mboost-dp1

Er du medlem af folkekirken?

Gå til bund
Gravatar #1 - squad2nd
27. mar. 2009 17:05
Ud af ren nysgerrighed, med henblik på vores tråd om hvem der skabte universet...

Er der nogen herinde der stadig er medlem af folkekirken, eller har folk meldt sig ud?
Gravatar #2 - Jonasee
27. mar. 2009 17:09
Er stadig medlem, men kun fordi jeg aldrig har taget mig samme til at melde mig ud.
Gravatar #3 - myplacedk
27. mar. 2009 17:35
Jeg har meldt mig ud.
Gravatar #4 - Nextnx
27. mar. 2009 17:39
Im in, men har da vurderet om man ikke bare skulle melde sig ud men pga. dovenskab osv. er det ligesom ikke sket endnu.
Kan det egentlig gøres over le net?
Gravatar #5 - Dirk Diggler
27. mar. 2009 17:53
Har meldt mig ud for flere år siden og ind i ateist.dk i stedet...

DD
Gravatar #6 - m_abs
27. mar. 2009 18:06
Er stadig medlem, mest fordi jeg har været for doven til at melde mig ud.
Gravatar #7 - terracide
27. mar. 2009 18:09
Jeg er ikke medlem og ville vædde med at fik man et girokort når man fyldte 18 år hvor man SELV skulle melde sig ind ville meldlemstallet dale kraftigt...

Terra - Jeg gider ikke betale skat til nisser...
Gravatar #8 - MiniatureZeus
27. mar. 2009 19:26
Har flere gange været igang med at melde mig ud, men det er for besværligt til at jeg gider gøre det...
Gravatar #9 - <3Thinkpads
27. mar. 2009 19:40
Er stadig indmeldt. Jeg er slet ikke troende, men jeg synes at kirke tjener et formål og de trodsalt gør et godt stykke arbejde for de "svage".
Gravatar #10 - Dreadnought
27. mar. 2009 19:47
Jeg er stadig indmeldt selvom jeg ikke er troende. Og jeg har ikke planer om at melde mig ud, da jeg kan lide traditionerne.
Gravatar #11 - ajust
27. mar. 2009 20:06
Never have been, never will be
Gravatar #12 - T-Hawk
27. mar. 2009 20:12
Er medlem, og har egentlig ingen planer om at melde mig ud.
Er ikke å nogen måde fundamentalistisk troende, men lidt kristen er ja da.
Gravatar #13 - JesperZ
27. mar. 2009 20:21
Jonasee (2) skrev:
Er stadig medlem, men kun fordi jeg aldrig har taget mig samme til at melde mig ud.
Gravatar #14 - holmen
27. mar. 2009 21:00
Jeg er medlem. Jeg er på ingen måde kristen, men jeg kan godt li' kirkerne og synes at både de og kirkegårdene skal bevares, så jeg har ikke noget imod at betale til det.

(ved ikke hvor meget af de 0,8% jeg betaler i skat der går til vedligeholdelse (hvis noget overhovedet)).
Gravatar #15 - cyandk
27. mar. 2009 21:14
Meldte mig også ud. Men samtidigt har jeg efterladt en stor pose penge på en lukket bankkonto så mine efterladte ikke skal betale i dyre dommer den dag jeg dør.

Det syntes jeg alle bør gøre, hvis de melder sig ud.
Gravatar #16 - BurningShadow
27. mar. 2009 21:30
Jeg har ikke betalt nisse-skat siden engang i 2002, tror jeg.
Nu mangler vi bare at kunne slippe helt for at skulle finansere deres overtro. En stor del af de penge de får, kommer ikke fra nisse-skat, men fra alm.skat, men vi tæller da selvfølgelig ikke med i statistikken, og det er da positivt :-)
Gravatar #17 - siliankaas
27. mar. 2009 21:32
terracide (7) skrev:

BurningShadow (16) skrev:
En stor del af de penge de får, kommer ikke fra nisse-skat,

Hvor kommer det "nisse-skat" fra?
Gravatar #18 - holmen
27. mar. 2009 21:37
siliankaas (17) skrev:
Hvor kommer det "nisse-skat" fra?
Fra nisserne, hvor ellers?
Gravatar #19 - ty
27. mar. 2009 21:44
terracide (7) skrev:

Ja, right. Er det ikke dig, der render rundt med nissehue hvert år til jul? Kan du sige wannabe?
Gravatar #20 - BurningShadow
27. mar. 2009 21:53

Altså nisse-skat kommer fra "skat til nisser" (Terracide), men hvor han har fået nisserne fra ved jeg ikke helt. Medmindre naturligvis at han hentede dem her.

Man kan naturligvis argumentere for at det er synd at blande den (ikke altid lige) gode gamle danske nisse ind i det, men hvis de har et problem med det, går jeg ud fra at de nok skal brokke sig.

.

Ja, right. Er det ikke dig, der render rundt med nissehue hvert år til jul? Kan du sige wannabe?
Jeg bader i Adam-kostume (før syndefaldet), er jeg så også en wannabe?
Gravatar #21 - I.F.F.
27. mar. 2009 22:01
Jeg har udmeldelsen liggende underskrevet i en konvolut med frimaerke, det har jeg haft siden jeg saa at folkekirkens noedhjaelp samlede ind til gaza.

jeg er dog lidt ambivalent med det hele og har derfor ikke faaet postet det endnu.

men kommer der flere i mine oejne fejltrin af kirken i dk, saa er det da ihvertfald let for mig at smide konvolutten i en postkasse i arrigskab ;)
Gravatar #22 - LinguaIgnota
27. mar. 2009 22:06
Jeg synes, at vi har nogle utroligt smukke kirker, hvis drift og vedligeholdelse jeg gerne betaler til. Kirkerne er en del af vores fælles kulturarv og det ville skære mig i hjertet, hvis vores største arkitektoniske perler blev solgt fra, eller udlejet, og brugt til "verdslige" formål.
Derudover står folkekirken for mig som en meget åben og tolerant organisation, der aktivt arbejder for øget tværkulturel forståelse ved blandt andet at invitere talere fra andre trosretninger. Og jeg ved fra den lokale provst, at vores statsfinansierede præster (i hvert fald i landdistrikterne) bruger meget tid på socialt arbejde, heriblandt samtaler med socialt belastede medborgere; og det være sig både medlemmer og ikke-medlemmer, protestanter, katolikker, buddhister, hinduister, muslimer og ikke-troende.

At jeg ikke deler kirkens syn på det metafysiske er sådan set ligegyldigt, så længe jeg vælger at bidrage frivilligt og kirkens repræsentanter ikke blander deres mytologi sammen med videnskab og politik.

EDIT: Men ligesom #21 vil jeg ikke være bleg for at melde mig ud i protest, hvis det skulle blive aktuelt.
Gravatar #23 - MiniatureZeus
27. mar. 2009 22:15
I.F.F. (21) skrev:
Jeg har udmeldelsen liggende underskrevet i en konvolut med frimaerke, det har jeg haft siden jeg saa at folkekirkens noedhjaelp samlede ind til gaza.

jeg er dog lidt ambivalent med det hele og har derfor ikke faaet postet det endnu.

men kommer der flere i mine oejne fejltrin af kirken i dk, saa er det da ihvertfald let for mig at smide konvolutten i en postkasse i arrigskab ;)

Umiddelbart har folkekirkens nødhjælp ikke noget at gøre med din lokale folkekirke, men er en nødhjælpsorganisation uden politisk eller religiøs indblanding i stil med Røde Kors. Dog, er deres synspunkter selvfølgelig religiøse og en form for deres hjælp i ulande er også at oprette og hjælpe med kirkelige og religiøse handlinger, men dog ikke på en missionær-agtig måde, ved at prøve at overbevise Buddhister (f.eks) om at Gud er meget sejere end Buddha...

Så hvis man er imod Folkekirkens Nødhjælp bør man boykotte dem, og ikke selve folkekirken.. :)
Gravatar #24 - Josso
27. mar. 2009 22:21
Stadig meldt ind, og forhåbentlig bliver jeg ved med at være det. :)
Gravatar #25 - BurningShadow
27. mar. 2009 22:21

Kirkerne er en del af vores fælles kulturarv
Ja, og sikke en kulturarv, og alt det gode gamle byggeri vi ville gå glip af.
Det er aldrig faldet dig ind at 90% af kirkerne ligner hinanden, og er opført de seneste 75-150 år? Det er meget muligt at de har erstattet tidligere kirker, men hvis du river Rundetårn ned, og bygger en McDonalds, så bliver den altså ikke automatisk til kulturarv, eller bevaringsværdig, eller noget som helst andet.
Det antal kirler der reelt er bevaringsværdige, er nok ikke større, end at de kan håndteres på samme måde som alle andre bygninger i samme kategori.
Gravatar #26 - I.F.F.
27. mar. 2009 22:30
#23: MiniatureZeus

ok jeg antog at folkekirkens noedhjaelp var en integreret del af den danske folkekirke.

Men jeg kan nu se at jeg tog fejl.

Saa var det jo godt at jeg ikke fik meldt mig ud paa et falsk grundlag ;)
Gravatar #27 - LinguaIgnota
27. mar. 2009 22:40
BurningShadow (25) skrev:

Det er aldrig faldet dig ind at 90% af kirkerne ligner hinanden, og er opført de seneste 75-150 år?

Så kan vi efter samme målestok diskvalificere skagensmalerne? ;)
Er der i øvrigt en fastsat aldersgrænse, der dikterer, hvornår noget er kulturarv? Kirkerne har i en årrække været et omdrejningspunkt for landbefolkningen - og det er sådan set godt nok for mig.
Derudover findes der i en lang række danske kirker klokker, altere, altertavler, bægre, døbefonde, glasruder osv., osv., der er bevaringsværdige. I mange tilfælde er de flere hundrede år gamle og tjener til at binde traditionerne fra den gamle og den "nye" kirke sammen. At flå værdierne ud fra deres 75-150 år gamle boliger tangerer, i mine øjne, gravrøveri.

Det er meget muligt at de har erstattet tidligere kirker, men hvis du river Rundetårn ned, og bygger en McDonalds, så bliver den altså ikke automatisk til kulturarv, eller bevaringsværdig, eller noget som helst andet.

Så McDonald's vil ikke blive opfattet som en del af din kulturarv om 75-150 år? I beg to differ.

Det antal kirler der reelt er bevaringsværdige, er nok ikke større, end at de kan håndteres på samme måde som alle andre bygninger i samme kategori.

Det er din subjektive vurdering. Jeg er uenig.
Gravatar #28 - terracide
28. mar. 2009 07:59
Info:
"gud(er) er i samme klasse som tandfeen, påskeharen, Ole Lukøje Peter Pan ect...ergo jeg smider dem alle i en kasse kaldet:
"Nisser
Tåbelige overtroiske væsner folk uden for meget hjerne mener er virkelige"
Gravatar #29 - milandt
28. mar. 2009 08:04
Nej.
Gravatar #30 - ztyle
28. mar. 2009 08:06
Læste biblen, og meldte mig ud af folkekirken
Gravatar #31 - Thalion
28. mar. 2009 08:11
Har ikke fået meldt mig ud...

Men i skal ikke være bange for at de bevaringsværdige kirker forfalder hvis i melder jer ud, da vi har betaler til dem over skatten.
Gravatar #32 - terracide
28. mar. 2009 08:17
#31:
Man betaler desværre også en del lønninger via den normale skat...nisser kan ikke klare sig med snablen nede i folk der er medlem af nisseovertroen, de skal også nasse på alle os andre.

Religionsfrihed betyder også retten til at være FRI for religion....samt at skulle betale for andres stupide overtro!
Gravatar #33 - mcgreed
28. mar. 2009 08:45
Er også medlem, men det er mest af dovneskab end noget andet, da jeg er ateist uden at være medlem af noget som siger at jeg tilhører denne gruppe.
Gravatar #34 - Magten
28. mar. 2009 11:34
Ved det faktisk ikke... Mener jeg meldte mig da jeg blev 18, men kan sgu ikke huske det?

Skide nisser har stjlået min bog... Nisser! NISSEEER!!!
Gravatar #35 - Saxov
28. mar. 2009 11:42
Jeg er stadig medlem, selv om jeg ikke er religiøs.
Men føler det som mere hyklerisk, at melde mig ud af folkekirken, og stadig kræve min ret til at afholde kristne helligdage.
0,8% løn, for fri i påske, pinse, jul, osv. mæh, det kan jeg godt leve med.

Jeg syntes det med at man ikke vil acceptere at kristendommen er en "statsreligion", og man smider lidt efter den, så burde ens moral også forbyde en at udnytte de fordele som kristendommen give (primært helligdage).
Gravatar #36 - terracide
28. mar. 2009 12:23
#35:
Jeg så hellere at vi alle fik feriedage som var 100% op til en selv hvornår de skulle holdes ikke var tvunget til at holde fri på grund stupid overtro og løgnagtige myter.

Og så har kristendommen nu ikke patent på fridage.
Jul(yule) er ikke kristen, men hugget fra hedninge, Påsken er hugget fra Mithras osv.

Terra - Det hjælper at sætte sig ind i ting før man poster...
Gravatar #37 - XERXES
28. mar. 2009 13:00
Jeg har meldt mig ud for mange år siden, da jeg for det første ikke tror på en gammel padde oppe på en sky, og så vil jeg ikke støtte nogle folk der prædiker umenneskelige dogmer hver søndag og fordømmer folk livsstil, herunder bøsser og lesbiske.

Saxov (35) skrev:
Jeg er stadig medlem, selv om jeg ikke er religiøs.
Men føler det som mere hyklerisk, at melde mig ud af folkekirken, og stadig kræve min ret til at afholde kristne helligdage.
0,8% løn, for fri i påske, pinse, jul, osv. mæh, det kan jeg godt leve med.

Jeg syntes det med at man ikke vil acceptere at kristendommen er en "statsreligion", og man smider lidt efter den, så burde ens moral også forbyde en at udnytte de fordele som kristendommen give (primært helligdage).

Jeg så gerne at alle helligdagene blev afskaffet, da de skader mere end de gavner. F.eks. går den offentlige transport helt i sort når der kommer helligdage, og det går ud over os der er afhængige af den til, at komme på arbejde. Jeg skal f.eks. bruge 2 timer ekstra på at komme til og fra arbejdet når der køres efter søn- og helligdags-køreplanen, plus at jeg skal gå tidligere end beregnet for, at komme hjem da de stopper tidligere med at køre.
Derudover kender jeg en del folk med børn, som altid har problemer med at få passet dem, da børnenes institutioner ikke har moderniseret deres åbningstider i forhold til det moderne samfund hvor virksomhederne holder åbent 365 dage om året.

Jeg var i en virksomhed engang hvor man førhen havde lukket hele produktionen ned på helligdagene. Men så fandt de ud af, at de tabte op imod en halv million kroner om dagen på at holde helligdagslukket. Dette fordi nedlukningen skabte en kæmpe arbejdspukkel, som tog flere måneder at arbejde ned. Det kostede arbejdspladsen dyrt i overtidsbetaling, og så måtte de af og til give nedslag i prisen på kundernes ordre, da de blev forsinket som følge af nedlukningen. Det ændrede man og folk fik så tildelt nogle feriedage i stedet, som de selv var herre over, hvilket folk også hellere ville have.

Så helligdage....... ud med dem.
Gravatar #38 - Saxov
28. mar. 2009 14:00
terracide (36) skrev:
Og så har kristendommen nu ikke patent på fridage.
Jul(yule) er ikke kristen, men hugget fra hedninge, Påsken er hugget fra Mithras osv.

Terra - Det hjælper at sætte sig ind i ting før man poster...

Ja, tillykke, jeg har også gået i folkeskole, så jeg ved godt at kristendommens helligdage er baseret på/stjålet/konverteret fra andre religioner.

Det har jeg heller ikke modsagt i min post, vel.. ?

Det jeg derimod har sagt er at i DK er kristendommen en "statsreligion" (se evt. DANMARKS RIGES GRUNDLOV af 5. juni 1953 §4), og at denne religion har nogle helligdage (her er igen ingen kommentarer om hvor kristendommen har copy-pasted sine helligdage fra), og at vi pga. vores "nationale religion" har fået fri/helligdagstillæg, hvis vi arbejde på visse dage.

Selvfølgeligt kan man argumentere for at man istedet bør få en pulje på X "helligedage" som kan fordeles over året, baserret på ens religiøse overbevisning, så fx muslimer kan holde fri på deres helligdage, kristne på deres, ateister på deres.. ;) osv. Men indtil en sådan ordning træder i kraft - har den danske folkekirke valgt at betale for jeg kan holde fri en bunke dage om året med løn.

Så jeg betaler 0,8% til folkekirken, for de gør jeg har en masse fridage jeg ikke selv skal direkte betale for, ligesom der betales penge til a-kasser og feriekontoer, for man kan holde andre ferie dage (ja, a-kassen, dækker i visse tilfælde din ferie, http://www.iak.dk/Feriedagpenge.aspx)

Saxov - Jeg har sat mig mere end i tingene end Terra nok lige giver mig credit for.
Gravatar #39 - terracide
28. mar. 2009 14:06
#38:
Afskaffede vi folkekirken, så er dit postulat af folk ville droppe
helligedagene?

Terra - Put the bong down...
Gravatar #40 - Saxov
28. mar. 2009 14:11
terracide (36) skrev:
Jeg så hellere at vi alle fik feriedage som var 100% op til en selv hvornår de skulle holdes ikke var tvunget til at holde fri på grund stupid overtro og løgnagtige myter.

Men ja, for lige at summere yderelige op, kristendommen giver sig ca 60 "helligedage" om året (jft. http://da.wikipedia.org/wiki/Officielle_danske_hel... ) fordelt over samtlige søndage, en lille håndfuld torsdage og fredage, et par mandage, og så lige jul/nytår.

terracide (39) skrev:
#38:
Afskaffede vi folkekirken, så er dit postulat af folk ville droppe
helligedagene?

Terra - Put the bong down...
Nej, det påstår jeg ikke, og ved heller ikke lige hvordan du læser det ud af mit indlæg.

Det jeg siger er at vi bor i et samfund der er baseret på en masse kultur og lobyisme fra en religion. Det har så betydet at de har givet os en masse fridage...

Men jeg mener personligt at man bør reevaluere helligdagskonceptet, men så længe det er der, så har vi nogen at sige tak til for de ca. 60 dages ferie vi har om året.
Desuden går en god del af kirkeskatten til at velligeholde kirke, som hvad end man personligt mener om dem, så må man nok stadig indrømme at de er en del af den danske historie og kulturskat, fra en svunden tid hvor religion betød noget.
Gravatar #41 - Clauzii
28. mar. 2009 15:09
Medlem.
Gravatar #42 - Borg[One]
28. mar. 2009 19:52
Man betaler cirka 1 uges løn om året for at være medlem - så kan i selv regne ud og vurdere om i synes det er det værd.

Mht det besværlige i at udmelde sig:
Find dit kirke- eller degnekontor.
Udfyld blanketen jeg linker til nederst til udmeldelse af Folkekirken
Udskriv og send blanketten til kirke- eller degnekontor.
Hvis du er under 18 år kræves dine forældres samtykke.

Jobs done - jeg tør vædde med, det er de bedst betalte 10 minutter af jeres liv.

ateist.dk har hele manualen, og blanketten tilgængelig her.

#28 Ole Lukøje er altså bare en fiktiv person...! ;)
Gravatar #43 - squad2nd
28. mar. 2009 20:42

Ole Lukøje er altså bare en fiktiv person...! ;)

Så du tror stadig på tandfeen, påskeharen og Peter Pan... det er sguda cool nok. Tandfeen har finansieret hele mit slikforbrug da jeg var yngre. (ironisk nok).
Gravatar #44 - Borg[One]
28. mar. 2009 22:14
#43 Ligger det ikke implicit i det jeg skriver, bortset fra du glemte Gud - the man?

...hvilket får mig til at tænke på en af de bedre film, og en af mine yndlingsquotes:
"Al Pacino" skrev:
Personally it's not God I dislike, it's his fan club I can't stand
Gravatar #45 - zin
29. mar. 2009 02:23
Jeg er stadig medlem, da jeg gerne vil begraves når jeg dør. Det ligger til min familie, og jeg har ikke tænkt mig at agere en eller anden revolutionær idiot blot fordi jeg ikke kan holde mine hormoner i kontrol.
Jeg er iøvrigt, efter at have snakket med nogle troende mennesker, af overbevisningen at hvis nogle folk har brug for tro, så lad dem have det - så længe den ikke river dem til at gøre noget forkert. Nogle mennesker har simpelthen brug for tro som de fleste mennesker i dette fora har brug for logik/videnskab.
Gravatar #46 - squad2nd
29. mar. 2009 02:51
Hvad siger I egenligt til at vi hver især lægger et par hundrede på bordet og køber en lille mark, og omdanner til en kirkegård kun for nørder?

Er nogen 'in', eller vil I smides i samme grav som jeres kærester og familie? (jeg skal have katten med).

Så har vi smukke blomsterbed og afsnit... ét hvor alle PHP-programmørerne ligger, ét til Java folket, et andet til C#, C og C++ folket. Et smukt blomsterbed med roser til Linux og Windows folket. En speciel gravsten i granit går til den gamer der har haft flest frags i Counter-Strike.

...og så har vi naturligvis en massegrav bagved kirken hvor IT-Supporterne ligger. :)

Gravatar #47 - coday
29. mar. 2009 03:45
#46 Og mac folket bliver begravet som hedninger? Jeg er "in" :P
Gravatar #48 - BurningShadow
29. mar. 2009 08:11

Du mener ikke at ikke-medlemmer bliver begravet?
Vi havner altså bare på lodsepladsen? Faktisk tager du helt fejl, vi kan ikke slippe for at blive begravet sammen med medlemmerne, da der endnu ikke findes ikke-religiøse gravpladser, det koster bare en lille smule mere (og det er ikke engang alle steder at det gør det).
Gravatar #49 - BurningShadow
29. mar. 2009 08:11

Gid at det var så simpelt.

.

en eller anden revolutionær idiot blot fordi jeg ikke kan holde mine hormoner i kontrol.
Jeg går ud fra at du har tænkt dig at uddybe dét. Og en kristen skulle da være den sidste til at tale om at være en "revolutionær idiot", for jeg husker noget om at det var jer der brød med jøderne, og startede jeres egen sekt.
Gravatar #50 - terracide
29. mar. 2009 09:21
#42:
Jeg gjorde det meget nemmere:
Jeg ringede til den lokale povertro's tåbe og sagde jeg skulle meldes ud da jeg blev 18.
Tåben prøvede at sige at jeg skulle udfylde en masse, hvortil jeg svarede:
"Jeg har IKKE meldt mig ind, så du melder mig bare ud med det sammme, jeg gider ikke lege med i jeres cirkus!"

2 dage senere lå mit navneattest i postkassen.

Tåberne prøver bare atgøre det besværligt at slippe forderes stupide fordummende overtro...så man skal bare være kontant.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login