mboost-dp1

EU Parlamentsvalg Juni 2009

Gå til bund
Gravatar #1 - D_V
1. jun. 2009 20:03
Så nu nærmer tiden hvor man bør gå ned og stemme..

Jeg er dog stadig ikke sikker på hvad jeg vil stemme, og vil derfor hører jeres meninger.
Mine mærkesager er selvfølgelig indenfor IT, og har lidt svært ved at danne et overblik over hvad de forskellige partier samt kandidater har af politik på dette område.

Så hvad er jeres meninger angående dette ?
Gravatar #2 - siliankaas
1. jun. 2009 20:07
Selvom jeg ikke vil (læs: ønsker at) lade mig påvirke af andres meninger, må jeg give #1 ret i at det kunne være sjovt at høre jeres valg - hvis Folk vil ud med dem!?

Selv har jeg det lidt sådan at når jeg ikke har sat mig ordentligt ind i sagerne (og det har jeg desværre ikke) så blir det nok blankt.

:-/

Kan da i øvrigt lige henvise til denne tråd: http://newz.dk/forum/tagwall/tronfoelgeloven-91319... der jo "lugter" lidt af det samme...
Gravatar #3 - MiniatureZeus
1. jun. 2009 20:19
Har bestemt mig for ikke at stemme. Det er der umiddelbart tre grunde til:
1) Jeg er i Køge til fødselsdag og kan ikke nå hjem til mit stemmested
2) Jeg føler ikke rigtigt at der er nogle af de nuværende politkere som kan komme til at gøre en forskel, og resten af dem er mere eller mindre til grin.
3) Er reelt set imod EU og tilhænger af at det bliver mere et handelssamarbejde lige som i gamle dage. Synes ikke om idéen at EU skal være ét land med ens love som alle skal følge. F.eks. er mange af Danmarks nuværende miljøkrav meget skrappere end dem som EU vil have indført i alle lande...
Og så lige omkring den med de krumme agurker: En kasse med krumme agurker kan indeholde 20-30 pct. færre agurker end en kasse med lige agurker, hvilket jo gør at man bruger en masse ekstra transport og derved CO2 på at transportere de krumme agurker. Og de beskyldninger som diverse kloge hoveder kom med, om at de krumme agurker i stedet bare blev smidt ud, passer ikke. De blev (bl.a.) snittet til Tzatziki og eksporteret til USA, EU og andre steder i verdenen...
Gravatar #4 - D_V
1. jun. 2009 20:33
#2, vil da klart mene det er 2 vidt forskellige ting... dog har de bare været så smarte at lade dem falde samme dag.

#3, så bør du jo klart stemme blank istedet... Eller hvis du er imod EU, så stemme Folkebevægelsen Mod EU som ironisk nok også stiller op.

Jeg er da også generelt imod EU som en lovgivende enhed, dog syntes jeg nogen af tiltagende såsom åbne grænser er kanone, (og det DF for eksempel imod).
Dog kan jeg ikke se grunden til en fælles møntfod, idéen er som sådan fin nok, men syntes bare man afskriver sig fra sin egen historie med dette.
Disse er dog mere eller mindre ting som allerede er vedtaget.
Gravatar #5 - siliankaas
1. jun. 2009 20:35
D_V (4) skrev:
#2, vil da klart mene det er 2 vidt forskellige ting... dog har de bare været så smarte at lade dem falde samme dag.

Jo jo, er da godt klar over man stemmer om forskellige ting, hehe.

Det var mere debatten om at stemme jeg mente :-)
Gravatar #6 - vandfarve
1. jun. 2009 20:36
D_V (4) skrev:
Dog kan jeg ikke se grunden til en fælles møntfod, idéen er som sådan fin nok, men syntes bare man afskriver sig fra sin egen historie med dette.

Til den skarpsindige læser vil jeg hermed proklamere (hold godt fast!), at vi allerede har euroen - vi har bare besluttet at kalde den for kronen.

Vi fører europæisk økonomisk politik, valutapolitik og rentepolitik. Den Europæiske Centralbank bestemmer allerede, hvad kronen skal være, og hvor høj vores rente skal være, så hvad er problemet? Vi har allerede euroen.
Gravatar #7 - vandfarve
1. jun. 2009 20:37
D_V (4) skrev:
Jeg er da også generelt imod EU som en lovgivende enhed, dog syntes jeg nogen af tiltagende såsom åbne grænser er kanone, (og det DF for eksempel imod).

Hvis du vil have åbne grænser og det frie Indre Marked, så kræver det også et lovgivende organ.

Governance kan ikke finde sted uden government, så man kan i politologien argumentere for, at legitimiteten er højere, og at du som borger er bedre stillet, når vi faktisk har EU end uden EU.
Gravatar #8 - D_V
1. jun. 2009 20:39
#6, ja det kan du sådan set godt have ret i...
Dog er kursen mellem euroen og kronen ikke fastlåst, så derved har vi den ikke helt alligevel..

#7, fed pointe.. det havde jeg ikke lige tænkt over... Dog må der være et vis kompromis, som kan tilfredsstille mine holdninger. Hvilket der som du tidligere nævnte, faktisk er med hensyn til euroen.
Gravatar #9 - vandfarve
1. jun. 2009 20:46
D_V (8) skrev:
#6, ja det kan du sådan set godt have ret i...
Dog er kursen mellem euroen og kronen ikke fastlåst, så derved har vi den ikke helt alligevel..

Jo, det er den også. Den er bundet til euroen og svinger inden for et meget lille bånd af 2,5% +/-, hvis jeg ikke tager fejl.

D_V (8) skrev:
#7, fed pointe.. det havde jeg ikke lige tænkt over... Dog må der være et vis kompromis, som kan tilfredsstille mine holdninger. Hvilket der som du tidligere nævnte, faktisk er med hensyn til euroen.

Point taken. Bemærk venligst, at mine argumenter tydeligt bærer præg af, at jeg er pro EU, og at andre con-EU'ere sagtens vil kunne argumentere anderledes. :)
Gravatar #10 - gnаrfsan
1. jun. 2009 20:49
D_V (4) skrev:

Kroner har ikke eksisteret så længe igen. Kun 134 år. Før da hed de rigsdaler. Så det er ikke så meget historie igen. Og jeg kan stadig huske da en 5'er var stor og uden hul i.
Gravatar #11 - MiniatureZeus
1. jun. 2009 20:51
Men var det alligevel ikke et flertal i både Tyskland og Frankrig som fortrød at euroen var blevet indført? Eller var det bare i starten..
Gravatar #12 - D_V
1. jun. 2009 20:52
#9, om du er pro eller con EU, er sådan set underordnet for mig. Så længe du argumentere for dine holdninger, hvilket jeg er mere interesseret i.

#10, det er selvfølgelig også rigtigt. Men derfor mener jeg stadig den er en stor del af historien af hvordan Danmark ser ud nu, med hensyn til grænser og politiske bånd til de andre nordiske lande.
Gravatar #13 - LinguaIgnota
1. jun. 2009 20:53
Demokrati, schmemokrati.
Jeg stemmer på ham/hende med de største kasser. I tilfælde af tvivl ryger stemmen på Messerschmidt, fordi han har det ubetinget mest bølgede hår.

EDIT: Åh, vil I da slappe af, venstreorienterede fugttrusser. Mine stemme er alligevel ugyldig, da jeg har tænkt mig at sætte 3-4 krydser. Morten har sgu ikke altid haft det let, så han har brug for at vide, at vi er nogle, der står bag ham.
Gravatar #14 - Vandborg
1. jun. 2009 20:55
vandfarve (9) skrev:

Jo, det er den også. Den er bundet til euroen og svinger inden for et meget lille bånd af 2,5% +/-, hvis jeg ikke tager fejl.

Tæt på det er 2,25 % :)

http://books.google.dk/books?id=UZnNTSVdFLkC&p...
Gravatar #15 - vandfarve
1. jun. 2009 20:55
#11 Der er både blevet skrevet økonomiske artikler, der anerkender prisstigningerne efter indførslen, og andre, der modbeviser dem, så det er vist lidt uklart stadig.

Det er dog rigtigt, at de var imod euroen en periode, og at der bestemt også findes problemer med at indføre euroen i Danmark. Lige nu har vi givet afkald på selvstændig penge-, valuta- og rentepolitik, men vi kan altid trække det tilbage og begynde at føre selvstændig politik (hvilket vi aldrig vil gøre, dog).

Slutteligt - det er nok korrekt, at der kom prisstigninger efter indførslen af euroen i Euroland, men nu hvor forbrugerne er så opmærksomme på det, så tvivler jeg på, at det kan ske igen. Det var en af de psykologiske effekter, der kun kan eksistere i økonomi, når forbrugere ikke forventer det.

Desuden, så er inflationen i Euroland lavere end i Danmark, hvorfor vi over længere sigt faktisk vil få reale prisfald i Danmark ift., hvis vi bare beholdte kronen. Tyg lige på den! :)
Gravatar #16 - hgul
1. jun. 2009 21:49
vandfarve (6) skrev:
Vi fører europæisk økonomisk politik, valutapolitik og rentepolitik. Den Europæiske Centralbank bestemmer allerede, hvad kronen skal være, og hvor høj vores rente skal være, så hvad er problemet? Vi har allerede euroen.

Problemet er, at vi ikke selv er med til at bestemme. Eller - dvs. det er jo tilsyneladende ikke et problem for nej-stemmerne til euro'en, men det kan selvfølgelig være de samme folk som dem der bedst kan lide at give andre folk skylden når tingene går galt ;-)
Gravatar #17 - XERXES
1. jun. 2009 21:58
MiniatureZeus (3) skrev:

Du kan brevstemme indtil på fredag på din kommunes borgerservicecenter, det kræver blot at du medbringer pas eller kørekort og dine valgkort.
Gravatar #18 - MiniatureZeus
1. jun. 2009 22:09
#17 Ok, så vil jeg da gå ned og stemme blankt! Tak for info :)
Gravatar #19 - Pally
1. jun. 2009 22:12
Extreme.ken (17) skrev:
MiniatureZeus (3) skrev:

Du kan brevstemme indtil på fredag på din kommunes borgerservicecenter, det kræver blot at du medbringer pas eller kørekort og dine valgkort.

Hvis du har legitimation med, behøver du ikke medbringe valgkortene
Gravatar #20 - vandfarve
2. jun. 2009 07:47
hgul (16) skrev:
Problemet er, at vi ikke selv er med til at bestemme. Eller - dvs. det er jo tilsyneladende ikke et problem for nej-stemmerne til euro'en, men det kan selvfølgelig være de samme folk som dem der bedst kan lide at give andre folk skylden når tingene går galt ;-)

Og som vi fandt ud af i 1970'erne og 1980'erne, så er det en utrolig dum ide, at vi havde en selvstændig rente- og valutapolitik, fordi det skadede vores eksport, import og økonomi.

Derfor låste vi vores rente og valuta til den tyske D-mark, men det var der ingen, der brokkede sig over. Nu er D-marken skiftet ud med euroen, og så brokker alle sig, fordi det er "udemokratisk, elitært og perfidt!"

Kan i se, hvor jeg er på vej hen? Vi har ikke haft selvstændig penge-, valuta- og rentepolitik i over 20 år, og det er faktisk gået rigtig godt for Danmark. Samtidigt har EU reelt set ikke haft nogen betydning på det, da det er vores egne folkevalgte, demokratiske repræsentanter, der besluttede det, og ingen brokkede sig over det indtil 15 år efter indførslen.

Er det ikke bare lidt hult og dobbeltmoralsk? Vi vil gerne have de økonomiske fordele, men der må bare ikke stå "EU" i argumenterne, fordi vi er bange for omverdenen?

People, people, people... Hvis i skal gøre brug af økonomiske argumenter, så må i hellere se at gøre det ordentligt. :)
Gravatar #21 - vandfarve
2. jun. 2009 07:51
#Alle

Bottomline: Vi kan ikke længere gemme os bag vores krone, PH-lamper og B&O-fjernsyn og sige, at vi ikke gider være med i den leg, som alle andre af vores venner leger i den globale sandkasse.

Enten kan vi få indflydelse gennem internationale organisationer som FN og EU, eller også har vi tabt. Der findes ikke nogen gylden mellemvej, men det er blevet bevidst gang på gang, at selv det lille land, som vi kalder Danmark, har umådelig stor indflydelse i EU, når det virkelig gælder.

Derfor, hvis i ikke vil have EU, så er det fint, men så kan i også droppe alt om alle de gode ting, som EF-domstolen og Kommissionen har givet os:

Fælles valuta i udlandet, Det Indre Marked, fri bevægelighed for arbejdere, fælles standarder, ingen paskontrol ved grænserne, samarbejde mellem politimyndighederne, militært og udenrigspolitisk samarbejde, samarbejde mellem vores uddannelsesinstitutioner, mellem vores sygehus, indførsel af NCAP, (og som den allervigtigste) fred på Europas hovedland i den længste periode i nyere historie!

Alle disse samarbejder og fordele ville ikke kunne ske, hvis ikke vi have EU, og i skal bare vide, hvad i reelt siger nej til.
Gravatar #22 - XERXES
2. jun. 2009 12:09
Pally (19) skrev:
Hvis du har legitimation med, behøver du ikke medbringe valgkortene

Jeg skulle aflevere mine valgkort hos Albertslund kommunes borgerservicecenter, hvor de efterfølgende blev hæftet fast på svar konvolutterne. Så uanset hvad kotymen er i de forskellige kommuner, bør man nok medbringe dem, så man ikke står og ser dum ud uden dem.
Gravatar #23 - cyandk
2. jun. 2009 12:23
Jeg stemmer på Dan Jørgensen fra liste A.

Grund: Miljø, kemi, finanskrisen og afskaffelse af landbrugsstøtten.
Gravatar #24 - cyandk
2. jun. 2009 12:29
Folk der ikke har fulgt med i EU debatterne og de kvarter udsendelser som DR1 har sendt så kan man svare på en quiz og se hvilken kandidat som du er mest enig med her

Desuden har TV2 har en afslutnings debat hvor alle hoved kandidaterne er med.

Søndag 07/06 klokken 20:00 - 20:15 også igen fra 21:50 til 23:30

Gravatar #25 - Cyrack
2. jun. 2009 12:45
Stemmer på den første kompetente og ærlige kandidat på sedlen.

Og så stemmer jeg "ja" til den nye tronfølgelov. Og jeg mener der skal være værnepligt uanset køn (kom frisk rødstrømper, jeg vil se jer trøjen!).
Gravatar #26 - fidomuh
2. jun. 2009 13:21
#vandfarve

Det var dog skraemmende saa forblaendet og ensporet du er, naar det kommer til EU :)

Enten kan vi få indflydelse gennem internationale organisationer som FN og EU, eller også har vi tabt.

"Tabt"?
Som i, vi regerer os selv og vi bliver ikke roevpulet naar vi formaster os til at sige nej ( "vi", som i: "folket" ) til noget EU synes er super fedt?
HOSTirlandHOST

Der findes ikke nogen gylden mellemvej, men det er blevet bevidst gang på gang, at selv det lille land, som vi kalder Danmark, har umådelig stor indflydelse i EU, når det virkelig gælder.

Oh, really?
Eller ogsaa er det blevet bevist at regeringen herhjemme, danser utroligt godt efter pibens klang.

Derfor, hvis i ikke vil have EU, så er det fint, men så kan i også droppe alt om alle de gode ting, som EF-domstolen og Kommissionen har givet os:

"You take the good with the bad, or you get neither"?
Hvad nu hvis man synes EU har indfoert flere daarlige ting, end gode?

Fælles valuta i udlandet

Utroligt ligegyldigt.

Det Indre Marked

Kunne vi fint have ellers -.-

fri bevægelighed for arbejdere

Igen, kunne vi fint have ellers.
Du ved, vi lever i Danmark.
Vi har et sjov faelles samarbejde med Skandinavien.

Det er blandt andet derfor du kan tage din hest og ride en tur til Norge, uden pas.

fælles standarder

"standarder"?
Som kommer igennem et Standardiseringsorgan, og ikke noedvendigvis er noget EU boer haandtere?

ingen paskontrol ved grænserne

See above.
Norge er ikke med i EU.

samarbejde mellem politimyndighederne

Interpol er en droem jeg havde, eller hvad?

militært og udenrigspolitisk samarbejde

Igen, ikke noget der har en fis med "EU" at goere.

samarbejde mellem vores uddannelsesinstitutioner

Vi har masser af samarbejde udenfor EU ?
W00t?

mellem vores sygehus

Hvad har det med EU at goere?

indførsel af NCAP

w00..

(og som den allervigtigste) fred på Europas hovedland i den længste periode i nyere historie!

Congrats, fred eksisterer ogsaa uden EU.

Alle disse samarbejder og fordele ville ikke kunne ske

Maaske ikke hvis man stikker hovedet op i roeven paa sig selv, men toer propagandaen ud af oejnene og se hvad det reelt er du siger.

Mange af de ting du naevner havde vi allerede inden EU blev til det EU vi kender idag.
At saette sig ned og sige "Nix, vi kan ikke uden EU" er det samme som naar boer laegger sig ned og graeder.
Et regerende organ ( som EU jo netop gerne vil vaere ), er ikke noedvendigt for at have graensesamarbejde, fri handel og arbedsdeling.
Langt fra.

Faktisk har det fungeret fint i mange aar, uden EU.

EU var helt fint dengang de holdte sig til at vaere handelshalloej.

og i skal bare vide, hvad i reelt siger nej til.

Jeg tror naermere at du boer vide hvad du siger ja til.

Jeg ved godt hvad jeg siger nej til, jeg ved hvorfor og jeg ved at alt du har sagt pt, kan goeres uden.

( Minus EF domstolen, som ikke kan goeres i den forstand vi har nu, men som fint kan goeres paa et mere principielt niveau. )
Gravatar #27 - Anders Fedеr
2. jun. 2009 13:22
D_V (4) skrev:
#3, så bør du jo klart stemme blank istedet... Eller hvis du er imod EU, så stemme Folkebevægelsen Mod EU som ironisk nok også stiller op.

Man kan da snildt undlade at stemme. At stemme blankt er at sige "jeg tror på det politiske system, men jeg tror ikke på de opstillede kandidater". At undlade at stemme er at sige "jeg tror ikke på det politiske system, og er derfor ligeglad med de opstillede kandidater".

Jeg har ikke tænkt mig at stemme, men måske modsat mange andre der ikke stemmer er jeg faktisk ikke EU-modstander. Især synes jeg at tanken om EU som en modvægt/mere reel partner til USA er udmærket. Jeg synes bare ikke det som EU-politikerne hidtil har lagt for dagen er værd at beskæftige sig med.

Hvis de kan rydde op i korruptionen og bureaukratiet, få Frankrig til at droppe sine primadonna-nykker, og skabe bedre mediedækning omkring EU's politiske proces (evt. med en fælleseuropæisk TV-kanal, som dem man har i USA), så er der bedre chance for at jeg gider at figurere i deres vælgerdeltagelse-statistikker næste gang. Men indtil da kan de finde mig på sofaen hvis de mangler mig.
Gravatar #28 - Josso
2. jun. 2009 14:27
vandfarve (20) skrev:
Og som vi fandt ud af i 1970'erne og 1980'erne, så er det en utrolig dum ide, at vi havde en selvstændig rente- og valutapolitik, fordi det skadede vores eksport, import og økonomi.

Derfor låste vi vores rente og valuta til den tyske D-mark, men det var der ingen, der brokkede sig over. Nu er D-marken skiftet ud med euroen, og så brokker alle sig, fordi det er "udemokratisk, elitært og perfidt!"

Kan i se, hvor jeg er på vej hen? Vi har ikke haft selvstændig penge-, valuta- og rentepolitik i over 20 år, og det er faktisk gået rigtig godt for Danmark. Samtidigt har EU reelt set ikke haft nogen betydning på det, da det er vores egne folkevalgte, demokratiske repræsentanter, der besluttede det, og ingen brokkede sig over det indtil 15 år efter indførslen.

Men en af fordelene, ved at have kronen i stedet for at have Euroen, er at hvis vi skulle have behovet for det, så kan vi selv justere den.
Hvis vi går over til Euro'en, så er vi afhængig af alle de andre lande (eller hvad der nu bestemmer en Euro-kurs).
Gravatar #29 - fidomuh
2. jun. 2009 14:58

Og et skift vaek fra Euroen vil ramme os analt som et handelsland, saa i det store hele, boer vi ikke underlaegge os EUroen .. :)
Gravatar #30 - hgul
2. jun. 2009 16:47
cyandk (23) skrev:
Jeg stemmer på Dan Jørgensen fra liste A.

Og det er ikke bare fordi du gør som Poul? :-P

cyandk (24) skrev:

Desuden har TV2 har en afslutnings debat hvor alle hoved kandidaterne er med.

Søndag 07/06 klokken 20:00 - 20:15 også igen fra 21:50 til 23:30

Det er bare lidt trist, at afslutningsdebatten kommer EFTER valgstederne er lukket, det kan jo ikke umiddelbart hjælpe folk ret meget til at finde ud af hvad de skal stemme på.

Derudover, så fremgår det af tvguide.dk, at det der bliver sendt 20.00 - 20.15 og 21.50 - 23.00 er som en alm. valgaften, og det er der ikke ret meget afslutningsdebat over. Det er først fra 23.00 til 23.30 der er partilederrunde, og det har heller intet med debat mellem hovedkandidaterne at gøre.
Gravatar #31 - vandfarve
2. jun. 2009 16:48
#fidomuh

Din manglende viden er skræmmende, men jeg ikke gider argumentere mod dig, da du tydeligvis hverken er interesseret i at debattere eller at lade dig blive oplyst jf. tidligere debatter.

Eksempelvis kan jeg fortælle dig, at Irland nu gerne vil have EU, efter de har fundet ud af, at finanskrisen mildest talt har smadret landets økonomi. Desuden er det almen viden, at irerne stemte om alt muligt andet end EU, da de afgav deres stemmer ved EU-afstemningen, men det kan vi selvfølgelig ikke forvente, at du ved.

Måske bør du bare holde dig til noget, som du faktisk ved om, så du sparer vores andres tid?
Gravatar #32 - JensOle
2. jun. 2009 17:12
Jeg finder det svært at forholde mig til EU spørgsmål. Det er svært at gemmenskue hvilke konsekvenser beslutninger har.

Tror jeg stemmer på Messersmith.
Jeg finder ham mindst pamper agtig. + han dusker han dot.
Gravatar #33 - Nextnx
2. jun. 2009 17:16
@vandfarve
hehe. sjovt at tænke på din udsavn "Vi har allerede euroen".
Hvis det er sandt er der ikke grund til at æmdre noget. ;-)

Der er lidt grund eller behov for globalisering og i mine øjne flere problematikker i det end gavn. Evt. hvor fremtidige ændringer vil kunne påvirke os grumt, samt jo længere væk "myndigheden" er jo svære er det at påvirke den.
Gravatar #34 - Windcape
2. jun. 2009 18:09
Nextnx (33) skrev:
Hvis det er sandt er der ikke grund til at æmdre noget. ;-)
Jo!

Jeg benytter Dankort til at betale 99% af alt hvad jeg køber. At have Euro ville hjælpe gevaldigt når man skal på ferie i de andre EU lande, hvor de måske ikke lige er så langt fremme med VISA betaling over det hele.

Jeg fatter ikke at folk stadig er så smålige at de bekymre sig over hvad der er præget på mynterne.

I forvejen whiner folk jo over Kongehuset, så ville det ikke være godt at droppe mønterne med dronningen på?
Gravatar #35 - Nextnx
2. jun. 2009 19:03
Windcape (34) skrev:
Jeg benytter Dankort til at betale 99% af alt hvad jeg køber. At have Euro ville hjælpe gevaldigt når man skal på ferie i de andre EU lande, hvor de måske ikke lige er så langt fremme med VISA betaling over det hele.
Hvad med bare at veksle? eller var det ikke bare en ide at få dem med på VISA vognen?

Windcape (34) skrev:
Jeg fatter ikke at folk stadig er så smålige at de bekymre sig over hvad der er præget på mynterne.
Det muligt du ser det som småligt, men det gør jeg ikke.
apropo "præget på mynterne" se understående.

Windcape (34) skrev:
I forvejen whiner folk jo over Kongehuset, så ville det ikke være godt at droppe mønterne med dronningen på?
Udseendet har jo ikke noget med det politiske bag mønten.

Gravatar #36 - Windcape
2. jun. 2009 19:10
Nextnx (35) skrev:
Hvad med bare at veksle?
Det koster penge at veksle, og det tager lang tid!
Gravatar #37 - MiniatureZeus
2. jun. 2009 19:13
Windcape (36) skrev:
Det koster penge at veksle, og det tager lang tid!

Kender ingen i min familie eller af mine venner som betaler for at veksle penge, da de har banker som gør det gratis hvis man f.eks. er pluskunde som også er gratis... Og med de mest gængse valutaer (euro, pund og dollar) behøver man ikke bestille dem i forvejen..
Gravatar #38 - cyandk
2. jun. 2009 19:33
hgul (30) skrev:
Og det er ikke bare fordi du gør som Poul? :-P

Nej. Modsat visse andre vælgere, så stemmer jeg på folk jeg syntes har gode pointer og står for mest muligt ting som jeg tror på.

hgul (30) skrev:

Det er bare lidt trist, at afslutningsdebatten kommer EFTER valgstederne er lukket, det kan jo ikke umiddelbart hjælpe folk ret meget til at finde ud af hvad de skal stemme på.

Derudover, så fremgår det af tvguide.dk, at det der bliver sendt 20.00 - 20.15 og 21.50 - 23.00 er som en alm. valgaften, og det er der ikke ret meget afslutningsdebat over. Det er først fra 23.00 til 23.30 der er partilederrunde, og det har heller intet med debat mellem hovedkandidaterne at gøre.

Tja, jeg skrev bare hvad jeg så i TV2's egne reklame som køre...
Gravatar #39 - cyandk
3. jun. 2009 07:52
Der er debat iaften også - TV2 klokken 22:00 - 23:05
Gravatar #40 - fidomuh
3. jun. 2009 08:38

Din manglende viden er skræmmende

Hoho, siger ham der ser EU som en noedvendighed, for ting der sker udenfor EU ( og har gjort det ) i lang tid?

men jeg ikke gider argumentere mod dig, da du tydeligvis hverken er interesseret i at debattere eller at lade dig blive oplyst jf. tidligere debatter.

Saa du har tabt.

Eksempelvis kan jeg fortælle dig, at Irland nu gerne vil have EU

Irland har hele tiden villet vaere en del af EU.
De ville ikke skrive under paa lissabon traktaten, efter en folkeafstemning, hvortil EU-loesningen er "Vi proever igen om 1 aar, og hvis i ikke skriver under saa!" ....
Det er da nice. Eller noget.

efter de har fundet ud af, at finanskrisen mildest talt har smadret landets økonomi.

Ligesom saa mange andre lande?

Desuden er det almen viden, at irerne stemte om alt muligt andet end EU, da de afgav deres stemmer ved EU-afstemningen, men det kan vi selvfølgelig ikke forvente, at du ved.

Det er nu heller ikke det jeg taler om, men jeg kan ikek forvente at du rent faktisk tager hovedet ud af roeven.

Måske bør du bare holde dig til noget, som du faktisk ved om, så du sparer vores andres tid?

Igen, siger ham der ikke har den fjerneste anelse om hvad der foregaar udenfor EU?

Du har ikke engang forsoegt at fortaelle hvorfor alle de her magiske ting ikke kan lade sig goere uden "EU"?
Husk paa, at EU var ganske velset som et handelsembede.

Hvad har vi reelt faaet ud af at goere EU til en lovgivende magt?
Gravatar #41 - Cutepuppy
3. jun. 2009 10:23
#Vandfarve

Du er godt nok langt ude.

Det er fint at du kan lide EU og at du har nogen argumenter for det, men du trasher totalt andre's argumenter ved at kalde dem uvidende.

Du skriver selv en helt masse nærmest fantastiske og utrolige argumenter som du ikke henviser kilder til, og som jeg i visse tilfælde selv ved er direkte forkert, faktisk er meget af det ren FUD.

"Stem ja!, for ellers..." for ellers hvad ?, EU kan da fise ad helvedes til og lade os lave vores egne love, regler og forbud.
Gravatar #42 - vandfarve
3. jun. 2009 21:14
#41 Jamen, så lad os da tage fidomuhs liste, hvis du gerne vil høre sandheden:

1) Økonomi: Alle lande (undtagen Danmark), der står ude for euroen har mistet enorme valutamængder, mens der valutakurs er faldet, mens der økonomi er blevet skadet. Danmark har derimod klaret sig rigtig godt af to grunde:

a) Vi har tilsluttet os det andet samarbejde indenfor ØMU'en, hvorfor Eurolandet har forpligtet sig at forsvare den danske krone med alle tænkelige midler (hvorfor ingen længere gider at spekulere mod kronen), mens;

b) vi har haft en enorm valutareserve, som vi kunne tære på.

2) Den "gyldne" middelvej: Der er mange rationalistiske og funktionalistiske grunde til, hvorfor det er naturligt, logisk og nyttigt for et lille land at samarbejde og slå ind på den retslige kurs i stedet for at handle unilateralt. Derfor er det en fordel for Danmark at styrke så mange internationale organisationer som muligt, heriblandt EU.

Danmark har en ikke pølle at skulle sige rent ud sagt, hvis det ikke var fordi, at vi både var medlem af EU, OECD, FN samt en masse andre organisationer, der kan styrke vores politiske/sociale kapital, mens vi bestemt mangler økonomisk og militær kapital, hvorfor vi ikke kan agere på den internationale verdenspolitiske scene.

Som Kenneth N. Waltz en gang har udtalt: "Where do a 300 pound male gorilla sit? ... Anywhere it wants, because it is a 300 pound gorilla!" Erstat ordet gorilla med de mest magtfulde stater i verden, og så får du et syn på, hvordan anarkiet i verden ser ud.

3) EF-domstolen: Jeg kan komme med langt flere eksempler på gode domme, der faktisk var til gavn for borgerne i Danmark, eller som forsvarede borgerne mod staten i Danmark. Siger Metock-dommen eller ophævelsen af stavnsbåndet af fagforeningerne dig noget?

4) Fælles valuta i udlandet: Igen, hvis i skal bruge økonomiske argumenter, så må i nok hellere lære jeres makroøkonomi, for ellers bliver i spist af de "300 pound gorillas", der findes i den virkelige verden. Hvis alle europæiske stater indførte euroen, ville det betyde en direkte gevinst på 13-20 milliarder euro pr. år, mens de almindelige borgere ville spare utroligt meget på vekselgebyr.

Vekselgebyr er ikke, når Hr. og Fr. Danmark går ned i banken for at købe slovakiske rigsdollars, men også når du køber genstande i udlandet på dit VISA- eller Mastercard. Det anslås, at op i mod 5% af bankernes omsætning stammer fra vekselgebyr, hvoraf en stor andel af det beløb kan forsvinde over night, hvis vi indførte euroen. Det er penge, som du og jeg kan stikke ned i lommen.

Derudover er der masser af gevinster fra prisgennemskuelighed mellem lande (internethandel for os nørder), risikominimering (som har en VÆSENTLIG betydning for handel med værdipapirer, varer, tjenester, ved indgåelse af kontrakter m.m.). Selv små udsving kan have stå påvirkning på kronens kurs, hvorfor købet af vores nye kampfly pludselig kan blive flere milliarder dyrere eller billigere fra dag til dag - hvis vi altså ikke havde bundet vores krone mod euroen.

(Se Paul De Grauwe: "Economics of Monetary Union" for en uddybende forklaring)

5) Det Indre Marked: Det Indre Marked har en væsentlig betydning for Danmarks velfærd og udenrigshandel, fordi der ikke længere er barrierer, toldsatser eller andre handeltekniske restriktioner for varer og tjenester i hele EU. Det giver årligt en fortjeneste på min. 1-2% af BNP, hvorved der er masser af afledte effekter, hvorfor det reelle tal er højere.

6) Fri bevægelighed for arbejdere: Du kan nu hyre polske håndværkere, hollandske advokater, irske ingeniører eller græske vognmænd til at udføre dit arbejde - til gavn for dig, for samfundet, for konkurrencen, for den danske stat og ikke mindst for hele EU. Ingen har nogensinde tabt ved handle med andre lande, men hvis du ikke kan lide vores socialdemokratiske-slash-liberale kapitalistiske marked, så lad dine frustrationer gå ud over skakklubben eller vores Folketingspolitikere. EU forbedrer kun, hvad der i forvejen eksisterer.

Desuden skal det her nævnes, at den fri bevægelighed er blevet styrket af Metock-dommen, af ophævelsen af fagforeningernes stavsbånd af de danske arbejdere og af Schengen-samarbejde. Jovist er der også et nordisk samarbejde (ikke skandinavisk, hvorfor fidomuh viser sin tydelig uvidenhed endnu en gang. Det er jo snart skammeligt), men det europæiske har langt større positive konsekvenser, da det er langt større.

7) Fælles standarder: Det er en KÆMPE fordel for din virksomhed, når du skal producere én vare til hele EU i stedet for at producere 27 forskellige versioner af samme vare, der kun kan sælge på hvert af de henholdsvis 27 forskellige nationale markeder - de skal så opfylde forskellige lovmæssige krav, miljømæssige hensyn, output og input af elektricitet osv. osv. Her snakker vi altså også om velfærdsforbedringer er de store.

Til TP-mesteren fidomuh kan du altid spørge ham, om han kender CE-mærkningen? På 99-100% af alle de ting, som du køber, står der et lille, flot CE-mærke på. Det er EU, der forbedrer din hverdag.

8) Ingen paskontrol ved grænserne: Jep, se ovenstående.

9) Samarbejde mellem politimyndighederne: Nej, Europol og ikke Interpol. Igen viser fidomuh sin dårlig viden, hvorfor han burde holde tilbage med at udtale sig om dette emne og erklære, at jeg intet ved om emnet, når han tydeligvis demonstrere en total mangel og viden om EU.

Når kriminaliteten vokser ud over grænserne, så er det kun naturligt, at vores politimyndigheders viden, erfaring og bemyndigelse følge med. Alt andet er idiotisk!

10) Militært og udenrigspolitisk samarbejde: Det har ALT MED FUCKING EU AT GØRE! Hvorfor skal Danmark trække sig ud af den fredsbevarende styrke på Balkan, fordi EU overtager opgaven fra NATO og Ifor-styrken?

Forsvarsforbeholdet har ingen reel betydning for Danmarks suverænitet eller muligheder for at træffe beslutninger, da det vil ligge under Den 3. Søjle i EU. Det er et mellemstatsligt fænomen (eller intergovernmentalistisk, hvis du kender til det), hvorfor Danmark på ingen måde mister autonomi, mens vi mister chancen for at redde verden og livet for masser af borgere i denne verden.

Desuden, så tager USA, Kina, Rusland m.fl. ikke EU særlig seriøse, netop fordi vi ikke taler med én stemme. En kendt amerikansk præsident har netop udtalt, at han gerne vil forhandle og diskutere med EU, men han ved ikke, hvem han skal ringe til. Dette er ment mere i alvor end i spøg, fordi mange lande ser os mere som en diskussionsklub end et reelt politisk projekt, der faktisk prøver at varetage verdens problemer. Det kan kun være i Danmarks interesse, at EU får en mere samlet stemme - særligt op til klimatopmødet i København i december 2009!

11) Samarbejde mellem vores uddannelsesinstitutioner: Igen, fidomuh, stop det, log af og luk ned. Har du hørt om Erasmus-projektet eller ECTS-systemet? Nej...? Det forventede jeg heller ikke.

12) Mellem vores sygehussystem: Ja, og det udvikler sig til et meget interessant projekt, netop fordi vi kan samle behandlingen af de utroligt sjældne sygedomme til alles fordel. I Danmark fødes der hvert år personer med så sjældne sygedomme, at lægerne praktisk ikke ved, hvad de skal gøre ved dem. Det kan et større samarbejde mellem EU's lande afhjælpe, hvilket der netop er ved at blive diskuteret netop nu.

13) Indførsel af NCAP: Ja, igen, det gør, at din bil ikke eksploderer, når du kører galt ved 80 km/t, og at du i mange tilfælde overlever i stedet for at blive dræbt. Det er igen et EU-afledt tiltag, som kun ville kunne eksistere med accepten og eksistensen under EU.

14) Fred på Europas hovedland i den længste periode i nyere historie: Ja, hvis du ikke forstår det, så bebrejder jeg jer ikke, da jeg ikke havde forventet bedre, men mange anser oprettelsen af Kul- og Stålunionen (forløberen for EU) for at have æren for, at der ikke blev startet en 3. verdenskrig på europæisk grund.

Det lader til, at det skal skæres ud i pap, men denne deling af teknologi, kultur, forståelse, viden og mennesker har gjort, at vi er blevet meget stærkere. Det omvendte så i mellemkrigsårene, hvor stadig stigende mistro og stærkere protektionistiske handelshindringer mellem landene førte til, at grundlaget for de tyske, italienske og spanske diktaturer blev skabt og styrket. Her bærer forløberne for EU en kæmpe del af æren sammen med USA's Marshallhjælp.

Bottomline: Derfor, hvis i skal diskutere, så skal i gøre det ordentligt. Læs venligst ovenstående ordenligt, og jeg har synd af jer, at i kalder mig for værende "langt ude", for i har tydeligvis ikke styr på jeres fakta. Måske skal i tilbage til folkeskolen og have samfundsfag igen?

Bemærk venligst, at dette kun er et lille og langt fra repræsentativt udsnit af de fordele, der kan tilskrives EU, hvorfor man kan komme med utroligt mange flere eksempler.
Gravatar #43 - vandfarve
3. jun. 2009 21:20
Forstå mig ret; jeg er nok det mindst arrogante menneske, der findes i verden, men når man dag ud og dag ind lægger øre til tuderier og argumenter om EU, der baserer sig på "halve sandheder" og direkte faktulet forkerte fakta, så bliver man træt af alle de typer, der spiller op og tror, at de ved alt om EU.

Ofte viser det sig, at de ikke ved noget om EU, hvilket man vil kunne læse i mit ovenstående indlæg. Mange af de ting, som jeg skriver, er BASAL VIDEN, som man burde have med i håndtasken, rygsækken, Fjällrøven eller you-name-it fra folkeskolen, gymnasiet, handelsskolen eller HTX.

Det kan virkelig ikke være så svært at læse en avis eller følge med i nyhederne en gang imellem? :)
Gravatar #44 - JensOle
3. jun. 2009 21:22
#42 Mangler rating : 2long2read
Gravatar #45 - vandfarve
3. jun. 2009 21:35
#44 Well, hvis man bliver erklæret for at være "for langt ude" og "uredelig", så må man gøre kalaveriet klar. Det var bl.a. derfor, at jeg først nævnte mine gode eksempler på stikordsform, men folk bad absolut om uddybninger, og så fik de det... :)
Gravatar #46 - Anders Fedеr
3. jun. 2009 21:57
#44 Ohh-hoh-hooh - så bare vent til du ser fidomuh's svar på det...
Gravatar #47 - Nextnx
3. jun. 2009 22:01
vandfarve (42) skrev:
EU forbedrer kun, hvad der i forvejen eksisterer.
Right, din påstand.

vandfarve (42) skrev:
hvorfor fidomuh viser sin tydelig uvidenhed endnu en gang. Det er jo snart skammeligt)
At en person af uvisse grunde har skrevet / statet noget forkert er det ikke ensbetydende at hans mening og holdning er forkert begrundet. Samt det gør ikke alle hans andre statments invalide.

vandfarve (42) skrev:
Igen viser fidomuh sin dårlig viden, hvorfor han burde holde tilbage med at udtale sig om dette emne og erklære, at jeg intet ved om emnet, når han tydeligvis demonstrere en total mangel og viden om EU.
Keep it real.
Det er muligt du er uenig eller synes det er forkert det han siger. Men så sige da det.

vandfarve (42) skrev:
"Where do a 300 pound male gorilla sit? ... Anywhere it wants, because it is a 300 pound gorilla!"
Humm, sjovt du siger det, at det ikke er den direkte grund, så er det den fremtidig factor der gør det udsagn til noget jeg ikke ønsker at se, og det er netop det EU søger hen. Da alle pengende er man kunne også kalde det en midlertidig bestikkelse / fordel for at overvinde folket.

vandfarve (42) skrev:
Ingen paskontrol ved grænserne
Humm, gadvide hvor flere fløje har slået sig sammen for at få paskontrollen igen og eller øget.

vandfarve (42) skrev:
Samarbejde mellem vores uddannelsesinstitutioner: Igen, fidomuh, stop det, log af og luk ned. Har du hørt om Erasmus-projektet eller ECTS-systemet? Nej...? Det forventede jeg heller ikke.
Var det et svar, eller random argumentation?
Gravatar #48 - vandfarve
3. jun. 2009 22:08
#47 Hvis du ikke kan finde ud af argumentere på baggrund af de centrale elementer i min tekst, så lad hellere være. Jeg svarer på nøjagtig alle de ting, som CutePuppy og fidomuh påpeger som værende "ikke korrekte"...

Desuden, hvis du ikke kan finde ud af at bruge ratingsystemet, så lad hellere være.

Nextnx skrev:
Var det et svar, eller random argumentation?

Klasse! :)
Gravatar #49 - Nextnx
3. jun. 2009 22:17
Undskyld herre, jeg viste ikke du satte dagsorden for centrale elementer?

vandfarve (48) skrev:
som CutePuppy og fidomuh påpeger som værende "ikke korrekte"...
Your word agains theirs, uden dokumentation.

Det er random argumentation hvis du som du selv skriver "Det forventede jeg heller ikke" som i, dig og en anden russisk gummi ands enthusiast kun kender til.. Knyt da en forklaring til, for pete sake.
Gravatar #50 - shantri
3. jun. 2009 22:35
Tronfølgesedlen mangler i mine øjne et meget vigtigt felt: Afskaffelse af monarkiet.

Til EU-parlamentet stemmer jeg det samme som til et valg. Jeg ved hvad de står for, og jeg er til dels enig, derfor får det samme parti min stemme. Hvad jeg så stemmer, ønsker jeg at beholde for mig selv, da jeg synes det er en privat sag, som kun mine venner og familie har viden om.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login