mboost-dp1

Pant på dåserne i Tyskland (efter 2010) ??

Gå til bund
Gravatar #1 - siliankaas
26. okt. 2010 10:47
Hej.

I slutningen af 2009 var der nogle "rygter" omkring at der ville komme pant på dåser købt i Tyskland - dengang hed det sig at det ville komme med udgangen af 2010.

Nu er vi efterhånden ved at nærme os et tidspunkt hvor jeg ville tro vi kunne forvente denne ændring, men: [tavst]

Synes ikke rigtig google kan hjælpe mig, og jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal søge information.

Nogle af jer der har hørt omkring pant i Tyskland?

Her tænker jeg:
Kommer der pant på dåser i starten af 2011?
-Hvis ja - kan man indløse det igen i DK?
-Hvis ja - hvornår gælder det så fra?

NB: Jeg ved godt der jo i allerede er pant på dåserne, men den kan man jo undgå at betale ved at skrive en eksporterklæring.
Gravatar #2 - Kris
26. okt. 2010 11:00
Så vidt jeg har hørt er der endnu ikke indgået nogen aftale med Tyskland. Aftalen fra Danmark lød på at tyskerne selv skulle betale for at der kom dansk pant på alle dåser osv. og det ville tyskerne ikke finde sig i da det ville give en kæmpe ekstra regning til dem for noget de ikke skal bruge til noget.

Så indtil videre er det vidst stillet i bero. Tror sagtens du kan regne med at de store nyhedsmedier vil tage den op så snart der kommer en fast aftale.
Gravatar #3 - Ronson ⅍
26. okt. 2010 11:08
Det fede ved pant på tyske dåser, ud over at hjælpe naturen lidt selvfølgelig, er at folk tvinges til at køre til udlandet for at handle stort ind igen, da de pludselig har for et halvt tusinde kroner stående i aluminium.
Gravatar #4 - freesoft
26. okt. 2010 13:03
Var det ikke her man kunne bruge EU til noget?
Fælles pant på "alt" 1 eller 0,5 EUR
Gravatar #5 - skalla
26. okt. 2010 13:14
1 EUR pant :O ~ 7,50 kr slap lige af en gang :P

Men jo man ville helt sikkert kunne bruge et fælles EUpant system til at nedbringe mængden af dåser der ligger og forurener/bliver smidt på lossepladsen i stedet for at blive genbrugt.

Samtidigt ville det også være lækkert hvis man tvang butikkerne til at tage imod pant på alle produkter, og ikke kun dem de selv sælger, som det er i dag. Derved kunne man undgå at huske på hvor det lige var man købte de forskellige specialøl/andet gøjl.
Gravatar #6 - freesoft
26. okt. 2010 13:37
0,5€ er ca. 3-4 kr. og det er der vel allerede på noget i Danmark? Der skal jo også være lidt at hente på det, hvis det bare er 25 øre er der nok ingen der gider bruge meget tid på det...

Ja, nemlig, hvis man havde ens pant på alt, så kunne butikkerne vel også tage i mod alt.
Men det tager nok 5-10 år før sådan noget kunne slå i gennem.
Gravatar #7 - Ronson ⅍
26. okt. 2010 14:17
Det er jo ikke fordi de ikke kan tage imod alt, men forestil dig at være butik i Sønderjylland. Alle tager til Tyskland og henter dåser og flasker og så skal den danske butik til at bruge en helvedes masse penge på at sortere disse, som de ikke engang sælger.
Gravatar #8 - siliankaas
27. okt. 2010 08:04
Kris (2) skrev:
Så indtil videre er det vidst stillet i bero. Tror sagtens du kan regne med at de store nyhedsmedier vil tage den op så snart der kommer en fast aftale.

Tror du har ret, men ville være godt at få det bekræftet et eller andet sted fra.
Gravatar #10 - Jakob Jakobsen
28. okt. 2010 07:17
Der skulle bare indføres 1000 kroners bøde for hver øldåse der bliver smidt i naturen. Kombineret med en landsdækkende database over fingeraftryk, burde det være let at finde synderne.

Går jeg 500m op og ned af min vej, kan jeg være sikker på at der ligger 5 nye øl/sodavands-dåser hver dag.
Gravatar #11 - snesman
28. okt. 2010 07:48
Bor midt i Odense. Jeg er lykkelig hvis der kun ligger dåser, når jeg åbner min dør. Inden for sidste uge har jeg, lige uden for min dør, fundet: Pizza, kebabs, dåser, fadøl, 1 nyt par sko (i stykker), 1 sko (brugt), og naturligvis en hel del bræk. Jeg går ud fra det er værre øst for Storebælt.

Gaden bliver ellers fejet både lørdag og søndag.
Det hjælper så ikke, kan man se...
Gravatar #13 - Slettet Bruger [1003521278]
31. okt. 2010 09:48
Derfor vil jeg gerne have det tilladt at have et luftgevær med i bilen og at denne må benyttes til at lave "stenslag" på biler der kaster skrald ud af vinduet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login