mboost-dp1

DR - wmv - linux - kompatible?

Gå til bund
Gravatar #1 - carb
10. jun. 2006 17:09
Hvis man går ind på siden
http://www.dr.dk/hjaelp/html/nettv/0101.shtml
så anbefaler DR at man downloader wmv codecs fra et i øjeblikket dødt link.

Men mit spørgsmål er egentligt:
Er det muligt at bruge microsofts wmv codecs under linux, uden at nogen har brudt nogen eula'er undervejs.

Selvom jeg kører linux på non-x86,
(og derfor er lidt fucked hvad lukkede formater angår)
så mener jeg da at wmv understøttelsen under x86-linux kommer fra (reverse-engineered???) binære codecpakker fra windows platformen.
Eller hvad?

Edit: Min Pointe er vist at; hvis DR mener at det hænger sammen som ovenstående og alligevel siger som de siger, så er det vel bedre end ingenting.
Helt personligt ville jeg nu foretrække frie formater :/
-but you can't allways get what you want :)
Gravatar #2 - Deternal
10. jun. 2006 18:48
Afaik er dll'erne bare kopieret - og der står også meget tydeligt at der er restriktioner på dem - basalt set kræver det en windows licens at gøre det DR siger.

Så nej, det må formodes at være ulovligt for flertallet.
Gravatar #3 - amokk
10. jun. 2006 20:54
#1 Jeg tror du vil få MEGET svært ved at køre windows-x86 binaries på en linux-non x86 maskine uden en heftig emulering eller virtual machine :-)

Normalt når der køres ting via fx. WINE er det jo ikke emulering der er tale om, men blot at WINE danner bro mellem linux og nogle af de APIer som windows-programmet benytter
Gravatar #4 - Deternal
10. jun. 2006 22:05
#3: Nu skriver han jo netop at han på det punkt er fucked - hvilket vel betyder at det ved han allerede.

Ikke at WINE har nogen relevans heller - det er heller ikke nævnt. Der snakkes specifikt om de w32codecs det er muligt at hente på mplayers hjemmeside. De indeholder bl.a. dll'er til at decode wmv og man må kun bruge dem hvis man har licens, og det har man kun hvis man har en lovlig windows - som jeg allerede har skrevet i 2.
Gravatar #5 - sKIDROw
11. jun. 2006 04:29
Jeg er næsten sikker på, at ffmpeg burde kunne æde wmv efterhånden. Men skal lige have afprøvvet det, inden jeg siger det med sikkerhed. Det ville kun være ulovligt, hvis vi havde været tåbelige nok, til at have gyldige softwarepatenter her i EU.
Gravatar #6 - Derfor
11. jun. 2006 13:03
http://flavor8.com/index.php/2005/10/22/wmv-codecs...
Og hvis du ikke forstår det så kig længere ned i alle de "comments" der er, der er en der har lagt en guide ud.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login