mboost-dp1

ERP/Økonomi systemer til Linux

Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
22. sep. 2009 19:07
ERP løsninger som SAP, Movex, og økonomi-løsninger som Microsoft Dynamics AX, er så vidt jeg kan se hovedsageligt udviklet til OS/400 og Windows.

Hvordan er support af sådanne systemer på Linux? Jeg ved at Movex i forbindelse med de sidste mange års konvertering til Java, har flyttet mere over på Linux platformen, men hvad med SAP?

Her snakker jeg specielt omkring bruger-delen, og ikke database/server delen.

Derudover er jeg også specielt interasserede i hvad der er af alternativer til Microsoft Dynamics AX til Linux platformen.

Og som bonus spørgsmål, er der nogen Open Source løsninger til ERP og/eller Økonomi-styring ?
Gravatar #2 - Mads33
22. sep. 2009 19:09
Hvad skal det bruges til ?
Gravatar #3 - Windcape
22. sep. 2009 19:10
Mads33 (2) skrev:
Hvad skal det bruges til ?
Teoretisk vudering om visse offenlige løsninger kan flyttes over på en ikke-Microsoft platform.

Som der ser ud i dat, synes jeg ikke rigtig at kunne finde et brugbart alternativ til Microsoft Dynamics AX, der kører på en Linux Desktop.
Gravatar #4 - Mads33
22. sep. 2009 19:17
Tvivler på Microsoft Dynamics AX, så vidt jeg ved er der ikke engang noget web interface, men jeg ved så heller ikke så meget.
Gravatar #5 - Windcape
22. sep. 2009 19:40
Mads33 (4) skrev:
Tvivler på Microsoft Dynamics AX, så vidt jeg ved er der ikke engang noget web interface, men jeg ved så heller ikke så meget.
Altså, vi snakker et *alternativ*, ikke samme produkt.
Gravatar #6 - arne_v
23. sep. 2009 23:17
Windcape (1) skrev:
ERP løsninger som SAP, Movex, og økonomi-løsninger som Microsoft Dynamics AX, er så vidt jeg kan se hovedsageligt udviklet til OS/400 og Windows.

ERP servere kører mange forskellige styresystemer:
* Windows
* Unix (AIX, Solaris, HP-UX, Linux typisk RHEL eller SLES)
* non-Unix mine (OS/400 alias i, OpenVMS)

Client er:
* browser
* fat client
* begge

(ældre udgaver understøtter evt. VT2xx interface)

Windcape (1) skrev:
Hvordan er support af sådanne systemer på Linux? Jeg ved at Movex i forbindelse med de sidste mange års konvertering til Java, har flyttet mere over på Linux platformen, men hvad med SAP?

Her snakker jeg specielt omkring bruger-delen, og ikke database/server dele

Browser interfaces virker naturligvis fint på Linux.

Fat client vil typisk være Windows only. Der er simpelthen for få Linux brugere blandt ERP brugere til at det kan betale sig med noget andet.

Windcape (1) skrev:
Derudover er jeg også specielt interasserede i hvad der er af alternativer til Microsoft Dynamics AX til Linux platformen.

Til Linux som client platform?

Der er næsten frit valg på hylderne. Langt de fleste ERP systemer (med de 4 Microsoft systemer som den markante undtagelse) har browser interface.

Fra giganterne Oracle og SAP til de mindste open source systemer.

Windcape (1) skrev:
Og som bonus spørgsmål, er der nogen Open Source løsninger til ERP og/eller Økonomi-styring ?

Adskillige.

Se:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ERP_software_...
Gravatar #7 - arne_v
23. sep. 2009 23:20
Windcape (3) skrev:
Teoretisk vudering om visse offenlige løsninger kan flyttes over på en ikke-Microsoft platform.

Som der ser ud i dat, synes jeg ikke rigtig at kunne finde et brugbart alternativ til Microsoft Dynamics AX, der kører på en Linux Desktop.

MS Dynamics NAV er vel mere almindelig i det offentlige end MS Dynamics AX ??

Gravatar #8 - arne_v
23. sep. 2009 23:26
Windcape (3) skrev:

Hvis ERP/økonomi systemet kommer med et browser interface med fuld funktionalitet, så kan man bare skifte til Linux eller MacOS X, hvis man har lyst. Men det mener jeg ikke at MS Dynamics produkterne kan.

Så kan man skifte til et ERP/økonomi system som ikke kræver en Windows klient. Det koster mange penge. Hvis man vælger det så vil man uden tvivl vælge et system med browser interface for brugere og web service interface for andre systemer.

Men det vil som sagt koste meget:
* portering af alle tilrettelser
* konvertering af data
* uddannelse af brugere
* tilrettelse af andre systemer som tilgår systemerne

Vi taler om milliarder af kroner.

Gravatar #9 - Windcape
24. sep. 2009 00:32
arne_v (8) skrev:
Vi taler om milliarder af kroner.
Det var også omdrejningspunket for interessen.

Der er jo tit snak om at det offenlige bør benytte Linux som client løsning, og Open Office, fordi disse ikke kræver licenser.

Men jeg tænkte så lidt på om de produkter de benytter (økonomistyring er en af de vigtige), ville være at finde på en Linux platform.

Jeg kunne sagtens forestille mig at Windows licenser ville være billigere, end at skifte økonomisystemerne ud.

arne_v (7) skrev:
MS Dynamics NAV er vel mere almindelig i det offentlige end MS Dynamics AX ??
Jo, det er også rigtigt.

Axapta og Navision. Meget nemmere navne!.
Gravatar #10 - arne_v
24. sep. 2009 01:34
Windcape (9) skrev:
Der er jo tit snak om at det offenlige bør benytte Linux som client løsning, og Open Office, fordi disse ikke kræver licenser.

Men jeg tænkte så lidt på om de produkter de benytter (økonomistyring er en af de vigtige), ville være at finde på en Linux platform.

Jeg kunne sagtens forestille mig at Windows licenser ville være billigere, end at skifte økonomisystemerne ud.

Der er dog en lille finesse. Microsoft vil have penge for opdatering af Windows og Office version hver X. og Y. år. Skift til et ERP system som understøtter enhver client platform (via web broser interface for brugere og web services for systemer) er en engangs udgift.
Gravatar #11 - arne_v
24. sep. 2009 01:39
Windcape (9) skrev:
(økonomistyring er en af de vigtige)

Vigtigt er nok subjektivt.

Jeg tror ikke at ERP/økonomi systemer er dem som har de mange brugere.

Dem i økonomi afdelingerne som arbejder full time med Navision Stat kunne forblive på Windows og så flyttede man resten. Chefer som skal have summaries kunne få et simpelt web interface.

Alternativt kunne man jo overveje at bruge Citrix client på Linux for denne gruppe af brugere.

Hvis ERP/økonomi var det største problem så tror jeg at det kunne løses.

Jeg vil være mere bekymret for alle fag systemerne fra CSC og KMD - og deres afhængighed af Windows og/eller MS Office.

Det er langt flere brugere.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login