mboost-dp1
MacBook Pro - Hvilken?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
(yes yes, skal være crapple)
Står og skal vælge laptop til 10K i denne uge og kan selv smide lidt ekstra af lønning i.
15" er for mig minimum, det drejer sig om redigering af hd-video men primært foto (til job) og jeg er nogenlunde glad for at være mobil, men har pt kun en kolossos af en stationær, der kan leve op til de krav.
Spørgsmålet er, er det værd at gå efter i7'erne eller er i5'eren ok? Som jeg ser kan jeg, hvis jeg vælger i5'eren smide overskydende i et 1680x1050 display (glossy/antiglare??). Jeg gider ikke kyle alt for meget efter den, omvendt gider jeg ikke have noget, jeg ikke kan bruge i længden.
Ram og så videre klarer jeg selv senere.
What say yee, oh wise ones?
Står og skal vælge laptop til 10K i denne uge og kan selv smide lidt ekstra af lønning i.
15" er for mig minimum, det drejer sig om redigering af hd-video men primært foto (til job) og jeg er nogenlunde glad for at være mobil, men har pt kun en kolossos af en stationær, der kan leve op til de krav.
Spørgsmålet er, er det værd at gå efter i7'erne eller er i5'eren ok? Som jeg ser kan jeg, hvis jeg vælger i5'eren smide overskydende i et 1680x1050 display (glossy/antiglare??). Jeg gider ikke kyle alt for meget efter den, omvendt gider jeg ikke have noget, jeg ikke kan bruge i længden.
Ram og så videre klarer jeg selv senere.
What say yee, oh wise ones?
Den billigeste 15" koster 13.800kr?
Med hi-res glossy bliver det: 14.530kr
Skal det være antiglare kommer du op på 14.894kr
(personligt foretrækker jeg glossy)
Og ja vil nok anbefale dig hi-res skærmen, synes den almindelige virker noget lille i forhold til at det er 15".
Med hi-res glossy bliver det: 14.530kr
Skal det være antiglare kommer du op på 14.894kr
(personligt foretrækker jeg glossy)
Og ja vil nok anbefale dig hi-res skærmen, synes den almindelige virker noget lille i forhold til at det er 15".
Ved ikke noget om firmaaftaler.
Hvad jeg er mest interesseret i er CPU'en, har en i7 i min stationære, men kan jeg klare mig med i5'eren?
Hvad jeg er mest interesseret i er CPU'en, har en i7 i min stationære, men kan jeg klare mig med i5'eren?
Hvis du skal så kan du vel.. Kig på nogle benchmarks? Det er lidt vanskeligt at vurdere dine personlige behov. Hvis du kun skal redigere video engang imellem så burde i5 vel være fint nok.
#1:
But why?
Skærme på bærbare er enten for begrænsede i farverum, eller et ondt ukontrolabelt monster med syge farver (HP Dremcolor m. fl.)
Hvis du vil redigere billeder, bør du satse på noget der kan vise et stort farverum - fx. AdobeRGB - sammen med en farvestyret applikation - eksempelvis photoshop.
Ved film bør du satse på god sRGB repræsentation.
Skærme i Macbooks, og får så vidt andre bærbare er ikke tæt på nogen af delene. W700/W701 er muligvis en undtagelse. Køb i stedet en ekstern skærm - NEC PA241W er et rigtigt godt bud, da den emulerer begge farverum (sRGB og AdobeRGB) helt perfekt.
Men når det er sagt - så sandelig i5 er rigeligt - men det kommer selvfølgelig an på hvad for bitrater du havde tænkt dig at arbejde med. Men det er nok ikke "bedste bud" for det formål den skal udfylde.
But why?
Skærme på bærbare er enten for begrænsede i farverum, eller et ondt ukontrolabelt monster med syge farver (HP Dremcolor m. fl.)
Hvis du vil redigere billeder, bør du satse på noget der kan vise et stort farverum - fx. AdobeRGB - sammen med en farvestyret applikation - eksempelvis photoshop.
Ved film bør du satse på god sRGB repræsentation.
Skærme i Macbooks, og får så vidt andre bærbare er ikke tæt på nogen af delene. W700/W701 er muligvis en undtagelse. Køb i stedet en ekstern skærm - NEC PA241W er et rigtigt godt bud, da den emulerer begge farverum (sRGB og AdobeRGB) helt perfekt.
Men når det er sagt - så sandelig i5 er rigeligt - men det kommer selvfølgelig an på hvad for bitrater du havde tænkt dig at arbejde med. Men det er nok ikke "bedste bud" for det formål den skal udfylde.
Tang-Da-Wang-Doo-Woop-Hentehaar (4) skrev:Ved ikke noget om firmaaftaler.
Den i7'er der sidder i din stationær er ikke det samme som den i macbooken.. for det første er i7'eren i mac'en en dualcore med HT, og for det andet har de helt andre TPD specifikationer. Så selvom du kan klare dig med mindre, så er den allerede mindre.
Anyway, i7'eren er selvf stadig den med mest guf i.
Personligt ville jeg dog gerne give lidt ekstra for en i7'er i en bærbar, men jeg tror umiddelbart det ville give mere at tage en i5'er og så smide lidt efter en SSD du selv montere - som allerede nævnt - Det giver som helhed mere performance end cpu'en, ikke lige til HD-video tasks, men en hel del andet.
Det er sgu lidt svært at sige hvad du kan nøjes med af CPU kraft. :)
Tror du nok skal blive glad ligemeget hvad. En i5'er er stadig ganske habil. Men steder hvor opgraderingen vil mærkes hele vejen igennem dens levetid er skærmens opløsning, den ville jeg uden tvivl opgradere.
#10 og ja, en god ekstern skærm er altid at fortrække, men hvis man er seriøs grafiker el. lignende, så har man allerede sådan en. :)
Desværre for os er det TN paneler der sidder i - vidst alle - macbooks, og det er da lidt irriterende. Dog er disse TN paneler stadig de bedste TN skærme der befinder sig i det bærbare segment (selv med 75% RGB hvilket må siges er trist).
#edit: Der kommer lige et link til at backe mit udsagn op.
Jeg har en ekstern skærm, men kommer også til at bruge den, når jeg ikke er hjemme, har ikke altid mulighed for at komme hjem, inden jeg skal aflevere.
8/9: Tja, men considering the alternatives er Apples laptops dem, jeg bedst kan lide at arbejde på. Hvorfor ser jeg ingen grund til at sige, det starter bare en flamewar.
Alle andre: Super - tak for hjælp. Det bliver en i5 med super duper magic wizard high res. display.
8/9: Tja, men considering the alternatives er Apples laptops dem, jeg bedst kan lide at arbejde på. Hvorfor ser jeg ingen grund til at sige, det starter bare en flamewar.
Alle andre: Super - tak for hjælp. Det bliver en i5 med super duper magic wizard high res. display.
#14 Yeah, I know... :)
Men det var en hastesag, havde ikke 12-dage, de andre steder havde de ikke de specs jeg ville have, så det var den her, der kom nærmest, og det var altså 500gb 7200.
De 8gb fik jeg for 1200, kunne jeg ikke stå for :S
Men det var en hastesag, havde ikke 12-dage, de andre steder havde de ikke de specs jeg ville have, så det var den her, der kom nærmest, og det var altså 500gb 7200.
De 8gb fik jeg for 1200, kunne jeg ikke stå for :S
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.