mboost-dp1

Ghetto? Slum? I Danmark??

Gå til bund
Gravatar #1 - myplacedk
2. nov. 2010 08:06
Hvad siger det om Danmark, at vi tror vi har ghettoer og slum-kvarterer?

Jeg hørte lige i radioen at en eller anden mente at Vesterbro var et slumkvarter (og bygget til at være det), indtil det blev renoveret. Og nu skulle det være et attraktivt sted for den almindelige dansker.

Renovation af slum får mig til at tænke på at skifte det bølgepap ydervæggen er bygget af, og måske rive jorden så gulvet bliver dejligt fladt igen. At gøre slum om til attraktive boliger må være noget med at rydde op med bulldozers og bygge huse.

Folk fra lande som faktisk har ghettoer og slum bliver jo helt mærkelige i hovedet når de ser hvad vi mener med ordene.

Er det bare fordi de fattigste områder er "slum", uanset hvor slemt det er? Eller er det fordi den danske befolkning mister realitetssansen ved at bo i et smørhul? Tror de virkelig at der er hele områder i Danmark, hvor folk lever på kanten af eksistensen?
Gravatar #2 - LinguaIgnota
2. nov. 2010 08:12
Ghetto.
/thread
Gravatar #3 - myplacedk
2. nov. 2010 08:39
Kort sagt: Hvorfor, når betydningen er helt anderledes i udlandet?
Gravatar #4 - LinguaIgnota
2. nov. 2010 08:54
Forskellen er dårligt til at få øje på, hvis du sammenligner definitionen fra ordnet.dk med den på dictionary.com. En ghetto er, ifølge dictionary.com, et forfaldent boligområde, der befolkes af en etnisk - eller anden - minoritet.
Gravatar #5 - holmen
2. nov. 2010 09:03
Det er fordi, at i DK, der lider de fattige i slummen med stil, ikke ligesom de uhippe afrikanere og andet rak der bor i små skure, de skulle tage og læse et modeblad og se hvad der sker rundt om i verden, blik og plastik er so last millenium.

Men jo, vi lever i et godt land og vi har det noget bedre end de mennesker der bliver linket til i #1.
Ikke at jeg sidder og piver at vi skal tænke på de fattige afrikanere, for hvem tænker så på mig?
Men det er meget godt at se sådan nogle billeder engang imellem, så bliver man mindet om virkeligheden og hvor rart det egentlig er at have fri sådan en tirsdag og ikke have andet på programmet end en kop kaffe, Fallout 3 og lidt tøjvask.

Gravatar #6 - myplacedk
2. nov. 2010 09:03
Glem ordbøgerne.
Kig på en dansk ghetto. Kig på en amerikansk ghetto.
Kig på dansk slum. Kig på amerikansk slum.
Kig så på #1 igen.
Gravatar #7 - markjensen
2. nov. 2010 09:20
Hvordan ser en amerikansk ghetto ud? Da jeg boede i Tingbjerg var jeg i hvert fald i tvivl om jeg overhovedet var i Danmark.
Gravatar #8 - mfriis
2. nov. 2010 09:21
#6 now look at me, i'm on a horse!
Gravatar #9 - myplacedk
2. nov. 2010 09:50
Now look at #1.
Now look at me again. I've got your watch!
Gravatar #10 - markjensen
2. nov. 2010 09:55
"Now back to me" siger han da :(
Gravatar #11 - myplacedk
2. nov. 2010 09:56
OK så. Sorry. :-/
Gravatar #12 - myplacedk
2. nov. 2010 09:57
Som jeg har forstået det er fx. kriminaliteten langt værre. En kriminel i en dansk ghetto stjæler cykler. En kriminel i en amerikansk ghetto laver drive-by shootings.
Gravatar #13 - terracide
2. nov. 2010 10:02
#12:
Der er har været flere drive-by i KBH de sidste par år?

Ghetto = alt øst for Roskilde...

Terra - Man er vel jyde...
Gravatar #14 - markjensen
2. nov. 2010 10:19
myplacedk (12) skrev:
Som jeg har forstået det er fx. kriminaliteten langt værre. En kriminel i en dansk ghetto stjæler cykler. En kriminel i en amerikansk ghetto laver drive-by shootings.

Jeg synes nu ellers jeg har hørt om ting meget værre end det :-/ (jeg har heldigvis ikke selv oplevet det helt store derude, altså i Tingbjerg, men lidt skete der da).
Gravatar #15 - Mort
2. nov. 2010 11:15
terracide (13) skrev:
#12:
Der er har været flere drive-by i KBH de sidste par år?

Ghetto = alt øst for Roskilde...

Terra - Man er vel jyde svensker...

Fixed.
Gravatar #16 - terracide
2. nov. 2010 11:41
#15:
Beklager, mit pas siger anderledes...
Gravatar #17 - Bllets
2. nov. 2010 11:46
myplacedk (12) skrev:

Men hvorfor er det lige præcis du vil sammenligne over grænserne?

Visse ting er forskellige fra land til land, uanset betydning af ordene i landene.

Og selvom Danmark ligner USA mere og mindre er der stadig stor forskel... Prøv f.eks. at oversætte "hygge" til engelsk :)
Gravatar #18 - myplacedk
2. nov. 2010 11:50
markjensen (14) skrev:
Jeg synes nu ellers jeg har hørt om ting meget værre end det :-/ (jeg har heldigvis ikke selv oplevet det helt store derude, altså i Tingbjerg, men lidt skete der da).

Jojo, men jeg har nu stadig indtryk af at niveauet generelt er langt højere i USA.
Gravatar #19 - Anders Fedеr
2. nov. 2010 11:56
Definitionen af "ghetto" skrev:
Hide your kids
hide your wife
and hide your husband
cause they're rapin' everybody out here
Gravatar #20 - BurningShadow
2. nov. 2010 11:58
@Terra

Terra - Man er vel jyde...
Beklager, mit pas siger anderledes...

Nu skal du ikke begå samme fejl som jeg engang gjorde. Jeg havde pakket pas, og det hele, og satte kursen mod djævleøen, og efter broen kom jeg til nogle små skure, med mennesker i, lidt ligesom der i gamle dage var mellem Danmark og Tyskland. Jeg viste selvfølgelig mit pas, men nej nej, Sjælland er åbenbart med i den nordiske pasunion...
Gravatar #21 - markjensen
2. nov. 2010 12:04
myplacedk (18) skrev:
Jojo, men jeg har nu stadig indtryk af at niveauet generelt er langt højere i USA.

Enig, men det er stadig værre i DK end at stjæle cykler imo.
Gravatar #22 - Slettet Bruger [2918358470]
2. nov. 2010 12:05
myplacedk (18) skrev:

Der er også flere mennesker.

hvis vi går ud fra der er x antal kriminelle pr Y indbygger...

Og disse samles, udvikles det jo også på en anden måde.
Gravatar #23 - myplacedk
2. nov. 2010 12:13
Bllets (17) skrev:
Men hvorfor er det lige præcis du vil sammenligne over grænserne?

Fordi jeg synes det er interessant. Forskellig terminologi plejer at have en årsag.

Bllets (17) skrev:
Prøv f.eks. at oversætte "hygge" til engelsk :)

Glimrende eksempel. Jeg vil tro amerikanerne ville have et ord for "hygge", hvis det at hygge sig var lige så udbredt/vigtigt i USA som i Danmark.
Gravatar #24 - myplacedk
2. nov. 2010 12:13
markjensen (21) skrev:
Enig, men det er stadig værre i DK end at stjæle cykler imo.

Jojo, det var sat på spidsen. Det troede jeg var tydeligt. Det bliver jo heller ikke en ghetto af at en cykel bliver stjålet.
Gravatar #25 - Bllets
2. nov. 2010 12:22
myplacedk (23) skrev:
Fordi jeg synes det er interessant. Forskellig terminologi plejer at have en årsag.

Bllets (17) skrev:
Prøv f.eks. at oversætte "hygge" til engelsk :)

Glimrende eksempel. Jeg vil tro amerikanerne ville have et ord for "hygge", hvis det at hygge sig var lige så udbredt/vigtigt i USA som i Danmark.

Okay.. God pointe :)

En ting du skal huske når du sammenligner ghettoer, er at du også skal sammenligne resten. F.eks. er centrum af en storby også meget anderledes og det samme er villa kvarterer.

En ghetto er generelt noget man ser som et sted der er "værre" og "farligere" end resten af byen/området.
Og det er jo sandt både i USA og Danmark :)
Gravatar #26 - myplacedk
2. nov. 2010 12:37
Bllets (25) skrev:
En ghetto er generelt noget man ser som et sted der er "værre" og "farligere" end resten af byen/området.

Ja, jeg håber det bare er det.
Gravatar #27 - Magten
2. nov. 2010 12:38
Der er også forskel på hvornår man er rig/fattig i Danmark og i andre lande? :)

Det er vel ikke så mærkeligt at man tilpasser ordene til virkeligheden i ens område.
Gravatar #28 - Windcape
2. nov. 2010 18:40
Ghetto betyder jo det samme. Slum er nok en overdrivelse, men brugt i den givne kontekst synes jeg det giver helt fin mening.

Baggårde på broerne i københavn i 50'erne kunne man fint kalde slum når man sammenligner med dagens Danmark.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login