mboost-dp1

Ny bærbar

Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
1. sep. 2010 19:59
Mojn!

Jeg har fået den utaknemmelige opgave at finde en ny laptop en veninde.

Hun er arkitektstuderende og skal altså bruge den til Autocad, Rhino og div. andre fagprogrammer.

Der er ikke de store krav til grafikkort, men det skal gerne kunne køre Sims 3 (jaja....).

Men kort sagt;

Så hurtig processor som muligt
Så mange ram som muligt
Så lækker at se på som muligt

Budgettet er max 10k.

Jeg har kigget lidt på
http://www.sony.dk/product/vn-f-series/vpcf12m1e-h men ved ikke helt om den er for langsom :>

Skyd løs!
Gravatar #2 - xXgmzorXx
1. sep. 2010 23:31
Asus N73JN TY056V

* Intel Core i5 450M processor
* 4 GB & 640 GB RAM
* 17,3" HD LED skærm
* nVidia GeForce GT335M grafikkort med 1 GB RAM
* DVD brænder
* Trådløst .N netværk
* Webkamera & Kortlæser
* Windows 7 Home Premium
* USB 3.0
* Lyd af Bang & Olufsen

Er ekstrem tilfreds med min, og den kan sagtens spille de spil.

+ Alting
- Webcam. Jeg ved ikke om det er dårligt i forhold til andre bærbar, men den kommer kun op på 5-6 FPS når den skal filme hvis det bare er lidt mørkt.
Gravatar #3 - Wraith
2. sep. 2010 05:28
Jeg ville anbefale en macbook pro 13", men der skal lige komme intels ix-processorer i først...
Gravatar #4 - onetreehell
2. sep. 2010 06:53
Så du vil i virkeligheden ikke anbefale en macbook pro 13'', men bare spamme tråden ;-)
Gravatar #5 - XorpiZ
2. sep. 2010 07:08

Det er ikke spil, der er det primære. Det er rendering af 3d-objekter, autocad og den slags pjat. Spil er bare en sidegevinst. :)

Hvor stærk er i5 450m processoren? Det er ikke til at hitte ud af alle de forskellige processorer efterhånden, når man ikke følger med til hverdag :<

Wraith (3) skrev:
Jeg ville anbefale en macbook pro 13", men der skal lige komme intels ix-processorer i først...

Rhino findes ikke til OSX. Men så kunne man vel smide Windows 7 på. :)
Gravatar #6 - Wraith
2. sep. 2010 09:07
onetreehell (4) skrev:
Så du vil i virkeligheden ikke anbefale en macbook pro 13'', men bare spamme tråden ;-)

Min pointe var at hvis man kunne vente på det...
Gravatar #7 - xXgmzorXx
2. sep. 2010 10:23
XorpiZ (5) skrev:

Det er ikke spil, der er det primære. Det er rendering af 3d-objekter, autocad og den slags pjat. Spil er bare en sidegevinst. :)

Hvor stærk er i5 450m processoren? Det er ikke til at hitte ud af alle de forskellige processorer efterhånden, når man ikke følger med til hverdag :<

Rhino findes ikke til OSX. Men så kunne man vel smide Windows 7 på. :)

Hvor god skal grafikkortet da være, til at kunne bruge de Autodesk programmer?
Gravatar #8 - XorpiZ
2. sep. 2010 11:01

Ikke specielt stærkt, mig bekendt. Men Sims 3 kræver vel lidt af computeren, eller?

Hvilket grafikkort der sidder i er som sådan ikke så vigtigt. Det vigtige er, at der er mindst mulig ventetid ved renderinger osv.
Gravatar #9 - paradise_lost
2. sep. 2010 11:06
#8 Sims 3 burde sagtens kunne køre på den Asus i #2.

Min dame spiller Sims 3 på min aldrende stationære pc og det fungerer uden problemer.
Gravatar #10 - paradise_lost
2. sep. 2010 11:09
XorpiZ (8) skrev:
Hvilket grafikkort der sidder i er som sådan ikke så vigtigt. Det vigtige er, at der er mindst mulig ventetid ved renderinger osv.

Bruges gpuen ikke til renderinger i Autocad mm?

Var det ikke en ide at finde en maskine med et "prof" grafikkort. Quadro eller hvad fan de hedder nu.

Men om det kan gøres for 10k er jeg ikke sikker på
Gravatar #11 - XorpiZ
2. sep. 2010 11:16

Hmm jo, det er vel egentlig korrekt. Men som du siger, så kommer det til at knibe med prisen.

Jeg tror nu også, at Autocad bruger cpu'en, hvis der ikke er installeret et kompatibelt grafikkort, så hvis den er hurtig nok, så skulle det være fint. :)
Gravatar #12 - xXgmzorXx
2. sep. 2010 21:03
Altså det kan godt lade sig gøre, men det koster alt fra 10k+.
EDBpriser Alle dem for 10.000-14.000 kommer kun med 250 GB harddisk, det kan være hun ikke downloader lige så meget dirty stuff som jeg, men jeg vil nu sige at 250 GB er alt for lidt.

Edit: Der er faktisk kun én for 10k, og alt andet starter ved 14k.
Gravatar #13 - XorpiZ
2. sep. 2010 21:27

Den har lidt for lidt WAF tror jeg.

En i hendes klasse har købt en HP Envy, og det var vist noget af det rigtige, rent udseendesmæssigt.
Gravatar #14 - Slettet Bruger [171694936]
2. sep. 2010 21:36
XorpiZ (13) skrev:

Hvad skal hun bruge "Wife Acceptance Faktor" til? is she gay? :D
Gravatar #15 - Wraith
3. sep. 2010 05:26
XorpiZ (13) skrev:

En i hendes klasse har købt en HP Envy, og det var vist noget af det rigtige, rent udseendesmæssigt.

Nooo.. not Envy...
Giv hende en Macbook Pro... så kan hun ikke andet end at blære sig..
Gravatar #16 - XorpiZ
3. sep. 2010 06:06
SlettetBruger (14) skrev:
Hvad skal hun bruge "Wife Acceptance Faktor" til? is she gay? :D

Heldigvis ikke, men det var nu mere for at sige, at den ikke er lækker nok i en kvindes øjne. :D

Wraith (15) skrev:
Nooo.. not Envy...

Tjah.. så skal hun jo igang med at installere Windows 7 på den og samtidig acceptere, at den kun har en C2D cpu :>
Gravatar #17 - Wraith
3. sep. 2010 06:19
XorpiZ (16) skrev:
Heldigvis ikke, men det var nu mere for at sige, at den ikke er lækker nok i en kvindes øjne. :D

Wraith (15) skrev:
Nooo.. not Envy...

Tjah.. så skal hun jo igang med at installere Windows 7 på den og samtidig acceptere, at den kun har en C2D cpu :>

hmm.. god pointe.. :P men altså.. hvorfor ikke tage originalen i forhold til kopien? Envy er så tydelig en kopi, at hver gang jeg ser den krummer jeg tæer... men kan faktisk godt lide HP ellers... :P De har bare... tja.. ikke kvajet sig, fordi uvidende ved det jo ikke, men..... jeg mangler et ord her...
Gravatar #18 - XorpiZ
3. sep. 2010 06:30
Wraith (17) skrev:
hmm.. god pointe.. :P men altså.. hvorfor ikke tage originalen i forhold til kopien? Envy er så tydelig en kopi, at hver gang jeg ser den krummer jeg tæer... men kan faktisk godt lide HP ellers... :P De har bare... tja.. ikke kvajet sig, fordi uvidende ved det jo ikke, men..... jeg mangler et ord her...

Med fare for at starte endnu en diskussion om Apple vs. rest, så skal man tage kopien fordi man får mere for pengene, rent hardwaremæssigt. :)
Gravatar #19 - mee
3. sep. 2010 08:57
#XorpiZ

Rimelig begrænsede krav du reelt skriver at der er til den bærbare, resten kan vi se kommer lidt hen ad vejen.

Er vægt ikke en del af hendes krav til maskinen, et 17" monster er ikke sjovt at slæbe frem og tilbage hver dag.

Hvis du ser bort fra designet, som er meget neutralt på thinkpad modeller, så er den T410i, som er den første i listen xXgmzorXx linker til, virkelig god til opgaven.

Den største svaghed er "kun" 3 timers batteritid ved almindelig brug, men til gengæld vejer den kun 2.2 kg. høj opløsning, dedikeret grafik og 4 GB ram.

Hun skal eventuelt have en displayport til HDMI/DVI adapter med sig, men displayport er ved at blive standard på denne type af bærbare.

Jeg har prøvet et kigge efter andre modeller og har blandt andet gransket HP probook/elitebook, som er nogle af HP's meget lækre business/workstation modeller, men de har ikke de samme specs som den thinkpad, uden hun betaler over 10k kr.

Anbefaler du en mac/envy/sony har designet tydeligvis en større vægt på beslutningen end hardwaren og så er det vel lidt dumt at spørge os. Så kan hun/i gå i Fona og bede ekspedienten om at pege på en pæn computer.
Gravatar #20 - XorpiZ
3. sep. 2010 09:06

jeg ved godt, det er begrænsede krav. Desværre ved hun ikke rigtig selv, hvad den skal kunne. "Den må ikke hakke", "den skal være pæn" og sådan.

Jeg er nu ikke i tvivl om, at vælger man f.eks. en HP Envy, så vil man kunne få samme hardware til en lavere pris.

HP's pro-serier er ganske lækre, men de er også smådyre desværre.

Jeg vil prøve at vise hende T410i'eren og se hvad hun siger til den.

Tak for hjælpen til alle :D
Gravatar #21 - mee
3. sep. 2010 09:28
et simpelt review af t410i:

http://www.laptopmag.com/review/laptops/lenovo-thi...

"flotte" bærbare burde der være rigeligt med anmeldelser af.

Der er probook modeller med i5 til under 10k, men så skal der kastes en ram opgradering i for de har kun 2 GB.

De flste bærbare føles langsomme pga. de sløve 5200 rpm diske de leveres med, så det er måske også et punkt der kan kigges på.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login