mboost-dp1

Lidt matematikhjælp...

Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
23. feb. 2009 20:01
jeg er ved at lave en beregner, som skal fortælle, hvor mange snit, der skal foretages på et ark for at kunne få 1 emne pr. færdigudskåret enhed.

Eksempel:
jeg har et ark, der er 100x100cm, der bliver fyldt med 10x10 cm billeder. Det giver i sagens natur 10x10 = 100 emner, som således skal skæres til 100 enheder.

Lidt hurtig hovedregning og en visualisering af den opstillede matrix fortæller, at jeg skal føre en kniv over arket 121 gange (11 gange for hver led)

Jeg har allerede en formel, der fortæller mig, hvor mange emner, der er plads til i hhv. højde og bredde, men skal bruge en formel, der fortæller mig, hvor mange snit, der skal lægges.

Er det generelt blot så simpelt, at der er 1 snit mere pr. led, end der er emner? Det forventer jeg, men kan ikke lige bevise, om det holder altid.
Gravatar #2 - praktikant muffe AKA pewbe
23. feb. 2009 20:09
Det er vel kun 81 snit?
9 snit på hver led?
Gravatar #3 - rackbox
23. feb. 2009 20:11
Nåja, glemte lige at fortælle om den forudsætning, at der lige skal være lidt margen til printeren, så arket er i virkeligheden 110x110cm, men der kan kun printes på 100x100cm...

Derfor de 2 ekstra snit.

Men: Er det en ultimativ sandhed, at der altid er 1+ snit i forhold til antallet af emner?
Gravatar #4 - Emil Melgaard
23. feb. 2009 20:18
Ja, på hver led skal du lave to snit for det første billede, og herefter et snit for hvert ekstra billede du tilføjer.

Dette giver altid "antal billeder + 1" på hvert led.
Gravatar #5 - rackbox
23. feb. 2009 20:19
#4 Tak :) (Jeg stoler så på dit udsagn)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login