mboost-dp1

DSB S-more

Gå til bund
Gravatar #51 - vandfarve
13. dec. 2008 11:00
myplacedk (49) skrev:

Der er intet der er for komplekst til at det kan forenkles til en simpel, letforståelig og ganske forkert forklaring.

Det er da nemt at lave en formen til at beregne bøden med, men det er altså ikke nok.

Det kan godt være, at du ikke kan se ideen med bødens højde, men det betyder ikke, at verden ikke er sådan. Bødens højde SKAL svare til chancen for at blive tjekket ganget prisen på en typisk billet. Bøden SKAL være af sådan en størrelse, at der eksisterer et økonomisk incitament til at købe billet. Sådan er reglerne, og det er ærgerligt, at du ikke kan se det.

Uanset hvor enig man er med dig, så er det meget offtopic, og togenes rettidighed eller din oplevelse af DSB's service har INTET med bødens størrelse at gøre. Det kan godt være, at der findes andre incitamentstrukturer, som man kan benytte sig af, men sådan er verden ikke. Selv DSB har forklaret, at bødens pris skal følge billetpriserne, og de har selv forklaret, at de satte prisen op, fordi de har oplevet for mange gratister.

Så jo, det er sådan, at bødens pris bliver fastsat, og så er den vist ikke længere.
Gravatar #52 - Fjolle
13. dec. 2008 11:12
vandfarve (44) skrev:
Men siden i kan se så mange problemer, så må i da gerne foreslå nogle løsninger, hvis i virkelig mener, at det kan gøres bedre. DSB kan sjovt nok desuden også finde ud af at sende mere end 90% af togene afsted. Som jeg lige skrev, så er rettidigheden i 2008 92,5%.
Før alle problemerne begyndte med vores skinner, så var rettidigheden oppe på ikke mindre end 96-97%. Igen, det er meget simple forklaringer.

Ifølge dsb er det højeste de har været oppe på de sidste 11 år 94,5. Desuden kalder dsb alt der er forsinket mindre end 6 minutter for rettidigt. Hvis de lavede det om til f.eks. 1 minut ville det være meget værre.

En god ide kunne være at sende togene afsted til tiden. Hvor svært kan et være? Jeg sidder tit i aalborg eller århus og venter flere minutter efter afgangstidspunktet uden nogen speciel grund.

Og jeg ved godt at det ikke er DSBs skyld, men hvordan kan det være at danmark er det eneste land hvor jeg har hørt om problemer med solkurver?
Gravatar #53 - vandfarve
13. dec. 2008 11:33
Fjolle (52) skrev:

Ifølge dsb er det højeste de har været oppe på de sidste 11 år 94,5. Desuden kalder dsb alt der er forsinket mindre end 6 minutter for rettidigt. Hvis de lavede det om til f.eks. 1 minut ville det være meget værre.

Okay, igen sammenligner jeg med S-toget, der har haft en meget højere rettidighed end resten af landet.

[/quote]Og jeg ved godt at det ikke er DSBs skyld, men hvordan kan det være at danmark er det eneste land hvor jeg har hørt om problemer med solkurver? [/quote]

Well, for det første kan det skyldes, at man sjældent hører historier fra udlandet om deres problemer med deres offentlige transportsystemer. Hvornår har du sidst hørt fra Sverige eller Norge? Derudover er skinnenettet utrolig gammelt i Danmark, men over de sidste par år er det blevet meget bedre.
Det påvirker dog rettigheden og pålideligheden, når der må aflyses afgange og andre tog forsinkes, når sporene og signalerne skal skiftes.
Gravatar #54 - johanmw
13. dec. 2008 13:42
McNasty (34) skrev:
johanmw (33) skrev:

Jeg er stadig pissehamrende sur over at jeg betalte 380,- for et klippekort og 750,- i bøde for at komme frem og tilbage fra københavn og til hillerød.
Jeg kunne for fanden næsten have fået 15 ture frem og tilbage.

Hvis du har købt et klippekort, hvorfor klippede du så ikke?

Jeg må sige at jeg synes 750kr er røv meget. Menså længe at du klipper eller betaler, så er der jo intet problem. Det er jo ikke anderledes end en parkingsbøde.

At folk er vant til at have et pentlerkort er okay, så glemmer man det forhåbenligt kun en gang - hvis man bliver ved, så er det sgu bare ærgeligt. Tænk på hvor mange undskyldninger kontrollørerne hører i løbet af en dag, sikkert de samme som vi kommer med for at have glemt at klippe og hvad ellers. Hvis man ikke har fået fornyet sit periodekort, så er det jo også "kun" 100kr i bøde.

Jeg nåede ikke at klippe, da jeg skulle stå på, og ville hoppe af ved næste station, men inden da blev jeg overrumplet af en kontrollør i civil, der udover at give mig en bøde (hun så godt jeg spurtede efter toget), også svinede en ven jeg mødte da jeg stod på til, fordi han var lidt fuld, og spurgte om hans uddanelseskort også virkede selvom hun var i civil. Det medførte en trussel om en politianmeldelse for at fornærme en embedsmand i funktion.

Anywho, gu er det min egen skyld, men jeg synes stadig ikke det retfærdiggør en bøde på 750 kr, slet ikke når jeg står med et klippekort i hånden som jeg havde stemplet 2,5 og 5 timer forinden.
Gravatar #55 - vandfarve
13. dec. 2008 13:44
#54 I sådanne tilfælde er der kun én løsning, såvidt sagen skete, som du fremstiller dem: Klag, klag, klag, klag...

Hvis du mener, at du er blevet uretfærdig behandlet, så skal du også lade dem vide det.
Gravatar #56 - Acro
13. dec. 2008 14:19
vandfarve (40) skrev:

Spørgsmålet er for mig, hvorfor folk ikke tror, at DSB ikke har ansat kompetente folk? Hvordan tror i desuden, at de tæt på 10.000 ansatte i Danmark føler, når de gang på kritiseres for deres indsats? Folk brænder for deres arbejde, og så tror i virkelig, at de har ansat en gang børnehavebørn til arbejdet? Tror i, at det var et tilfældige, at DSB's tidligere adm. direktør døde af et hjertetilfælde? Kan der være nogen årsagssammenhæng her?

Jeg ved ikke, om jeg ligefrem tror, at DSB har ansat inkompetente folk, men det er ret nærliggende for mig, at som følge af især tilhørsforholdet til staten, så er der ikke hverken økonomi eller prestige nok til at kunne ansætte de mest kompetente.

Jeg kan sagtens se, at der er helt plausible forklaringer på, hvorfor henholdsvis varme, sne og blade kan påvirke togdriften, men derfor vil jeg stadig ikke acceptere, at den gør det. Det må stadig være målet at finde en mere varig løsning. Der kan altså køre tog i både koldere og varmere områder, og jeg tror ikke på, at nogle af problemerne er så specielle, at det er umuligt at finde løsninger på dem.

Det betyder ikke, at jeg tror, at DSB og alle medarbejderne bevist ønsker at forsinke togene, men der er bare ofte utroligt mange småting, der medvirker til et ret dårligt billede af virksomheden. Jeg kan en masse historier, så lad mig endelig bidrage med noget mere konkret. DSB tilbyder jo en rejsetidsgaranti, hvor man kan få pengene tilbage eller en erstatningsbillet.

Først og fremmest er det fuldstændigt til grin, at det er så besværligt at få tildelt en sådan billet. Hvis mit tog er forsinket, så burde jeg kunne gå ind til billetsalget og få en billet med det samme. Det er ikke tilfældet. Jeg skal tage en kopi og indsende den og håbe på at få et svar efter et par uger. Det afholder sikkert mange fra at henvende sig, når man samtidig tænker på, at toget skal være mere end en halv time forsinket.

Tilbage til historien; min kæreste skulle med toget d. 1. december, men får desværre skrevet d. 2. december på billetten. Derfor kan hun ikke bruge billetten. Hvis man retter på den, er den ugyldig.

Selvfølgelig ønsker DSB, at man udfylder billetten inden rejsens påbegyndelse, så man ikke kan bruge den igen, hvis kontrolløren ikke skulle komme forbi på rejsen. Man kan med rette argumentere for, hvorfor det skal gøres til passagerens ansvar, men lad det ligge.

Nu er det altså bare sådan, at vi henvendte os med det samme på hovedbanegården, og at en billet dateret i fremtiden jo selvfølgelig ikke kunne have været anvendt. Og selvfølgelig kunne hun bare have skrevet rigtigt, men det undskylder ikke den fuldkommen mangel på logik og det bureaukrati, der huserer i DSB. Billetten var ubrugt, og det var de ansatte ikke i tvivl om, men både i billetsalget og ved telefonisk kontakt til DSB blev enhver brug afvist.
Gravatar #57 - johanmw
14. dec. 2008 13:40
vandfarve (55) skrev:
#54 I sådanne tilfælde er der kun én løsning, såvidt sagen skete, som du fremstiller dem: Klag, klag, klag, klag...

Hvis du mener, at du er blevet uretfærdig behandlet, så skal du også lade dem vide det.

Jeg følte mig nu ikke uretfærdigt behandlet, men har dog også klaget over hændelsen med min kammerat. At jeg får en bøde forstår jeg udemærket, men det der autoritetsfetichistiske møgævl at lukke ud, det synes jeg sgu ingen skal finde sig i.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login