mboost-dp1
Infødsretsprøvetesten-legen
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Med 36 ud af 40 rigtige*, kan LinguaIgnota svinge Dannebrog med god samvittighed - jeg er en vaskeægte flæskestegsconnoisseur.
Men da der jo skal fyres op i gaskamrene på et tidspunkt, tænkte jeg, at jeg ville gribe chancen for at katalogisere mine medbrugere på Newz efter grader af danskhed, og derfor vil jeg invitere jer til at tage en infødsretsprøve anno 2010 og offentliggøre resultatet - gerne med et screenshot - her i tråden.
Prøven skal gennmføres på under 45 min. og man må ikke bruge hjælpemidler.
Spørgsmål 27 kan ikke besvares korrekt, da Nordisk Råd ikke rådgiver parlamenter, men regeringer (så fik I lidt hjælp dér).
For at bestå skal man svare rigtigt på mindst 32 ud af de 40 spørgsmål.
Sæt igang!
*Jeg brugte over 6 min., fordi jeg var uopmærksom og tiden startede, mens jeg sad og fumlede med noget andet. Fordømt!
Men da der jo skal fyres op i gaskamrene på et tidspunkt, tænkte jeg, at jeg ville gribe chancen for at katalogisere mine medbrugere på Newz efter grader af danskhed, og derfor vil jeg invitere jer til at tage en infødsretsprøve anno 2010 og offentliggøre resultatet - gerne med et screenshot - her i tråden.
Prøven skal gennmføres på under 45 min. og man må ikke bruge hjælpemidler.
Spørgsmål 27 kan ikke besvares korrekt, da Nordisk Råd ikke rådgiver parlamenter, men regeringer (så fik I lidt hjælp dér).
For at bestå skal man svare rigtigt på mindst 32 ud af de 40 spørgsmål.
Sæt igang!
*Jeg brugte over 6 min., fordi jeg var uopmærksom og tiden startede, mens jeg sad og fumlede med noget andet. Fordømt!
Så kan du godt brænde mig på korset, jeg kan ikke få et eneste rigtigt svar...
Til gengæld kan jeg få følgende:
Jeg må nok indrømme at jeg har nok også større chance for at rette server fejlen end jeg har for at bestå selve prøven...
Til gengæld kan jeg få følgende:
Server Error in '/' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
Runtime Error
Description: An application error occurred on the server. The current custom error settings for this application prevent the details of the application error from being viewed remotely (for security reasons). It could, however, be viewed by browsers running on the local server machine.
Details: To enable the details of this specific error message to be viewable on remote machines, please create a <customErrors> tag within a "web.config" configuration file located in the root directory of the current web application. This <customErrors> tag should then have its "mode" attribute set to "Off".
<!-- Web.Config Configuration File -->
<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="Off"/>
</system.web>
</configuration>
Notes: The current error page you are seeing can be replaced by a custom error page by modifying the "defaultRedirect" attribute of the application's <customErrors> configuration tag to point to a custom error page URL.
<!-- Web.Config Configuration File -->
<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="RemoteOnly" defaultRedirect="mycustompage.htm"/>
</system.web>
</configuration>
Jeg må nok indrømme at jeg har nok også større chance for at rette server fejlen end jeg har for at bestå selve prøven...
Jeg vil gerne be om 1 stk. plads i gaskammeret.
Jeg aner ikke hvem der har lavet lamper eller hvornår vores dronning har fødselsdag.
Jeg aner ikke hvem der har lavet lamper eller hvornår vores dronning har fødselsdag.
Hvorfor har vi overhovedet sådan en prøve? :S (læs: det er da de mest ligegyldige ting der bliver spurgt om)
Booyah! 37 rigtige. En del af de politiske blev blot valgt efter udelukkelsesmetoden og en gang fiffig gætværk.
Kæft en sær prøve:
Hvad fanden har lokationen af den vulkan der gik i udbrud og satte al flyvning på standby med det at være dansk at gøre? o.O
Fyldt med underlige spørgsmål uden sammenhæng og mange med lille relevans.
Så nu skal jeg vilbrændegasses for at kritisere testen Lingualgnota.
Og dog for jeg er åbentbart klogere end dig! 37 ud af 40*
Buk dig for din nye herre!
*godt nok lidt langsommere, men ligesom dig gik jeg senere i gang da jeg åbnede dit link i et andet faneblad og læste resten af tråden før jeg gik ind på fanebladet..
Hvad fanden har lokationen af den vulkan der gik i udbrud og satte al flyvning på standby med det at være dansk at gøre? o.O
Fyldt med underlige spørgsmål uden sammenhæng og mange med lille relevans.
Så nu skal jeg vil
Og dog for jeg er åbentbart klogere end dig! 37 ud af 40*
Buk dig for din nye herre!
*godt nok lidt langsommere, men ligesom dig gik jeg senere i gang da jeg åbnede dit link i et andet faneblad og læste resten af tråden før jeg gik ind på fanebladet..
cazotaro (10) skrev:Hvad fanden har lokationen af den vulkan der gik i udbrud og satte al flyvning på standby med det at være dansk at gøre? o.O
Dét spørgsmål har vel samme funktion som spørgsmålet omhandlende dronningens fødselsdag - det viser, at man følger med i hvad der sker i det land, som man har bosat sig i. Sådan det modsatte af at sidde på sin brune røv og ryge vandpibe og se Al Jazeera hele dagen.
Man skal godtnok have haft skyklapperne på, hvis man ikke har fanget, at et islandsk vulkanudbrud har fucket flytrafikken op.
Lige præcis de spørgsmål synes jeg er reelle nok. Napoleonskrigene og landfordelingen efter 1. Verdenskrig er der til gengæld ingen der har brug for at vide noget om.
cazotaro (15) skrev:Men så handler testen jo heller ikke som jeg så det kun om at 'være dansk'.
Det er heller ikke meningen. Formålet er, at ansøgeren skal vise, at han/hun ud over at kunne sproget, også interesserer sig for det samfund, der omgiver ham/hende. Og det betyder blandt andet, at man følger lidt med i medierne, dvs. fanger en nyhedsudsendelse eller skimmer en gratisavis fra tid til anden. Den del af prøven er jeg helt på linie med - og jeg synes også det er okay at man forventer, at ansøgeren kan spotte titlen på nationalsangen ud fra tre muligheder - men ja, nogle af spørgsmålene er totalt irellevante.
Lamper og revyforfatter, vorherrebevares, det kunne jeg tilfældigvis svare på, fordi jeg har set en hel del DR1 i min tid, men den del af vores kulturhistorie er så åndssvagt ligegyldig for 95% af den danske befolkning. Når vi ikke engang selv har noget at bruge det til, så er der heller ingen grund til at belemre Mehmet med det...
31/9
Men vil gerne stille spørgsmålstegn ved spørgsmål #2.
Hvordan kan de påstå at danmark var neutralt, når vi havde en samarbejdsregering, og derudover også danske tropper der kæmpede på tyskernes side...
Nå, men skal jeg selv indlevere mit pas, eller er der nogen der kommer og henter det?
Men vil gerne stille spørgsmålstegn ved spørgsmål #2.
Hvordan kan de påstå at danmark var neutralt, når vi havde en samarbejdsregering, og derudover også danske tropper der kæmpede på tyskernes side...
Nå, men skal jeg selv indlevere mit pas, eller er der nogen der kommer og henter det?
Chewy (23) skrev:Ahhhh. Den havde jeg så lige overset :-)
Desuden var der under WW2 tale om danske frivillige, som selv valgte at gå i krig for enten den ene, anden eller tredje side. Der er således ikke tale om, at den danske regering kommanderede soldater til at kæmpe for tyskerne.
I hvert fald ligeså lidt som Danmark kæmper på talebans side, fordi nogle muslimer vælger at rejse hjem til Afghanistan for at kæmpe på deres side :)
40 ud af 40 korrekte i øvrigt :D Men jeg er så også historie- og samfundsfagslærer ;D
@25
Frivillige ja. Men mente bare at kunne huske noget med at bl.a. Schalburg Korpset havde relationer til samarbejdsregeringen, men er ærligt talt blevet i tvivl.
Men du må da give mig ret i at det er at bøje begrebet lidt at kalde Danmark for neutral under 2. verdenskrig (som var hvad jeg havde læst det som først).
Frivillige ja. Men mente bare at kunne huske noget med at bl.a. Schalburg Korpset havde relationer til samarbejdsregeringen, men er ærligt talt blevet i tvivl.
Men du må da give mig ret i at det er at bøje begrebet lidt at kalde Danmark for neutral under 2. verdenskrig (som var hvad jeg havde læst det som først).
Jeg er grønlænder og jeg er per automatik dansk, men jeg tillod mig at prøve den alligevel.
link
Jeg fejlede i sp. 5 mht. landsgrænsen mellem danmark og tyskland efter 1. verdenskrig, sp. 10 mht. den kendte arkitekt og sp. 18 om hvem der bestemmer hvem der skal være dansker.
link
Jeg fejlede i sp. 5 mht. landsgrænsen mellem danmark og tyskland efter 1. verdenskrig, sp. 10 mht. den kendte arkitekt og sp. 18 om hvem der bestemmer hvem der skal være dansker.
Testen skal fjernes. Det burde ikke være en rettighed, at blive dansk statsborger, men derimod noget man kan gøre sig fortjent til.
Hvis man overordnet bliver nettobidrager til det danske samfund burde der være en mulighed for, at man kunne tilbydes et Dansk statsborgerskab.
Hvis ikke ovenstående kriterie er tilstede, kan jeg ikke se nogen grund til, at folk skal krediteres med dansk indfødstret.
Hvis man overordnet bliver nettobidrager til det danske samfund burde der være en mulighed for, at man kunne tilbydes et Dansk statsborgerskab.
Hvis ikke ovenstående kriterie er tilstede, kan jeg ikke se nogen grund til, at folk skal krediteres med dansk indfødstret.
Chewy (26) skrev:Men du må da give mig ret i at det er at bøje begrebet lidt at kalde Danmark for neutral under 2. verdenskrig (som var hvad jeg havde læst det som først).
Det er der vel heller ikke nogen som gør.
Danmark var på de allieredes side.
Danmark blev besat af Tyskland.
arne_v (36) skrev:Det er der vel heller ikke nogen som gør.
En meget simpel udlægning af historien. I virkeligheden var vi meget venligtsindede over for tyskerne indtil krigen vendte, så skiftede vi side. Var den danske regering ikke gået af i 1943, men havde fortsat samarbejdet indtil maj 1945, var Danmark højest sandsynligt blevet regnet med som tysk allieret (eller i det mindste kollaboratør) i eftertidens historiebøger.
arne_v (36) skrev:Det er der vel heller ikke nogen som gør.
Gu' var vi ej...vi sammenarbejde....indtil det gik skidt for tyskere, så sluttede vi os til de allierede...og de var ganske skeptiske til at starte med....med god grund.
Terra - 9 minutters modstand er sgu' ikke modstand...
Den infødsretsprøve er da helt ude i skoven. Ikke nok med at man gang på gang læser om at der er fejl i testen, så giver spørgsmålene heller ikke rigtigt nogen mening
Man er da ikke mere dansker, fordi man kender til Napoleons krigen, eller hvad der skete i kongehuset for flere hundrede år siden, eller hvilken arkitekt der er kendt som revy-forfatter og sine lamper, hvor mange indbyggere der er på Grønland, osv
For at være provokerende, syntes jeg faktisk at alle danskere skulle tage den prøve, da en stor del af danskerne ikke er danske nok til at kunne få lov til at bo her.
Jeg kan ikke huske hvor jeg så det, men der var nogle der havde lavet en undersøgelse om hvor mange % af danskerne der ville bestå og hvilket parti de stemte på, dem der stemte på DF var blandt dem der dumpede flest gange
Man er da ikke mere dansker, fordi man kender til Napoleons krigen, eller hvad der skete i kongehuset for flere hundrede år siden, eller hvilken arkitekt der er kendt som revy-forfatter og sine lamper, hvor mange indbyggere der er på Grønland, osv
For at være provokerende, syntes jeg faktisk at alle danskere skulle tage den prøve, da en stor del af danskerne ikke er danske nok til at kunne få lov til at bo her.
Jeg kan ikke huske hvor jeg så det, men der var nogle der havde lavet en undersøgelse om hvor mange % af danskerne der ville bestå og hvilket parti de stemte på, dem der stemte på DF var blandt dem der dumpede flest gange
så skal der fandme indkøbes langskaftede lædderstøvler, læddertrenchcoat og en fecking stor dannebrogsfane til at holde højt når jeg går strækmarch som aspirant til DFU:
http://peecee.dk/upload/view/252443
37 rigtige i tiden 4.06
Forøvrigt er jeg fuldstændigt enig med Adagio i #41 :
ALLE burde tvinges med pistol mod panden til at tage denne test, og ALLE der dumper den - uanset hvor mælkehvid en teint de har under netundertrøjen - burde katapulteres ud over rigets alt for snævre grænser. og så mener jeg selvfølgelig også at pia kjærsgaard skulle krones til dronning og enevældet genindføres.
http://peecee.dk/upload/view/252443
37 rigtige i tiden 4.06
Forøvrigt er jeg fuldstændigt enig med Adagio i #41 :
ALLE burde tvinges med pistol mod panden til at tage denne test, og ALLE der dumper den - uanset hvor mælkehvid en teint de har under netundertrøjen - burde katapulteres ud over rigets alt for snævre grænser. og så mener jeg selvfølgelig også at pia kjærsgaard skulle krones til dronning og enevældet genindføres.
Adagio (41) skrev:For at være provokerende, syntes jeg faktisk at alle danskere skulle tage den prøve, da en stor del af danskerne ikke er danske nok til at kunne få lov til at bo her.
Jeg er enig. Sådan prøve burde 99,9% af dansker bestå uden at studere først. 95% burde kunne bestå med lethed.
Jeg havde 34 rigtige. Jeg havde fejl i følgende:
Udenrigsminister (doh..).
Vulkanen (jeg mente færøerne i stedet for island - I suck :D)
Stemmepligt mente jeg ikke antydede lovpligtig stemmeret (som jeg ville have formuleret det).
Kendt dansk arkitekt (jeg tænkte Utzon...)
To andre, jeg ikke kan huske. :-)
Udenrigsminister (doh..).
Vulkanen (jeg mente færøerne i stedet for island - I suck :D)
Stemmepligt mente jeg ikke antydede lovpligtig stemmeret (som jeg ville have formuleret det).
Kendt dansk arkitekt (jeg tænkte Utzon...)
To andre, jeg ikke kan huske. :-)
35/40 på 4½ min
Svarede forkert på:
Grænse mellem DK og Tyskland efter 1 verdenskrig (troede sku kun det var efter anden vi havde valg)
Kunne ikke huske hvornår vi fik vores flag :\
Anede ikke hvem politiet hører under (og er ikke sikker på hvad der menes med spørgsmålet i det hele taget)
Og my god der er mange danskere i fagforening, troede sku ikke vi var SÅ røde her i landet.
Og så læste jeg forkert på den med overenskomst gik vidst lidt stærkt :P fik det til offentlig overenskomst og ikke kollektiv ... Oh well jeg må til min store overraskelse godt blive her. Havde sku regnet med at dumpe :)
Svarede forkert på:
Grænse mellem DK og Tyskland efter 1 verdenskrig (troede sku kun det var efter anden vi havde valg)
Kunne ikke huske hvornår vi fik vores flag :\
Anede ikke hvem politiet hører under (og er ikke sikker på hvad der menes med spørgsmålet i det hele taget)
Og my god der er mange danskere i fagforening, troede sku ikke vi var SÅ røde her i landet.
Og så læste jeg forkert på den med overenskomst gik vidst lidt stærkt :P fik det til offentlig overenskomst og ikke kollektiv ... Oh well jeg må til min store overraskelse godt blive her. Havde sku regnet med at dumpe :)
35/40 efter en del 'crashes' på deres test -.-
fik fejl i hvilken side DK var på i 1. verdenskrig. Jeg tænkte på mindeparken i Århus, der er dedikeret til de danske ofre under 1. verdenskrig.
Landegrænse efter 1. verdenskrig. Var helt clueless om det var afstemning eller international kommité.
Hvor politiet hører under: politiet er delt op efter regioner, så jeg tænkte at de nok også hørte under regionerne, men nu kan jeg godt se at politiet skal høre under staten som den udøvende del.
Så var der det med indkomstskat, som jeg egentlig godt vidste. Jeg kom til at tælle regionerne med, men de har ikke lov til at udskrive indkomstskat, hvilket gør det svært for regionerne reelt at gøre noget af betydning.
Valgte ja til stemmepligt til kommunalvalg. Der behøver ikke altid at være konsekvenser ved forsømmelse af en pligt, og så er det lidt lige meget om man kalder det pligt eller ret. Grækerne kaldte det en pligt.
Oh, og jeg har i øvrigt ikke dansk statsborgerskab.
Jeg tror flygtninge og asylansøgere udgør en meget lille del af dem der tager testen. Desuden kan man ikke udvise nogen fra landet, bare fordi de ikke har dansk statsborgerskab.
fik fejl i hvilken side DK var på i 1. verdenskrig. Jeg tænkte på mindeparken i Århus, der er dedikeret til de danske ofre under 1. verdenskrig.
Landegrænse efter 1. verdenskrig. Var helt clueless om det var afstemning eller international kommité.
Hvor politiet hører under: politiet er delt op efter regioner, så jeg tænkte at de nok også hørte under regionerne, men nu kan jeg godt se at politiet skal høre under staten som den udøvende del.
Så var der det med indkomstskat, som jeg egentlig godt vidste. Jeg kom til at tælle regionerne med, men de har ikke lov til at udskrive indkomstskat, hvilket gør det svært for regionerne reelt at gøre noget af betydning.
Valgte ja til stemmepligt til kommunalvalg. Der behøver ikke altid at være konsekvenser ved forsømmelse af en pligt, og så er det lidt lige meget om man kalder det pligt eller ret. Grækerne kaldte det en pligt.
Oh, og jeg har i øvrigt ikke dansk statsborgerskab.
Jeg tror flygtninge og asylansøgere udgør en meget lille del af dem der tager testen. Desuden kan man ikke udvise nogen fra landet, bare fordi de ikke har dansk statsborgerskab.
København var.terracide (40) skrev:Gu' var vi ej...vi sammenarbejde....indtil det gik skidt for tyskere, så sluttede vi os til de allierede...og de var ganske skeptiske til at starte med....med god grund.
Resten af landet... not so much. Men nu var man heller ikke så påvirket ude på bøh landet i Jylland.
Det er vel bedre at samarbejde, end at blive nedslagtet.
@49
Du skal ikke misforstå.
Samarbejdsregeringen var et nødvendigt onde. Havde det ikke været for samarbejdsregeringen var de danske jøder på ingen måde sluppet så let som de gjorde.
Men dermed ikke sagt at de ikke er gået for langt i samarbejdet på andre steder.
Som oftest er denne situation ikke sort-hvid, men godt og grundigt grumset gråt....
Du skal ikke misforstå.
Samarbejdsregeringen var et nødvendigt onde. Havde det ikke været for samarbejdsregeringen var de danske jøder på ingen måde sluppet så let som de gjorde.
Men dermed ikke sagt at de ikke er gået for langt i samarbejdet på andre steder.
Som oftest er denne situation ikke sort-hvid, men godt og grundigt grumset gråt....
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.