mboost-dp1
DSB S-more
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Så har man jo tilmeldt sig dette, ikke for nogen specielt grund. Men det var gratis og man får rabat på ting i deres butikker på stationerne, samt et 2 zoner klippekort ved indmeldelsen.
Men jeg opdagede lige i går, at man hurtigt kan blive ret upopulær hvis man benytter sig af kortets fordele. Jeg skulle enlig bare forny min SU-kort, og vælger så at gå ind på Nørreport. Som altid var der fyldt til randen, og lidt til, med utålmodige mennesker, der konstant kiggede på deres ure/mobiltelefoner og op skærmen med togtider. Jeg ser der står 443 oppe på nummerskiltet, og maskinen står og spytter numre ud i 460'erne. De har så fået en ny mulighed på nummermaskinen, der hedder S-more fordels kunder (spring køen over service). Jeg tager for sjovt sådan et nummer, og får nummer 699, og tænker shit. Men ikke engang 2 sek. efter, kommer mit nummer op på skærmen, og så må jeg ellers kæmpe mig gennem menneske mængden op til kassen. Det var så ikke det værste. Det værste var nemlig, da jeg skulle ud igen. Hold da kæft hvor folk så sure ud og hviskede, at det kunne ikke være rigtigt, at jeg bare kunne komme ude fra gaden af og så ind, og så komme foran alle sammen.
Så næste gang tror jeg bare, at jeg tager et almindeligt nummer. Man skulle jo nødigt tænde en eller anden stressede person af.
Men jeg opdagede lige i går, at man hurtigt kan blive ret upopulær hvis man benytter sig af kortets fordele. Jeg skulle enlig bare forny min SU-kort, og vælger så at gå ind på Nørreport. Som altid var der fyldt til randen, og lidt til, med utålmodige mennesker, der konstant kiggede på deres ure/mobiltelefoner og op skærmen med togtider. Jeg ser der står 443 oppe på nummerskiltet, og maskinen står og spytter numre ud i 460'erne. De har så fået en ny mulighed på nummermaskinen, der hedder S-more fordels kunder (spring køen over service). Jeg tager for sjovt sådan et nummer, og får nummer 699, og tænker shit. Men ikke engang 2 sek. efter, kommer mit nummer op på skærmen, og så må jeg ellers kæmpe mig gennem menneske mængden op til kassen. Det var så ikke det værste. Det værste var nemlig, da jeg skulle ud igen. Hold da kæft hvor folk så sure ud og hviskede, at det kunne ikke være rigtigt, at jeg bare kunne komme ude fra gaden af og så ind, og så komme foran alle sammen.
Så næste gang tror jeg bare, at jeg tager et almindeligt nummer. Man skulle jo nødigt tænde en eller anden stressede person af.
#1 Husk at samle/gemme brugte klippekort! Når du har 400 zoner, så får du et gratis 2-zoners. Vi har fået 4 nu, bare ved at samle gamle kort som ligger i busser og toge...
Anyway, så brugte jeg det igår til at købe en sodavand på Østerport til 13,00 kr. hvor normal prisen er omkring 17 kr. og der var der også en mand som gik i opløsningen og skældte ekspedienten ud, over at man ikke kunne give skjulte rabatter til venner og familie og bla bla bla.
Må indrømme at jeg er ret overraskede og imponeret af kortet og de mange (store) rabatter det giver rundt omkring, troede bare det var sådan en gimmick da jeg tilmeldte mig..
Anyway, så brugte jeg det igår til at købe en sodavand på Østerport til 13,00 kr. hvor normal prisen er omkring 17 kr. og der var der også en mand som gik i opløsningen og skældte ekspedienten ud, over at man ikke kunne give skjulte rabatter til venner og familie og bla bla bla.
Må indrømme at jeg er ret overraskede og imponeret af kortet og de mange (store) rabatter det giver rundt omkring, troede bare det var sådan en gimmick da jeg tilmeldte mig..
Det er så åbenbart gratis at tilmelde sig s-more, men hvad går den der personlige sms kode ud på? Er det noget point?
http://www.s-more.dk/
Omg, det skal jeg ha. Har sådan en rabat-jpg på min mobil, der giver bonus i 7-11, men ikke noget til dsb.
#1 giver det også bonus hvis man har 18 allezoners månedskort?
3214N (5) skrev:Det er så åbenbart gratis at tilmelde sig s-more, men hvad går den der personlige sms kode ud på? Er det noget point?
Nej, det er bare at du får tilsendt en ny login kode hver gang man vil logge ind. Først indtaster du dit telefonnummer, og så får du tilsendt en sms med en ny kode så du kan logge ind.
arne_v (2) skrev:#1
De kan vel også bare melde sig ind ??
Ja, det er så rigtig nok. Men alligevel det var ret ubehageligt.
Tanghaar (6) skrev:Omg, det skal jeg ha. Har sådan en rabat-jpg på min mobil, der giver bonus i 7-11, men ikke noget til dsb.
Du burde kunne få sølv kortet, men hvis du er tilmeldt abonnementsservice kan få guld kortet (ligesom i julekalenderen ;).
Jeg er selv medlem (og endda stadig ansat i DSB på snart 6. år), men jeg synes, at det er meget problematisk, at man begynder at skelne mellem folk på den måde.
Og bare rolig, jeg vil slet ikke komme med en lang brandtale om problemet med A- og B-hold, for det er slet ikke det, som jeg mener. Min pointe er, at jeg har svært ved at se, hvorfor jeg og andre S-more-kunder må komme foran i køen. Hvorfor er vi så meget vigtigere end alle andre? Jeg vil da mene, at noget af det, der gør Danmark unikt, er, at både direktøren og skraldemanden står i køen, uden der sker særbehandling af nogen slags.
Det samme kan siges om folk, der rejser på DSB 1' (Ja, sådan staves det, men det udtales "første"). Hvorfor skal de komme foran i telefonkøen, selvom de har rejst med samme tog med samme service som alle andre, osv. Jeg synes, at det er en uheldig glidebane, at man endnu en gang begynder at skelne helt officielt mellem kunder, efter hvor "gode" de nu er.
Og bare rolig, jeg vil slet ikke komme med en lang brandtale om problemet med A- og B-hold, for det er slet ikke det, som jeg mener. Min pointe er, at jeg har svært ved at se, hvorfor jeg og andre S-more-kunder må komme foran i køen. Hvorfor er vi så meget vigtigere end alle andre? Jeg vil da mene, at noget af det, der gør Danmark unikt, er, at både direktøren og skraldemanden står i køen, uden der sker særbehandling af nogen slags.
Det samme kan siges om folk, der rejser på DSB 1' (Ja, sådan staves det, men det udtales "første"). Hvorfor skal de komme foran i telefonkøen, selvom de har rejst med samme tog med samme service som alle andre, osv. Jeg synes, at det er en uheldig glidebane, at man endnu en gang begynder at skelne helt officielt mellem kunder, efter hvor "gode" de nu er.
Jo, hvis dem de forærer klippekort til kommer til at lægge flere penge hos DSB fremover.
Desuden gælder klippekortet man får kun i s-toget, og eftersom DSB har masser af penge (i modsætning til Movia og Metro) så har de dels råd til at gøre dette, og dels kan det vise sig at blive en god forretning ikke kun for DSB men for hele den kollektive traffik.
Desuden gælder klippekortet man får kun i s-toget, og eftersom DSB har masser af penge (i modsætning til Movia og Metro) så har de dels råd til at gøre dette, og dels kan det vise sig at blive en god forretning ikke kun for DSB men for hele den kollektive traffik.
#14:
Fra DSB S-More
Stop det ;) I får ihvertfald ikke nogen fordel, hvis der kommer en og tjekker, så koster det vel stadig 600kr.
Mulighed for at samle zoner og få et 10-turs kort til S-tog
Fra DSB S-More
Stop det ;) I får ihvertfald ikke nogen fordel, hvis der kommer en og tjekker, så koster det vel stadig 600kr.
#16 Må indrømme at jeg ikke vidste det, men tak for det :) Vil sku ikke risikere en dummebøde ;D
#18:
Huh? Det virker underligt, Metroen og bussen er det ihvertfald stadig 600kr, det virker underligt hvis de kører med forskellige takst i S-toget.
Huh? Det virker underligt, Metroen og bussen er det ihvertfald stadig 600kr, det virker underligt hvis de kører med forskellige takst i S-toget.
#16 Nej det er forresten rigtigt, de har lige sat priserne op til 750 kr. og har allerede varslet at de muligvis vil blive sat op til 950 kr. i 2009!
#20:
OMFG! Men nå ja, don't do the crime if you can do the time - eller penge i dette her tilfælde.
OMFG! Men nå ja, don't do the crime if you can do the time - eller penge i dette her tilfælde.
McNasty (21) skrev:#20:
Jeg har kørt med pendler-kort i årevis, men har nu valgt bilen i stedet. Når jeg så endelig kører med tog alligevel, er det med 10-turs-kort.
Men efter noget der ligner 5 år med pendler-kort er jeg altså vant til bare at stige ind i toget. Og når først døren er lukket, så er det for sent at gøre noget ved det. Og hvis de så opdager det, og holder på deres regler, så skal de fanme få lov til at kæmpe en kamp for at for så mange penge ud af mig, bare fordi jeg glemte at stemple inden jeg steg på!
Det i sig selv er nok til at jeg ikke har lyst til at køre i tog bare en sjælden gang imellem.
(Jeg ved godt du formentlig bare jokede, men det beløb kan virkelig få mit pis i kog. Jeg ville da aldrig kunne beholde en kunde, ved at behandle dem på den måde. Bekræfter lidt min teori om at langt de fleste tog-passagerer ikke har et reelt valg.)
milandt (10) skrev:#8, #9 Fastholdelse af kunder. Samme koncept som at få et medlemskort til COOP eller rabatkort til Statoil.
Jep, det kom jeg også frem til, men hvor mange kunder får man netto, når man samtidigt ignorerer (skider på, for at sige det lige ud) alle andre kunder. Du kan selv læse af #1's post, at det ikke var god stil i alle de andre kunders øjne, hvilket både går ud over Extreme.ken og forstærker DSB's image som en ond-ond-ond virksomhed.
Ang. beløbet på bøden:
Det er simpel sandsynlighedsregning, som vi forhåbentligt alle har gennemgået i folkeskolen, gymnasiet, HTX og/eller HHX. Bøden skal svare til eller være større end sandsynligheden for at blive stoppet gange med prisen for en enkeltbillet.
Når billetpriserne stiger, så er det alt andet lige logisk, at bøden også skal stige, ellers forsvinder det økonomiske incitament til at købe beløb. Simple as that.
DSB vil selvfølgelig ikke offentliggøre tallene for sandsynligheden for at blive tjekket, men jeg mener, at de ligger omkring 10%, og da en alle zoners-billet ligger på 90 kroner, så er 750 kroner ikke alt for uvirkeligt.
Det er simpel sandsynlighedsregning, som vi forhåbentligt alle har gennemgået i folkeskolen, gymnasiet, HTX og/eller HHX. Bøden skal svare til eller være større end sandsynligheden for at blive stoppet gange med prisen for en enkeltbillet.
Når billetpriserne stiger, så er det alt andet lige logisk, at bøden også skal stige, ellers forsvinder det økonomiske incitament til at købe beløb. Simple as that.
DSB vil selvfølgelig ikke offentliggøre tallene for sandsynligheden for at blive tjekket, men jeg mener, at de ligger omkring 10%, og da en alle zoners-billet ligger på 90 kroner, så er 750 kroner ikke alt for uvirkeligt.
vandfarve (24) skrev:Det er simpel sandsynlighedsregning
Ja, men så alligevel ikke helt så simpelt:
1) Jeg betaler lige så meget som for at køre bil
2) Det tager 2-3 gange længere
3) Der er LANGT større risiko for stor forsinkelse
4) Bilen er langt mere behagelig
og...
5) En simpel lille bitte forglemmelse koster mig små 1.000 kr. Gang det med sandsynligheden for at jeg glemmer at klippe, (33-66%, ja jeg er en dør til huske det, husk at jeg er vant til pendlerkort), gang med sandsynligheden for at blive opdaget (10% lyder meget passende), gang med sandsynligheden for at blive opdaget af en emsig paragraf-rytter (??%) og læg det oven i prisen.
Først bliver jeg behandlet som fragt, og hvis jeg ikke stempler på det rigtige tidspunkt bliver jeg behandlet som forbryder.
Hvad er sandsynligheden så for at jeg tager toget?
Jeg kan godt se problemet i at sætte selve prisen ned, men så må de ændre betingelserne for at udløse "bøden". I hvert fald hvis JEG skal køre helt frivilligt med tog igen.
(Fx. ved at sætte en klippemaskine op i toget, eller lade personalet klippe ved personlig henvendelse, ligesom i "gamle dage". Eller eller eller... Jeg har masser af ideer.)
#25 Jeg vil ikke ty til Fidomuh-finten og gennemanalyserer dig indlæg sønder og sammen (hvad er det egentlig for et skummelt dansk udtryk?!), for det ødelægger flowet, men jeg vil gerne lige kommentere et par ting:
Først og fremmest tænker jeg desværre kun på S-toget, når jeg siger DSB. Det er hverken korrekt eller særlig repræsentativt, da størstedelen af transporten med og kendskabet til DSB foregår med alt andet end S-togene, så det vil jeg gerne lige understrege, fordi jeg er en hat til at forklare mine antagelser.
Dernæst forstår jeg fuldstændig DSB, når de har fjernet/ikke gidet at sætte klippekortmaskinerne op. For mange folk begyndte at spekulere i at snyde togførerne, hvilket også førte dem til at fjerne muligheden for at købe billet i toget (en undtagelse er på turen til og fra Sverige, til dels pga. turister og til dels fordi svenskerne er vant til at kunne købe ombord).
Jeg synes, at det er retfærdigt, at man får udstedt en bøde, fordi det er relativt nemt at sige, at man har glemt at stemple. Det er intet personligt, fordi du lader til at være en rimelig fyr, men her er det i mine øjne helt fint - selv når man vitterligt har glemt det, da bøden netop skal fungere som afskrækning eller incitament. Vælg selv, hvad du mener.
At du kan opstille en masse forbehold ift. min regnestykke er fint nok, men det er hverken virkeligheden, eller hvad der er relevant ift. bødens størrelse.
Hvis vi dog skal diskutere dem, så har du selvfølgelig ret, at det offentlige - og særligt i Jylland - sjældent udgør en egentlig konkurrent til privatbilismen. Dog koster en forglemmelse ikke "små 1.000 kr.", men helt præcis 600 kroner, og her er der en forskel. Trods alt. Det er kun i S-toget, at de har valgt at sætte bødens størrelse op, men det kan man så takke alle gratisterne for.
Sandsynligheden for forsinkelse er heller ikke meget større, som du udtrykker det. Jeg ved ikke, hvilken vej du kører til arbejde, men jeg kan da fortælle, at rettidigheden for uge 49 ser således ud (Tallene i parantes er for hele 2008):
Det, mener jeg, er trods alt ret gode tal, når man tager hensyn til alt.
Men ja, i bund og grund er vi enige. Jeg sværger også langt mere til privatbilisme, men nu ejer jeg hverken en bil, ligesom det i København og omegn som oftest er hurtigere at køre med toget. Selv til Køge, der ligger 40 km syd for København, kan det for det meste altid være en fordel at tage toget, selv når jeg har mulighed for at låne en bil.
Først og fremmest tænker jeg desværre kun på S-toget, når jeg siger DSB. Det er hverken korrekt eller særlig repræsentativt, da størstedelen af transporten med og kendskabet til DSB foregår med alt andet end S-togene, så det vil jeg gerne lige understrege, fordi jeg er en hat til at forklare mine antagelser.
Dernæst forstår jeg fuldstændig DSB, når de har fjernet/ikke gidet at sætte klippekortmaskinerne op. For mange folk begyndte at spekulere i at snyde togførerne, hvilket også førte dem til at fjerne muligheden for at købe billet i toget (en undtagelse er på turen til og fra Sverige, til dels pga. turister og til dels fordi svenskerne er vant til at kunne købe ombord).
Jeg synes, at det er retfærdigt, at man får udstedt en bøde, fordi det er relativt nemt at sige, at man har glemt at stemple. Det er intet personligt, fordi du lader til at være en rimelig fyr, men her er det i mine øjne helt fint - selv når man vitterligt har glemt det, da bøden netop skal fungere som afskrækning eller incitament. Vælg selv, hvad du mener.
At du kan opstille en masse forbehold ift. min regnestykke er fint nok, men det er hverken virkeligheden, eller hvad der er relevant ift. bødens størrelse.
Hvis vi dog skal diskutere dem, så har du selvfølgelig ret, at det offentlige - og særligt i Jylland - sjældent udgør en egentlig konkurrent til privatbilismen. Dog koster en forglemmelse ikke "små 1.000 kr.", men helt præcis 600 kroner, og her er der en forskel. Trods alt. Det er kun i S-toget, at de har valgt at sætte bødens størrelse op, men det kan man så takke alle gratisterne for.
Sandsynligheden for forsinkelse er heller ikke meget større, som du udtrykker det. Jeg ved ikke, hvilken vej du kører til arbejde, men jeg kan da fortælle, at rettidigheden for uge 49 ser således ud (Tallene i parantes er for hele 2008):
DSB I dag, nr. 41 2008 skrev:Fredericia 90,8% (90,9%)
Århus 85,4% (87,7%)
Aalborg 91,3% (93,3%)
Herning 97,7% (92,9%)
Alle tog, hele landet 92,5% (91,6%)
Det, mener jeg, er trods alt ret gode tal, når man tager hensyn til alt.
Men ja, i bund og grund er vi enige. Jeg sværger også langt mere til privatbilisme, men nu ejer jeg hverken en bil, ligesom det i København og omegn som oftest er hurtigere at køre med toget. Selv til Køge, der ligger 40 km syd for København, kan det for det meste altid være en fordel at tage toget, selv når jeg har mulighed for at låne en bil.
vandfarve (26) skrev:Først og fremmest tænker jeg desværre kun på S-toget, når jeg siger DSB.
Jeg har aldrig kørt med S-tog, og det er i hvert fald ikke dem JEG tænker på. ;-)
vandfarve (26) skrev:At du kan opstille en masse forbehold ift. min regnestykke er fint nok, men det er hverken virkeligheden, eller hvad der er relevant ift. bødens størrelse.
Hvad der er fair over for DSB, har intet med mig at gøre, og mine overvejelser om hvorvidt jeg skal tage med toget.
Resultatet er at jeg betaler hverken billet eller bøde (men en pokkers masse diesel), og så må de se hvor mange togvogne de kan købe for det.
vandfarve (26) skrev:Sandsynligheden for forsinkelse er heller ikke meget større, som du udtrykker det.
Ah ja, det er fine tal du kommer med. Man kan skjule meget med statistik.
Da jeg kørte med tog dagligt sidst, mener jeg tallet for Fredericia var noget højere end 90%, jeg så enda en kæmpe plakat med hvor stolte de var i netop Fredericia, hvor jeg arbejde.
Samtidig blev jeg en halv time forsinket gennemsnitligt omkring 3 morgener om ugen, og hjemad var endnu værre.
Forklaring?
Det kan godt være at 95% af togene ankommer til tiden. Det kan jeg ikke bruge til noget, spørgsmålet er hvor mange af MINE tog der ankommer til tiden. At der hver nat kommer 4 tog til tiden, og i løbet af arbejdsdagen kommer 10 mere, er mig inderligt ligegyldigt.
Næste del er, at forsinkelsen defineredes som "mere end 3 minutter forsinket" (eller var det "mindst" 3 minutter?)
Men toget var 2 minutter forsinket hver dag. Det passede ret godt med hvornår min bybus kørte. Så godt, at jeg flere gange ville have nået bussen hvis bare indgangen var i bagenden, i stedet for forenden. De fleste gange jeg nåede den, var det kun fordi jeg spurtede afsted, selv ned af trapperne, selv den stejle. Så kunne jeg ud af bagruden kigge på de andre passagerer fra samme tog.
"Jamen DSB har ikke ansvaret for at køreplanerne passer sammen" - hvad rager det mig? Det hjælper mig ikke til at komme hurtigere på arbejde.
"Jamen så kan du tage det tog der kører før" - både tog og busser kører med halv times intervaller. Dvs. historien ville være den samme, blot en halv time mindre udhvilet. Heldigvis har jeg ikke faste mødetider. Havde jeg det, ville det blot være værre: Så skulle jeg hver morgen sidde og vente en halv time ekstra på arbejdspladsen hvis jeg nåede bussen, og en halv time på banegården hvis ikke.
Jeg brugte 3-4 timer om dagen på transport. For de samme penge kan jeg gøre det på 1,5 timer i bil, i samme myldretid. (Og det er inkl. forsinkelsen over Vejle Fjord-broen.)
vandfarve (26) skrev:Det, mener jeg, er trods alt ret gode tal, når man tager hensyn til alt.
Undtagen om jeg når frem til tiden. ;-)
[/rant] (Sorry, men jeg haaader offentlig transport. Ideen er god, men det fungerer ufatteligt ringe for mig.)
myplacedk (27) skrev:Forklaring?
Det kan godt være at 95% af togene ankommer til tiden. Det kan jeg ikke bruge til noget, spørgsmålet er hvor mange af MINE tog der ankommer til tiden. At der hver nat kommer 4 tog til tiden, og i løbet af arbejdsdagen kommer 10 mere, er mig inderligt ligegyldigt.
Du kommer ind på en interessant betragtning her. Det kan godt være, at så og så mange procent at togene ankommer til tiden, men det er ikke så interessant, hvis der ikke er ret mange mennesker med.
Jeg kunne godt tænke mig at se hvor mange procent passagerer, der ankommer til tiden.
vandfarve (29) skrev:#28 Min teori er, at de fleste forsinkelser sker og forværres i myldretiden, hvorfor andelen af rettidigt ankomne passagerer med meget stor sandsynlighed er lavere end andelen af rettidigt ankomne tog.
Det tror jeg nemlig også, og derfor er det lettere misvisende statistik DSB bruger til markedsføring.
Det folk har brug for at vide er, om de kommer for sent, og det siger passagerer-procenten væsentligt mere om end tog-procenten.
Det er med bøder på 750,- og om det er rimelig eller ej - Det holder jo ingen steder.
Når folk glemmer en billet (eller glemmer at klippe), er der ikke noget i verden der kan retfærdiggøre at betale 750 kroner.
Det burde sku være muligt at de kontrollører kunne klippe dobbelt på klippekortene I toget, eller der blev indført helt nye ordninger, som f.eks. dem der er i USA flere steder, hvor man betaler, og så bliver lukket ind til peronnen hvis man har stemplet.
Det eneste de bøder fordrer, er at folk bliver mere og mere sure, og til sidst ikke tager toget.
Jeg er stadig pissehamrende sur over at jeg betalte 380,- for et klippekort og 750,- i bøde for at komme frem og tilbage fra københavn og til hillerød.
Jeg kunne for fanden næsten have fået 15 ture frem og tilbage.
Når folk glemmer en billet (eller glemmer at klippe), er der ikke noget i verden der kan retfærdiggøre at betale 750 kroner.
Det burde sku være muligt at de kontrollører kunne klippe dobbelt på klippekortene I toget, eller der blev indført helt nye ordninger, som f.eks. dem der er i USA flere steder, hvor man betaler, og så bliver lukket ind til peronnen hvis man har stemplet.
Det eneste de bøder fordrer, er at folk bliver mere og mere sure, og til sidst ikke tager toget.
Jeg er stadig pissehamrende sur over at jeg betalte 380,- for et klippekort og 750,- i bøde for at komme frem og tilbage fra københavn og til hillerød.
johanmw (33) skrev:
Hvis du har købt et klippekort, hvorfor klippede du så ikke?
Jeg må sige at jeg synes 750kr er røv meget. Menså længe at du klipper eller betaler, så er der jo intet problem. Det er jo ikke anderledes end en parkingsbøde.
At folk er vant til at have et pentlerkort er okay, så glemmer man det forhåbenligt kun en gang - hvis man bliver ved, så er det sgu bare ærgeligt. Tænk på hvor mange undskyldninger kontrollørerne hører i løbet af en dag, sikkert de samme som vi kommer med for at have glemt at klippe og hvad ellers. Hvis man ikke har fået fornyet sit periodekort, så er det jo også "kun" 100kr i bøde.
Mit problem med DSB er, at de benytter enhver lejlighed til at ændre på de planlagte tog. Fra tid til anden sker der fejl med et sporskifte i Gentofte, og det kan sagtens medføre, at linje Bx aflyses hele morgenen og at de resterende tog kun kører halvt så ofte, som de skulle, selvom det kun er en brøkdel af alle tog, der overhovedet kører igennem Gentofte.
Togene holder også ofte og venter på hinanden. Tænk hvis linje A skulle ankomme til Nordhavn før linje E. Så er det bedre, at linje A holder på Svanemøllen, fordi linje E er forsinket.
Der er også utroligt ofte tog, der kører frem og tilbage uden at medtage passagerer. Det er også elendigt. Selvom der måske lige er kørt et andet tog, vil man i den grad kunne forhøje den oplevede service, hvis man lader folk komme med. Selvfølgelig kan man ikke garantere, at de kan komme til endestationen, hvis toget stopper inden, men det kan man jo bare informere om, og de fleste har alligevel kun behov for at komme med et stykke af vejen.
Desuden er der problemer og undskyldninger året rundt. Om vinteren er der sne på skinnerne. Om sommeren er de for varme, og om efteråret kan der være nedfaldne blade. Sådanne problemer skal ikke gentages år efter år. Det må simpelthen være muligt dels at forberede sig på og dels at togdriften ikke påvirkes af de mindre vejrudsving i Danmark.
Togene holder også ofte og venter på hinanden. Tænk hvis linje A skulle ankomme til Nordhavn før linje E. Så er det bedre, at linje A holder på Svanemøllen, fordi linje E er forsinket.
Der er også utroligt ofte tog, der kører frem og tilbage uden at medtage passagerer. Det er også elendigt. Selvom der måske lige er kørt et andet tog, vil man i den grad kunne forhøje den oplevede service, hvis man lader folk komme med. Selvfølgelig kan man ikke garantere, at de kan komme til endestationen, hvis toget stopper inden, men det kan man jo bare informere om, og de fleste har alligevel kun behov for at komme med et stykke af vejen.
Desuden er der problemer og undskyldninger året rundt. Om vinteren er der sne på skinnerne. Om sommeren er de for varme, og om efteråret kan der være nedfaldne blade. Sådanne problemer skal ikke gentages år efter år. Det må simpelthen være muligt dels at forberede sig på og dels at togdriften ikke påvirkes af de mindre vejrudsving i Danmark.
Til jeres snak om bødepriser:
Vant til pendlerkort, glemme at stemple... 2 sider af samme sag i mit hovede... :P 750 bobs.
Jeg har også været vant til pendlerkort, men da jeg pludselig ikke havde brug for en måned, og det var for sent at forny, så måtte jeg have et 10-turs...http://www.dsb.dk/Om-DSB/Presse/Pressebaggrund/Fakta-om-kontrolafgifter/ skrev:Det er kundens eget ansvar at sørge for at have gyldig billet eller korrekt stemplet klippekort. Passagerer uden gyldig billet eller kort bliver afkrævet en kontrolafgift på 600 kr., hvis man rejser med Fjern- og Regionaltog og 750 kr., hvis man rejser uden gyldig billet eller kort med S-tog. For børn og hunde uden billet er kontrolafgiften 300 kr. Cykler uden cykelbillet koster 100 kr. i kontrolafgift.
For at være gyldigt skal klippekort samt 1- og 2-klipskort været stemplet, inden rejsen begyndes. Og der skal benyttes den korrekte type klippekort, det vil sige at fx klip til cykler ikke kan konverteres til klip for personer.
Vant til pendlerkort, glemme at stemple... 2 sider af samme sag i mit hovede... :P 750 bobs.
#Alle dem, der snakker om bødepriserne:
Uanset om hvad I mener om prisen, så bliver i nødt til at indse, at bødens størrelse har en afgørende betydning for antallet af gratister. Det er ikke særlig svært, og det kan godt være, at i er Guds egne børn, når det kommer til at købe billet, men sådan er alle personer ikke. Sværere er det virkelig ikke.
#37 Well, nu er det heller ikke verdens nemmeste opgave at rydde sporene for henholdsvis sne og blade samt alt det andet, men vi kan godt tage den én gang til for arveprins Knud.
Det er rent logik, at der afstanden mellem skinnerne skal være konstant, men når skinnerne udvider sig pga. varmen, så ændres afstanden. Måske snakker vi kun om få centimeter hvis ikke mindre, men det er stadigvæk nok til, at hastigheden skal sættes drastisk ned. Igen, meget simpelt og logisk problem.
Når vi snakker om snefald, så er det naturligvis også et problem, for sneen skal også ryddes, men hvornår er det lige, at de skal få tid til det? På hovedfærdselsårene og på S-banerne er belægningen ofte tæt på 100%, hvorfor man simpelthen må acceptere forsinkelser, når sneen falder. Hvordan skal den ellers fjernes?
Det er dog endnu sjovere, når der er is på de strømførende ledninger, for der må togene næsten slet ikke gøre. Isene gør, at man risikerer, at spændingen opbygges og springer i stedet for at blive overført, hvilket kan ødelægge togenes elektriske anlæg. Man fristes næsten til at sige, at der endnu en gang findes en god grund.
Spørgsmålet er for mig, hvorfor folk ikke tror, at DSB ikke har ansat kompetente folk? Hvordan tror i desuden, at de tæt på 10.000 ansatte i Danmark føler, når de gang på kritiseres for deres indsats? Folk brænder for deres arbejde, og så tror i virkelig, at de har ansat en gang børnehavebørn til arbejdet? Tror i, at det var et tilfældige, at DSB's tidligere adm. direktør døde af et hjertetilfælde? Kan der være nogen årsagssammenhæng her?
Når de i forvejen har store problemer med de materiel, som BaneDanmark og togleverandører leverer til os, så bliver det sgu ikke bedre af, at folk slet ikke lader tvivlen komme dem til gode eller se sagen fra den anden side.
Ingen kæde er stærkere end det svageste led, men det glemmer mange folk vist.
Uanset om hvad I mener om prisen, så bliver i nødt til at indse, at bødens størrelse har en afgørende betydning for antallet af gratister. Det er ikke særlig svært, og det kan godt være, at i er Guds egne børn, når det kommer til at købe billet, men sådan er alle personer ikke. Sværere er det virkelig ikke.
#37 skrev:Desuden er der problemer og undskyldninger året rundt. Om vinteren er der sne på skinnerne. Om sommeren er de for varme, og om efteråret kan der være nedfaldne blade. Sådanne problemer skal ikke gentages år efter år. Det må simpelthen være muligt dels at forberede sig på og dels at togdriften ikke påvirkes af de mindre vejrudsving i Danmark.
#37 Well, nu er det heller ikke verdens nemmeste opgave at rydde sporene for henholdsvis sne og blade samt alt det andet, men vi kan godt tage den én gang til for arveprins Knud.
Det er rent logik, at der afstanden mellem skinnerne skal være konstant, men når skinnerne udvider sig pga. varmen, så ændres afstanden. Måske snakker vi kun om få centimeter hvis ikke mindre, men det er stadigvæk nok til, at hastigheden skal sættes drastisk ned. Igen, meget simpelt og logisk problem.
Når vi snakker om snefald, så er det naturligvis også et problem, for sneen skal også ryddes, men hvornår er det lige, at de skal få tid til det? På hovedfærdselsårene og på S-banerne er belægningen ofte tæt på 100%, hvorfor man simpelthen må acceptere forsinkelser, når sneen falder. Hvordan skal den ellers fjernes?
Det er dog endnu sjovere, når der er is på de strømførende ledninger, for der må togene næsten slet ikke gøre. Isene gør, at man risikerer, at spændingen opbygges og springer i stedet for at blive overført, hvilket kan ødelægge togenes elektriske anlæg. Man fristes næsten til at sige, at der endnu en gang findes en god grund.
Spørgsmålet er for mig, hvorfor folk ikke tror, at DSB ikke har ansat kompetente folk? Hvordan tror i desuden, at de tæt på 10.000 ansatte i Danmark føler, når de gang på kritiseres for deres indsats? Folk brænder for deres arbejde, og så tror i virkelig, at de har ansat en gang børnehavebørn til arbejdet? Tror i, at det var et tilfældige, at DSB's tidligere adm. direktør døde af et hjertetilfælde? Kan der være nogen årsagssammenhæng her?
Når de i forvejen har store problemer med de materiel, som BaneDanmark og togleverandører leverer til os, så bliver det sgu ikke bedre af, at folk slet ikke lader tvivlen komme dem til gode eller se sagen fra den anden side.
Ingen kæde er stærkere end det svageste led, men det glemmer mange folk vist.
#41 Det skulle man tro, men tror folk virkelig, at togførerne kører langsomt, fordi de gerne vil irritere folk? Bladene bliver netop ikke fjernet, når togene passerer over dem - de bliver faktisk kørt ned i skinnerne, hvorfor de bliver isglatte, så nej.
Og undskyld, at det forrige indlæg kan være lidt skarpt i kanterne, men folk tænker sig sjældent om, når de lufter deres meninger om DSB.
Og undskyld, at det forrige indlæg kan være lidt skarpt i kanterne, men folk tænker sig sjældent om, når de lufter deres meninger om DSB.
Jeg kender ikke de konkrete tal, men rundt omkring i verden har de også de helt sikkert også de samme problemer. Det kan godt være, at særligt Japan ikke oplever disse problemer, men de sender helt sikkert heller ikke deres toge gennem bøge- og egeskove, som vi gør - igen, der er en grund til alt.
Men siden i kan se så mange problemer, så må i da gerne foreslå nogle løsninger, hvis i virkelig mener, at det kan gøres bedre. DSB kan sjovt nok desuden også finde ud af at sende mere end 90% af togene afsted. Som jeg lige skrev, så er rettidigheden i 2008 92,5%.
Før alle problemerne begyndte med vores skinner, så var rettidigheden oppe på ikke mindre end 96-97%. Igen, det er meget simple forklaringer.
Men siden i kan se så mange problemer, så må i da gerne foreslå nogle løsninger, hvis i virkelig mener, at det kan gøres bedre. DSB kan sjovt nok desuden også finde ud af at sende mere end 90% af togene afsted. Som jeg lige skrev, så er rettidigheden i 2008 92,5%.
Før alle problemerne begyndte med vores skinner, så var rettidigheden oppe på ikke mindre end 96-97%. Igen, det er meget simple forklaringer.
Jeg har pendlet det sidste halvandet år, så jeg kan sgu godt forstå folk.vandfarve (42) skrev:Og undskyld, at det forrige indlæg kan være lidt skarpt i kanterne, men folk tænker sig sjældent om, når de lufter deres meninger om DSB.
Jeg naturligvis godt at det ikke er dronen der render rundt og tjekker biletter, eller føreren af toget, der er skyld i forsinkelserne, men det er jo også DSB som en helhed jeg bander over, ikke personen JEG ser, med DSB mærket på jakken.
Som du selv siger, kæden er ikke stærkere end det svageste led.
vandfarve (44) skrev:Det kan godt være, at særligt Japan ikke oplever disse problemer, men de sender helt sikkert heller ikke deres toge gennem bøge- og egeskove, som vi gør - igen, der er en grund til alt.
Har du været der? På det rette tidspunkt af året, vil du opleve det sydlige Japan som et paradis, alt i mens den nordlige del er som et arktisk helvede. :P
Og der kører altså ikke kun toge i det sydlige Japan.
#45 Men du er velkommen til at rette kritikken det rette sted hen. Det kan måske godt lyde lidt voldsomt, at DSB hele tiden melder hus forbi, men med de arbejdsforhold, der er stillet til rådighed, så skal i ikke forvente mirakler.
Det er ikke tilfældigt, at togdriften får ca. 90 milliarder over de næste 10 år. De penge er tiltrængt.
Det er ikke tilfældigt, at togdriften får ca. 90 milliarder over de næste 10 år. De penge er tiltrængt.
vandfarve (44) skrev:Som jeg lige skrev, så er rettidigheden i 2008 92,5%.
Så må det være den strækning jeg tager hver dag der trækker ned i den statistik der :P
Har 3 ud af 5 gange på vej hjem i denne uge, oplevet at mit tog har været aflyst og at jeg så skulle vente i bidende kulde i 20 minutter.
Oplevede også i morges at mit tog kom voldsomt for sent, hvorved jeg missede min bus, som jeg så også skulle vente på i bidende kulde kl 7 om morgenen.
Det er daglig kost på "min" strækning at der er forsinkelser og aflysninger. Så må togdriften køre rigtig godt i resten af landet, men det ved jeg ikke noget om, så der går jeg efter det du siger :)
#47 Man kan selvfølgelig være uheld, og som vi også snakkede kortvarigt om lidt længere oppe i tråden, så bør man overveje at indføre rettidighed for passagerer i stedet for rettidighed for toge, da der næsten KUN kan være forskel på de to tal.
Siden du har været så forsinket de sidste 3 ud af 5 gange, så er du vel medlem af pendlerrejsetidsgaranti, så du i det mindste kan få en lille erstatning?
Siden du har været så forsinket de sidste 3 ud af 5 gange, så er du vel medlem af pendlerrejsetidsgaranti, så du i det mindste kan få en lille erstatning?
vandfarve (40) skrev:bødepriserne:
Der er intet der er for komplekst til at det kan forenkles til en simpel, letforståelig og ganske forkert forklaring.
Det er da nemt at lave en formen til at beregne bøden med, men det er altså ikke nok.
Forestil dig en butik med en "straf-afgift" på 500 kr. for at glemme at lukke døren når man går ind. De har beregnet at det er præcist hvad der skal til, for at 99% husker det.
Fint nok, men så går jeg altså ikke derind, hvis jeg kan undgå det. Ligesom jeg ikke tager toget, når jeg har andre muligheder.
vandfarve (48) skrev:#47 Man kan selvfølgelig være uheld
Når det er det samme så mange år i træk, så er det ikke uheld det drejer sig om. Sådan er det bare.
Problemerne er koncentreret om nogle bestemte afgange og/eller noget bestemte tidspunkter, så det altid er de samme det går ud over.
Det er da den eneste forklaring jeg kan finde.
vandfarve (48) skrev:Siden du har været så forsinket de sidste 3 ud af 5 gange, så er du vel medlem af pendlerrejsetidsgaranti, så du i det mindste kan få en lille erstatning?
Jeg stoppede så med at pendle inden de fik den ordning, men jeg kan nu heller ikke se hvad den skulle betyde for mig. Om toget så var gratis kan jeg altså ikke bruge det til noget. Det eneste den ordning kan bruges til, er at motivere DSB. Om det er nødvendigt ved jeg så ikke noget om.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.