mboost-dp1
EN COMPUTERCITY MANDS MENNING
En computer city mand mener at et onboard intel i en bærebar med 1024 mb ram hvor af 128 mb er delt til grafik er bedre en en med ekstern ati (ca. 9700) med 128 mb ram + 512 mb til computeren
"Hvad mener i ??"
At der er en grund til at han arbejder i Computer City ;)
Uden at være ekspert i grafikkort, så vil jeg da seriøst håbe for ATi at de er bedre en sådan noget onboard noget.
At der er en grund til at han arbejder i Computer City ;)
Uden at være ekspert i grafikkort, så vil jeg da seriøst håbe for ATi at de er bedre en sådan noget onboard noget.
Det er jo derfor man ikke søger rådgivning i denne slags butikker. Manden er jo enten pisse stiv, eller også har hans endnu mere stive chef bildt ham det ind;)
Men nej, det passer ikke. Skal den dog ikke bruges til spil bærbaren, ville den med 1024 mb ram dog sikkert være det bedste valg.
Men nej, det passer ikke. Skal den dog ikke bruges til spil bærbaren, ville den med 1024 mb ram dog sikkert være det bedste valg.
Jeg ville nok købe den med ATi også installere 2gb bagefter hvis du syntes den er for langsom...
men egentlig kan jeg da godt forstå hvad han mener... Det lyder jo på en måde logisk nok at en med 1024mb RAM er hurtigere end en med 512mb ram og et seperat GPU... Det er jo så kun gældene hvis man ikke kender så meget til det... (som computer city som regel aldrig gør imo,,, ihvertfald ikke i Næstved centret hvor jeg nogen gange kan befinde mig!)
men egentlig kan jeg da godt forstå hvad han mener... Det lyder jo på en måde logisk nok at en med 1024mb RAM er hurtigere end en med 512mb ram og et seperat GPU... Det er jo så kun gældene hvis man ikke kender så meget til det... (som computer city som regel aldrig gør imo,,, ihvertfald ikke i Næstved centret hvor jeg nogen gange kan befinde mig!)
Jeg fik elleres næsten lyst til at grine af ham pga. han sagde han havde en længere uddanelse i ddet og derfor vidste bedre :-D
#1 ja med den ene får windows 512mb ram at arbejde med og den anden giver windows ca 800mb ram at arbejde med og for alt andet end spil er ram en større flaskehals end grafikkortet.
Skal du spille på den skal du have både >=1024mb ram og mindst 128mb fast på grafikkortet, det er det bedste, men 512mb ram er så stor en begrensning på de fleste aktiviteter at det dårligere grafikkort fint kan forsvares med mere ram.
Skal du spille på den skal du have både >=1024mb ram og mindst 128mb fast på grafikkortet, det er det bedste, men 512mb ram er så stor en begrensning på de fleste aktiviteter at det dårligere grafikkort fint kan forsvares med mere ram.
Medmindre du sagde specifikt til ham at du skulle bruge en maskine til at spille på har han faktisk ret.
Har du til gengæld sagt det er en "gaming rig" så skulle han skydes med lunken øllebrød
Har du til gengæld sagt det er en "gaming rig" så skulle han skydes med lunken øllebrød
Det var fordi han ville bytte min (512 ram + 128 mb gaf) med den anden computer ... og sagde at den var bedre til at spille på :-(
Jeg ville til hver en tid anbefale seperat grafikkort såfremt du bare skal sidde med tekstbehandling.
Det at du adskiller grafik behandling og regnekraft i to GPU'er burde allerede der være argument nok.
Uanset som det er til at se film, spille eller advanceret tekst behandling..
Det at du adskiller grafik behandling og regnekraft i to GPU'er burde allerede der være argument nok.
Uanset som det er til at se film, spille eller advanceret tekst behandling..
#15 desuden HAR du en separat grafikprocessor i maskinen selv om den sidder onboard, den er blot en del af northbridgen, og deler RAM med CPUen... Så hvis du snakker om at sidde med tekstbehandling eller anden 2D eller simpel 3D er det i praksis fuldstændigt ligegyldigt hvad der sidder af grafikkort i maskinen.
strangecap: Slå lige caps lock fra næste gang du skriver en overskrift herinde...
strangecap: Slå lige caps lock fra næste gang du skriver en overskrift herinde...
#16 amokk
CPU / GPU
#17arne_v
Prøv at bruge lidt VISIO uden ordentligt RAM tildeling i grafikken, så skal du se hvor sjovt det bliver. Lige så snart du begynder at flytte lidt rundt, så går der let ged i den såfremt du ikke har nok RAM til at håndtere det. Det samme gør sig i øvrigt gældende for Word, dog kun i mindre grad da den er ganske udemærket til at komprimere det. Hvis du smider templates ind over så begynder det at ligne noget..
#18 amokk
Fisket - lyder pænt underligt. Hvis du så netop kigger på den deling af RAM, så vil de unægteligt køre langsommere. eftersom der er "to" forespørgsler i stedet for en, eller er det bare min logik der fejler?
CPU / GPU
#17arne_v
Prøv at bruge lidt VISIO uden ordentligt RAM tildeling i grafikken, så skal du se hvor sjovt det bliver. Lige så snart du begynder at flytte lidt rundt, så går der let ged i den såfremt du ikke har nok RAM til at håndtere det. Det samme gør sig i øvrigt gældende for Word, dog kun i mindre grad da den er ganske udemærket til at komprimere det. Hvis du smider templates ind over så begynder det at ligne noget..
#18 amokk
Fisket - lyder pænt underligt. Hvis du så netop kigger på den deling af RAM, så vil de unægteligt køre langsommere. eftersom der er "to" forespørgsler i stedet for en, eller er det bare min logik der fejler?
#15 Du glemmer ramne det er en meget almindelig fejl når man skal gå fra demo benchmarking til virkeligt brug, RAM har en kolosal betydning for det er fuldstendigt irelevant at snakke om 20% forskel i regnekraft ydelse, når systemmer swapper og kun bruger 10% af den tilgængelige regnekraft kapacitet, mens den venter på at OS'et flytter ting mellem swap og RAM.
Og det er i den situation man virkeligt oplevet systemet som langsomt.
Og det er i den situation man virkeligt oplevet systemet som langsomt.
#21 problemet er at du stadigvæk får flere ram med det delte grafikort. Så man vælger raelt ml ca 300mb mindre ram eller et dårligere grafik kort, og da man realt set sjældent belaster sit grafikort 100% så er det bedre med mere ram.
Hvis begge maskiner havde haft samme ram tal så havde du haft ret men den med 128mb delt ram har 512mb mere ram, hvilket giver et netto overskud i ram'ne.
Hvis begge maskiner havde haft samme ram tal så havde du haft ret men den med 128mb delt ram har 512mb mere ram, hvilket giver et netto overskud i ram'ne.
Jeg tror sådan set at jeg ville vælge ATI kort løsningen og så sætte en stang RAM i efterfølgende, idet det er nemt og billigt at opgradere RAM men hvis man får en notebook med std. onboard grafik, så er det i reglen ikke muligt at eftermontere det, så det virker som om at ATI løsningen er lidt mere fremtidssikret (hvis man kan tale om det inden for computere)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund