mboost-dp1

Mangel på IT folk

Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
20. dec. 2010 18:46
http://www.version2.dk/artikel/17338-saxo-bank-man...

Danske Saxo Bank har investeret i et indisk selskab og skabt flere hundrede nye job i Indien, fordi banken ikke kan finde nok uddannede it-folk herhjemme, skriver Børsen torsdag.

Det er alene et spørgsmål om at få adgang til flere resurser, fordi vi ikke kan skaffe uddannede hurtigt nok i Danmark.

Saxo Bank er langtfra ene om at bruge indiske IT folk. Mit gæt er at ihvertfald alle større banker i Danmark får lavet noget IT arbejde i Indien.

Men jeg undrer mig alligevel over at de siger at de ikke kan finde nogen i Danmark.

Måske spiller lønnen alligevel en rolle.

Måske er der for mange danskere som læser om Saxo Bank i avisen:

http://borsen.dk/nyheder/finans/artikel/1/184307/e...
http://img.borsen.dk/img/cms/img_server_adm.files/...
http://www.finansforbundet.dk/?mId=1008&ArtId=...

Nu ved man jo ikke præcis hvad der er sket. Men det lyder ikke som et specielt attraktivt sted at arbejde!
Gravatar #2 - Windcape
20. dec. 2010 21:09
arne_v (1) skrev:
Måske spiller lønnen alligevel en rolle.
Det gør det jo vel.

Da de ikke hyrer særlig mange i Danmark. (Se evt. debatten på v2)
Gravatar #3 - Slettet Bruger [2879685343]
20. dec. 2010 21:10
Bunder det i nyuddannedes urimelige forventninger om løn?
Gravatar #4 - Windcape
20. dec. 2010 21:12
SlettetBruger (3) skrev:
Bunder det i nyuddannedes urimelige forventninger om løn?
Hvad er urimelige forventninger? Alle jeg kender forventer noget i stil med det statestik som PROSA og IDA samler ind.
Gravatar #5 - vandfarve
20. dec. 2010 22:41
Windcape (4) skrev:
Hvad er urimelige forventninger? Alle jeg kender forventer noget i stil med det statestik som PROSA og IDA samler ind.

Det er ikke ensbetydende med, at det er en objektivt set "god" startløn for samfundet, virksomheden og/eller den ansatte, ligesom vi skal være opmærksomme på de biasser, der opstår ved selvrapportering.
Gravatar #6 - arne_v
20. dec. 2010 23:03
#3 & 5

Formentligt at nyuddannede danske IT folks løn forventninger ikke fintunet til en global verden.

Men for at citere fra artiklen:

Samtidig kan man i Indien få mindst 3-4 uddannede it-ingeniører til prisen for én dansk.

Selvom en dansker måske har 10-20% for høje forventninger til startløn, så er det jo bar ehvis støj i forhold til x3-4.
Gravatar #7 - kasperd
20. dec. 2010 23:48
Nu nævner artiklen ikke noget om hvor dygtige disse indere er. Hvis de er lige så dygtige som de danske medarbejdere, så kan jeg godt forstå hvad de får ud af at ansætte indere. Men, hvis de ikke er lige så dygtige, så ender man med at skulle spørge sig selv: "hvor mange dårlige IT medarbejdere skal der til for at erstatte én dygtig?" Jeg er bange for at svaret bliver, at for hver dårlig IT medarbejder er du nødt til at have en dygtig, som kan ryde op i det rod de har lavet. Men siden de bliver ved med at ansætte dem, så er de nok ikke helt elendige. Men kan 3-4 indere faktisk yde det samme som 3-4 danskere?
Gravatar #8 - arne_v
21. dec. 2010 00:46
kasperd (7) skrev:
Men kan 3-4 indere faktisk yde det samme som 3-4 danskere?

Kan 3-4 danskere født i januar yde det samme som 3-4 danskere født i februar?

:-)

Det afhænger af personerne.

(som nævnt i en tidligere tråd tror jeg at gennemsnittet i Indien måske er en lille smule under gennemsnittet i Danmark, fordi en del indere vælger IT for pengenes skyld)
Gravatar #9 - illishar
21. dec. 2010 08:36
Jeg vil også mene at outsourcing-modellen passer meget godt den projektform, som jeg har set hos de fleste banker. Så det er jo lidt fjollet hvis de ikke udnytter det.

Den samme projektform gør også at de har ret i deres påstand.
Når de eksempelvis har estimeret en "ekstra knap på hjemmesiden" til at koste 3000 timer, så kigger de på kalenderen og siger "Nå, det skal være færdig om 2 uger, så må vi hellere sætte 100 programmøre på opgaven".
Det er rimelig svært at skrabe 100 programmøre sammen, fra den ene dag til den anden, her hjemme :p

Jeg var ude og besøge BRF-kredit for et stykke tid siden. Jeg mener at de sagde, at de havde o. 400 programmøre siddende bare i Lyngby.
Gravatar #10 - illishar
21. dec. 2010 08:42
Jeg har altid godt kunne tænke mig at arbejde et sted hvor man bestiller programmører hjem i ruller.

Goddag, vi skal have 2 kasser notes-blokke, 1 kasse tape og 2 ruller programmøre. Nej vent, stik mig 3 ruller programmøre. Vi kan altid stille den sidste på lager.

:P
Gravatar #11 - Mort
21. dec. 2010 09:24
Jeg kan ikke forestille mig at der er noget bankarbejde som ikke lige så godt kunne udføres af lavere lønnet arbejdere fra Indien eller Kina.

Investeringer, projektledelse, bankrådgivning, regnskab, planlægning, programmering og lignende. Der er ikke nogen af de ting som kræver at man rent faktisk befinder sig i Danmark for at udføre opgaven.

Faktisk burde man kunne outsource hele Saxo bank til Indien og så bare hive pengene herhjem til investorerne.

Alt tænkearbejde kan vel lige så godt udføres i andre lande, så længe de har en fornuftig uddannelse. Lønningerne er billigere og hvis man er ligeglad med at Danmarks primære fremtidige indtægtskilde er vores viden og knowhow, så kan man optimere virksomheden ved at drive den i de billige lande, ligesom vi i årevis har gjort med vores fabrikker.

Det eneste man rent faktisk er nødt til at have i Danmark er de fysiske arbejdere, som håndværkere, sygeplejesker, kassedamer og lignende. Med EUs åbne grænser, mon så ikke også vi kan få dem billigere fra Bulgarien og så spare pengene der ?
Gravatar #12 - arne_v
21. dec. 2010 14:33

Det er faktisk ret almindeligt for en større virksomhed at have en aftale med et indisk konsolent firma, hvor de sidst på året committer sig til X hundrede eller tusind software folk næste år til en given pris.

Ikke ruller. Men navnløse hoveder.
Gravatar #13 - kasperd
21. dec. 2010 18:32
arne_v (12) skrev:
Men navnløse hoveder.
Det er bare så upraktisk hvis ikke man får kroppe med til de hoveder.
Gravatar #14 - arne_v
21. dec. 2010 18:43

Ja.

Men heldigvis kaldes de så også mere uofficielt for varme kroppe, så der mangler sikkert ikke noget.
Gravatar #15 - kasperd
21. dec. 2010 23:53
arne_v (14) skrev:
Men heldigvis kaldes de så også mere uofficielt for varme kroppe, så der mangler sikkert ikke noget.
Hvor jeg arbejder er de to ikke synonymer. Hvis man siger man har et hovede, så har man fået bevilliget budget til at ansætte en person. Hvis man siger man har en varm krop, så har man fundet en person med de nødvendige kvalifikationer som har sagt ja til jobbet.
Gravatar #16 - illishar
22. dec. 2010 08:24
Så et "hoved" bliver nødvendigvis til en "varm krop"? Fuck, en ucharmerende terminologi. Hos os kalder vi dem for ansatte :p
Gravatar #17 - drbravo
22. dec. 2010 08:58
hos os har vi "kolde kroppe", men de bliver mest brugt til at træne nye operationer på..
Gravatar #18 - arne_v
25. dec. 2010 22:34
illishar (16) skrev:
Hos os kalder vi dem for ansatte

Blød dansk virksomhedskultur!!

:-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login