mboost-dp1

Hvornår skal vi have løn?

Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
31. jan. 2011 09:21
Ok, alle i kloge hoveder, jeg (og mine kollegaer) har lige brug for hjælp.
Er der nogle regler (ikke overenskomst!) om hvornår lønnen skal stå på kontoen? Den burde jo være tilgængelig den sidste hverdag før den første, altså idag, men nu diskuterer vi med bossen om det er om morgenen, eller om det er til middag.
Vi mener slet ikke at det er muligt til middag, da overførslerne mellem pengeinstitutterne sker om natten, men hvis vi ser bort fra dét, hvad er reglerne så?
Gravatar #2 - myplacedk
31. jan. 2011 09:26
BurningShadow (1) skrev:
Vi mener slet ikke at det er muligt til middag, da overførslerne mellem pengeinstitutterne sker om natten

Normalt vil pengene være der når (net)banken åbner om morgenen, og ikke dukke op i løbet af dagen.

Engang sidste år blev der lavet noget så der opdateres en 3-4 gange om dagen, men det er kun relevant for "her-og-nu" ting, fx. dankort-betalinger. Løn er noget der er sat i systemet i god tid med en bestemt dato på.
Jeg er altså 95% sikker på at pengen ikke kommer i løbet af dagen, medmindre chefen har lavet en "ups" og er gået ind i netbanken og har lavet en overførsel. Så er det måske muligt.
Gravatar #3 - Kris
31. jan. 2011 09:47
Kan det ikke have betydning hvilket pengeinstitut det er? Jeg mindes at jeg først kunne se indbetalinger på min konto omkring middag på min spar nord konto.
Gravatar #4 - myplacedk
31. jan. 2011 10:02
Jeg vil ikke udelukke det, men det lyder godt nok mystisk hvis det skulle være sandt.

Banken får informationerne fra nationalbanken om natten. Sådan har det vist været siden informationerne begyndte at komme elektronisk.

Jeg kan ikke se nogen grund til ikke at designe systemet til at vise informationerne til kunderne så snart systemet åbner, men det kan da ske at sådan noget undtagelsesvist bliver forsinket.
Gravatar #5 - vandfarve
31. jan. 2011 13:24
BurningShadow (1) skrev:
Er der nogle regler (ikke overenskomst!) om hvornår lønnen skal stå på kontoen? Den burde jo være tilgængelig den sidste hverdag før den første, altså idag, men nu diskuterer vi med bossen om det er om morgenen, eller om det er til middag.

Hvis det går helt galt, kan du også altid påstå, at der ikke er nogen lov, der beskriver, hvornår du skal arbejde, og at du derfor ikke kan tage ansvar for, om du først begynder at arbejde kl. 8, 12 eller 19.24.

Det sker jo, når det sker ligesom ved jeres lønninger.
Gravatar #6 - mfriis
31. jan. 2011 13:39
#5 Nu er ting som arbejdstider og hvor meget man får i løn oftest hovedpunkterne af en ansættelseskontrakt.

Det er sjældent man skriver i kontrakten hvornår pengene skal være på kontoen. jeg har ihvertfald aldrig set det specificeret nærmere end sidste dag i måneden :)

#1 Det nemmeste er vel at spørge din fagforening. Hvorfor er det i øvrigt vigtigt hvornår på dagen pengene er der? Dine regninger mv. betales da oftest den første hverdag i måneden så det burde ikek være noget problem.
Gravatar #7 - BurningShadow
31. jan. 2011 13:39

Ja, eller vi kan finde på at gå ned i 37 timer/uge... Det er sket før, når vi føler og skidt på.
Gravatar #8 - BurningShadow
31. jan. 2011 13:42

Det er et problem, når vi diskuterer med bossen om vi skal lave noget, eller ej. Vi laver ikke noget, uden penge. Han mener så at vi skal afvente situationen frem til middag (og arbejde imens), da det først er dér de skal være registreret på kontoen.
Gravatar #9 - vandfarve
31. jan. 2011 13:50
mFriis (6) skrev:
Det er sjældent man skriver i kontrakten hvornår pengene skal være på kontoen. jeg har ihvertfald aldrig set det specificeret nærmere end sidste dag i måneden :)

Det står på min kontrakt, og jeg gætter på, at det er et standardpunkt ligesom lønnen og antal arbejdstimer.

Hvis det ikke står på din, vil jeg anbefale dig at kontakte din fagforening, HR-afdeling og/eller nærmeste leder hurtigst muligt, da det er en væsentlig del ved at arbejde (læs: at få udbetalt sin løn).
Gravatar #10 - mfriis
31. jan. 2011 13:58
#9 Mener du ærligt at der bør stå i din kontrakt hvilket klokkeslet (ikke kun dato) din løn skal være på din konto? Eller misforstår du bare mit indlæg med vilje.

#8 Hvis problemet er at i er usikre på om i faktisk får udbetalt løn for den måned der er ved at blive afsluttet, og ikke vil arbejde videre før i ved om i får det så er problemet jo ikke hvornår på dagen i får det udbetalt. Det lyder som om virksomheden har økonomiske problemer. Uanset hvad problemet er så er manglende udbetaling af løn en sag for jeres fagforening. Det er ikke noget i bør kæmpe for selv (med midnre i ikke er medlemmer, så bliver det svært at få hjælp :P)

Gravatar #11 - Alrekr
31. jan. 2011 14:16
Tidligere fik jeg lønnen til rådighed omkring kl. 21 aftenen før (Coop og Nordea). Det blev ved lige så lang tid som jeg arbejdede ved Coop. Dertil stod der i kontrakten, og i overenskomsten, at lønnen skulle være til disposition på 2. sidste bankdag.
Gravatar #12 - vandfarve
31. jan. 2011 14:20
mFriis (10) skrev:
#9 Mener du ærligt at der bør stå i din kontrakt hvilket klokkeslet (ikke kun dato) din løn skal være på din konto? Eller misforstår du bare mit indlæg med vilje.

Ja og nej.

Bemærk venligst, at der oftest står en sætning lignende denne:

"Den bagudbetalte løn vil være til rådighed den sidste bankdag i måneden."

Af dette kan jeg ikke fortolke andet, at lønnen vil være til rådighed for kontoindehaveren ved (net)bankens åbningstid sidste arbejdsdag.

Når BS derfor kontrollerer sin konto kl. 0800 hours sharp, så bør lønnen være overført til kontoen senest der, ellers har den ikke være til rådighed.

Det er selvfølgelig blot, hvordan jeg fortolker sætningen og meningen af denne. Hvis en med større forstand på jura fortæller mig, at lønnen blot skal være til rådighed øjeblikket før, at (net)banken lukker sidste bankdag, så vil jeg også stille mig til rette med den udlægning.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login