mboost-dp1

Global piratkopiering af Android apps

Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
26. nov. 2010 15:00
http://keyeslabs.com/joomla/projects/auto-app-lice...

Her ser vi så hvad man får ud af en forretningsmodel som den Android Market tilbyder, kombineret med 100% frihed til at installere apps uden om markedet, og kopiere betale apps fra sin telefon til andres.

Endda uden jailbreaking.

Det forklarer nok også hvorfor mange populære betalte iPhone apps/spil er gratis til Android (f.eks. Angry Birds).

Kombineret med abnormt store mængder dårlig kvalitets app på Android market, begræsninger her, der og alle vejne i forhold til OS version og skærmopløsning, hvordan vil det ikke påvirke Android markedet i fremtiden?

Jeg har ihvertfald meget svært ved at forestille mig en virksomhed der laver mobile apps, som ikke primært fokusere på iPhone, da det er den platform med den næstmest sikre forretningsmodel, og højeste udbredelse.

Hvor WP7 har den bedste forretningsmodel (og en mere relaxed approval-process), så mangler den udbredelsen i dag.

Men hvis man skal kigge på iPhone/Android segmentet for betalte apps, kan jeg kun forestille mig at piratkopiering er ved at være en meget seriøs trussel.
Gravatar #2 - Smoug
26. nov. 2010 15:13
God pointe.

Havde aldrig tænkt på det sådan.
Der er altså en mening bag galskaben :)

Gravatar #3 - Magten
26. nov. 2010 15:45
Det er ekstremt nemt at kopiere apps på Android, og jeg har tit tænkt over hvorfor der ikke bliver gjort noget ved det. Det er bare ikke holdbart og skræmmer gode apps væk..

Det eneste minus er at apps ikke kan opdateres automatisk, men sådan kender vi det jo allerede fra computere idag ^^
Gravatar #4 - Chewy
26. nov. 2010 20:51
@1
[off-topic]Har du nogensinde overvejet at blive tele-evangilist? Du har ihvertfald styr på hvordan man missionere ;-) [/quote]

Men back on topic..
Hvor meget kan vi egentlig bruge disse tal til, når vi ikke har lignende tal fra de andre markeder?
Personligt kender jeg ikke en eneste person der har crackede programmer til deres Android. Jeg kender tilgengæld utallige (mere end der kan tælles på to hænder), der har crackede programmer til iPhone. Så hvordan kan vi vide at det ikke står værre til på den front?
Gravatar #5 - Windcape
26. nov. 2010 21:31
Chewy (4) skrev:
Har du nogensinde overvejet at blive tele-evangilist? Du har ihvertfald styr på hvordan man missionere ;-)
Jeg kunne blive den næste John Strand! or something :p

Chewy (4) skrev:
Så hvordan kan vi vide at det ikke står værre til på den front?
Det kan vi heller ikke.

Men Android som platform lægger umiddelbart mere op til det, end de andre. Og det er den platform med størst økonomisk usikkerhed pt.

Men hele aspektet i piratkopiering af mobil-apps er ret interassant.
Gravatar #6 - jeldtoft
26. nov. 2010 23:06
Hvilke programmer koster penge i appstore, men er gratis på android?

Angry birds er reklamefinansieret, men kommer snart i en reklamefri version på android market, der jo kommer til at koste penge. Måske bunder det i at googles reklamesystem fungerer bedre? Jeg ved det ikke...
Gravatar #7 - thorjak
26. nov. 2010 23:37
#all
Google har for lang tid siden lavet en licens model, som kan aktiveres, og hvor google styrer keys.

Har dog ikke læst artiklen, om den også indeholder den licens - men den skulle være nogen lunde sikker
Gravatar #8 - SimonVT
26. nov. 2010 23:53
thorjak (7) skrev:
#all
Google har for lang tid siden lavet en licens model, som kan aktiveres, og hvor google styrer keys.

Har dog ikke læst artiklen, om den også indeholder den licens - men den skulle være nogen lunde sikker

Første sætning i artiklen:
With the release of Google's License Verification Library (LVL) and the subsequent cracking of applications that make use of LVL, the Android development community has been buzzing.

Piratkopiering er et problem på alle platforme. Det er sikkert et større problem på Android, da man ikke behøver at jailbreake eller andet for at gøre det, men vil også tro en betydelig del af iPhone apps bliver piratkopieret, og mon ikke også det samme blir tilfældet med WP7.
Lidt svært at bedømme om det er et betydeligt større problem på Android, da vi ikke har tal fra andre platforme, og vi kun har tal for en enkelt udvikler.
Gravatar #9 - Darwind
27. nov. 2010 00:06
#1 - det er muligt der bliver piratkopieret android apk's, men lige så lang tid, der har eksisteret computere er der blevet piratkopieret programmer og spil. Umiddelbart har det ikke stoppet hverken innovation eller firmaers interesse for at udvikle, så hvorfor skulle det nu?

Tro ikke WP7 platformen undgår piratkopiering - hvis det bliver populært nok, skal der nok komme et par "crackere" forbi din lille andedam også ;) (jeps jeg antager, at du er i lommen på M$ ;P)

Dem jeg kender med iPhones, har alle jailbreaked deres iPhone og alle har ulovlige apps på deres telefon.

Det samme gælder ikke for alle dem jeg kender med Android telefoner - hvorfor er det mon? Mon det er fordi mange i Android communitiet har forstået idéen "mikrotransaktioner" og derved sælger deres apk's til ~1$ og derved gør, at folk faktisk gider at betale for programmerne? ;)

Desuden:

Windcape (1) skrev:
...
Kombineret med abnormt store mængder dårlig kvalitets app på Android market, begræsninger her, der og alle vejne i forhold til OS version og skærmopløsning, hvordan vil det ikke påvirke Android markedet i fremtiden?

Det betyder bare, at udviklerne skal være mere bevidste om, hvordan de udvikler programmerne. Google gør utroligt meget ud af dette og det er faktisk ret nemt at udvikle til flere forskellige skærmstørrelser og OS versioner på Android.
Og der er masser af kvalitetsprogrammer på Android Market - ja der vil altid være dårlige imellem - det samme gælder alle mulige andre steder - ikke noget specielt for Android.

OT: det hedder ikke jailbreak til Android. Det hedder at "roote" sin telefon. ;)
Gravatar #10 - Chewy
27. nov. 2010 00:08
@5
Men Android som platform lægger umiddelbart mere op til det, end de andre. Og det er den platform med størst økonomisk usikkerhed pt.

Eller gør den?
Hvad er nemmest for den gennemsnitlige smartphone bruger.

At gå på nettet og finde en cracked udgave af programmet på et skummelt site.

Eller at jailbreake sin telefon en gang, og så hente de crackede programmer via en af de medfølgende "stores".. (Dette er så vidt jeg har forstået måden piratkopiering foregår på jailbreakede iphones. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl)..

En ting er sikkert. Android er nok det mobil OS hvor det er nemmest at få en fornemmelse af hvor meget software der er cracked..
Gravatar #11 - Magten
27. nov. 2010 00:11
Darwind (9) skrev:
Det samme gælder ikke for alle dem jeg kender med Android telefoner - hvorfor er det mon? Mon det er fordi mange i Android communitiet har forstået idéen "mikrotransaktioner" og derved sælger deres apk's til ~1$ og derved gør, at folk faktisk gider at betale for programmerne? ;)
Jeg synes så tilgengæld der er langt imellem billige (og, imo, brugbare) apps og specielt spil på Android, hvor mine kollegaer med iPhone tit kommer og fortæller om App XYZ som de lige har købt for 1$..
Men det kan godt være jeg bare kræver for meget af programmet hvis jeg skal betale for det..
Gravatar #12 - Darwind
27. nov. 2010 00:40
#11 - tror det kommer meget an på, hvad du søger ;)

Én ting er sikkert med Market på Android og det er, at der som regel er 3-4 forskellige programmer, der alle forsøger at afdække det samme behov - og nogle gange "rammer" man de dårlige af slagsen, fordi de fx har formået at "kravle" sig op på "ranglisten" under falske forudsætninger, hvilket er et stort problem synes jeg.

En god idé er, at lede efter programmerne på nettet først og så finde anmeldelser, youtube film w/e af programmerne inden du henter - ja ved godt det ikke lyder som den optimale løsning, men det er mange gange lettere end at søge på Market :S
Gravatar #13 - Daniel-Dane
27. nov. 2010 11:25
Chewy (10) skrev:
Eller at jailbreake sin telefon en gang, og så hente de crackede programmer via en af de medfølgende "stores".. (Dette er så vidt jeg har forstået måden piratkopiering foregår på jailbreakede iphones. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl)..
De medfølgende sources indeholder ingen cracked software (sidst jeg checkede), og Cydia har også sin egen store, hvor man kan købe. Man skal hente en source (som jeg ikke lige husker), som har de fleste af Cydias programmer - cracked.
Gravatar #14 - thorjak
27. nov. 2010 15:52
Magten (11) skrev:
Jeg synes så tilgengæld der er langt imellem billige (og, imo, brugbare) apps og specielt spil på Android, hvor mine kollegaer med iPhone tit kommer og fortæller om App XYZ som de lige har købt for 1$..

Er det ikke samme problem som x360 vs ps3 vs wii.
OSX vs windows vs linux.

At ting bare ikke komme alle steder, eller koster det samme ?
Problemet med prisen tror jeg er at der nok ikke er lige så mange der køber et spil på android som ved iPhone, og derfor bliver prisen lidt en anden.
Gravatar #15 - Ronson ⅍
27. nov. 2010 16:18
Som bruger kunne jeg ikke være mere ligeglad med forretningsmodeller, friheden er rigeligt.

Kære Windscape, hvordan er det at være Microsofts svar på LinguaIgnota?
Gravatar #16 - searchia
27. nov. 2010 17:44
Gravatar #17 - myplacedk
27. nov. 2010 19:01
Jeg ser nu ikke så stort et problem.

For det første: De pirater som alligevel ikke ville have købt app'en, er i værste fald ligegyldige. I bedste fald spreder de kendskabet og skaffer flere betalende kunder af den vej. Derfor er antallet af piratkopier ikke så pokkers interessante i sig selv.

For det andet: Hvor mange apps er det overhovedet relevant for? De fleste apps jeg bruger er helt gratis, er gratis-på-markedet-men-betalt-på-anden-måde eller har kopibeskyttelse .(Vist i alle tilfælde låst til device-id.)
Det er ikke et problem som er umuligt at begrænse. Overhovedet ikke.

Alle diskutioner jeg har hørt i real-life (altså blandt forretningsfolk, ikke blandt nørder) har primært handlet om hvor stort markedet er. Piratkopiering har aldrig været nævnt.
Gravatar #18 - Rainmeter
27. nov. 2010 19:11
Windcape (1) skrev:
Hvor WP7 har den bedste forretningsmodel (og en mere relaxed approval-process), så mangler den udbredelsen i dag.

Hvad bygger du helt ærligt det postulat på?
Gravatar #19 - MiniatureZeus
29. nov. 2010 06:28
FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUCK!!!
Hvor fanden er arne_v?!

Nå, hvis han ikke Arne_v vil komme til Windcape, så må Windcape komme i Arne_v... eller...
Gravatar #20 - Magten
29. nov. 2010 07:50
...der er mødt på arbejde efter en uges ferie..

...der lige har siddet og kørt musen ud til højre på skærmen (WinXP) for at få sin dock frem, fordi han kun har OSX i en uge nu..

...der efterfølgende prøvede at lave @ på altgr+'..

Utroligt så hurtigt man blive vant til at gøre ting på ^^
Gravatar #21 - paradise_lost
29. nov. 2010 07:58

Øhhh, wrong thread ?
Gravatar #22 - Magten
29. nov. 2010 08:00
Hah, ja!

Det er det der med ferie...
Gravatar #23 - KaW
8. dec. 2010 14:30
Angry birds tjener 1 million dollars om måneden http://techcrunch.com/2010/12/03/angry-birds-andro... på Android platformen.

Det tror jeg de er ret glade for.
Gravatar #24 - DanaKaZ
8. dec. 2010 14:39
#23 De estimerer at de vil tjene så meget. Du skal se dig for.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login