mboost-dp1
Excel hjælp - please anyone!?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg har et kæmpe problem i excel, jeg håber der er nogen derude der har nogle ideer til at løse det!
Jeg skal have flyttet værdien af en formel fra en celle til en anden efter et kriterie.
Mit ark har f.eks. tallene 1-5 i A1-E1 og formler i A2-E2, og i A3-A5 står der 2 i hver celle. Jeg skal så have f.eks. resultatet af A2 til at flytte det antal kolloner der står i A3 (altså 2) dvs. at resultatet af A2 ikke skal vises i A2, men i C2.
Kun værdierne i A1-E1 er faste, resten skal kunne ændres, arket skal være så dynamisk som muligt.
Hvis der er nogen derude der lige kender en måde, man kan bede et resultat flytte sig et givet antal kollonner, eller en anden metode, så vil jeg være evig taknemmelig!!
Jeg skal have flyttet værdien af en formel fra en celle til en anden efter et kriterie.
Mit ark har f.eks. tallene 1-5 i A1-E1 og formler i A2-E2, og i A3-A5 står der 2 i hver celle. Jeg skal så have f.eks. resultatet af A2 til at flytte det antal kolloner der står i A3 (altså 2) dvs. at resultatet af A2 ikke skal vises i A2, men i C2.
Kun værdierne i A1-E1 er faste, resten skal kunne ændres, arket skal være så dynamisk som muligt.
Hvis der er nogen derude der lige kender en måde, man kan bede et resultat flytte sig et givet antal kollonner, eller en anden metode, så vil jeg være evig taknemmelig!!
jeg mener at der findes en metode til at bruge en celle til index men kan ikke huske det. Måske googlede jeg det.
En løsning du kan bruge er at sætte en betingelse ind i de celler du vil vise resultatet i.
Du har celle A1 A2 A3 og så B1. Hvis B1 = 1 skal resultatet vises i A1 osv.
I hver af cellerne A1 til A3 indsætter du en HVIS B1=1 så vises resultatet her, ellers vises 0 eller ingenting.
Dette er syntaksen i dansk excel.
HVIS(logisk test; værdi hvis sand; værdi hvis falsk)
En løsning du kan bruge er at sætte en betingelse ind i de celler du vil vise resultatet i.
Du har celle A1 A2 A3 og så B1. Hvis B1 = 1 skal resultatet vises i A1 osv.
I hver af cellerne A1 til A3 indsætter du en HVIS B1=1 så vises resultatet her, ellers vises 0 eller ingenting.
Dette er syntaksen i dansk excel.
HVIS(logisk test; værdi hvis sand; værdi hvis falsk)
Tak for input begge to! Jeg har overvejet at bruge HVIS, men jeg er bange for at det bliver alt for mange hvis'er... jeg har en del data og frygter at skulle have 50 hvis'er for at få det ønskede resultat... Jeg er igang med at se på OFFSET - FORSKYD, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal bruge den... jeg arbejder videre - vil stadig gerne have input hvis der er flere idéer!!
Sæt følgende ind i A2 og træk det ud:
=IF(COLUMN(A2)>$A$3;INDEX($A$1:A$1;1;COLUMN(A2)-$A$3);)
Det med fed skrift er værdien fra række 1 som du vil regne på.
=IF(COLUMN(A2)>$A$3;INDEX($A$1:A$1;1;COLUMN(A2)-$A$3);)
Det med fed skrift er værdien fra række 1 som du vil regne på.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.