mboost-dp1

EU Parlamentsvalg Juni 2009

Gå til bund
Gravatar #51 - pedant3
4. jun. 2009 09:45
vandfarve (42) skrev:
8) Ingen paskontrol ved grænserne: Jep, se ovenstående.

Jeg kan ikke huske at jeg i nyere tid har krydset graensen til Tyskland uden at blive udsat for paskontrol. Udover det skal du alligevel vise pas, hvis du vaelger at tage en flyvemaskine. Og under alle omstaendigheder skal du altid have dit pas med dig.
Gravatar #52 - Bachy
4. jun. 2009 10:01
pedant3 (51) skrev:
Jeg kan ikke huske at jeg i nyere tid har krydset graensen til Tyskland uden at blive udsat for paskontrol

Så er det fordi du kommer forbi når der er et topmøde eller andet tilsvarende der kunne vise sig interessandt for folk som vil enten sydpå eller nordpå for at lave ballade.

Jeg bor hernede ved grænsen, ca 25 - 30 Km derfra, og mindst en gang i ugen passerer jeg grænsen, og i nyere tid har jeg kun skullet vise pas da der var europærisk topmøde i Tyskland.

Og under alle omstaendigheder skal du altid have dit pas med dig.

Det er så fuldstændig korrekt, men det er mere fordi at det danske pas er den eneste officelle Danske legitimation vi har, tyskerna feks kan nøjes med at fremvise deres Personal ausweis, det gælder som legitim legitimation.

Om man er for eller imod EU, for eller imod åbne grænser, tjaa .. Det er jo ikke rigtig det vi skal tage stilling til i denne omgang, men for os almindelige danskere kan det måske godt virke lidt svært at overskue hvem man skal stemme på af de 13 kandidater, og hvorfor.

Eller, dvs ... Hvorfor er selvfølgelig nemt nok, nu er vi jo en gang medlem af EU, så hvis vi vil have indflydelse på vores hverdag, så må vi overveje hvem vi mener kan sikre os denne indflydelse, og det er jo det som det hele i bund og grund handler om.

Vi skal på søndag stemme på den politiker som vi mener repræsenterer det vi gerne vil have eu skal stå for, ikke at det gør det meget nemmere at sætte det rigtige kryds dog :)
Gravatar #53 - MiniatureZeus
4. jun. 2009 10:01
pedant3 (51) skrev:
Jeg kan ikke huske at jeg i nyere tid har krydset graensen til Tyskland uden at blive udsat for paskontrol. Udover det skal du alligevel vise pas, hvis du vaelger at tage en flyvemaskine. Og under alle omstaendigheder skal du altid have dit pas med dig.

Så må du enten se meget suspekt ud eller været meget uheldig..
Gravatar #54 - fidomuh
4. jun. 2009 10:06

( Jeg finder det ganske morsomt at du fyrer op for "de store kanoner" uden at sige noget der er bare tilnaermelsesvist interessant. )

#41 Jamen, så lad os da tage fidomuhs liste, hvis du gerne vil høre sandheden:

"Sandheden" er aabenbart en meget misvisende term i din verden, men lad os da proeve igen :)

1) Økonomi: Alle lande (undtagen Danmark), der står ude for euroen har mistet enorme valutamængder, mens der valutakurs er faldet, mens der økonomi er blevet skadet. [/quote]

Er der lande, med euroen, som er blevet skadet af finanskrisen?
Hvilket land anses for at vaere hovedaarsagen til selve krisen?
Hvor meget skal man stikke sit hovede op i roeven, hvis man tror Danmark er uramt af finanskrisen, grundet euroen?

Danmark har derimod klaret sig rigtig godt af to grunde:

Eller 100.000 grunde, men lad os tage dine to magiske grunde.

a) Vi har tilsluttet os det andet samarbejde indenfor ØMU'en, hvorfor Eurolandet har forpligtet sig at forsvare den danske krone med alle tænkelige midler (hvorfor ingen længere gider at spekulere mod kronen), mens;

Ja, det er har skam hjulpet, ikke noget der.
Hvis vi ikke var kaedet sammen med euroen, hvad saa?

Du siger det er bedre som det er nu, faktum er dog, at du ikke fortaeller os hvad der ville vaere gaaet galt ellers.

b) vi har haft en enorm valutareserve, som vi kunne tære på.

Det har nok en del mere at sige.
Specielt naar vi kigger paa status INDE i Danmark.

2) Den "gyldne" middelvej: Der er mange rationalistiske og funktionalistiske grunde til, hvorfor det er naturligt, logisk og nyttigt for et lille land at samarbejde og slå ind på den retslige kurs i stedet for at handle unilateralt.

"Samarbejde" er dog ikke helt hvad du taler for.
"Bukke sig forover og danse efter piben", ville nok vaere mere passende.

Igen, Irland? Hvor meget samarbejde er der i "Goer som vi siger, ELLERS!"?

Derfor er det en fordel for Danmark at styrke så mange internationale organisationer som muligt, heriblandt EU.

Nej, det er det ikke.
Det er ikke en fordel at styrke "White Pride International", bare fordi den er international.

Det er en fordel, paa visse punkter, at styrke EU, men det er nok vaesentligt mere interessant at kigge paa hvilke ulemper der er i det.
Det er ikke nok at fordelene opvejer ulemperne!

Danmark har en ikke pølle at skulle sige rent ud sagt, hvis det ikke var fordi, at vi både var medlem af EU, OECD, FN samt en masse andre organisationer

OECD, FN, WTO, etc - bestemmer ikke lokal dansk lov, ligesom EU goer.
Der er en vaesentlig forskel.

Specielt naar du gerne vil proppe os laengere op i roeven paa EU.
Samtidig kan man spoerge sig selv hvad formaal FN har pt.
De danser efter USAs pibe, uanset hvad der foregaar.

der kan styrke vores politiske/sociale kapital

Styrke? Du mener vel "Styre".. Slaafejl? :D

mens vi bestemt mangler økonomisk og militær kapital, hvorfor vi ikke kan agere på den internationale verdenspolitiske scene.

Oekonomisk kapital kan vi selv opbygge.
Millitaer kapital er unoedvendig, hvis FN da ellers var mere end bare et cirkus.

Som Kenneth N. Waltz en gang har udtalt: "Where do a 300 pound male gorilla sit? ... Anywhere it wants, because it is a 300 pound gorilla!" Erstat ordet gorilla med de mest magtfulde stater i verden, og så får du et syn på, hvordan anarkiet i verden ser ud.

Og et endnu bedre syn paa, hvorfor EU ikke skal have kontrol over Danmark!

3) EF-domstolen: Jeg kan komme med langt flere eksempler på gode domme, der faktisk var til gavn for borgerne i Danmark, eller som forsvarede borgerne mod staten i Danmark. Siger Metock-dommen eller ophævelsen af stavnsbåndet af fagforeningerne dig noget?

Tjoh, det er skam meget godt, men istedet boer du maaske kigge paa de traktater EU har indfoert.
EF-domstolen opvejer ikke dette.

Og igen, EF-domstolen kan fint lade sig goere uden at EU er et lovgivende/doemmende organ!

Jeg ved godt at det er totalt blasfemi i din verden, men der er noget der hedder "faelles samarbejde", eller helt alternativt, en repraesentativ domstol.
Ganske vist en som er frivillig, da Danmark ( som nation ) saa har mulighed for at sige "Fuck jer retards".

4) Fælles valuta i udlandet: ...
mens de almindelige borgere ville spare utroligt meget på vekselgebyr.

HOSTNaive knaegtHOST.

Vekselgebyr er ikke, når Hr. og Fr. Danmark går ned i banken for at købe slovakiske rigsdollars, men også når du køber genstande i udlandet på dit VISA- eller Mastercard. Det anslås, at op i mod 5% af bankernes omsætning stammer fra vekselgebyr, hvoraf en stor andel af det beløb kan forsvinde over night, hvis vi indførte euroen. Det er penge, som du og jeg kan stikke ned i lommen.

Saa du paastaar altsaa at besparelsen vil blive stukket i lommen paa borgeren?
Det er sku meget sjovt, for naar jeg kigger paa bankernes gebyrer gennem tiden, saa ser forbrugeren sku ikke en eneste oere.

Derudover er der masser af gevinster fra prisgennemskuelighed mellem lande (internethandel for os nørder), risikominimering (som har en VÆSENTLIG betydning for handel med værdipapirer, varer, tjenester, ved indgåelse af kontrakter m.m.). Selv små udsving kan have stå påvirkning på kronens kurs

Det er korrekt, men er det det vaerd?
Vi laaser os til Euroen, og vores valuta kan dermed ikke stige ifht. andre lande, samt at andre landes interne "halloej" vil paavirke vores moentfod direkte.
( Ja, det er goer det ogsaa PT da vi er bundet til Euroen, men det bliver sku ikke bedre af at vi gaar planken ud. )

hvorfor købet af vores nye kampfly pludselig kan blive flere milliarder dyrere eller billigere fra dag til dag

De kampfly som vi ikke skal bruge til en skid, og som egentligt er totalt ligegyldige for os?
Eller hvad med den haer, som vildt gerne vil privatiseres, saa vi slipper for vaernepligten i et land der ikke har noget millitaermagt overhovedet?

- hvis vi altså ikke havde bundet vores krone mod euroen.

Ipso facto, it doesn't matter?
Vi sparer 10 mill dag 1, men mister 10 mill dag 2.

Eller rettere, dit eneste reele argument, er risikominimering - som ogsaa er ganske fint, men er det virkelig det vaerd?

(Se Paul De Grauwe: "Economics of Monetary Union" for en uddybende forklaring)

Du kan evt. laese hans konklusioner og argumenter for, hvorfor det ikke altid er den bedste loesning?

5) Det Indre Marked: Det Indre Marked har en væsentlig betydning for Danmarks velfærd og udenrigshandel, fordi der ikke længere er barrierer, toldsatser eller andre handeltekniske restriktioner for varer og tjenester i hele EU.

Som stadig kunne lade sig goere, uden at EU var et lovgivende organ.
JEbus dude.

Det giver årligt en fortjeneste på min. 1-2% af BNP, hvorved der er masser af afledte effekter, hvorfor det reelle tal er højere.

Og uden EU, kunne vi indlemme non-EU lande i handelsorganisationen, da der ikke staar en lovgivende magt bag?

6) Fri bevægelighed for arbejdere: Du kan nu hyre polske håndværkere, hollandske advokater, irske ingeniører eller græske vognmænd til at udføre dit arbejde - til gavn for dig, for samfundet, for konkurrencen, for den danske stat og ikke mindst for hele EU.

Og igen, dude, hvorfor kan dette ikke lade sig goere uden EU?
Vi kan kalde det "Fri arbejder unionen" hvis du har lyst.

EU forbedrer kun, hvad der i forvejen eksisterer.

Excuse me?
Nej, EU har taget et gigantisk fald ned af banan-skraellen og er godt ude paa glidebanen.

Jovist er der også et nordisk samarbejde (ikke skandinavisk, hvorfor fidomuh viser sin tydelig uvidenhed endnu en gang. Det er jo snart skammeligt)

MISSING THE FUCKING POINT DOUCHEBAG!
Faktum er, at du siger det her er en EU ting, men det er det ikke.
Om det er skandinavisk, Tjekkisk eller USSR, er fucking lige meget.

Det er IKKE relateret til EU, overhovedet.

men det europæiske har langt større positive konsekvenser, da det er langt større.

Saa det er ligemeget om EU er et lovgivende organ i denne sammenhaeng, tak.

7) Fælles standarder: Det er en KÆMPE fordel for din virksomhed, når du skal producere én vare til hele EU i stedet for at producere 27 forskellige versioner af samme vare, der kun kan sælge på hvert af de henholdsvis 27 forskellige nationale markeder - de skal så opfylde forskellige lovmæssige krav, miljømæssige hensyn, output og input af elektricitet osv. osv. Her snakker vi altså også om velfærdsforbedringer er de store.

[quote]Til TP-mesteren fidomuh kan du altid spørge ham, om han kender CE-mærkningen? På 99-100% af alle de ting, som du køber, står der et lille, flot CE-mærke på. Det er EU, der forbedrer din hverdag.

Saa du mener altsaa ikke at de har faelles standarder udenfor EU?
IGen, WTF dude.

Og vi havde faelles standarder foer EU ogsaa, samt standarder der gaar udenom EU.

Saa, what the fuck?
EU er igen ikke et krav for dette, overhovedet.
Tilgengaeld goer CE maerkningen det jo ganske interessant at handle med EU + non-EU lande.

8) Ingen paskontrol ved grænserne: Jep, se ovenstående.

Nordisk samarbejde, anyone?
Det har igen intet med EUs lovgivende organ at goere.

9) Samarbejde mellem politimyndighederne: Nej, Europol og ikke Interpol.

Om det hedder A eller B, aendrer ikke paa, at Interpol ogsaa gaar over graenserne - og uden et faelles lovgivende organ.

Igen viser fidomuh sin dårlig viden, hvorfor han burde holde tilbage med at udtale sig om dette emne

Siger ham der ikke formaar at svare paa de rigtige spoergsmaal?

og erklære, at jeg intet ved om emnet, når han tydeligvis demonstrere en total mangel og viden om EU.

Din viden om EU er da ganske fin, men du boer maaske aede noget andet end propaganda til morgenmad.

Når kriminaliteten vokser ud over grænserne, så er det kun naturligt, at vores politimyndigheders viden, erfaring

Yes, yes.

bemyndigelse

Noooooo.

Alt andet er idiotisk!

Faktisk er det en ret god ide, at man har en seperat myndighed, i lande hvor lovene er anderledes.
Saa skal man fx ikke straffes for at goere noget lovligt i land A, fordi det er ulovligt i land B.
Tyskland
http://politiken.dk/indland/article654174.ece

10) Militært og udenrigspolitisk samarbejde: Det har ALT MED FUCKING EU AT GØRE!

Nej, det har med Danmark at goere.

Hvorfor skal Danmark trække sig ud af den fredsbevarende styrke på Balkan, fordi EU overtager opgaven fra NATO og Ifor-styrken?

Det skal de heller ikke.
Det er dog ganske latterligt at du selv regner Danmark for at have en bare minimal indflydelse paa noget som helst millitaert arbejde, men jeg gaetter paa at du ikke har sat dig det fjerneste ind i privatisering af millitaeret?

mens vi mister chancen for at redde verden og livet for masser af borgere i denne verden.

"redde livet" for alle de folk vi har draebt i Irak?
Yes.

Desuden, så tager USA, Kina, Rusland m.fl. ikke EU særlig seriøse, netop fordi vi ikke taler med én stemme.

Og hvad er loesning, i dit hovede, paa dette?
At vi smider et overhovede ind i EU?
( Det er det, jeg forestiller mig dit svar maa vaere. )

En kendt amerikansk præsident har netop udtalt, at han gerne vil forhandle og diskutere med EU, men han ved ikke, hvem han skal ringe til.

Med "Kendt" mener du altsaa retarderet.
Han skal, sjovt nok, ringe til deres general sekretaer, praecis som man goer, naar man skal snakke med "Teh US".

Dette er ment mere i alvor end i spøg, fordi mange lande ser os mere som en diskussionsklub end et reelt politisk projekt, der faktisk prøver at varetage verdens problemer.

Ja, realisme er sku en trist ting.

Det kan kun være i Danmarks interesse, at EU får en mere samlet stemme - særligt op til klimatopmødet i København i december 2009!

... Klimaet vil du vist ikke ind paa, naar vi snakker om EU.

11) Samarbejde mellem vores uddannelsesinstitutioner: Igen, fidomuh, stop det, log af og luk ned.

Du mener altsaa ikke at det kan goeres uden EU?
Igen, hvor meget crack tager du?

Har du hørt om Erasmus-projektet eller ECTS-systemet? Nej...? Det forventede jeg heller ikke.

Suk.

12) Mellem vores sygehussystem: Ja, og det udvikler sig til et meget interessant projekt, netop fordi vi kan samle behandlingen af de utroligt sjældne sygedomme til alles fordel.

Som igen ikke kraever det EU vi ser idag.
WTF.

I Danmark fødes der hvert år personer med så sjældne sygedomme, at lægerne praktisk ikke ved, hvad de skal gøre ved dem.

Saa send dem til Norge og faa dem fikset.

Det kan et større samarbejde mellem EU's lande afhjælpe, hvilket der netop er ved at blive diskuteret netop nu.

Og ind til EU har nosset sig faerdige, kan vi bare spoerge Norge om ikke de vil have lidt penge.

13) Indførsel af NCAP: Ja, igen, det gør, at din bil ikke eksploderer, når du kører galt ved 80 km/t, og at du i mange tilfælde overlever i stedet for at blive dræbt.

...

Det er igen et EU-afledt tiltag, som kun ville kunne eksistere med accepten og eksistensen under EU.

Jebus christ, nu stopper du fandme.
Det kunne ogsaa fint vaere sket uden det EU vi har idag.

14) Fred på Europas hovedland i den længste periode i nyere historie: Ja, hvis du ikke forstår det, så bebrejder jeg jer ikke, da jeg ikke havde forventet bedre, men mange anser oprettelsen af Kul- og Stålunionen (forløberen for EU) for at have æren for, at der ikke blev startet en 3. verdenskrig på europæisk grund.

Og det kraever igen ikke, at EU er som det er idag.
What the fuck.

Og skal vi pege paa NATO og FN, som stod 100% uden nogen som helst indflydelse over hvem USA gik i krig med?

Det lader til, at det skal skæres ud i pap, men denne deling af teknologi, kultur, forståelse, viden og mennesker har gjort, at vi er blevet meget stærkere.

Det lader til, at jeg skal skaere ud i pap, at det ikke er NOEDVENDIGT med et lovgivende og doemmende organ i EU, for at dette kan lade sig goere.

Jeg ved godt at det er meget utroligt, men vi har faktisk NORSKE arbejdere her i landet!
GISP, det maa jo vaere ren magi!....

Bottomline: Derfor, hvis i skal diskutere, så skal i gøre det ordentligt.

Du har stadig ikke fortalt os hvorfor "Samarbejde" ikke kan lade sig goere uden "EU".
Jeg peger, igen, ud i "verden udenfor" og griner af dig.

Virkeligheden siger dig imod.
Bemaerk, igen, at jeg ikke siger det kan goeres ligesaa hurtigt uden EU, men det kan saa vaere at det kan goeres ordentligt.

Læs venligst ovenstående ordenligt, og jeg har synd af jer

Du har hvad af os?

at i kalder mig for værende "langt ude", for i har tydeligvis ikke styr på jeres fakta. Måske skal i tilbage til folkeskolen og have samfundsfag igen?

Eller maaske skal du forsoege dig med andet end propaganda?
"OMG JEG KAN IKKE BINDE MINE SNOERREBAAND UDEN EU!", er ikke et brugbart argument, naar jeg godt kan binde mine snoerrebaand uden.

Get it?

Bemærk venligst, at dette kun er et lille og langt fra repræsentativt udsnit af de fordele, der kan tilskrives EU, hvorfor man kan komme med utroligt mange flere eksempler.

Men du har ikke naevnt en eneste ulempe, selvom utroligt mange af dine "fordele" ogsaa kan vendes utroligt negativt.
Og de aabenlyse fadaeser, som stadig ikke er fjernet, naevner du heller ikke.

I det hele taget, saa tager du slet ikke stilling til, om EU ville vaere bedre hvis vi aendrede det tilbage til en handelsunion.
Bemaerk, ioevrigt, at vi igennem denne handelsunion sagtens kan lave udveksling af studerende, laeger, arbejdere, etc.

Vandfarve, jeg finder det direkte skraemmende at du forstaar saa utroligt lidt.
Jeg betvivler intet sted at EU har "indfoert" en masse utroligt gode ting, men faktum er at EU er et "faellesskab", hvorfor det lovgivende organ ikke umiddelbart er noedvendigt for at indfoere disse ting i hvert enkelt land!

Hvis 1 ud af 10 i handelsunionen EU faar en genial ide, saa kan de sagtens dele den med resten af EU, uden at man skal tvinges til at acceptere oeget overvaagning, udlevering af folk der aldrig har forladt Danmark, mafia-lande og generelt bare en handelsblokade af helt perfekte og vildt billige madvarer. ( Noget som maaske kunne hjaelpe her i finanskrisen?! )
Gravatar #55 - pedant3
4. jun. 2009 10:08
Bachy (52) skrev:
Så er det fordi du kommer forbi når der er et topmøde eller andet tilsvarende der kunne vise sig interessandt for folk som vil enten sydpå eller nordpå for at lave ballade.

Nej og nej. Eller, DVS, jeg er rimeligt sikker paa, at der ikke har vaeret noget topmoede, men da jeg ikke foelger med i fodbold kan jeg ikke sige, om det har vaeret i forbindelse med det. Men jeg tvivler.

Bachy (52) skrev:
Jeg bor hernede ved grænsen, ca 25 - 30 Km derfra, og mindst en gang i ugen passerer jeg grænsen, og i nyere tid har jeg kun skullet vise pas da der var europærisk topmøde i Tyskland.

Jamen, tillykke med det, du maa vaere en heldig mand.

Bachy (52) skrev:
Og under alle omstaendigheder skal du altid have dit pas med dig.

Det er så fuldstændig korrekt, men det er mere fordi at det danske pas er den eneste officelle Danske legitimation vi har, tyskerna feks kan nøjes med at fremvise deres Personal ausweis, det gælder som legitim legitimation.

Men naar graensepolitiet specifikt spoerger efter et pas, hvilket de goer hver gang, kan du vaere sikker paa, at jeg ikke gider at risikere min rejse ved at stikke dem et eller andet tilfaeldigt stykke papir skrevet paa dansk.
Gravatar #56 - pedant3
4. jun. 2009 10:10
MiniatureZeus (53) skrev:
Så må du enten se meget suspekt ud eller været meget uheldig..

Uha, maaske er jeg verdens uheldigste mand. Men pointen er, at graensekontrollen er alt andet end afskaffet.
Gravatar #57 - Tumleren
4. jun. 2009 10:20
pedant3 (56) skrev:
Uha, maaske er jeg verdens uheldigste mand. Men pointen er, at graensekontrollen er alt andet end afskaffet.

Det er jo bare direkte forkert.

Den er ikke 'alt andet end afskaffet'.

Grænsekontrollen skal forstås som, at alle biler, der krydser grænsen bliver tjekker for ulovlige varer osv.
Med indførelsen af Schengen-aftalen er det nu langtfra alle køretøjer, der bliver tjekket når de kommer over grænsen - Jeg kan ikke huske hvornår det sidst er sket for os.

Politiet har stadig ret og pligt til at tjekke nogle køretøjer; enten som rent stikprøvetjek eller fordi de har en mistanke til, at der bliver smuglet ulovlige varer (eller mennesker), men det er et langt stykke fra hvordan det var, før Schengen blev indført.

Så hvis du er blevet tjekket hver eneste gang, siden 25. marts 2001, så er du i sandhed en utrolig uheldig mand, eller utrolig suspekt.
Gravatar #58 - fidomuh
4. jun. 2009 10:27

Saa der er stadig graensekontrol.
Godt saa.

SAmtidig er det 100% ligegyldigt, da du altid skal have dit pas paa dig anyway.
At jeg fremviser mit danske koerekort i Spanien, er de nok ret ligeglade med.

As in, jeg havde ret meget boevl i Barcelona, fordi jeg havde glemt mit Pas paa hotelvaerelset - selvom jeg have mit koerekort paa mig.
Gravatar #59 - Tumleren
4. jun. 2009 10:35
fidomuh (58) skrev:

Saa der er stadig graensekontrol.

Der er ikke grænsekontrol i den forstand, som pedant3 mener (som det virker ud fra hans indlæg), hvor alt og alle altid bliver tjekket.

Der er stikprøvekontrol og kontrol af mistænkelige køretøjer, men der er ikke den deciderede grænsekontrol, som der var engang.
Gravatar #60 - fidomuh
4. jun. 2009 10:49

Der er graensekontrol.
Der er krav om at have pas paa sig.

I praksis aendrer det stort set intet for os.
Gravatar #61 - Tumleren
4. jun. 2009 10:59
fidomuh (60) skrev:

Der er graensekontrol.
Der er krav om at have pas paa sig.

I praksis aendrer det stort set intet for os.

Du mener ikke, der er en ændring i at blive tjekket hver gang du kører over grænsen, og så stadig have en lille mulighed/risiko for at blive tjekket? Det eneste der ikke har ændret sig er, at man skal have et pas på sig, og det er næppe en stor ulempe
Gravatar #62 - fidomuh
4. jun. 2009 11:02

Du mener ikke, der er en ændring i at blive tjekket hver gang du kører over grænsen, og så stadig have en lille mulighed/risiko for at blive tjekket?

Joda.
JEg mener ogsaa at der er en forskel paa Cola og PEpsi, det aendrer bare ikke paa at begge er sodavand.

Det eneste der ikke har ændret sig er, at man skal have et pas på sig, og det er næppe en stor ulempe

Naar det fremhaeves som en stor bonus for EU, at man ikke skal have sit pas med, og det viser sig at vaere loegn samt at EU ikke er et krav for det, saa er det et problem.

Case, jeg kan rejse til Norge, slaa mig ned, koebe hus, aabne bankkonti, arbejde og reelt set helt bosaette mig - uden nogensinde at have mit pas fremme.

Norge er ikke med i EU.
Gravatar #63 - Bachy
4. jun. 2009 11:08
fidomuh (62) skrev:
Naar det fremhaeves som en stor bonus for EU, at man ikke skal have sit pas med, og det viser sig at vaere loegn samt at EU ikke er et krav for det, saa er det et problem

Hvis du vil diskuterer, så hold dig til facts, der er ingen som helst der har snakket om at du ikke skal medbringe dit pas. Dit pas er det eneste legtime legitimation du har, ihvertfald i udlandet. Jeg ved ikke om kørekortet gælder som legitimation i DK.

Gravatar #64 - fidomuh
4. jun. 2009 11:24

Dit pas er det eneste legtime legitimation du har, ihvertfald i udlandet.

"I EU", mener du vel?
Mit koerekort er ganske fint som legitimation i Norge.

Jeg ved ikke om kørekortet gælder som legitimation i DK.

Teh what?
Selvfoelgelig goer det det -.-
Gravatar #65 - gnаrfsan
4. jun. 2009 11:38
#63,64
Ikke-nordiske statsborgere der besøger Danmark skal ha' pas med, også selvom de kommer fra EU.

Nordiske statsbogere kan nøjes med kørekort, som legitimation.

Samme regler gælder iøvrigt også for resten af norden.
Gravatar #66 - fidomuh
4. jun. 2009 11:48

Ikke-nordiske statsborgere der besøger Danmark skal ha' pas med, også selvom de kommer fra EU.

Ja, selvfoelgelig?
Hvad har det med noget at goere?

EU er ikke med i den nordiske pas union.
Gravatar #67 - gnаrfsan
4. jun. 2009 12:25
#65: Jeg tror at Bachy i #63 mente om EU kørekort gælder som legitimation i DK. Derfor det indlæg.
Gravatar #68 - zin
4. jun. 2009 12:36
Jeg stemmer på Hanne Dahl pga. hendes udtalelser vedr. Telekom-pakken i radioen...
Selvom jeg er pro-EU. :(
Gravatar #69 - fidomuh
4. jun. 2009 12:38

OHo, saa giver det lidt mere mening :D
Jeg taenkte bare "dansk koerekort i danmark, what?" :D

Men eh, helt reelt set, saa alle lande der er med i NPU, accepterer lokal identifikation.
Gravatar #70 - pedant3
4. jun. 2009 12:46
ZiN (68) skrev:
Jeg stemmer på Hanne Dahl pga. hendes udtalelser vedr. Telekom-pakken i radioen...
Selvom jeg er pro-EU. :(

Det er Hanne Dahl ogsaa?
Gravatar #71 - balthe
5. jun. 2009 08:59
Jeg stemmer ikke til EP-valget - min første indskydelse var at stemme på enten Juni- eller Folkebevægelsen. Men jeg kan ikke se bort fra hykleriet i at påberåbe sig et anti-EU standpunkt og samtidig takke ja til at deltage i pamperiet og diætkorruptionen i Bruxelles på højt plan.
Hvad angår de andre politikere så er der ingen chance for, at nogen af dem får min stemme. Der arbejdes i EU aktivt for at underminere og bortskaffe vores borgerrettigheder, demokrati og folkestyre under en autoritær EU-superstat. F.eks. ændrede man navnet på den nu kuldsejlede EU-forfatning til Lissabon-traktaten for netop at undgå folkeafstemninger, så man kan tvinge den ned over hovedet på Europas befolkninger uden at de kan sætte sig til demokratisk modværge. Dette er endda en tilkendegivelse fra Giscard d'Estaing, en ikke uvæsentlig bidragsyder til både den dødfødte forfatningstraktat og den nye Lissabon-traktat.
Drivkræfterne i EU har længe været ude i en intens flirt med totalitarisme, hvilket ikke kan undre nogen, da konceptet omkring EU/EF har sine rødder i nazisme og fascisme. Mange af de stiftende personer i unionen, deriblandt de belgiske og hollandske kongefamilier, var gennemsyret af omend ikke direkte nazisme/fascisme, så hvertfald en kraftig sympati for disse.
EU står for mig som et forrykt system, og derfor er min uvilje til at stemme og dermed støtte op under denne bundrådne institution et signal om, at systemet har spillet fallit.
Gravatar #72 - ostebaronen
5. jun. 2009 09:15
balthe (71) skrev:
Jeg stemmer ikke til EP-valget (...)

Jeg kunne ikke sige det bedre selv. Desuden synes jeg ogsaa at den danske befolkning har faaet for lidt informationer om hvilke repraesentanter der har hvilke holdninger, og hvad de kaemper for.
Snakkede med mine foraeldre tidligere, og de vidste stadig ikke hvem de skulle stemme paa, for de synes der var mangel paa information. De jokede lidt med at bare saette krydset tilfaeldigt paa stemmesedlen.

Der burde have vaeret mange flere oplysninger og kampagner - det er jo langt ude at de vil have folk til at stemme paa noget man ikke ved en skid om, hvis man ikke interesserer sig for politik og EU for den sags skyld.
Gravatar #73 - shantri
5. jun. 2009 10:32
ostebaronen (72) skrev:
Jeg kunne ikke sige det bedre selv. Desuden synes jeg ogsaa at den danske befolkning har faaet for lidt informationer om hvilke repraesentanter der har hvilke holdninger, og hvad de kaemper for.
Snakkede med mine foraeldre tidligere, og de vidste stadig ikke hvem de skulle stemme paa, for de synes der var mangel paa information. De jokede lidt med at bare saette krydset tilfaeldigt paa stemmesedlen.

Der burde have vaeret mange flere oplysninger og kampagner - det er jo langt ude at de vil have folk til at stemme paa noget man ikke ved en skid om, hvis man ikke interesserer sig for politik og EU for den sags skyld.

Vattet og typisk uengageret mennesker der udtaler sig sådan. Information fåes ved at søge efter dem. Tror du bare på hvad mediebillidet tilbyder dig? Så bliver du aldrig rigtig klogere, men mere en slave af mediebilledet. Søg dine egen informationer, den eneste og bedste måde at få viden på og et nuanceret billede.
Gravatar #74 - cyandk
5. jun. 2009 10:41
Folk der ikke stemmer har efter min mening ikke ret til at brokke sig.

Som medlem i et demokrati er det min PLIGT at stemme! - Tænk på de stakkels folk rundt omkring i verden som ikke har denne mulighed.

Men sådan er vi så forskellige.
Gravatar #75 - ostebaronen
5. jun. 2009 10:47
shantri (73) skrev:

Vattet og typisk uengageret mennesker der udtaler sig sådan. Information fåes ved at søge efter dem. Tror du bare på hvad mediebillidet tilbyder dig? Så bliver du aldrig rigtig klogere, men mere en slave af mediebilledet. Søg dine egen informationer, den eneste og bedste måde at få viden på og et nuanceret billede.

Du kan have ret i din udtalelse, men hvor stor del af befolkningen tror du der gidder at soege informationen selv, tror du de har tid til det efter deres haarde arbejde? Tror du de fleste studerende ogsaa har tid til det? Hvad med alle de andre opgaver de har, og alle de projekter de skal lave.
En oplysningskampagne i medierne ville vaere saa meget bedre, og hvis den paa samme tid kunne goeres interessant for Hr. og Fru. Danmark, saa tror jeg da at der er flere der stemmer og samtidigt stemmer paa en person med de samme holdinger som en selv.
Gravatar #76 - shantri
5. jun. 2009 11:01

Hverken du eller jeg har tal på hvor mange der selv søger information. Så det er lidt svært at svare på. I forhold til studerende og tidsratio. Så er jeg selv kun lige færdig pr. 31/1-09, så min hukommelse for studietiden er ret så frisk. En ting der er at sige om studielivet er det hele er en stor priotering... ligesom livet efter studiet.

Man har tid hvis man tager sig tid. Som studerende (m. 2 jobs) søgte jeg information til valg, det er det mindste jeg kunne byde mig selv. Som arbejder har jeg også søgt information når jeg havde fri. Ja jeg har da ikke siddet og brug flere timer hver dag. Men en halv time hist og her for at sætte mig ind i dem der stiller op og hvad de står for.

Konklusion:
Priotering
Gravatar #77 - balthe
5. jun. 2009 11:25
cyandk (74) skrev:
Folk der ikke stemmer har efter min mening ikke ret til at brokke sig.

Som medlem i et demokrati er det min PLIGT at stemme! - Tænk på de stakkels folk rundt omkring i verden som ikke har denne mulighed.

Men sådan er vi så forskellige.

Vi var selv iblandt de "stakkels folk", der ikke havde mulighed for at stemme, da EU var i færd med at presse en forfatningsstridig traktat ned over hovedet på os og de resterende medlemslande ved at omgå folkeafstemninger 99% af stederne. Det blev bremset i sidste øjeblik i Irland.

Hvis din stemme er med til at opretholde et korrupt system, der arbejder mod netop at indskrænke din stemmeret, som der er set et meget nyt og væsentligt bevis på, så er det din pligt IKKE at stemme! Som det tidligere har været nævnt i denne tråd, så er det at stemme en tilkendegivelse af, at man tror på systemet, hvorimod en manglende stemme er et mistillidsvotum til selve systemet, og ikke blot til de dubiøse kandidater, som stiller op til det.
Gravatar #78 - vandfarve
5. jun. 2009 11:30
#77 Det er i høj grad den danske regering og ikke EU, som du skal anklage for det forhold.

Det mener jeg også var (og er!) utroligt skammeligt, at folket ikke får mulighed for at tage stilling og stemme om Forfatningstraktaten.
Gravatar #79 - balthe
5. jun. 2009 11:39
#78 Der er jo tale om et (pseudo)demokratisk smuthul, som EU - om ikke andet - med glæde tolererer i en lang række medlemslande: hvis en siddende majoritetsregering er erklæret "pro-EU", så er der ifølge dem (og EU) på forhånd et folkeligt mandat for en hvilken som helst beslutning, der fremmer EUs interesser. Det er uhyggeligt, den måde hvorpå befolkningerne føres bag lyset, og det var vel og mærke kun i ganske få lande, at man tillod en folkeafstemning om forfatningstraktaten og den nye Lissabontraktat, og det var heldigvis også der den fik dødsstødet.
Gravatar #80 - vandfarve
5. jun. 2009 11:44
#79 Selvom vi langt fra står på samme side ift. vores holdninger til EU generelt, så står vi på samme side i denne sag, da jeg udover at være EU-tilhænger i høj grad vil værne om det deliberative demokrati.

Som oplysning kan jeg dog fortælle dig, at Forfatningstraktaten langt fra er død. Forstå mig ret og det er på ingen måde for at gnide salt i "såret" eller udsætte hele EU-modstanderbevægelsen for hån, men jeg er sikker på, at de EU-positive krafter i EU vil gøre alt for at køre Forfatningstraktaten igennem - koste hvad det vil.
Gravatar #81 - balthe
5. jun. 2009 11:47
#80 Det var nu også en optimistisk tilsnigelse fra min side :) Man kan sige, at de for længst har begravet de vildfarne ideer om bl.a. en EU-hymne og et decideret EU-flag, men det er jo uvæsentlige kransekagefigurer i helheden, når traktaten på stort set alle andre realpolitiske områder ligner sig selv i sin nuværende form i forhold til d'Estaings "EU-grundlov", som blev afvist for år tilbage.
Gravatar #82 - noramskull
5. jun. 2009 12:34
Det her eu valg halløj, er det lissom paradise hotel? Og ved i så hvornår Tv3 sender det første gang? For jeg ved ikke hvem jeg skal stemme på.
Gravatar #83 - Coney
5. jun. 2009 12:38
#75 Jeg afleverede eksamensprojekt i sidste uge og sidder pt. og læser op til 2 eksamener på samme tid... Alt imens jeg også planlægger bryllup når jeg har tid... I går så jeg den seneste Debatten på DRs hjemmeside og jeg har idag taget endnu en test og set hvem jeg passede bedst på (Ikke at jeg på nogen måde stemmer efter en test:S, men den kan bruges til lige at fortælle en hvilken kandidat man muligvis skal se nærmere på!)

Derudover så læser jeg JP's netavis en gang imellem og følger med i nyhedsstrømmen i løbet af dagen...

Nå ja jeg nåede ikke lige opvasken i går aftes men ellers så synes jeg da at jeg har rigeligt tid til lige at finde ud af hvem jeg synes bør repræsentere vores land... Det er måske en smule vigtigt kunne man sige...
Gravatar #84 - Saxov
5. jun. 2009 12:51
ostebaronen (75) skrev:
Du kan have ret i din udtalelse, men hvor stor del af befolkningen tror du der gidder at soege informationen selv, tror du de har tid til det efter deres haarde arbejde? Tror du de fleste studerende ogsaa har tid til det? Hvad med alle de andre opgaver de har, og alle de projekter de skal lave.
Lad os se,
Hvis valgt muligheden er mellem at have tid til (på et specifikt tidspunkt at se tv/høre radio/gå ned i byen og snakke med de forskellige politikere) eller søge her og der når man lige selv har 5 minutter fri..

Tja, jeg tror godt jeg ved hvad de(vi) travle mennesker bedste kan overskue.
Jeg har overvejet at skulle ned og have en snak med de politikere der står rundt omkring i Aalborg, men har bare ikke haft tid til det, fordi det er noget der kræver man har en masse sammenhængende tid fri.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login