mboost-dp1

Jeg har brug for lidt info/hjælp

Gå til bund
Gravatar #1 - Svindleren
17. jan. 2011 19:40
Hey

Jeg vil gerne sælge min WoW account lvl 3...

Ej underholdningen til side... nu til det seriøse

Sagen er den, at jeg gerne vil starte en hobbyvirksomhed. Jeg har været inde og læse om det, på en side, hvor man kan få lidt info, men alligevel er stadig i tvivl, måske fordi jeg ikke forstår hvad der står og det er her i kommer ind i billedet.

Hvis jeg starter en hobbyvirksomhed, hvor jeg regner med at omsætningen vil være under de 50.000kr om måneden, behøver jeg så IKKE at indrapporterer det til skat eller hvordan ? Hvis jeg angiver det i selvangivelsen, hvad omsætningen vil være, er det så nok ?
> Hvis jeg er på SU, får min hobbyvirksomhed så indflydelse på det ?
> Hvis jeg er på dagpenge, får det så indflydelse ?
> Hvis jeg laver arbejde for andre er det tilladt? eks. et værksted, hvor jeg laver andres biler.
> Må der være en til to andre personer i min hobbyvirksomhed ?
> Hvor ligger grænsen for, at det ikke længere gælder som en hobbyvirksomhed.

Analogi: Jeg starter et autoværksted, som hobbyvirksomhed. Er det tilladt for mig, at udføre arbejde, hvor jeg reparerer andres biler og tager penge for det og kan jeg have en anden ansat ud over mig selv ? Hvis jeg f.eks. køber bildæk, kan man trække moms osv. af det, da det skal bruges til salg....

håber nogle kloge hoveer derude kan komme med lidt feedbak tak :)
Gravatar #2 - fjols
17. jan. 2011 19:42
Grænsen på 50.000 kr. er for moms. Du skal ikke være momsregistreret hvis du omsætter for under 50.000 kr.

Medmindre SU'en er lavet om så må man kun tjene cirka 70.000 kr. ved siden af SU'en, så på den måde vil det få indflydelse.

Det var vist hvad jeg kunne bidrage med.
Gravatar #3 - XorpiZ
17. jan. 2011 21:17
fjols (2) skrev:
Grænsen på 50.000 kr. er for moms. Du skal ikke være momsregistreret hvis du omsætter for under 50.000 kr.

Medmindre SU'en er lavet om så må man kun tjene cirka 70.000 kr. ved siden af SU'en, så på den måde vil det få indflydelse.

Det var vist hvad jeg kunne bidrage med.

Det skal lige nævnes, at de 50.000 er årligt, og ikke månedligt.

Men jeg vil anbefale dig, hvis du er seriøs med dine planer, at gå ned på kommunen og snakke med dem. De kan enten hjælpe dig igang eller henvise til nogen, der kan hjælpe dig videre.

Ikke at jeg tvivler på newz.dk-brugerne, men det er nok nemmere for dig at få al relevant info af en ekspert. :)
Gravatar #4 - hgul
17. jan. 2011 21:20
wn1 (1) skrev:
Hvis jeg er på dagpenge, får det så indflydelse ?

Det kan have ret stor indflydelse. Min a-kasse anbefaler konsekvent, at man dropper at være selvstændig og samtidig modtage dagpenge, netop pga. reglerne på området.

Der er en lang række regler der skal tage højde for, og du bør nok tage en snak med din a-kasse for at få styr på dem.

Hvis du selv ønsker at læse op på det inden du tager en snak med din a-kasse, så har de sikkert en masse på deres hjemmeside - alternativt, så kan du i hvert fald finde en del hos CA (om deres oplysninger er dækkende, har jeg dog ikke selv testet nærmere).
Gravatar #5 - Svindleren
17. jan. 2011 21:51
Det ser ud til, at jeg skal ned på kommunen og få rådgivning af dem, og se hvordan tingene former sig derfra. Takker indtil videre.
Gravatar #6 - D_V
17. jan. 2011 22:45
Husk også lige at det er en omsætning under 50k og ikke hvor meget du "tjener".

Så hvis du lægger ud for nogen alifælge til 16k, så er du allerede godt på vej til de 50k
Gravatar #7 - Chewy
18. jan. 2011 05:40
@1
Hvis jeg er på SU, får min hobbyvirksomhed så indflydelse på det ?

Har konfereret med min mor (som sidder i administrationen på HTX og er ansvarlig for elevernes SU.
Og ifølge hende afhænger det af hvilken periode du er i.
Men hvis vi går udfra at du er fuldt ud studerende (8-14 eller hvordan man nu udtrykker det) og dermed modtager fuld SU, så må du tjene 7000 ved siden af om måneden..
Gravatar #8 - Windcape
18. jan. 2011 05:45
#7 / #1

I kan se præcist hvor meget i må tjene ved siden af SU'en på www.su.dk , da det afhænger 110% af hvor meget SU i får udbetalt.

Men hobbyvirksomheden kan jo bare bruge pengene på kontorindkøb (læs: skattefrit IT-udstyr), frem for udbetaling af løn -- på den måde undgår man at ramme SU loftet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login