mboost-dp1

Jeg skal købe bil, råd modtages

Gå til bund
Gravatar #101 - Slettet Bruger [2473427280]
23. maj 2011 20:44
OG ved bykørsel bruger de ENDNU mere.
Gravatar #102 - Cloud02
23. maj 2011 21:49
vandfarve (100) skrev:
Bilproducenterne er notorisk dårlige (på trods eller på grund af EU-normen) til at opgive realitiske kilometertal.

Det er ganske muligt. Men det giver et standardiseret tal og standardiserede tal kan man sammenligne.
Forestil dig hvis en producent opgav et realistisk tal, mens en anden opgav tallet baseret på motorvejskørsel og en tredje et udregnet tal fra en verden uden rullemodstand, vindmodstand eller lign.
Gravatar #103 - vandfarve
23. maj 2011 22:04
Cloud02 (102) skrev:
Det er ganske muligt. Men det giver et standardiseret tal og standardiserede tal kan man sammenligne.

... and your missing the point.

Der er ofte forskel på, hvor "nemt" det er at opnå målene. Således har jeg læst en del bilanmeldelser, hvor motorjournalisterne faktisk rammer eller overskrider de lovede kilometertal, mens en væsentlig mængde andre bilanmeldelser leverer skuffende resultater.

Spørgsmålet er derfor ikke, hvilket tal (eller hvordan det er kommet frem) som producenterne lover, men hvad motorjournalisterne finder i deres egne målinger, der i mine øjne er væsentligt mere troværdige end EU-normerne.

Come on, vi er nørder herinde! ;) Vi kan ikke klø os selv i røven uden at læse mindst tre walkthroughs. Det er fuldstændigt lige meget, hvad Intel eller AMD lover; de vigtige er, hvad anmelderne finder ud i deres reviews. Biler er på ingen måde anderledes.
Gravatar #104 - arne_v
23. maj 2011 23:27
vandfarve (100) skrev:
Men de går ofte meget kortere i virkeligheden.

Men det gælder vel både Benzin og diesel, så det ændrer næppe meget på hans pointe.
Gravatar #105 - vandfarve
24. maj 2011 06:39
arne_v (104) skrev:
Men det gælder vel både Benzin og diesel, så det ændrer næppe meget på hans pointe.

Nej. Af to årsager:

1) EU-normen for dieselbiler, selvom den sikkert er den samme (don't know, don't care), er mere reliable og giver derfor et mere retvisende svar om kilometertallet. Se mit link for eksempel.

2) Dieselbiler kører længere på samme mængde brændstof, hvorfor jeg må henvise til mit oprindelige indlæg, hvori jeg skrev, at den vil blive dyr i brændstof. Denne påstand holder stadig.

Skal vi virkelig skære det ud i pap?
Gravatar #106 - slemmebirk
24. maj 2011 07:33
Strike that, i fail at math :(

Regner lige om på det senere når jeg har en pause og min hjerne fungerer igen.
Gravatar #107 - Makey
24. maj 2011 08:31
For at sænke dine omkostninger til forsikring kan du overvejer at tage kurset respekt for fart, en kammeret fik skåret ca. 60% of sine forsikringsudgifter fra fordi han havde dette kursus. Det koster kun 3600,- og skulle således gerne betale sig selv hjem i løbet af et år.
Læs mere: http://www.respekt.dk/?pid=37,23&articles

Tag kurset
Sammenlign priser
Sikkerhed som airbags, ratlås osv. tæller alt sammen
Luksus-biler/mærker er dyrere, undgå dem (hvis bilen bare er til transport)
Gravatar #108 - freesoft
24. maj 2011 08:32
Det er da steget noget så, kostede 3k da jeg tog det, og fik 1000 fra Dansk Metal, og 1000 fra kommunen i tilskud så det var dejlig billigt.
Gravatar #109 - slemmebirk
24. maj 2011 08:35

Jeg har allerede taget kurset for et par år siden og får samtidigt en meget attraktiv pris på forsikringer, jeg betalte 11.000 for en Mini Cooper 1,6 med ~120 hk da jeg var 18. Tryg ville have 37.000 om året for at forsikre samme bil.

Men ja det kan helt sikkert anbefales at tage det kursus.
Gravatar #110 - slemmebirk
24. maj 2011 08:52
Så har jeg fået regnet det ordentligt ud (tror jeg?)

Benzin bilen vil stå mig i 219.706 kr. i hele perioden med 20.000 km om året inkl. vægtafgift, ydelse, førstegangs ydelse og brændstof. Hvor diesel bilen vil koste 225.770 kr.

Det er regnet ud fra at benzin bilen i snit vil gå 11,9 km/l med en benzin pris på 11,33 kr. literen. Diesel bilen skal i snit gå 15,9 km/l med en diesel pris på 9,67 kr. literen.

Konklusion
Netop den her bil med det kørselsbehov jeg har er billigere for mig at lease som benzin fremfor diesel.
Gravatar #111 - Cloud02
24. maj 2011 09:55
vandfarve (103) skrev:
Det er fuldstændigt lige meget, hvad Intel eller AMD lover; de vigtige er, hvad anmelderne finder ud i deres reviews. Biler er på ingen måde anderledes.
Men der angives jo netop ikke nogen benchmark test på hardware når det udgives. Den benchmark står reviewers for. Producenterne angiver: xx Ghz, xx flops, xx cycler, xx osv osv
Det ville svare til at du bilen skulle nøjes med at opgive mængde brændstof pr injection, hestekræfter, nm osv.
I bilers tilfælde er det jo netop påkrævet at de skal de angive et benchmark tal baseret på en standardiseret EU-defneret test.

vandfarve (105) skrev:
1) EU-normen for dieselbiler, selvom den sikkert er den samme (don't know, don't care), er mere reliable og giver derfor et mere retvisende svar om kilometertallet. Se mit link for eksempel.

benzin afviger med 3 km/l fra EU-tallet og diesel afviger med 2,6 km/l. Det er en forskel, jeg personligt, godt kan se gennem fingrene med.

Computeranalogi i en tråd om biler. Det måtte jo komme.
Gravatar #112 - Cloud02
24. maj 2011 09:59
Makey (107) skrev:
For at sænke dine omkostninger til forsikring kan du overvejer at tage kurset respekt for fart, en kammeret fik skåret ca. 60% of sine forsikringsudgifter fra fordi han havde dette kursus. Det koster kun 3600,- og skulle således gerne betale sig selv hjem i løbet af et år.
Læs mere: http://www.respekt.dk/?pid=37,23&articles

Tag kurset
Sammenlign priser
Sikkerhed som airbags, ratlås osv. tæller alt sammen
Luksus-biler/mærker er dyrere, undgå dem (hvis bilen bare er til transport)

Tak for info, men det kan desværre ikke betale sig for mig.
Jeg fylder 25 et år fra nu, og skal kun betale 7.000 kr for det ene halvår (de 3 første måneder er super-duper tilbud på 500kr/mnd) før det ændres for mig til normal sats. Hvis jeg er lidt heldig, så kan det være at kurset ender med at spare mig for 100 kr.
Gravatar #113 - vandfarve
24. maj 2011 13:58
Cloud02 (111) skrev:
benzin afviger med 3 km/l fra EU-tallet og diesel afviger med 2,6 km/l. Det er en forskel, jeg personligt, godt kan se gennem fingrene med.

I absolutte tal, men i relative tal er forskellen meget større, og det er dét, der gælder.

Cloud02 (111) skrev:
Computeranalogi i en tråd om biler. Det måtte jo komme.

Jeg kunne heller ikke forstå, at den ikke var kommet før, hvorfor jeg tænkte, at hvis man skal gøre det ordentligt, så skal man gøre det selv. ;)

Jeg er glad for, at du bemærkede det.
Gravatar #114 - vandfarve
24. maj 2011 14:00
slemmebirk (110) skrev:
Konklusion
Netop den her bil med det kørselsbehov jeg har er billigere for mig at lease som benzin fremfor diesel.

Hvad med en helt anden bil? SUV'er er dyre i drift. De er pæne, flotte og alt muligt, men dyre i drift - særligt i bykørsel.

In other news, vandfarve's still a douche...
Gravatar #115 - slemmebirk
24. maj 2011 14:38

Har tit brug for en stor bil og alt for ofte har jeg taget turen til min far for at låne hans. Jeg havde kigget på en Mini Countryman fordi jeg elsker mini'er, men 4500 i leasingydelse synes jeg er lige i overkanten af hvad jeg gider at give.

Har også kigget på en Nissan Juke men jeg er desværre blevet forbudt at lease den af min omgangskreds. Jeg synes ellers at det er en flot bil :/
Gravatar #116 - myplacedk
25. maj 2011 06:06
Brændstoføkonomi kommer rigtigt meget an på kørestil.

På den samme 50 km køretur (halv motorvej, halv landevej), når jeg kører efter at nå hurtigt frem (dvs. normal dansk kørsel), ligger jeg på 18 km/l.

Men hvis jeg på samme strækning kører 90 km/t på både motorvej og landevej, accelerer moderat og undgår at bruge bremsen (dvs. en lille indsats for at spare brændstof), så ryger jeg op omkring 30 km/l.
Det tager lidt længere tid, men med de brændstofpriser vi har i dag giver det faktisk en okay timeløn.

Fabrikanten har oplyst en brændstoføkonomi som ligger der imellem.
Gravatar #117 - MiniatureZeus
25. maj 2011 17:25
Mht brændstofsforbrug, så er de tal man bruger de såkaldte EU-Norm tal.
Det er ikke producenterne selv der måler, men EU i en standardiseret test, hvor bilen kører på et rullebånd med fartvind og så med forskellige vejrligende forhold, f.eks. medvind, modvind og regn. Der sker samtidige med de sikkerhedsmæssige godkendelser (ikke NCAP)

Der var en artikel i FDM Motor for nogle år siden omkring det.

Min far der kører mellem Holbæk og Kalundborg hver dag, kan se på infodisplayet i bilen om der han har medvind eller ej, og forskellen kan være ret stor.
Gravatar #118 - Cloud02
31. maj 2011 11:35
Så er den købt.

VW Polo 1,6 TDi BMT, Comfortline, 5-Dørs
metallakering (pebergrå og titansort betræk)

eftermonteret udstyr:
P-watch
DK-pakke
usb-media-in
15" vinterdæk på stålfælge
org. måtter

i alt kr. 222.000 inkl. levering og med levering senest 31.08.2011
Listepris på det var 238.000.
Gravatar #119 - MiniatureZeus
31. maj 2011 11:38
Cloud02 (118) skrev:
Så er den købt.

VW Polo 1,6 TDi BMT, Comfortline, 5-Dørs
metallakering (pebergrå og titansort betræk)

eftermonteret udstyr:
P-watch
DK-pakke
usb-media-in
15" vinterdæk på stålfælge
org. måtter

i alt kr. 222.000 inkl. levering og med levering senest 31.08.2011
Listepris på det var 238.000.

Tillykke med bilen :)
Gravatar #120 - Cloud02
31. maj 2011 11:44
Mange tak.
Og jeg takker for de mange råd og forslag herinde fra.
Gravatar #121 - Norrah
31. maj 2011 11:48
Husk at sparke til dækket.
Gravatar #122 - Mnc
31. maj 2011 12:09
Cloud02 (118) skrev:
med levering senest 31.08.2011
Tillykke med den, men jeg håber da ikke at du kommer til at vente til sidst i august, hehe.
Gravatar #123 - vandfarve
1. jun. 2011 13:16
Hvad hedder hun?
Gravatar #124 - Cloud02
1. jun. 2011 13:52
Skal nok huske at sparke til dækket. Skal jo sikre mig at det er i orden.

Mnc_ (122) skrev:
Tillykke med den, men jeg håber da ikke at du kommer til at vente til sidst i august, hehe.

Det kommer jeg med al sandsynlighed til. Den produceres vist i uge 29 og kommer til landet i 33.
Det passer mig fint nok for jeg skal ikke bruge den før den 1/9.

Den får skam ikke navn.
Gravatar #125 - arne_v
1. jun. 2011 14:21
Cloud02 (124) skrev:
Den får skam ikke navn.

http://wulffmorgenthaler.dk/strip/2010/12/11
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login