mboost-dp1
Søger LED tips/erfaring/salgssteder
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg er en fan af NERF våben og har haft en del timers underholdning i at torpedere omgangskredsen med en haglbyge af skumgummi.
Men en anden ting jeg elsker ved dem er at modificere dem, male dem og generelt tilføje nogle ting der gør dem lidt særlige.
Jeg har fået en god ven til at male en pistol/blaster for mig og nu hvor jeg har set det foreløbige arbejde fik jeg en lyst til at gøre noget mere ved den, nemlig at tilføje dioder eller LED'er som jeg kan tænde og slukke.
Men jeg ved ikke helt så meget om det og det er efterhånden 5 år siden jeg sidst har holdt en loddekolbe, så jeg kunne godt tænke mig nogle tip, hvis der var nogen herinde der kunne dele lidt basis viden.
Hvad er det i grunden jeg leder efter?
Er det dioder eller LED'er jeg er interesseret i? Jeg tænker på skarpe blå lys primært, der skal oplyse kanter og hjørner, der hvor jeg sætter dem.
Gerne også nogle bløde røde lys til at simulere en on/off tilstand på blasteren.
Kræver det kredsløb af nogen slags, hvis det bare skal være en tænd/sluk funktion?
Knapper/kontakter?
Batteri anbefalinger?
Hvor kan jeg købe et kit eller sæt?
Når jeg ved hvad jeg skal have, skal jeg finde et sted at købe dem. Jeg leder lige nu efter guides og andet godt, men siden de fleste herinde er temmelig kyndige inden for deres felter fornemmer jeg en god chance for at bede om noget info.
Generelle tips?
Er det noget jeg skal være særlig opmærksom på og er der nogen erfaringer folk har haft som de synes er relevante?
Selve modifikationen er jeg godt inde i, jeg har pillet samtlige af mine skumgummiskydere fra hinanden et utal af gange, så jeg ved hvor der er plads og hvad der er realistisk. Plastik snedkeriet kan jeg dog overskue :D
Håber der er nogen derude villige til at dele deres viden.
Men en anden ting jeg elsker ved dem er at modificere dem, male dem og generelt tilføje nogle ting der gør dem lidt særlige.
Jeg har fået en god ven til at male en pistol/blaster for mig og nu hvor jeg har set det foreløbige arbejde fik jeg en lyst til at gøre noget mere ved den, nemlig at tilføje dioder eller LED'er som jeg kan tænde og slukke.
Men jeg ved ikke helt så meget om det og det er efterhånden 5 år siden jeg sidst har holdt en loddekolbe, så jeg kunne godt tænke mig nogle tip, hvis der var nogen herinde der kunne dele lidt basis viden.
Hvad er det i grunden jeg leder efter?
Er det dioder eller LED'er jeg er interesseret i? Jeg tænker på skarpe blå lys primært, der skal oplyse kanter og hjørner, der hvor jeg sætter dem.
Gerne også nogle bløde røde lys til at simulere en on/off tilstand på blasteren.
Kræver det kredsløb af nogen slags, hvis det bare skal være en tænd/sluk funktion?
Knapper/kontakter?
Batteri anbefalinger?
Hvor kan jeg købe et kit eller sæt?
Når jeg ved hvad jeg skal have, skal jeg finde et sted at købe dem. Jeg leder lige nu efter guides og andet godt, men siden de fleste herinde er temmelig kyndige inden for deres felter fornemmer jeg en god chance for at bede om noget info.
Generelle tips?
Er det noget jeg skal være særlig opmærksom på og er der nogen erfaringer folk har haft som de synes er relevante?
Selve modifikationen er jeg godt inde i, jeg har pillet samtlige af mine skumgummiskydere fra hinanden et utal af gange, så jeg ved hvor der er plads og hvad der er realistisk. Plastik snedkeriet kan jeg dog overskue :D
Håber der er nogen derude villige til at dele deres viden.
LED står for "light-emitting diode", så det er det samme når du omtaler dem ovenfor.
De kræver kun en formodstand for at fungere i et kredsløb. Værdien af modstanden udregnes efter strømforbrug og strømkilde. Typisk midste strømkilde er 5V. Tænd/sluk kontakt kan monteres efter ønske. Hvis du vil lave noget lidt mere avanceret som fx. et løbelys skal der lidt mere elektronik til, men det kan lade sig gøre. Jeg ved ikke hvor meget plads du har til at gemme batterier osv.
Jeg køber som regel LEDs fra matronics.dk (det gamle dioder.dk). De har også lidt forskellige guider omkring brug osv.
http://www.matronics.dk/
De kræver kun en formodstand for at fungere i et kredsløb. Værdien af modstanden udregnes efter strømforbrug og strømkilde. Typisk midste strømkilde er 5V. Tænd/sluk kontakt kan monteres efter ønske. Hvis du vil lave noget lidt mere avanceret som fx. et løbelys skal der lidt mere elektronik til, men det kan lade sig gøre. Jeg ved ikke hvor meget plads du har til at gemme batterier osv.
Jeg køber som regel LEDs fra matronics.dk (det gamle dioder.dk). De har også lidt forskellige guider omkring brug osv.
Smiley (1) skrev:Er det noget jeg skal være særlig opmærksom på og er der nogen erfaringer folk har haft som de synes er relevante?
You will die a virgin.
LinguaIgnota (4) skrev:Smiley (1) skrev:Er det noget jeg skal være særlig opmærksom på og er der nogen erfaringer folk har haft som de synes er relevante?
You will die a virgin.
Du kommer att döda en oskuld.
BlackFalcon (2) skrev:LED står for "light-emitting diode", så det er det samme når du omtaler dem ovenfor.
Vær dog opmærksom på at hvis de faktisk kalder det en diode i butikken, så lyser den ikke. De skal kalde det en LED, eller måske enda en "lysdiode" hvis de er bemærkelsesværdigt danske.
Et økseskaft er en stump træ. Men hvis du bare bestiller en stump træ, får du ikke et økseskaft.
BlackFalcon (2) skrev:Jeg køber som regel LEDs fra matronics.dk (det gamle dioder.dk). De har også lidt forskellige guider omkring brug osv.
Måske er det bare mig der ikke kan finde rundt, men jeg kan kun finde 12V dioder. Det synes jeg ikke er så smart i den sammenhæng, små 12V-batterier er ikke så udbredte.
De er ret billige med portoen (efter danske forhold), men dioderne er dyre. 10 stk blå 3mm 12V: 78+25 = 103 kr.
I stedet er der fx. Phenoptix. 10 stk blå 3mm 3.2V: 16,17+17.88 = 34,05 kr. Forskellen bliver større, jo mere du køber. (Og det var bare en mere eller mindre tilfældig butik.)
Så har jeg åbenbart snydt døden i godt over ti år. Men interessant at det er en erfaring for dig. :)
Smartass attitude aside, så havde jeg sjældent råd til legetøj da jeg var lille.
Jeg gør lidt ud af at købe nogle ting jeg altid har ønsket mig og så giver jeg det typisk til mine nevøer eller naboer efter lidt tid.
Men hvis du ikke er for højrøvet kan jeg absolut anbefale en nerfgun. Det er noget billigere end paintball.
Fandt også den her; https://www.elextra.dk/ de har en butik i KBH. Så kan man altid gå ned og få sig en sludder med dem ved skranken og komme af med alle sine dumme spørgsmål.
Så har jeg åbenbart snydt døden i godt over ti år. Men interessant at det er en erfaring for dig. :)
Smartass attitude aside, så havde jeg sjældent råd til legetøj da jeg var lille.
Jeg gør lidt ud af at købe nogle ting jeg altid har ønsket mig og så giver jeg det typisk til mine nevøer eller naboer efter lidt tid.
Men hvis du ikke er for højrøvet kan jeg absolut anbefale en nerfgun. Det er noget billigere end paintball.
Fandt også den her; https://www.elextra.dk/ de har en butik i KBH. Så kan man altid gå ned og få sig en sludder med dem ved skranken og komme af med alle sine dumme spørgsmål.
Smiley (1) skrev:Hvad er det i grunden jeg leder efter?
Er det dioder eller LED'er jeg er interesseret i?
Som nævnt tidligere er det LED'er. Det bedste valg til dig er nok through-hole AKA DIP på 3mm.
De ser ca. sådan ud: http://www.mindsetsonline.co.uk/images/whiteLED.jp...
Så kan du bore et hul på 3mm, lime LED'en fast, og så har du et par gode ben til at lodde på. (De kan bukkes og klippes som det passer dig.)
Smiley (1) skrev:Jeg tænker på skarpe blå lys primært, der skal oplyse kanter og hjørner, der hvor jeg sætter dem.
Du skal vælge mellem "clear" og "diffused".
"Clear" er farveløse når de er slukket (som billedet ovenfor), og laver en "stråle" a la lommelygte. Dvs. de lyser ret svagt, hvis man ser den fra siden.
"Diffused" er indfarvede, dvs. du kan se farven når den er slukket. De lyser mere jævnt i alle retninger.
Smiley (1) skrev:Gerne også nogle bløde røde lys til at simulere en on/off tilstand på blasteren.
De skal være diffused.
Smiley (1) skrev:Kræver det kredsløb af nogen slags, hvis det bare skal være en tænd/sluk funktion?
Teknisk set skal der altid være en kredsløb, for at der kan løbe strøm. Men det var vist ikke det du mente. :)
Du spørger nok om du skal bruge andet end LED'er, batteri og ledninger.
Svaret er "ja" - du skal også bruge mindst én modstand. Dels for at reducere volt fra det batteriet leverer til det LED'en kan tåle. Ellers brænder LED'en af.
Hvilken modstand skal det så være? Det kommer an på hvilke og hvor mange LED'er du bruger, spændingen på batteriet og hvordan du samler det hele. Dvs. det skal du lige have styr på først, så kan vi nemt finde ud af det med modstanden.
Smiley (1) skrev:Knapper/kontakter?
Tjah. Bare snup noget du kan lide. Biltema har nogle rigtigt fine overdrevne nogle i deres bil-afdeling.
Hvis du ikke overdriver med LED'erne bliver det svært at finde en kontakt der ikke kan tåle strømmen.
Smiley (1) skrev:Batteri anbefalinger?
Først og fremmest skal de have en facon og størrelse der passer til dit våben. Og så skal de have passende spænding (antal volt), og tilstrækkeligt nemme at skifte. Som tommenfingerregel: Jo større de er, jo længere holder de. Men det er vist ikke den store bekymring her. Du kan nok klare dig med knap-batterier.
Så er der bare det med spændingen.
Blå LED'er tager typisk omkring 3.3 volt. De andre farver ligger også der omkring. Modstanden tager også en smule, så du skal levere lidt mere. Fx. 4,5 volt (3 x 1,5).
Du kan i princippet putte et 9V batteri i, men så smider modstanden 2/3 af strømmen væk (til varme) inden vi overhovedet kommer til LED'en.
Du kan være kreativ og forbinde 3 LED'er i serie så de skal have 3x3,3=10 volt, og bruge et 12v batteri.
Men det kræver ekstra omtanke og begrænser dine muligheder, så du skal virkelig ønske at bruge et højspændingsbatteri. Jeg ville gå efter et eller andet som leverer omkring 4-5 volt.
Smiley (1) skrev:Hvor kan jeg købe et kit eller sæt?
Jeg plejer at købe mit elektronik gennem ebay. Jeg går ind på ebay.co.uk, søger, sorterer på pris inkl. porto. Så kommer der en masse kina-skrammel med laaang leveringstid. Det kan være godt nok, men begræns gerne søgningen til EU. Så finder du typisk noget fra England.
Fx: http://www.ebay.co.uk/sch/?LH_PrefLoc=3&_kw=3m...
Husk at kigge et godt stykke ned. En pakke med 5 eller 10 er ofte noget billigere end at købe én af gangen, men står alligevel længere nede på listen.
Find gerne en butik som også sælger modstande, så sparer du porto. De koster ofte det samme uanset om du køber 1, 10 eller 100. Så der køber du bare lidt ekstra, du kan jo komme til at knække et ben af eller noget. Køb også lidt ekstra LED'er, de er nemme at brænde af hvis man samler noget forkert, og portoen er alligevel det dyreste.
Smiley (1) skrev:Generelle tips?
Du skal selvfølgelig også have ledninger. Til dit brug er det nok ligegyldigt om det er solid eller stranded. Men skulle der være ledninger som bliver bevæget ved normal brug, så tag stranded. Solid bliver hurtigere metaltræt.
Hvis du ikke har alt for mange LED'er kan du bruge nogle fra noget LAN-kabel. Men ellers vil jeg nok gå efter mindst 22 AWG.
Jeg ville lodde delene sammen, og så dække det bare metal med krympeflex, så det ikke kortslutter.
Så skulle der være lidt at tænke over. ;-)
Sig endelig til hvis der er flere spørgsmål. Fx. skal du jo have fundet ud af hvilken modstand du skal bruge, og derefter hvordan du samler det hele.
Fantastisk, lige præcis hvad jeg håbede på. Mange tak!
Jeg er glad for at måtte spørge noget mere.
Der skal maks. være seks blå og en rød. Jeg ved ikke om det ulige tal gør det besværligt at dividere ned hvis jeg beslutter mig for at have et mindre antal.
Har tænkt mig at lave et sæt med diffuse og et med klare blå, så jeg senere kan afgøre hvad der ser bedst ud. Og som du siger, diffus rød på begge. Ville forskellen evt. kræve en anden modstand om de var det ene eller det andet, eller det er måske kun plastikhætten der afgører lysets spredning/koncentration?
Fantastisk, lige præcis hvad jeg håbede på. Mange tak!
Jeg er glad for at måtte spørge noget mere.
Der skal maks. være seks blå og en rød. Jeg ved ikke om det ulige tal gør det besværligt at dividere ned hvis jeg beslutter mig for at have et mindre antal.
Har tænkt mig at lave et sæt med diffuse og et med klare blå, så jeg senere kan afgøre hvad der ser bedst ud. Og som du siger, diffus rød på begge. Ville forskellen evt. kræve en anden modstand om de var det ene eller det andet, eller det er måske kun plastikhætten der afgører lysets spredning/koncentration?
myplacedk (9) skrev:Så kan du bore et hul på 3mm
Forresten: CA 3mm. Jeg ved ikke lige om de 3mm er selve boblen (som skal igennem hullet) eller kraven (som ikke skal igennem hullet), og om det er ens på alle LED'er.
Nogle laver et hul som man lige kan klemme LED'en igennem, så den klemmer sig selv fast. Jeg tvivler dog på at det holder i længden til dit brug.
Smiley (10) skrev:Der skal maks. være seks blå og en rød. Jeg ved ikke om det ulige tal gør det besværligt at dividere ned hvis jeg beslutter mig for at have et mindre antal.
Lige eller ulige er ligegyldigt. Men du skal måske skifte modstanden. Eller du kan benytte dig af at en LED sagtens kan klare at få for lidt spænding, så lyser den bare knap så meget.
Blå dioder skal typisk have 3.3 volt, røde skal typisk have 1.8 volt. Dvs. du skal have to forskellige modstande.
Du kan selv regne på det her: http://ledz.com/?p=zz.led.resistor.calculator
Supply voltage: Dit batteri, Det bliver jo nok 4.5 volt.
Voltage drop: 3.3 for blå, 1.8 for rød.
LED current: 20 mA
(max 20 mA er passende for alle dioder af den type jeg har set. Du kan dog vælge at gå lidt længere ned for den røde hvis den skal være knap så lys. Bare pas på du ikke kommer så langt ned at den ikke tænder.)
Eksempel til dine blå dioder:
Gå ned til parallel, og udfyld med 4.5, 3.3 og 20.
Så siger den 10 ohm. Det er der ikke noget der hedder, så du skal lidt længere op. Formentlig 12 ohm, fortæller den så.
Og så siger den 0.144 watt. De mindste/billigste modstande jeg har set kan klare op til 0.25 watt (det er også hvad den foreslår), så du kan tilføje nogle stykker uden at bekymre dig. Du kan også fint gå op på en 0.5 watt modstand, det er der ingen ulempe ved, når først du har købt den.
Du kan så også se at skulle du gå ned på 5 LED'er, så skulle du lige kunne klare dig med den samme 12 ohm modstand. Den foreslår at du går lidt op, for at få en sikkerhedsmargin. Men det har du nok allerede, hvis LED'erne kan klare mere end 20 mA.
Smiley (10) skrev:Ville forskellen evt. kræve en anden modstand om de var det ene eller det andet, eller det er måske kun plastikhætten der afgører lysets spredning/koncentration?
Om den er clear eller diffuse betyder intet for kredsløbet. Men det at det er en anden model (uanset om hætterne er ens) KAN betyde lidt anderledes tolerencer og så'n. Tjek volt og mA. De tal jeg slynger ud PLEJER at gælde, og BURDE derfor være ens på den ene og den andel blå LED. Men der er ingen garanti.
myplacedk (11) skrev:Forresten: CA 3mm. Jeg ved ikke lige om de 3mm er selve boblen (som skal igennem hullet) eller kraven (som ikke skal igennem hullet), og om det er ens på alle LED'er.
Man kan vel altid finde et datablad for den diode man har valgt - de plejer at oplyse det meget præcist på en letforståelig tegning.
I øvrigt, Smiley, kan jeg anbefale appen ElectroDroid til Android (hvis du slæber rundt på sådan en 'fon) hvis du skal til at regne på modstande, LEDer og sådan.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.