mboost-dp1
Hvad er vigtigt for et spil?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Ved mig er det nok mest gameplay og at det er multiplayer/online. Er blevet træt af at spille mod en AI der er programmeret til at tabe :).
Grunden til at gameplayet trækker mest i mig i forhold til grafik er nok til dels at min computer alligevel ikke kan trække grafikken på særligt højt plan. Men udover det så burde god grafik ikke være en hindring for et godt gameplay!
Grunden til at gameplayet trækker mest i mig i forhold til grafik er nok til dels at min computer alligevel ikke kan trække grafikken på særligt højt plan. Men udover det så burde god grafik ikke være en hindring for et godt gameplay!
Indlevelsen i spillet er langt vigtigere, hvis det er et singleplayer spil. Til det formål går grafikken (dog behøver denne ikke være god - det viste Torchlight, World of Goo m.fl. os, blot ikke dårlig), historien og til en vis grad de andre aspekter af spillet ind (såsom dårligt gameplay, repetative metoder m.v.).
Hvis et single player spil har en god historie, acceptabel grafik og ingen umiddelbare gener, så bliver det en succes i min bog.
Et multiplayerspil er anderledes. Her betyder historien ikke så meget. Det viste WoW os (selvom andre vil sige noget andet). Her er det vigtigere at spillemåden ikke går os på (gameplayet skal være i top), og at vi kan opnå fordele ved at have spillet længere/mere end andre. Disse behøver ikke være spilbrydende; Blot så vi kan møde andre, på samme niveau som vi er.
Hvis et multiplayerspil har et udfordrene element for alle spillere, ikke går spillerne på nerverne og balance (så alle er lige vigtige), så bliver det en succes, i min bog.
Når det er sagt så er der selvfølgelig mange flere faktorer der spiller ind, men i grove træk er dette alt, jeg mener, et godt spil bør have.
Hvis et single player spil har en god historie, acceptabel grafik og ingen umiddelbare gener, så bliver det en succes i min bog.
Et multiplayerspil er anderledes. Her betyder historien ikke så meget. Det viste WoW os (selvom andre vil sige noget andet). Her er det vigtigere at spillemåden ikke går os på (gameplayet skal være i top), og at vi kan opnå fordele ved at have spillet længere/mere end andre. Disse behøver ikke være spilbrydende; Blot så vi kan møde andre, på samme niveau som vi er.
Hvis et multiplayerspil har et udfordrene element for alle spillere, ikke går spillerne på nerverne og balance (så alle er lige vigtige), så bliver det en succes, i min bog.
Når det er sagt så er der selvfølgelig mange flere faktorer der spiller ind, men i grove træk er dette alt, jeg mener, et godt spil bør have.
Depends on the genre
Ved FPS er grafik vigtig, for bedre indlevelse (dog er FPS så heller ikke det jeg spiller mest), men gameplay er selvfølgelig vigtigst
Ved adventure er det puzzles og historie det er vigtige (puzzles mest vigtig. Et adventure spil med god historie men dårlige/ingen puzzles er ikke tiden værd)
Ved strategi spil er det vigtigst at de valg jeg tager har store konsekvenser for resten af spillet
Men generelt så ja, så er gameplay vigtigst selvfølgelig
Ved FPS er grafik vigtig, for bedre indlevelse (dog er FPS så heller ikke det jeg spiller mest), men gameplay er selvfølgelig vigtigst
Ved adventure er det puzzles og historie det er vigtige (puzzles mest vigtig. Et adventure spil med god historie men dårlige/ingen puzzles er ikke tiden værd)
Ved strategi spil er det vigtigst at de valg jeg tager har store konsekvenser for resten af spillet
Men generelt så ja, så er gameplay vigtigst selvfølgelig
Multiplayer funktionalitet er klart den vigtigste feature for mig. Hvis et spil ikke har en multiplayer feature, så springer jeg det over selvom det ellers er verdens flotteste spil.
For mig er det at spille en social aktivitet som helst skal foregå sammen med nogen venner eller mod nogen mennesker som ikke opfører sig som tanketomme computerstyrede modstandere.
Hvis der er cooperative gameplay (Spillere mod computeren eller spillere mod computer + andre spillere) så er det en ekstra fordel.
For mig er det at spille en social aktivitet som helst skal foregå sammen med nogen venner eller mod nogen mennesker som ikke opfører sig som tanketomme computerstyrede modstandere.
Hvis der er cooperative gameplay (Spillere mod computeren eller spillere mod computer + andre spillere) så er det en ekstra fordel.
Jeg vægter det nogenlunde lige højt. Ikke at der skal pressess flere og flere polygoner ind i skærmen, men at man bruger tid på at få det til at ligne noget nyt, i stedet for at det ligner de sidste 2000 spil af samme type.
Et spil som Crayon Physics demonstrerer dette fint.
Det jeg oftest bliver skuffet over er spillenes længde.
Jeg savner dagene med Legend of kyrandia, Simon the sorcerer og lignende adventurespil. Den gang havde man en uges spilletid for at komme igennem dem. I dag er der normalt højst 5-10 timer for at gå et adventurespil igennem.
Et spil som Crayon Physics demonstrerer dette fint.
Det jeg oftest bliver skuffet over er spillenes længde.
Jeg savner dagene med Legend of kyrandia, Simon the sorcerer og lignende adventurespil. Den gang havde man en uges spilletid for at komme igennem dem. I dag er der normalt højst 5-10 timer for at gå et adventurespil igennem.
At der er gamplay, ordentlig lyd - er virkelig sygt træt af "krigsspil" hvor lyden af våbene er tam og kedelig. Det skal heller kke være et eller andet, der stortset er sygt umuligt, så man skal prøve 10 gange, det er ikke en kvalitet, bare skide irriterende og trættende, at prøve det samme igen og igen.
Perks/achievements/grinding i stedet for skills i multiplayerdele.
Seneste jeg har prøvet er Flashpoint Dragon Rising, det virker ok, er ikke kommet så langt, da jeg ikke har haft tid, dog bliver jeg lidt træt af den måde man styrer på og hvor snotdumme ens fireteam er.
Perks/achievements/grinding i stedet for skills i multiplayerdele.
Seneste jeg har prøvet er Flashpoint Dragon Rising, det virker ok, er ikke kommet så langt, da jeg ikke har haft tid, dog bliver jeg lidt træt af den måde man styrer på og hvor snotdumme ens fireteam er.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.