mboost-dp1

Hvilken software er en del af OS'et?

Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
14. nov. 2012 20:54
Inspireret af denne debat, ville jeg da gerne lige høre jeres mening, om hvad der er en del af et OS.

Er det alt det software der følger med i en (af tredje part) umodificeret installation?
Er det alt det software der følger med, inkl. crap-ware (altså alt det, der er smidt på af f.eks. HP eller Acer)?
Er det udelukkende det software, der ikke kan fjernes fra systemet, uden at det bliver ubrugeligt, eller resulterer i væsentligt nedsat brugbared?

Er software som medie afspillere, webbrowser, email klienter, osv. en den af OS'et, eller er det bare ekstra komponenter der følger med OS'et?
Gravatar #2 - kasperd
14. nov. 2012 21:46
BurningShadow (1) skrev:
jeres mening, om hvad der er en del af et OS.
Det kan aldrig blive til andet end meninger. De forsøg jeg har set på at definere en formel grænse for hvad der hører til OS og hvad der ikke gør, ender med at være noget som ikke er relevant for ret mange mennesker, og der er derfor ingen som er enige med definitioner af den type.

Jeg har nogenlunde en idé om hvad jeg mener hører med til et operativsystem. Men jeg kan ikke give en helt formel definition af det.

Ting som absolut hører med efter min mening er de administrative værktøjer der skal bruges til at administrere hardwaren, installere og fjerne software inklusiv download af opdateringer og verificering af den downloadede softwares integritet. Det inkluderer også værktøjer til håndtering af brugere og logins og filhåndtering, sådan at brugere når de er logget ind kan håndtere deres filer.

BurningShadow (1) skrev:
Er det alt det software der følger med i en (af tredje part) umodificeret installation?
Er det alt det software der følger med, inkl. crap-ware (altså alt det, der er smidt på af f.eks. HP eller Acer)?
Nej. Software i den kategori er ikke en del af OS.

BurningShadow (1) skrev:
Er det udelukkende det software, der ikke kan fjernes fra systemet, uden at det bliver ubrugeligt, eller resulterer i væsentligt nedsat brugbared?
At brugbarheden bliver nedsat af at fjerne et stykke software gør ikke det stykke software til en del af OS.

Jeg mener ikke at en webbrowser er en del af OS. Blev en computer leveret med to browsere installeret, så kan brugerne vælge den ene eller den anden og opnå samme brugbarhed. Vælger man at fjerne den ene af de to browsere, så resulterer det ikke i nogen væsentlig reduktion af brugbarheden. Men fjerner man dem begge, så vil brugbarheden blive væsentligt reduceret. Men jeg mener ikke at man af den grund kan påstå at man har fjernet en del af OS. Hvilken browser skulle da være kaldt for en del af OS? Når hver af dem kunne være fjernet for sig selv.

BurningShadow (1) skrev:
Er software som medie afspillere, webbrowser, email klienter, osv. en den af OS'et
Nej.
Gravatar #3 - Dr_Mo
14. nov. 2012 22:28
kasperd (2) skrev:
BurningShadow (1) skrev:
Er software som medie afspillere, webbrowser, email klienter, osv. en den af OS'et
Nej.

Hmm.. interessant... så du siger, at når jeg køber et OS så betaler jeg for OS'et separat og programmerne separat?

Hvis jeg gerne vil have mediecenter funktionalitet og køber Vista home premium fremfor basic, så betaler jeg ikke ekstra for OS'et? Men det er faktisk de medfølgende programmer jeg betaler ekstra for?

Hvad med office pakken? Inkluderer det kun Word, Excel og Powerpoint? Hvis jeg køber en udvidet pakke, så betaler jeg faktisk ikke mere for office-pakken, men de medfølgende programmer?

Jeg tror du har ret, det kan aldrig blive mere end meninger, medmindre der bliver lavet en officiel definition.
Gravatar #4 - Magten
14. nov. 2012 22:37
Jeg trækker min grænse (som det kan ses i den anden tråd) ved de ting der kan fjernes.

Hvis jeg kan fjerne et program uden at det resulterer i fejl (enten fra OS'et eller andre programmer) så er det ikke en del af OS'et efter min mening.

Med fejl fra andre programmer tænker jeg fx på IE. IE kan som sådan godt afinstalleres i nyere Windows versioner, men dens engine bliver ikke fjernet da 3. parts programmer kan bruge den - fx Steam gjorde vist det engang. Forsøger man med vold og magt at fjerne den engine kan det resultere i fejl fra 3. parts programmer.
Gravatar #5 - Dr_Mo
14. nov. 2012 22:46
Er det ting du kan fjerne i kontrolpanel, eller også udover dette?
Gravatar #6 - Chewy
14. nov. 2012 22:53
Som jeg ser det er det relativt simpelt.
Når du som bruger køber en computer med en masse præinstalleret software, så bør man først så på hvilken software hardware producenten har smidt på (lad os kalde det OEM-software).
Når du så fjerner OEM-software står du tilbage med selve OS.
Al software der er på computeren er i mine øjne en del af OS (det relative i den simple måde at se det på kommer når man ser på drivere, hvis man da overhovedet kan kalde drivere for desideret software...)
Det er uanset om man kan fjerne den del af softwaren. Det er hvad producenten af OS'et mener at der skal være i deres pågældende OS. Og det er dermed en del af pågældende OS.
Om man så mener at det bør være en del af OS'et er så en hel anden snak...
Gravatar #7 - kasperd
15. nov. 2012 11:58
Mr_Mo (3) skrev:
så du siger, at når jeg køber et OS så betaler jeg for OS'et separat og programmerne separat?
Hvad du betaler for har intet at gøre med hvad der er indeholdt i OS.

Der findes pakkeløsninger, hvor man køber flere ting sammen. Det er ikke udspecificeret hvad prisen på de enkelte dele er. Og ofte kan man ikke købe dem hver for sig.

Hvad der er rimeligt og hvad der er lovligt i den sammenhæng er en diskussion som intet har at gøre med, hvad et OS er.

Du køber en samlet løsning bestående af computer, OS og applikationer. Men hver af de tre kan sagtens underinddeles. Skal sælger være tvunget til at sælge computer, OS og applikationer hver for sig? Og hvordan må priserne være. Hvis man sælger computere skal man så være tvunget til at sælge komponenterne hver for sig?

Jeg synes det ville være rimeligt at stille sådanne krav, inklusiv gennemskuelige priser og begrænsninger på, hvor meget forskel der må være på at købe komponenterne samlet og hver for sig. Men i dag er der mig bekendt ingen krav af den type.

Magten (4) skrev:
Hvis jeg kan fjerne et program uden at det resulterer i fejl (enten fra OS'et eller andre programmer) så er det ikke en del af OS'et efter min mening.
Hvis bare du fjerner komponenter i den rigtige rækkefølge burde der ikke være noget du ikke kan fjerne. At en komponent afhænger af en anden komponent gør ikke den anden komponent til en del af OS.

Kigger du på to komponenter med en afhængighed imellem, så kan der være 0, 1 eller 2 af dem installeret som default. Hvis der er en afhængighed mellem to komponenter hvor ingen af de to er installeret som default, så betyder det jo ikke, at der mangler funktionalitet i det OS, du har installeret.

Magten (4) skrev:
IE kan som sådan godt afinstalleres i nyere Windows versioner, men dens engine bliver ikke fjernet da 3. parts programmer kan bruge den - fx Steam gjorde vist det engang. Forsøger man med vold og magt at fjerne den engine kan det resultere i fejl fra 3. parts programmer.
Det er derfor andre operativsystemer bruger et dependency system, som kan tage sig af den slags.
Gravatar #8 - Slettet Bruger [1240270331]
15. nov. 2012 12:53
Alt der kan skiftes ud, er imo ikke del af det.
Gravatar #9 - Dr_Mo
15. nov. 2012 15:58
kasperd (7) skrev:
Hvad du betaler for har intet at gøre med hvad der er indeholdt i OS.

Er det rigtig at sige, at OS=Windows? Så jo, hvad jeg betaler har en direkte virkning på hvad jeg får, fx eksemplet administrative verktøjer som group policy editor (som du synes er en del af OS'et) som ikke findes i Windows 7 Home Premium, men gør i Windows 7 Pro. Explain that.

Hvis du bare vil have en defintion af OS:
Wiki skrev:
An operating system (OS) is a collection of software that manages computer hardware resources and provides common services for computer programs. The operating system is a vital component of the system software in a computer system. Application programs require an operating system to function.

Men det inkluderer jo ikke de administrative verktøjer, download af opdateringer osv. Det er jo bare software som følger med OS'et for at gøre det nemmere for dig at manipulere med OS'et. Hvorimod selve OS'et tager hånd om hardware og software.

kasperd (7) skrev:
Der findes pakkeløsninger, hvor man køber flere ting sammen.

Ja, du kan enten købe en kabinet, grafikkort osv. og bygge din egen, eller du kan købe en Dell XPS One, er det forkert at sige at en Dell inkluderer x, y, z osv.? Er det forkert at sige at en OS som Win 7 Home inkluderer a og b og en som Win 7 Pro inkluderer a, b og c?

Hvorfor følge forskellige standarder for office pakker, computere, telefoner, biler osv. sammenlignet med en OS?

Hvis jeg siger at den nye bil jeg har købt har fx air condition, så siger man jo ikke, den er ikke en del af din bil? Hvis man siger at den nye Windows 8 har fx en ny paint-program, hvorfor skulle man trække linjen der og sige, den er jo ikke en del af Windows?
Gravatar #10 - OxxY
15. nov. 2012 17:47
SlettetBruger (8) skrev:

Så det er kun kernen der er en del af OS'et? Det er da lidt fjollet. GUI'en i XP var da helt sikkert en del af OS'et selvom den var nem og fjerne (også selvom performance blev væsentlig bedre med en anden front end).
Gravatar #11 - kasperd
15. nov. 2012 17:57
SlettetBruger (8) skrev:
Alt kan skiftes ud. Hvis du skifter det hele ud, så har du måske et andet OS. Måske ligner det hvad du startede med, måske ligner det slet ikke.

OxxY (10) skrev:
Så det er kun kernen der er en del af OS'et?
Man kan da også godt skifte kernen ud. Jeg har f.eks. engang kørt med et Red Hat system, hvor jeg havde udskiftet kernen med en, som intet havde med Red Hat at gøre.

På Windows kan man uden tvivl også skifte kernen ud, det er bare vanskeligere at finde en som er kompatibel med den software, man har installeret ovenpå. Men hvor nemt det er at finde en kompatibel kerne kan ikke ændre på hvad definitionen af et operativsystem er.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login