mboost-dp1

Sort/hvid briller?

Gå til bund
Gravatar #1 - nielsbuus
10. feb. 2009 21:29
Jeg tænkte her til aften... Nogen der ved om der findes briller eller kontaktlinser der, når man har dem på, gør at man ser verden i sort/hvid?
Gravatar #2 - MiniatureZeus
10. feb. 2009 21:33
Nej, ikke på nuværende tidspunkt, da man ikke effektivt kan fjerne farverne på sådan en måde at lyset ikke forsvinder. Eller det var i hvert fald det jeg fik at vide, da jeg snakkede med en forsker på en kontaktlinse fabrik for 4-5 måneder siden. (kan ikke lige huske hvad fabrikken hed dog, og heller ikke lige hvad forskeren hed, ud over det var noget med Arne...)
Gravatar #4 - engfeh
10. feb. 2009 22:44
Problemet er jo at der ikke er en bestemt bølgelængde der giver hvidt lys - hvidt er en blanding af bølgelængder. Du skal altså have et materiale der tager fotoner og ændrer deres bølgelængde til en tilfældig værdi inden for det synlige spektrum... Det er svært! For eksempel kan man jo ikke tage fx en rød foton og gøre den blå, da en blå foton indeholder mere energi end en rød.
Gravatar #5 - Clauzii
10. feb. 2009 22:54
Hvordan gør Photoshop?? Kunne man ikke tage denne algorithme og lade brilleglassene være et par gennemsigtige LCD paneler, der så bliver 'desaturated'??
Gravatar #6 - Nextnx
10. feb. 2009 23:04
@5 Så du vil have et kamera, filter IC og lcd/projector samt dertil hørende elektronik og batteri/solcelle på ene og samme kontaktlinse?
Interesant, men vil tro der går lidt tid endnu, før det kommer på market :D
Gravatar #7 - Clauzii
10. feb. 2009 23:09
Nano-Lens :D

Måske med små nanoaktive krystaller, der kemisk filtrere farver væk.
Gravatar #8 - Nextnx
10. feb. 2009 23:22
Hot damn så ikke der også stod briller.. men dette kunne være løsningen.
Link
Gravatar #9 - markjensen
10. feb. 2009 23:28
Grayscale color(R) = [Color(R)+Color(G)+Color(B)]/3
Grayscale color(G) = [Color(R)+Color(G)+Color(B)]/3
Grayscale color(B) = [Color(R)+Color(G)+Color(B)]/3

grayscale algoritme

Ved dog ikke om det er samme princip photoshop bruger (ved slet ikke om der er andre måder at gøre det på).. fandt siden på google
Gravatar #10 - frygtl0s
11. feb. 2009 06:24
Hvordan er udsigten til briller med negative farver?
Gravatar #11 - myplacedk
11. feb. 2009 08:09
Der er mange måder at konvertere til greyscale. Inden for fotografi er det en videnskab i sig selv, og noget som langt de fleste aldrig får helt styr på.

At tage gennemsnittet af de tre farver er en simpel måde at gøre det på. Men hvis man skal efterligne menneskets måde at se det på, skal man ikke vægte de tre farve lige meget. Det er nærmere noget i stil med 0,3 - 0,6 - 0,1.

En helt anden vej at gå er at tage værdien fra den kanal, som har den højeste værdi. At bruge denne metode rent bruges dog normalt ikke hvis resultatet skal ses direkte, men er god til at separere farver og lysmængde, hvis det skal kombineres igen senere.

Jeg ved ikke hvordan Photoshop gør, men i Gimp har en simpel "desaturation" 3 muligheder:

http://docs.gimp.org/en/gimp-layer-desaturate.html skrev:
Lightness
The graylevel will be calculated as
Lightness = ½ * (max(R,G,B) + min(R,G,B))
Luminosity
Luminosity = 0.21 * R + 0.71 * G + 0.07 * B
Average
Average Brightness = (R + G + B) / 3

Men det er som sagt kun den simple løsning, der er mange måder at gøre det på, og mange flere tricks til at få pænere resultater.

Men hvis vi vender lidt tilbage til det oprindelige spørgsmål, og forudsætter at vi kan bruge matematik til løsningen, så må det være noget i stil med én af de tre ovenstående formler der skal bruges. De mere avancerede løsninger er ikke meget værd, som generelle løsninger.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login