at de er licenspligtige alligevel ...

Det er netop hvad jeg er bange for.

DR: Haha, nu har jeg tilmeldt dig til DR-Licens, og du slipper ikke før du kan bevise at du ikke ejer noget licenspligtigt!
Forbruger: Jamen ... det kan jeg da ikke bevise.
DR: Nemlig! SUCKAAAA! Pwned! Heeheeee...
Gravatar #12 - Magten
23. nov. 2009 09:45
Tjekkede lige afmelding af licens:
Du er licenspligtig, såfremt du er i besiddelse af:
Tv-modtagere eller tilsvarende billedfremvisere.
Pc'ere eller tilsvarende enheder, der kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, såfremt der samtidig via enheden er adgang til internet eller andet netværk med en hastighed på 256 K/bits eller derover.
Mobiltelefoner med internetadgang
Enheder, der trådløst kan modtage og gengive billedprogrammer - eksempelvis PDA'ere.
Radioer, herunder bilradio, clockradio m.m.
Ved de overhovedet hvad et netværk er?

Qualon (9) skrev:
De sender bare alle de breve de vil :D
Gravatar #13 - Windcape
23. nov. 2009 10:21
Gad vide hvordan de vil håndtere kollegier ;-)

Derudover har de slet ikke adgang til at komme ind på vores arealer, så det må vel være ude fra vejen de skal kunne se det?
Gravatar #14 - zin
23. nov. 2009 10:44
#13: Kollegier håndteres som almindelige bostande. Licensmanden kommer forbi, banker på og hvis han ikke kan se noget TV, så kan han ikke gøre en sk*d.

Dog er jeg jo lykkelig for DR og deres mange gode, fine kanaler, og betaler derfor lykkeligt i dyre domme for ikke at kunne se deres lort fine programmer online, via min PC.
Gravatar #15 - Windcape
23. nov. 2009 10:50
ZiN (14) skrev:
Licensmanden kommer forbi, banker på

Han må slet ikke gå ind på området "Ingen adgang for uvedkomne", og bygningerne ligger et stykke inde.

Jeg tror ikke han må begynde at gå rundt på plænerne omkring vores bygninger, og kigge ind.

Og banke på er lidt svært, det svarer til han stor ved opgangen ligesom ved et lejlighedskompleks.
Gravatar #16 - noramskull
23. nov. 2009 10:58
Jeg kan godt lide at vi lever i et samfund hvor licensmanden efterhånden har flere beføjelser end politiet. Jeg overvejer faktisk at foreslå regeringen om man skulle lave en speciel kriminalitets enhed bestående af licensmænd. Så kunne de tage ud til de kriminelle og spotte tyvekoster gennem vinduerne uden behov for ransagningskendelse.
Gravatar #17 - Slettet Bruger [1498947874]
23. nov. 2009 11:05
hvad hvis man nu piller tuneren ud af sit tv ?
Gravatar #18 - myplacedk
23. nov. 2009 11:10
Så vidt jeg har forstået må licensmanden ikke kigge mere end alle andre må. Er det ukorrekt?
Gravatar #19 - zin
23. nov. 2009 11:16
#15: Faktisk er gangene m.v. for kollegier ikke privat område men offentligt område (oftest). Licensmanden må, lige som alle andre, gerne komme ind på området og gå i gangene. At han så ikke kan fordi han mangler en chip til at låse dørene op med er så en anden sag.
Gravatar #20 - Windcape
23. nov. 2009 11:30
ZiN (19) skrev:
Faktisk er gangene m.v. for kollegier ikke privat område men offentligt område (oftest)
Ikke her, vi har fine skilte som siger privat område ;-)
Gravatar #21 - noramskull
23. nov. 2009 11:38

Det kan du godt, men du skal stadig betale hvis du har en computer med internetforbindelse. Hvis man slap for licenspligten ved at gøre det, så havde jeg da gjort det for længst da jeg egentlig bare bruger mit tv til min wii. Problemet er bare at det er svært at leve uden internet.

Jeg citerer fra artiklen:

"Hvis licensinspektøren kan se et tv fra havegangen, vil han fremover gøre kort proces og tvangstilmelde beboerne til licensbetaling. Det samme gælder, hvis der kører en radio eller en computer med levende billeder på skærmen."

Gravatar #22 - myplacedk
23. nov. 2009 11:41
noramskull (21) skrev:
Jeg citerer fra artiklen:

Gør du bare det. Men er du så enig, eller er du ikke? At "se fra havegangen" er et vidt begreb. Hvilke havegange har han adgang til? Hvor meget må han stå og stirre?

Og tilbage til mit spørgsmål: Er det ikke præcist det samme som alle andre må se?
Gravatar #23 - Adagio
23. nov. 2009 11:44
Er det her ikke som det altid har været? Hvis han kan se et tv eller radio fra gaden, så kan han melde husstanden til?
Men hvad mener de med "computer med levende billeder på skærmen" ? Hvis jeg starter et spil hvor der er en intro-video der ser photorealistisk ud og han tilfældigvis ser den, så melder han mig til?

Eneste sted man kan se en computer/tv/radio i det sted jeg flytter hen i næste måned er fra den aflukkede terasse (naboerne kan ikke se noget), så man skal stå på selve terrassen for at se tv'et

Lige nu skal man være MEGET høj for at kunne se tv'et, da jeg bor på 6. etage...
Gravatar #24 - fidomuh
23. nov. 2009 12:46

Gør du bare det. Men er du så enig, eller er du ikke? At "se fra havegangen" er et vidt begreb. Hvilke havegange har han adgang til?

Alle der ikke er afspaerrede og skiltende med PRIVAT GRUND, Adgang forbudt.

Hvor meget må han stå og stirre?

Det maa han ikke.
Formodningsreglen giver ham IKKE ret til vindueskiggeri - en ret som selv politiet ikke har.

Og tilbage til mit spørgsmål: Er det ikke præcist det samme som alle andre må se?

Jo.
Og det betyder netop, at han ikke maa, da han har et formaal med at kigge ind ad dit vindue.
Det er nemlig vindueskiggeri, som er ulovligt.
Gravatar #25 - myplacedk
23. nov. 2009 12:50
Tak, så er vi to der er enige, indtil nogen kan dokumentere andet. :)
Gravatar #26 - Genzo
23. nov. 2009 12:54
Eller andet netværk skrev:

jeg har en 100mb switch, skal jeg også betale nu?

det må være "andet" netværk
Gravatar #27 - fidomuh
23. nov. 2009 12:56

MEh, jeg har det direkte fra lovens lange arm :P
Eller.. Korte, om man vil. De ville nemlig IKKE tage en anklage om tyvekoster ( navnligt mine .. ) serioes, fordi min bekendte ikke ville have taesk. Saa at politiet bare kunne gaa forbi vinduet, var altsaa ikke lovligt og det fik jeg saa en lang forklaring paa.

Hey, saa er det godt at jeg gerne vil have taesk, bare lidt trist at politiet ikke engang ville tage derud og vente paa jeg fik taev :(
Gravatar #28 - noramskull
23. nov. 2009 13:07

Jeg antog at det var tilladt for dem, eftersom det var en del af det oprindelige forslag http://politiken.dk/kultur/article660636.ece . Det er dog ikke lykkes mig at finde yderligere information om hvorvidt det er gået igennem.

#topic

Er jeg i øvrigt den eneste som finder DR's nuværende forretningsmodel problematisk? På det seneste lader det til at de bare pumper kanaler ud og så forventer at forbrugerne er villige til at betale mere. Hvis forældre gerne vil have at deres børn skal have en børnekanal, så skal de være velkomne til at købe en viasat pakke eller lignende med Cartoon network. Jeg synes bare at det er grotesk, at jeg skal betale for DR Ramasjang.
Gravatar #29 - fidomuh
23. nov. 2009 13:11

Jeg antog at det var tilladt for dem, eftersom det var en del af det oprindelige forslag http://politiken.dk/.. . Det er dog ikke lykkes mig at finde yderligere information om hvorvidt det er gået igennem.

MEdmindre du har vaeret nede og stemme om det, saa er det ikke tilladt.
Politiet har ikke lov til det, saa du kan vaere evigt forvisset om, at en privat instans ikke har. :)
Gravatar #30 - Benjamin Krogh
23. nov. 2009 15:52
SPM til sendt til DR:
Jeg er skrubbet af hjemmefra, og bor pt. i en kælderlejlighed uden, TV og Internet.

Hvad jeg har er 2 computere (en stationær og en bærbar) der er forbundet vha. et trådløst netværk på 54Mbit/s.

Fra bekendtgørelsen om licens:
"pc’er eller tilsvarende enheder, der kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, såfremt der samtidig via apparatet er adgang til internet, eller andet netværk, med en downloadhastighed på 256 Kbit/s eller derover,"

Tæller mit trådløse netværk i denne sammenhæng som "andet netværk"? Hastigheden er jo klart højere end 256 Kbit/s.

Med venlig hilsen
Benjamin Krogh

Så er det jo spændende hvad de svarer
Gravatar #31 - noramskull
23. nov. 2009 18:26

Uh, det var dumt.

Spørgsmålet er ikke om hvorvidt du kan eller har lyst til at modtage DR. Det handler simpelthen om at du skal opfylde lovkravene. Ligesom dengang før medielicensen hvor de mente jeg skulle betale fordi at jeg havde et fjernsyn men ingen antenne.
Gravatar #32 - m_abs
23. nov. 2009 18:41
Det havde nok været bedre henvendt til kulturministeren, det er ligesom hendes ansvar.

Jeps, det er komplet ligegyldigt om man kan brug DR til noget. Jeg spurgte kulturministeren om hun mente det var i orden at jeg som linux bruger skal betale for noget som jeg reelt ikke kan bruge. Det var før DR kom med deres nye løsning som giver +90% af tiden under linux, hvor den gamle var under 10% af tiden.
Hendes svar undgik som forventet at kommentere på om hun synes det er rimeligt og skrev at det ikke handlede om hvorvidt man kan eller vil se DR det er en apparat afgift.

Hun skulle have kaldt det hvad det snarer er, en afgift på at deltage i det moderne samfund.
Gravatar #33 - Ronson ⅍
23. nov. 2009 21:11
Hvad er problemet? I sidder garanteret derhjemme og surfer rundt på jeres licenspligtige apparat, mens det andet boogie-visende og mindst lige så licenspligtige apparat står og pumper i baggrunden.

Betaler I da ikke licens? Lad være med at brokke jer så..

Hvis det endelig er, send en klage til den ansvarlige i stedet for at brokke jer på wanna/b/e, det bliver da næsten ikke sørgeligere.
Gravatar #34 - myplacedk
23. nov. 2009 21:17
Jeg synes da at det er et godt tegn at folk brokker sig over uretfærdighed, selv om de ikke selv er ofre.

Jeg er selv en af dem som ikke har lyst til at give penge for DR, men stadig synes at det burde betales over skatten, selv om jeg personligt nok kommer til at give dem flere penge.
Gravatar #35 - noramskull
23. nov. 2009 22:32

Nu er jeg et af de få mennesker i Danmark som ikke betaler licens OG som ikke ser, hører eller på anden måde benytter DR. Ikke fordi at de aldrig sender noget som jeg gerne vil se, men snarere ud af princip. Og ja, selvfølgelig har jeg da et licenspligtigt apparat, for jeg kan da slet ikke fungere i vores samfund uden internet, og da slet ikke når jeg går på universitetet.

Har jeg klaget over systemet? Ja, mange gange. Man bliver henvist til at det ikke er den pågældende instans som laver reglerne og hvis man har et problem, kan man stemme anderledes ved næste valg.

Hertil plejer jeg at henvise til, at jeg faktisk stemte venstre ved valget 2005 fordi de lovede en privatisering af DR. De vandt og så besluttede de at istedet for at privatisere DR, så ville de bare gøre licensen meget mere omfattende således at internet også blev licenspligtigt.

GAME OVER MAN
Gravatar #36 - Ronson ⅍
23. nov. 2009 23:17
Staten får ca. 1 milliard ind i moms og så går der ½ milliard til TV 2 regionerne, lokale radio/tv-stationer, mediesekretariatet, filmskoler osv.

Hvis jeg ser én person til skrive at de ikke se eller lytter til DR og derfor ikke behøver at betale medielicens så kan de stille sig op her i Solvænget i 5580 og få et nakkeskud eller 60.

Og husk lige på at de penge DR får jo ikke kun går til radio- og tv-produktion.
Gravatar #37 - Cutepuppy
24. nov. 2009 00:32

Ind i moms ?, vi snakker om licens her, ikke moms.

"Langt hovedparten af licenskronerne går til DR. En mindre del går til de regionale TV 2-virksomheder (TV 2/Lorry, TV 2 ØST, TV 2/Bornholm, TV2/FYN, TV SYD, TV/MIDT-VEST, TV2/ØSTJYLLAND og TV 2/NORD), og en endnu mindre del går til lokalradio- og lokal-tv-formål m.v.. "

Hvis der går noget som helst til filmskoler eller lign, så er det da forsvindende lidt.

Det meste går til DR, og de kan da rende mig et stykke.

Og den lille passage ovenfor er fra Kulturministeriet, ikke en random tåbe som tror han ved hvad licenskronerne bliver brugt til.
Gravatar #38 - NioBe
24. nov. 2009 07:34
Så skulle de hellere kalde den for andet i stedet for at skrive DR på licens regningen.
Bare så jeg ikke havde så dårlig samvittighed over at jeg skulle betale over 2000 kr!!!! til DR kun. :/ Bruger fandeme mange penge bare for at glo tossekasse om året.
Gravatar #39 - Slettet Bruger [1498947874]
24. nov. 2009 07:44
NioBe (38) skrev:
Så skulle de hellere kalde den for andet i stedet for at skrive DR på licens regningen.
Bare så jeg ikke havde så dårlig samvittighed over at jeg skulle betale over 2000 kr!!!! til DR kun. :/ Bruger fandeme mange penge bare for at glo tossekasse om året.

yeah, lad os samtidig fjerne SKAT logoet fra regningerne... Det gir jo ingen mening der står SKAT når en brøkdel af pengene går til fx ulands støtte! !!!!

Stod det til mig skulle der stå SAMTLIGE firmanavne/lande/personer der får bare en smule af mine penge..

/Sarcasm

Kan da ikke være DR's skyld at folk er uvidene omkring hvad pengene går til.
Gravatar #40 - lorric
24. nov. 2009 08:13
SlettetBruger (39) skrev:
Kan da ikke være DR's skyld at folk er uvidene omkring hvad pengene går til.
Hvem indkræver faktisk pengene? Det gør DR. Jeg betaler til DR. Mine penge går fra min konto til DRs konto. Det er DR, der modtager licenspengene fra mig.

Hvem andre end DR skulle kunne oplyse om hvor pengene går til?
Gravatar #41 - Magten
24. nov. 2009 08:45
Hvad går pengene ellers til?
Udvikling af kunstnere har jeg hørt noget om. Men hvis jeg vil støtte de kunstnere, så køber jeg deres musik. Præcis ligesom alle andre kunstnere. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor DR skal have ekstra penge for det.

Er der noget jeg har glemt?
Gravatar #42 - Cugel
24. nov. 2009 08:56
jeg holder stadig på dr licens skulle fjernes.. som jeg ser det svare det til jeg laver en hjemmeside med noget data evt. video som dem og ikke laver noget brugersystem og så ellers bare begynder at sende regninger ud fordi der ikke skal bruges login for at se det..

syntes sku ikke man kan være bekendt at sende regninger ud fordi man failer meget til lave et login system eller blockere signalet for folk der ikke har betalt.. kan lade sig gøre for alle andre så hvorfor ikke DR. de skulle vidst overveje nogle nye teknikere?
Gravatar #43 - fidomuh
24. nov. 2009 10:01

som jeg ser det svare det til jeg laver en hjemmeside med noget data evt. video som dem og ikke laver noget brugersystem og så ellers bare begynder at sende regninger ud fordi der ikke skal bruges login for at se det..

Hvis du da har faaet statens ord for, at du er "Public Service" leverandoer i Danmark, saa kan du faa samme status som DR, ja.

Rent faktisk, saa kan du soege del i DRs penge, hvsi du leverer en "Public Service", som opfylder Medie Pulje kritierierne.

Det smarte ved at de stoetter "up and coming" kunstnere, er at vi faar et "uvildigt" panel til at bedoemme om de kan lide musikken :D
*HOST*
Gravatar #44 - noramskull
24. nov. 2009 12:00
Ronson (36) skrev:
Staten får ca. 1 milliard ind i moms og så går der ½ milliard til TV 2 regionerne, lokale radio/tv-stationer, mediesekretariatet, filmskoler osv.

Hvis jeg ser én person til skrive at de ikke se eller lytter til DR og derfor ikke behøver at betale medielicens så kan de stille sig op her i Solvænget i 5580 og få et nakkeskud eller 60.

Og husk lige på at de penge DR får jo ikke kun går til radio- og tv-produktion.

Du kan være helt rolig, jeg snyder skam ikke staten for deres lille momsbeløb, forskellen er bare at jeg bruger pengene på goder som jeg gerne vil have, som f.eks. mad. Om staten får deres momsbeløb gennem nudler eller Licens kan nok gå ud på et. Det samme kan man sige andre mennesker ville gøre hvis licensen blev afskaffet. Det var aldrig et spørgsmål om forbrug, men om valgfrihed mellem forskellige goder.

At man så vælger at bruge en halv milliard på alt muligt andet pjat er heller ikke mit problem. De mennesker som ønsker en tjeneste kan betale for det. For min skyld kan de lukke Tv 2 regionerne, de lokale tv- og radiostationer, mediesekretariatet og brænde filmskolerne. Jeg er ligeglad.
Gravatar #45 - FeedMe
26. nov. 2009 23:49
#44: Du overser fuldstændig realiteterne. Du tænker kun på hvad det er du ikke vil betale......
......
......
du tænker slet ikke på hvad DR skal betale...
...de burde f.eks. betale licens til Newz fordi de kan følge med i denne samtale, som er en blanding af drama, fiktion og satire. De kan uhindret komme herind og læse det hele...de har adgang - uanset om de bruger den eller ej.

Men det tænker du slet ikke på! Du tænker kun på hvad det er du ikke vil betale...
Gravatar #46 - Ronson ⅍
27. nov. 2009 02:54
#45: Ja, der er slet ingen forskel på DR og newz og deres mulighed for at inddrive penge er helt ens. For hvis DR kunne vise reklamer 24/7 ligesom TV 2 så ville det stadig være nødvendigt at sende girokort rundt.

Dette indlæg er pakket i en nødde- og ironifri zone.
Gravatar #47 - MiniatureZeus
27. nov. 2009 07:12
Hvad med børnene? ER DER SLET INGEN SOM TÆNKER PÅ BØRNENE???? ARRRGGGHHHH!!!
Gravatar #48 - Kordonme
27. nov. 2009 07:59
Pay the fucking thing. Christ! Haters.
Gravatar #49 - Slettet Bruger [1498947874]
27. nov. 2009 09:12
Gravatar #50 - vandfarve
27. nov. 2009 23:08
Magten (41) skrev:
Hvad går pengene ellers til?
Udvikling af kunstnere har jeg hørt noget om. Men hvis jeg vil støtte de kunstnere, så køber jeg deres musik. Præcis ligesom alle andre kunstnere. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor DR skal have ekstra penge for det.

Er der noget jeg har glemt?

Ja, hvis P3 ikke spillede de ukendte kunstneres musik, så ville du ikke selv kunne støtte dem, da du ikke kender dem.

Dette er kun én enkelt fordel ved DR's public service-tjenester, som mange overser. Der er flere millioner af sange på TDC Play og P3. Hvis der ikke fandtes institutioner som P3 (Gaffa, Boogie, Politiken og alle mulige andre), så ville du ikke kende til dem.

Du og alle andre kan lige så godt acceptere det: Der sidder eksperter og styrer vores liv i ufattelig grad. Utroligt, at folk ikke kan acceptere DR, når de troligt lytter til mekanikeren, der jo slet ikke har nogle interesser i bilde jer noget på ærmet, på Netto-damen, der fortæller, at der selvfølgelig ikke er flere på lager, på bankdamen, der fortæller, at dette selvfølgelig er det billigste lån.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login