mboost-dp1

QXL = Klaphatte

Gå til bund
Gravatar #1 - Spook
24. aug. 2006 07:50
Efter at have spammet mig i et par dage med reklame for deres nye (imho lige så uduelige) site, kom der lige en stak mails der pissede mig af. Først 2 der påstår at jeg skylder dem penge, herefter 5 der rykker og truer med inkasso. Her er hvad jeg skrev til dem (Da man kun kan ring mellem 17 og 22)

Hvor godt synes i selv det går?

Først får jeg to identiske mails samme dag, om at min konto snart bliver lukket hvis jeg ikke betaler "det skyldige beløb". Jeg er faktisk temmelig sikker på at jeg ikke skylder jer en krone.

I dag kommer der så ikke mindre end 5 (FEM) mails der truer med "retslig inkasso". De er modtaget hhv. kl. 06:16:14, 06:41:57, 06:50:50, 06:59:59 og 08:35:34 .

Alle med identisk ordlyd:
Kære kaffemonster,

Vi har ikke modtaget din betaling ved 3 påmindelser. Derfor er du blevet
pålagt et administrationsgebyr. Administrationsgebyrets størrelse
afhænger af, hvad du skylder QXL.dk. Betaler du ikke udestående på din
konto inden 10 dage, vil din manglende betaling blive overdraget til
retslig Inkasso.

Med venlig hilsen
QXL.dk teamet

1) Jeg mener ikke at skylde jer en krone, men:
2) Jeg kan ikke se et skyldigt beløb når jeg logger ind på min konto
3) Jeg har ikke fået 3 påmindelser - kun 2
4) Disse påmindelser er ankommet 23 Aug 2006 06:05:19 og 23 Aug 2006 06:08:50. Altså med under 2 minutters mellemrum.
5) Jeg modtager i dag 5 mails på lige under 2 timer og 20 minutter, der truer med "Retslig inkasso" og administrationsgebyrer.

Hvad har I gang i?
Gravatar #2 - Corholio
24. aug. 2006 08:07
Jeg gætter på at du aldrig modtager et svar på den mail, men til gengæld modtager X antal rykkere mere, eller hvis du er heldig - en inkassomand møder op på din dørtærskel.
Gravatar #3 - Spook
24. aug. 2006 08:13
Hehe - de kan bare komme!

Jeg fik dog lov til at komme ind og se hvad de mener jeg skylder dem: 34 kroner er blevet til 412 kroner med rykkergebyrer over to dage.
http://i70.photobucket.com/albums/i94/kaffemonster...

Fandme godt jeg ikke var på ferie i 14 dage uden mail, så skulle jeg sælge huset!

Hvis ikke de har svaret i morgen formiddag (med andet end flere rykkere) så ryger den til forbrugerstyrelsen.

PS: Jeg er temmelig sikker på at jeg har betalt de 34 kroner der startede det her, men det må jeg lige tjekke når jeg kommer hjem til min netbank.
Gravatar #4 - MiniatureZeus
24. aug. 2006 08:15
"Kære kaffemonster"?!?!
Allerede der knækker tråden jo nærmest! :P
Gravatar #5 - Cloud02
24. aug. 2006 09:36
Det giver jo ingen mening at du skal betale for de sidste 6 rykkere.
Desuden, er det ikke kun når de fysisk sender en rykker, altså pr. snailmail at de kan opkræve gebyr?
Gravatar #6 - Spook
24. aug. 2006 09:44
#5: Lige nøjagtigt det jeg tænker. Jeg har modtaget 0 pr. snail mail fra dem. og de rykkere er kommet i løbet af 2 døgn. Det er en parodi...
Gravatar #7 - kimx
24. aug. 2006 09:50
I følge denne side http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad109/
må rykkerer gerne sendes med mail, men det er så også det eneste lovlige de har gjort :)
Gravatar #8 - DiZaster
24. aug. 2006 09:54
Spook vær opmærksom på at der skal gå mindst 10 dage mellem hver rykker, såfremt der er et nyt gebyr på hver rykker.

Læs mere her.
Gravatar #9 - Spook
24. aug. 2006 09:54
Haha, så kom der 3 rykkere mere, der truer med restlig inkasso. Tidspunkter for modtagelse:

10:29:40
11:14:44
11:38:11

Stadig ikke andet svar fra dem. Det bliver da dyrt det her...
Gravatar #10 - addlcove
24. aug. 2006 09:59

hehe hold os endelig opdateret.

eller send sagen til EB's "vagthunde"
Gravatar #11 - Spook
24. aug. 2006 10:29
Så har de opdateret deres system. Se selv om I kan få noget ud af nedenstående screenshots, men jeg tyder det umiddelbart som om at de nu har fundet ud af at det oprindelige beløb var 38 kroner - og at det er betalt - og at der forresten kun var 3 rykkere, som de dog stadig vil have penge for...

Gravatar #12 - Spook
24. aug. 2006 12:41
Nå... jeg har åbenbart haft travlt med at betale regninger her omkring middagstid:

Jeg har bare stadig intet hørt fra dem...
Gravatar #13 - MiniatureZeus
24. aug. 2006 13:39
Nu skal jeg lige være med igen for de der screenshots er det underlige!
Du skyldte QXL 38kr... De 38kr er så imidlertidigt blevet til 800kr på et par dage eller hvad...? Og nu har QXL så betalt dine regninger så du igen kun skylder 38kr eller hvad? Damn jeg er forvirret...
Gravatar #14 - Spook
24. aug. 2006 14:21
Så fik jeg en mail fra dem. Indhold:

Der var dog vedhæftet en .pdf med en faktura på 34 kroner. Og besked om at nu er min konto på -112 kroner. Men hov - se nu her:
Screenshot fra min netbank - jeg HAR ganske rigtigt betalt de oprindelige 34 kroner.
Gravatar #15 - Spook
24. aug. 2006 17:27
Så kom der lige 3 kreditnotaer i mailen...

Der skriver at jeg har et tilgodehavende på 112 kroner hos dem.

Knaldhætter. Jeg melder dem fandme.

For det første for spam. Jeg har modtaget en masse mails om det nye site. De mails har jeg aldrig givet lov til at de må sende mig.

De bliver også meldt for 10 stk. ulovlige rykkere - 3 grunde:
1) Der skal gå mindst 10 dage mellem hver rykker. Der gik sjældent mere end 10 minutter
2) De må ikke true med inkasso for beløb under 500 kroner
3) Den detalje at jeg ikke skylder dem en krone
Gravatar #16 - themuss
24. aug. 2006 19:29
Desuden må de kun knalde 65,- ekstra på pr. rykker.
Gravatar #17 - Spook
25. aug. 2006 06:29
#16: De har også kun knaldet 50 kroner på pr. rykker. De har bare lige sendt 10 rykkere på 2 døgn. Super knaldhætter...
Gravatar #18 - MiniatureZeus
25. aug. 2006 06:32
#16 themuss
Passer det? Når jeg får rykkere for min M! blad har de da lige smidt en 100 lap på i gebyr...?!
Gravatar #19 - Spook
25. aug. 2006 06:38
Så er der smidt en ny mail til dem:

Da jeg har ventet forgæves på et svar fra jer på min mail om uberettigede rykkere (jeg skylder jer ikke en krone), trusler om inkasso, og en lukket konto som følge heraf, ser jeg mig nu nødsaget til at gå til følgende instanser:

1) Forbrugerombudsmanden.
Jeg vil melde jer for spam. Jeg fik 5-6 mails med reklame for det nye site. Jeg har aldrig sagt ja til at modtage den slags fra jer.

2) Forbrugerstyrelsen.
Jeg vil melde jer for uberettigede rykkere, og ulovlige trusler om inkasso. Jeg modtog i alt 9 trusler om "restlig Inkasso" på ganske få timer. For det første må man ikke true med inkasso for beløb under 500 kroner (i mente jeg skylder jer 34 kroner). For det andet skal der gå mindst 10 dage mellem hver rykker. For det tredje skylder jeg jer som sagt ikke en krone.

3) Ekstra Bladet.
I har endnu ikke besvaret min mail med andet end flere rykkere, mystiske kreditnotaer og ellers rungende tavshed. Men min konto er spærret, og min kontooversigt er mildest talt mystisk. Der figurerer en række posteringer og beløb der kun kan beskrives som "løgn". Denne historie vil lige være noget for dem.

4) Comon.dk
Af samme årsager som Ekstra Bladet. I er simpelthen ikke modne til den opgave i påtager jer, og kager rundt i jeres nye system.

En simpel undskyldning fra jeres side ville have afværget dette. Men jeg vil ikke behandles som dårlig betaler, og have min konto lukket uberettiget.
Gravatar #20 - MiniatureZeus
25. aug. 2006 06:40
Håber at Ekstra Bladet og comon.dk (men mest ekstra bladet) vil lave en "god" og ond artikel omkring det, for det er sq frækt det der sker der!
Gravatar #21 - Jazzy182
26. aug. 2006 00:02
QXL har godtnok strammet op på deres procedurer, jeg ignorede dem i lang tid med mange rykkere og betalte først da de truede med inkasso, men der var ingen gebyrer, vel et par år siden nu.

Kan dog stadig huske dengang det var gratis at handle på QXL...er der foresten nogen der ved hvorfor der ikke findes en dansk E Bay, der findes både en Tysk og en Svensk...
Gravatar #22 - buch
28. aug. 2006 20:40
Nu er den kommet son nyhed din klage, det sgu fedt at man som almindelig person kan påvirke om der kommer en nyhed eller ej.

http://comon.dk/index.php/news/show/id=28017
Gravatar #23 - amokk
29. aug. 2006 02:30
#22 Det er vel bare et spørgsmål om at være uheldig nok, og have lyst til at komme i medierne med en god historie...
Gravatar #24 - Spook
29. aug. 2006 06:58
#23: Hvor meget er jeg nævnt i den nyhed?

Det er jeg ikke, og det passer mig fint. Jeg vil ikke i EB og sige "buuhu et firma tog røven på mig". Jeg vil bare have folk til at opdage at QXL ikke rigtigt har styr på noget som helst.
Gravatar #25 - buch
29. aug. 2006 07:23
så meget
En enkelt læser fortæller til ComON.dk, at han på kort tid modtog adskillige beskeder om "retslig inkasso", selv om han ikke erindrer at have et udestående med firmaet.

:)
Gravatar #26 - Spook
29. aug. 2006 09:43
#25: Jaja, men jeg er ikke nævnt med navn osv. Fint nok med mig, jeg vil ikke i aviserne, jeg vil bare gøre opmærksom på at QXL ikke er deres opgave modne. That's all.

http://www.gutaarn.dk/images//qxl_sagen_28-08-06.p...

Sammendrag af det hele - inkl. seneste mail fra QXL. Meget sjov læsning...
Gravatar #27 - hgul
29. aug. 2006 10:19
#26 Det er faktisk ganske god underholdning. De kunne dog godt have brug for en kommunikationsmedarbejder, gerne en der på samme tidspunkt kender lidt til det danske sprog *G*
Gravatar #28 - slartie
29. aug. 2006 10:38
Jeg faldt lige over den her tråd. Jeg må lige samle mig lidt sammen. Jeg kan næsten ikke få vejret :D

Det er helt i hegnet med de QXL folk efterhånden. Hold kæft hvor går det godt, hva' QXL? :P
Gravatar #29 - Spook
29. aug. 2006 10:45
Min favorit:
Der vil fortsat være en del fejl som vi skal have løst, men det gode er at vi er i gang og der ikke mange af de store svære fejl tilbage.

Arhj, det er altså vildt svære fejl dem her!
Gravatar #30 - holmen
29. aug. 2006 11:04
http://www.gutaarn.dk/images//qxl_sagen_28-08-06.p...

Længe leve den ufrivillige humor.
Gravatar #31 - KaW
29. aug. 2006 14:08
Min tanke er bare hvorfor de vælger at release en version, af deres system, uden at have testet det igennem i en testbed inden public release.
Gravatar #32 - IT-ekspert Kejser
29. aug. 2006 16:40
Hvad jeg så personligt heller ikke kan forstå er, at de reklamemails, som er sendt i forvejen for den nye release, er sendt af Jacob Master/direktøren personligt.. Men når sitet så går i luften er han på "ferie".. Det giver da absolut ingen mening.. Man kan da ikke give reklame for noget så stor og så ikke være tilstede.. tsk tsk
Gravatar #33 - amokk
29. aug. 2006 17:20
#31 du skal nok se at de har testet det og været overbevidste om at det virkede... Men man kan aldrig teste nok, og noget som virker perfekt i testen kan sagtens fejle fordi der er noget man ikke har taget højde for... Men selvfølgelig skulle QXL bare have testet noget mere, men det er let at sige bagefter...
Gravatar #34 - Spook
30. aug. 2006 12:55
#32: De mails er meldt som spam ;)

Har også screenshot af mine indstillinger, hvor jeg tydeligt siger nej til den slags. Så der røg lige 3 anmeldelser til [email protected]

#33: De mener _stadig_ at jeg skylder dem penge. For rykkergebyrer der kom på et beløb de nu har opdaget at jeg _havde_ betalt. Nice going... Èt er at deres system ikke var testet nok igennem - den slags sker. Men så må man fandme kunne skrive en "ups, vores fejl" mail korrekt, og sende til folk. Og lige sørge for at fjerne de rykkergebyrer der fejlagtigt kom på.

Jeg har endnu intet hørt fra QXL, tror jeg vil prøve lykken på telefonen i aften.
Gravatar #35 - amokk
30. aug. 2006 19:58
#34 du skal bare ignorere alle rykkere fra nu af, og beholde det de har skrevet med at du ikke skylder noget - hvis de er dumme nok bliver de ved, og ender måske med at køre en sag imod dig, og spilde en masse penge på dette... hvis de er kloge holder de bare op med at sende dig rykkere
Gravatar #36 - Spook
31. aug. 2006 07:14
#35: Nej, jeg vil ikke ignorere dem. Som jeg tidligere har nævnt, så vil jeg ikke stoppe før jeg har en skriftlig undskyldning fra dem, og et stykke papir der bekræfter at jeg ikke skylder dem en krone, og at min konto er lukket. Ethvert krav fra deres side herefter vil så blive besvaret med en kopi af dette dokument.

Har hørt om et par stykker der har modtaget inkassotrusler fra dem halve og hele år efter de sidst havde noget med biksen at gøre. Er det Tele2 der driver forretningen eller hvad?
Gravatar #37 - Kisbye
31. aug. 2006 07:18
Det jeg finder mest problematisk er at de offentliggøre den slags interne dokumenter.

Det er også meget godt at de fanger "fejlene", men de bør ikke skrive fejlbeskrivelsen ud på siden.
det vil jo kunne udnyttes.
f.eks. http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=27552358&a...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login