mboost-dp1
Sid Meier's Civilization IV: Colonization ?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hvad er jeres indtryk af spillet?
Jeg har selv spillet det meget i sin tid, og har af til spillet det via DOSbox i ny og næ. Er det det samme, bedre eller værre?
Jeg har selv spillet det meget i sin tid, og har af til spillet det via DOSbox i ny og næ. Er det det samme, bedre eller værre?
Ah ok, det er der. Det styres bare på en helt anden måde. Imports/Exports styres det med, og så automatiserer man bare wagon trains og skibene.
Jeg er også en kæmpe fan af colonization. Så da jeg så at der kom en ny version var jeg mildt optimistisk. Har spillet et par spil, men ved ikke helt hvad jeg skal synes om det. På den ene side er det fedt nok at man kan lade computeren tage sig af nogen af de mere kedelige opgaver, problemet er bare at man sådan set kan lade computeren tage sig af alt, udover kamp, hvilket ikke er så interessant. Syntes det endte med at jeg bare sad og trykkede next turn. Det jeg godt kunne lide ved Colonization frem for Civ, var al den mikromanagement i forbindelse med driften af byerne, uden det bliver det bare til en udvandet Civ version.
Synes heller ikke at spillet er helt så balanceret som det første, synes det er meget svære at være i den angribende rolle nu, hvilket sammen med prisen for en dragoon gør at man hellere bare vil holde sig for sig selv. Men her stødte jeg så på det næste problem, indianerne i den her version kan åbenbart bygge flere folk. I den første version husker jeg det som om at de kun kunne have et vist antal folk. Nå men det betød altså at jeg efter at have ladt dem være i et godt stykke tid, på en eller anden måde fik pisset dem nok af til at de synes jeg skulle have et par på hovedet. Pff tænkte jeg, kom an. Men da der så ellers strømmede 20 mænd ud af den nærmeste by, så fik pipen sgu en anden lyd. Det gør det heller ikke nemmere at ens folk nu har liv, i det første spil kunne en dragoon sagtens tage en god potion indianere, nu skal man være heldig hvis han kan tage to uden af dø (i samme tur vel og mærke).
Af de to versioner tror jeg at jeg synes den ældste er bedst, det eneste den nye sådan set har kørende for sig er en opdateret control. Resten af tingene er jeg ikke sikker på at jeg ville kalde forbedringer. Men det skal siges at jeg heller ikke var den store fan af Civ IV, er mere til Civ III.
Synes heller ikke at spillet er helt så balanceret som det første, synes det er meget svære at være i den angribende rolle nu, hvilket sammen med prisen for en dragoon gør at man hellere bare vil holde sig for sig selv. Men her stødte jeg så på det næste problem, indianerne i den her version kan åbenbart bygge flere folk. I den første version husker jeg det som om at de kun kunne have et vist antal folk. Nå men det betød altså at jeg efter at have ladt dem være i et godt stykke tid, på en eller anden måde fik pisset dem nok af til at de synes jeg skulle have et par på hovedet. Pff tænkte jeg, kom an. Men da der så ellers strømmede 20 mænd ud af den nærmeste by, så fik pipen sgu en anden lyd. Det gør det heller ikke nemmere at ens folk nu har liv, i det første spil kunne en dragoon sagtens tage en god potion indianere, nu skal man være heldig hvis han kan tage to uden af dø (i samme tur vel og mærke).
Af de to versioner tror jeg at jeg synes den ældste er bedst, det eneste den nye sådan set har kørende for sig er en opdateret control. Resten af tingene er jeg ikke sikker på at jeg ville kalde forbedringer. Men det skal siges at jeg heller ikke var den store fan af Civ IV, er mere til Civ III.
Det der irriterede mig ved den gamle var at man selv skulle holde styr på hvilke specialiteter indianerne havde og hvilke varer de havde brug for.
Som du selv nævner så var det rimeligt nemt at slagte idianerne i den gamle. For nemt vil jeg sige. Så jeg ser frem til lidt modstand. Jeg har dog kun spillet 135 ture, og har ikke kæmpet med nogen indianere endnu, så jeg kan ikke sige hvad jeg mener om det endnu.
Det nye trade route system fungerer kun godt på mindre øer. Har man en stor ø, skal man have en fandens masse wagon trains. Ikke godt.
Som du selv nævner så var det rimeligt nemt at slagte idianerne i den gamle. For nemt vil jeg sige. Så jeg ser frem til lidt modstand. Jeg har dog kun spillet 135 ture, og har ikke kæmpet med nogen indianere endnu, så jeg kan ikke sige hvad jeg mener om det endnu.
Det nye trade route system fungerer kun godt på mindre øer. Har man en stor ø, skal man have en fandens masse wagon trains. Ikke godt.
#6 Jeg vil give dig ret i at spillet ikke er nær så afbalanceret som den oprindelige. Jeg har et spil kørende nu, hvor jeg ikke kan se at jeg overhovedet har en chance for at slå imperiet. Jeg er den største spiller på kortet. Men jeg er intet i forhold til imperiets kampstyrke, som tæller 185 regulars, 48 regular dragoons, 74 artillery og 14 warships. Og det er bare med kun 65% tilhængere af uafhængighed. Mit primære fokus er nu at få min kleine hær fra 21 dragoons, 6 cannons og 6 warships bygget op. Men det er håbløst. Veteraner koster nu mindst 5000 guld i europa, og mit uddannelsessystem er brudt sammen. De har virkeligt formået at få det faktum, at amerikanere ikke er de skarpeste knive i skuffen, med i spillet. Hvorfor fanden tager det længere tid at uddanne en kolonist jo fler man har uddannet. Lige nu tager det mindst 92 ture at udanne en alm. kolonist på en skole. Det kan gå op til 8 gange hurtigere med et universitet, 100% sentiment i byen og en bestemt founding father, men come on! Så meget indavl var der ikke i kolonitiden.
EDIT: Jeg har sikret mig 3 forsvarsaftaler med indianerne og fedter så meget jeg kan for de andre indianerstammer i håb om at de kommer med.
EDIT: Jeg har sikret mig 3 forsvarsaftaler med indianerne og fedter så meget jeg kan for de andre indianerstammer i håb om at de kommer med.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.