mboost-dp1
Infødsretsprøvetesten-legen
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
På den anden side, så er der forskel på at samarbejde, og direkte sidde med tyskernes pik i munden.
Her er en artikel der fortæller om "De Fem Fede År!"
Dengang jeg var lille kan jeg huske jeg var vred over de bunkere ved stranden: "Hvorfor kommer de tyskere ikke og fjerner deres lort!" .... svaret er nu: "Fordi vi selv har bygget dem."
På den anden side, så er der forskel på at samarbejde, og direkte sidde med tyskernes pik i munden.
Her er en artikel der fortæller om "De Fem Fede År!"
Dengang jeg var lille kan jeg huske jeg var vred over de bunkere ved stranden: "Hvorfor kommer de tyskere ikke og fjerner deres lort!" .... svaret er nu: "Fordi vi selv har bygget dem."
Danmark klarede sig godt gennem krigen, nogle har helt sikkert tjent på det og trods vi næppe var tilfredse med at være besatte, så var det jo reelt ikke noget der blev mærket meget til, sammenlignet med andre lande. Men som Chewy (#49) er inde på så var det et nødvendigt onde. Det har utvivlsomt været den fredeligste løsning for Danmark.
Så kan man kalde os kujoner, men jeg synes det var et godt træk. Godt vi havde blandt andre Scavenius.
Dette er vel at værne om egne interesser og sikre egne 'rækker' - mildeste vej for danskerne. Vi havde jo ikke en chance.
Ved samarbejdet var besættelsen mild og det gav trods al nogen politisk mulighed for at holde igen på tyskerne. Fx lykkedes det at danske soldater ikke skulle indsættes på tysk side. Tyskerne kunne jo bare have sat os på plads, omend de havde brug for de ressourcer Danmark kunne bidrage med hvilket medvirkede til tysk interesse i samarbejdet og dermed noget at forhandle med for Danmark.
Istedet måtte vi håbe på hjælp udefra.
Danmark klarede sig godt gennem krigen, nogle har helt sikkert tjent på det og trods vi næppe var tilfredse med at være besatte, så var det jo reelt ikke noget der blev mærket meget til, sammenlignet med andre lande. Men som Chewy (#49) er inde på så var det et nødvendigt onde. Det har utvivlsomt været den fredeligste løsning for Danmark.
Så kan man kalde os kujoner, men jeg synes det var et godt træk. Godt vi havde blandt andre Scavenius.
terracide (40) skrev:
vi sammenarbejde....indtil det gik skidt for tyskere, så sluttede vi os til de allierede...og de var ganske skeptiske til at starte med....med god grund.
Dette er vel at værne om egne interesser og sikre egne 'rækker' - mildeste vej for danskerne. Vi havde jo ikke en chance.
Ved samarbejdet var besættelsen mild og det gav trods al nogen politisk mulighed for at holde igen på tyskerne. Fx lykkedes det at danske soldater ikke skulle indsættes på tysk side. Tyskerne kunne jo bare have sat os på plads, omend de havde brug for de ressourcer Danmark kunne bidrage med hvilket medvirkede til tysk interesse i samarbejdet og dermed noget at forhandle med for Danmark.
Istedet måtte vi håbe på hjælp udefra.
at vide noget om hvad, der sker i samfundet?
Bah haha, who gives a fuck, jeg skider på nyheder og journalistik, det eneste, der betyder noget, kommer fra skattevæsnet. Fuck resten.
Bah haha, who gives a fuck, jeg skider på nyheder og journalistik, det eneste, der betyder noget, kommer fra skattevæsnet. Fuck resten.
Så du har brugt mindre end 2 sekunder på hvert spørgsmål? :o
Så du har brugt mindre end 2 sekunder på hvert spørgsmål? :o
SlettetBruger (64) skrev:..14 rigtige
Omfg.
Er det ikke hvad man ca. får, hvis man bare vælger tilfældige svar hele vejen igennem?
LinguaIgnota (65) skrev:Omfg.
Klikkede mig også bare hurtigt igennem.
anden omgang gav 26
Men langt de fleste er ren og skær gæt... ^^ rager mig en papand. andet end at det er godt den er svær.
Jeg fik 39 rigtige, det er vist meget godt :)
Hvis I vil have en lidt bedre opgave, så er videnstesten fra Journalisthøjskolen også meget god. Der er så vidt jeg ved aldrig nogen, der har fået alle rigtige til den officielle prøve.
Og lige for at aflive en udbredt misforståelse, så er videnstesten kun en mindre del af optagelsesprøven.
Hvis I vil have en lidt bedre opgave, så er videnstesten fra Journalisthøjskolen også meget god. Der er så vidt jeg ved aldrig nogen, der har fået alle rigtige til den officielle prøve.
Og lige for at aflive en udbredt misforståelse, så er videnstesten kun en mindre del af optagelsesprøven.
The-Lone-Gunman (70) skrev:Hvis I vil have en lidt bedre opgave, så er videnstesten fra Journalisthøjskolen også meget god.
Jeg failede 17, 19, 24 og 38.
The-Lone-Gunman (70) skrev:
Hvis I vil have en lidt bedre opgave, så er videnstesten fra Journalisthøjskolen også meget god.
40/50, failede på 6, 16, 22, 23, 24, 27, 30, 38, 39, 47
Hvad er egentlig kravet til den prøve?
onetreehell (48) skrev:Hvor politiet hører under: politiet er delt op efter regioner, så jeg tænkte at de nok også hørte under regionerne, men nu kan jeg godt se at politiet skal høre under staten som den udøvende del.
Det har intet at gøre med, at de er den udøvende del, at de ligger under staten. Regeringen er den udøvende magt, og den har instrumenter under sig, den kan anvende hertil - i daglig tale de offentlige institutioner og deres ansatte - f.eks. politiet, lærerne, lægerne osv. (bare for at tage tre grupper, der hører under hver af de tre kompetenceområder i Danmark (stat, kommune og region).
Grunden til at politiet ligger under staten er nok nærmere, for at det er lettere at deles om ressourcer uden at kommunerne og regionerne skal skændes om, hvem der skal betale regningen, samt for at politiets virke ikke bliver blandet sammen med lokalpolitik, som f.eks. i USA, hvor den enkelte by i nogle stater selv vælger sin lokale sherif - hvilket reelt gør det til et politisk embede :/
T-Hawk (75) skrev:The-Lone-Gunman (70) skrev:
Hvis I vil have en lidt bedre opgave, så er videnstesten fra Journalisthøjskolen også meget god.
40/50, failede på 6, 16, 22, 23, 24, 27, 30, 38, 39, 47
Hvad er egentlig kravet til den prøve?
Tror at det er 30. Er lidt overrasket over at der ikke er nogen der har fået alle rigtige når den nu er forholdsvis let. Men på den anden side bekræfter det mine fordomme imod journalister...
Det skal dog siges at det kun er en del af optagelsesprøven.
Er regionernes eneste opgave ikke sundhedssektoren?
Fjolle (78) skrev:Er lidt overrasket over at der ikke er nogen der har fået alle rigtige når den nu er forholdsvis let
Det er officielt at det er UMULIGT at få alle svarene rigtige, da der ved MINDST et at spørgsmålene ikke findes et rigtigt svar
Det vil jo svare til at have en matematik examen, hvor man får følgende spørgsmål og skal vælge et af svar mulighederne
Hvad giver 5+5?
A) 11
B) 25
C) 3
Og bagefter siger de at folk er da dumme at de ikke kunne se at svar A ville være det "rigtige" svar, da det er tættest på det 100% rigtige svar
Adagio (79) skrev:Det er officielt at det er UMULIGT at få alle svarene rigtige, da der ved MINDST et at spørgsmålene ikke findes et rigtigt svar
Det vil jo svare til at have en matematik examen, hvor man får følgende spørgsmål og skal vælge et af svar mulighederne
Hvad giver 5+5?
A) 11
B) 25
C) 3
Og bagefter siger de at folk er da dumme at de ikke kunne se at svar A ville være det "rigtige" svar, da det er tættest på det 100% rigtige svar
Hvor ville det være dejligt hvis folk rent faktisk læste hinandens posts inden de svarede.
Der bliver snakket om Journalisthøjskolens optagelsesprøven ikke infødtsretsprøven!
oxxy (80) skrev:Adagio (79) skrev:Det er officielt at det er UMULIGT at få alle svarene rigtige, da der ved MINDST et at spørgsmålene ikke findes et rigtigt svar
Hvad giver 5+5?
A) 11
B) 25
C) 3
Hvor ville det være dejligt hvis folk rent faktisk læste hinandens posts inden de svarede.
Der bliver snakket om Journalisthøjskolens optagelsesprøven ikke infødtsretsprøven!
og hvis du læste det allerførste indlæg ville du vide af der også var en spørgsmål i infødtsretsprøven hvor man ikke kan vælge det rigtige svar
Emil (77) skrev:Regeringen er den udøvende magt
Nej, regeringen er den lovgivende magt
men du kan da prøve af gå her ind læse lidt
http://www.emu.dk/elever7-10/fag/sam/loveogregler/...
Justin (81) skrev:oxxy (80) skrev:Adagio (79) skrev:Det er officielt at det er UMULIGT at få alle svarene rigtige, da der ved MINDST et at spørgsmålene ikke findes et rigtigt svar
Hvad giver 5+5?
A) 11
B) 25
C) 3
og hvis du læste det allerførste indlæg ville du vide af der også var en spørgsmål i infødtsretsprøven hvor man ikke kan vælge det rigtige svar
Wooooooooooooooooooooosh!
Justin (82) skrev:Nej, regeringen er den lovgivende magt
Som nyuddannet samfundsfagslærer så sidder jeg og får helt spasmer, når voksne mennesker kan finde på at skrive sådan noget.
Men for lige at klippe-klistre lidt fra det link, du sendte:
Den lovgivende magt
Folketinget har den lovgivende magt. Det er kun Folketinget, der kan vedtage love og dermed bestemme, hvilke regler der skal gælde i landet. Folketinget har også en anden særlig vigtig opgave, nemlig at vedtage budgetter for Danmark. Og så kontrollerer Folketinget, hvordan regeringen fører lovene ud i livet.
Den udøvende magt
Regeringen har den udøvende magt. Det betyder, at det er regeringens opgave at regere landet efter de love, som Folketinget har vedtaget.
Hvordan I alverden kan du dog på nogen som helst måde finde på at påstå, at regeringen har den lovgivende magt. Hvad fanden er det for et samfund, du tror, vi lever i, hvor regeringen bare selv kan vedtage de love, som de ønsker, vi skal leve under, uden at spørge folkets repræsentanter? Du må jo være skingrende sindssyg, hvis du vitterligt har troet på dette og bare accepteret, at det fandt sted, uden at råbe vagt i gevær!
Fordi folk forveksler regeringen med folketinget. Det er helt normalt i Danmark, hvor hverman er ligeglad med politik til dagligt.
Regeringen er den udøvende magt, fordi at politiets øverste chef er Justitsministeren.
Men i princippet burde regeringen jo have flertal i folketinget, og derfor kunne vedtage lovene, yes?
Fordi folk forveksler regeringen med folketinget. Det er helt normalt i Danmark, hvor hverman er ligeglad med politik til dagligt.
Regeringen er den udøvende magt, fordi at politiets øverste chef er Justitsministeren.
Men i princippet burde regeringen jo have flertal i folketinget, og derfor kunne vedtage lovene, yes?
Jeg synes at det er en dårlig test. For at kunne blive dansker, skal man kunne to ting:
1. Tømme en kasse Tuborg eller Carlsberg i løbet af en fredag aften.
2. Kunne gå ned ad en befærdet gade uden så meget som at anerkende et eneste andet menneske.
Så er man dansker!
1. Tømme en kasse Tuborg eller Carlsberg i løbet af en fredag aften.
2. Kunne gå ned ad en befærdet gade uden så meget som at anerkende et eneste andet menneske.
Så er man dansker!
Det handler ikke om at være dansker eller ikke at være dansker. Det handler om, at man ikke er interesseret i at give indfødsret til den type af gurkere, som lever et isoleret liv nede i den tyrkiske kortklub, ernærer sig på kontanthjælp og tæver sine 8 koner med en Koran.
De må stadig æde alt det halalslagtede lam de vil, stinke af hvidløg og tale krakkemutisk derhjemme. What's the big fucking deal?
Prøven er, såvidt jeg ved, langt sværere, hvis man vil opnå amerikansk statsborgerskab, men der er der ingen der flæber over, at ørkennegerne tvinges til at bo i trailere, drikke Budweiser og se Nascar.
De må stadig æde alt det halalslagtede lam de vil, stinke af hvidløg og tale krakkemutisk derhjemme. What's the big fucking deal?
Prøven er, såvidt jeg ved, langt sværere, hvis man vil opnå amerikansk statsborgerskab, men der er der ingen der flæber over, at ørkennegerne tvinges til at bo i trailere, drikke Budweiser og se Nascar.
Er jeg den eneste som har svært ved at forstå, hvorfor man overhovedet giver "indfødtret", til folk som ikke er indfødte?
Hvis man ikke er født i Danmark, er efterkommer af danskere, eller på nogen anden måde har tilknytning til Danmark, ud over at man er flyttet hertil, burde det så ikke være meget sjældent at man får indfødsret?
Eller måske er det bare navnet der ikke er helt velvalgt? Jeg aner faktisk ikke hvad det er man får ret til.
Altså ud over at det vist giver stemmeret, og det mener jeg egentlig ikke "tilflyttere" skal have ret til.
Hvis man ikke er født i Danmark, er efterkommer af danskere, eller på nogen anden måde har tilknytning til Danmark, ud over at man er flyttet hertil, burde det så ikke være meget sjældent at man får indfødsret?
Eller måske er det bare navnet der ikke er helt velvalgt? Jeg aner faktisk ikke hvad det er man får ret til.
Altså ud over at det vist giver stemmeret, og det mener jeg egentlig ikke "tilflyttere" skal have ret til.
noramskull (87) skrev:1. Tømme en kasse Tuborg eller Carlsberg i løbet af en fredag aften.
Du går ikke i byen i sønderjylland hva?
#86: Nej, regeringen består udelukkende af ministrene. Hvis ikke de har hele deres bagland (dvs. Venstre med DF osv.) har de ikke et flertal og kan ikke bestemme lovene. Lovene vedtages af Folketinget (men FREMSÆTTES af ministerierne).
I en "rigtig" tredeling ville man have seperat udøvende og lovgivende magter - og det ville ikke være tilladt at være medlem af en organisation der tager sig af begge dele (dvs. minister i et parti der har regeringsmagten). Ligesom det ikke er tilladt at være politisk aktiv hvis man er dommer (her gør vi nemlig tredelingen rigtigt).
I en "rigtig" tredeling ville man have seperat udøvende og lovgivende magter - og det ville ikke være tilladt at være medlem af en organisation der tager sig af begge dele (dvs. minister i et parti der har regeringsmagten). Ligesom det ikke er tilladt at være politisk aktiv hvis man er dommer (her gør vi nemlig tredelingen rigtigt).
T-Hawk (75) skrev:Hvad er egentlig kravet til den prøve?
Prøven består af fire elementer. Du kan score op til 100 point i hver af de fire prøver. Du skal have minimum 50 point for at bestå en prøve, og du skal bestå alle fire for at komme ind.
Der er jo så normalt omkring 1000 ansøgere hvert år, og de optager så to gange 126 (da der er halvårlig studiestart, men kun én årlig optagelsesprøve).
Udover videnstesten er der en prøve i sprogkorrekthed og tegnsætning, en i artikelskrivning og en anden skriveøvelse, hvor man fx skal skrive en klumme. Det år jeg søgte ind, skulle man skrive om "at pille bussemænd".
Desuden skal man så skrive et eller andet, som vil blive brugt hvis man kommer til samtale. Da jeg søgte skulle vi skrive hvem vi helst ville interviewe, hvorfor og hvad vi ville spørge om.
Dem der score højest bliver så direkte optaget, og de sidste bliver fundet ved hjælp af samtalerne.
Jeg kom heldigvis direkte ind, første gang jeg søgte :)
Fjolle (78) skrev:
Tror at det er 30. Er lidt overrasket over at der ikke er nogen der har fået alle rigtige når den nu er forholdsvis let. Men på den anden side bekræfter det mine fordomme imod journalister...
Da du skal have 50 point, ud af 100, og der er 50 spørgsmål, så skal man minimum svare rigtigt på 25. Men så skal man også score rigtig godt i de tre andre, hvis man vil have en chance.
Det er langt fra umuligt at få alle rigtige, men nu går spørgsmålene jo på alt fra historie og politik, til sports- og popstjerner. Der er ikke ret mange der ved alt, inden for alle områder. Desuden er der jo også et vist pres, når man sidder til den egentlige prøve, i forhold til når man bare tager den på hjemmesiden.
* Du havde 38 rigtige besvarelser
* 2 var forkerte
* Tidsforbruget var: 00:04 min 42 sec
Fejlene var på spørgsmålene "Hvordan afgøres det, om en udlænding kan opnå dansk indfødsret?" og "Hvem fremsætter de fleste forslag til love i Folketinget?"
Bonusspørgsmål til denne tråd: Kom med relevante spørgsmål at stille til sådan en prøve :-)
* 2 var forkerte
* Tidsforbruget var: 00:04 min 42 sec
Fejlene var på spørgsmålene "Hvordan afgøres det, om en udlænding kan opnå dansk indfødsret?" og "Hvem fremsætter de fleste forslag til love i Folketinget?"
Bonusspørgsmål til denne tråd: Kom med relevante spørgsmål at stille til sådan en prøve :-)
38 rigtige.
Blev forstyret af pakkeposten så det røg der lige 2 min på.
Blev forstyret af pakkeposten så det røg der lige 2 min på.
Emil (85) skrev:Justin (82) skrev:Nej, regeringen er den lovgivende magt
Som nyuddannet samfundsfagslærer så sidder jeg og får helt spasmer, når voksne mennesker kan finde på at skrive sådan noget.
Men for lige at klippe-klistre lidt fra det link, du sendte:
Den lovgivende magt
Folketinget har den lovgivende magt. Det er kun Folketinget, der kan vedtage love og dermed bestemme, hvilke regler der skal gælde i landet. Folketinget har også en anden særlig vigtig opgave, nemlig at vedtage budgetter for Danmark. Og så kontrollerer Folketinget, hvordan regeringen fører lovene ud i livet.
Den udøvende magt
Regeringen har den udøvende magt. Det betyder, at det er regeringens opgave at regere landet efter de love, som Folketinget har vedtaget.
Hvordan I alverden kan du dog på nogen som helst måde finde på at påstå, at regeringen har den lovgivende magt. Hvad fanden er det for et samfund, du tror, vi lever i, hvor regeringen bare selv kan vedtage de love, som de ønsker, vi skal leve under, uden at spørge folkets repræsentanter? Du må jo være skingrende sindssyg, hvis du vitterligt har troet på dette og bare accepteret, at det fandt sted, uden at råbe vagt i gevær!
så det vil altså sige af så lange regeringen beholder sit flertal er der kun en 2 deling af magten ??
(da regeringen både er den lovgivende og udøvende magt)
var det spasmerne der forhindrede dig i af kalde på vagten med geværet ??
hvis der er noget jeg har misforstået må du da endelige sige til jeg er nemlig ikke nyuddannet samfundsfagslærer
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.