mboost-dp1

Moms og festudvalg

Gå til bund
Gravatar #1 - cazotaro
8. dec. 2010 10:28
Goddag.

Jeg er så priviligeret at være medlem af mit gymnasiums festudvalg. Vi er 20 mennesker der 5-6 gange årligt afholder gymnasiefester med op til 600 gæster. Således omsætter vi for en hel del.

Med billet-, bar- og garderobeomsætning snakker vi 50-75000 kr. pr. fest, med et overskud på 5-15000 kr. pr. fest.
De præcise tal at lidt svært for mig at give, fordi det svinger utroligt meget, afhængigt af vilkårene for den enkelte fest.

Nuvel. Vi har så en rektor der er ret striks og fører en ret hård, og måske retfærdig, kurs overfor vores fester. Der var således nogle små problemer til sidste fest som mildest talt ikke gjorde rektor bedre stemt overfor os. Trods rektor selv siger at det går betydeligt bedre end de foregående år.

At rektor alligevel var lidt indebrændt, tror jeg er en af grundende til at rektor 'pludselig' er blevet opmærksom på, at vi skal betale moms af overskuddet af festerne.
Det har aldrig været på tale førhen, og omsætningen og overskuddet er ikke større end de andre år. Rektor har været på skolen i 3 år, så jeg har svært ved at forestille mig at det lige er noget hun er blevet opmærksom på. Således er det noget man har 'glemt'/set gennem fingre med altid. Og det er i øvrigt mit indtryk, at man også ser gennem fingre med det i alle mulige andre festudvalg.

Vi vil naturligvis gerne undgå at betale moms, da det vil tage en stor del af vores overskud. Det overskud vi gerne vil poste tilbage til skolens elever i form af en koncert på skolen sidst på skole året, eller på anden vis.

Jeg skriver her, fordi jeg gerne vil høre, om I har nogen erfaringer med organisationer/foreninger og moms. Samt eventuelt hvordan det bør/kan fungere og om der er nogle ordninger der kan hjælpe os.
Naturligvis skal det gerne være legalt, skolen og festudvalget skal jo fungere ordentligt og retfærdigt.

På forhånd tak for inputsne.
Gravatar #2 - DiZaster
8. dec. 2010 10:36
Det nemmeste er blot at give jeres lokale skatteafdeling et kald, eller tage en snak med skolen's revisor.

Mit bud er dog, at såfremt i er en selvstændig forening, som ikke hører ind under skolens CVR nummer, skal i betale moms når jeres omsætning ryger over 50.000 årligt. I kan dog blive momsfritaget, såfremt det er en velgørende eller almennyttig forening.

Igen, tag en snak med jeres revisor eller SKAT. De er der for det samme, og i får et mere brugbart svar end herinde. Det er så dumt at komme i klemme for den slags småpenge :-)

EDIT:
Såfremt i er en selvstændig enhed, kan det forholdsvist nemt arrangeres at i aldrig kommer til at betale en øre til SKAT.

F.eks. kan jeres årlige udgifter til leje af lokaler og inventar jo nemt overstige jeres årlige overskud osv... Det burde være en formalitet for jeres revisor at fikse noget lignende, og det er iøvrigt fuldt lovligt :-)
Gravatar #3 - milandt
8. dec. 2010 10:48
DiZaster (2) skrev:
eller almennyttig forening
Det er en druk/fest-forening. Selvfølgelig er den almennyttig :)
Gravatar #4 - cazotaro
8. dec. 2010 11:04
Og bestemt også velgørende!

Jeg vil i hvert fald få fat i en revisor og få lidt råd. Det årlige overskud er desuden minimalt, næsten alt brændes af sidst på skoleåret, på et stort arrangement. Kun en lille startbeløb videreføres til det næste skoleår.
Men vores 'økonomiske år' går jo fra sommerferie til sommerferie, og skat jo opkræver efter nytår. Kan dette løses med skat?

Men det slog mig sgu da lige, at hvis vi skal betale moms af overskuddet. Skal vi vel ikke betale moms for indkøb? Hvormed vores overskud bestemt vil stige og det giver bare flere midler til os.

Er der et 'fribeløb' for foreninger?
Gravatar #5 - milandt
8. dec. 2010 11:07
Man betaler ikke moms af overskud, men af omsætning.

Man betaler skat af sit overskud, såfremt man har et overskud.

Til gengæld kan man modregne moms, således at hvis I har handlet hos Tuborg for 100.000 så kan i modregne de 20.000 der udgør den moms som Tuborg har opkrævet af jer, i den moms som I skal betale til SKAT.

I vil dog nok have opkrævet mere i moms (20% af jeres omsætning) end I har betalt i moms til Tuborg mv.
Gravatar #6 - Smoug
8. dec. 2010 11:08
På mit gamle gymnasium var fest udvalget også nødt til at moms registrer sig.

De omsatte for omkring 1 million om året :)

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login