mboost-dp1
IT job markedet (dog ikke DK)
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Det synes jeg efterhånden har været mantraet i mange år. Jeg synes bare ikke jeg har oplevet den outsourcing eksplosion der var forudsagt. Men det kan være jeg kigger de forkerte steder?
Der er en del arbejde i at outsource, og tidsforskellen, tror jeg, er en reel faktor (i hvert fald for visse typer projekter).
Det synes jeg efterhånden har været mantraet i mange år. Jeg synes bare ikke jeg har oplevet den outsourcing eksplosion der var forudsagt. Men det kan være jeg kigger de forkerte steder?
Der er en del arbejde i at outsource, og tidsforskellen, tror jeg, er en reel faktor (i hvert fald for visse typer projekter).
Det er typisk kun de helt store firmaer der for noget ud af at oursource, og da vi ikke har så mange her i Danmark, kan det nok forklare hvorfor man ikke hører mere om det.mat (7) skrev:Jeg synes bare ikke jeg har oplevet den outsourcing eksplosion der var forudsagt. Men det kan være jeg kigger de forkerte steder?
Men visse firmaer, som Danske Bank, har også brændt nallerne på outsourcing. Så men vælger tit at gå tilbage til at bruge Danske udviklere alligevel.
Vi skal dog have højere kompetancer, og mere forretningsforståelse end tidligere. Det går ikke at være "programmør" mere. Ihvertfald ikke hvis man vil være i samme lønklasse som de andre.
Det er langt fra alle arbejdsmodeller der *kan* outsource. Den klassiske SPU model (med en lang analyse- og design-fase) kan. Tilgengæld er den også pokkers dyr. Og kombineret med bedre og bedre RAD-værktøjer, så vil jeg faktisk forudse mindre outsourcing.
(Og outsourcing er forøvrigt heller ikke særligt billigt mere. Vores er ihvertfald ikke.)
(Og outsourcing er forøvrigt heller ikke særligt billigt mere. Vores er ihvertfald ikke.)
mat (7) skrev:Jeg synes bare ikke jeg har oplevet den outsourcing eksplosion der var forudsagt. Men det kan være jeg kigger de forkerte steder?
Det tror jeg at du gør.
Millioner af jobs er flyttet til Indien, Kina, Rusland, Ukraine etc..
mat (7) skrev:Der er en del arbejde i at outsource, og tidsforskellen, tror jeg, er en reel faktor (i hvert fald for visse typer projekter).
Det er absolut ikke uproblematisk at outsource, men det sker alligevel.
Windcape (8) skrev:Det er typisk kun de helt store firmaer der for noget ud af at oursource, og da vi ikke har så mange her i Danmark, kan det nok forklare hvorfor man ikke hører mere om det.
IBM, CSC, Accenture etc. får da lavet masser af arbejde i Indien.
Jeg tror mere at det drejer sig om at de ikke skilter med det.
Det er jo fint at få betaling efter dansk timeløn og så have omkostning efter indisk timeløn!
Windcape (6) skrev:Nøgleordet er forretningsforståelse. Og så bliver udviklingsprojekter i højere grad design, planlægning og kommunikation, hvor at "slave kode"-delen kan fortages i Indien.
Det tror jeg er en myte.
Det er ikke kun de trivielle opgaver som flyttes til Indien.
Idag er det ofte projekter end-to-end der outsources.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.